Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Plan de actiune pentru integrarea copiilor cu dizabilitati
Scris de administrator   
Joi, 08 Aprilie 2021 18:03

 

PLAN DE ACȚIUNE PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU DIZABILITĂȚI

Profesor învățământ primar Popa Constantina

Școala Gimnazială Luncoiu de Jos, jud. Hunedoara

Integrarea școlară este un proces de adaptare a copilului la cerințele școlii pe care o urmează, de stabilire a unor raporturi afective pozitive cu membrii grupului școlar (clasă), de desfășurare cu succes a activităților școlare. Asimilarea de către copil a statusului de elev este rezultatul unor modificări interne în echilibrul dintre anumite dominante de personalitate cu consecințe în planul acțiunii sale.

Educația școlară a copiilor cu CES trebuie să corespundă nevoilor de dezvoltare a acestora și presupune evaluarea adecvată a potențialului lor de învățare/ dezvoltare, implicând asigurarea reabilitării– recuperării – compensării deficiențelor / tulburărilor, dificultăților de învățare. Am conceput mai jos un plan de activități pentru acești copii, care cuprinde grupul țintă, obiectivele smart, idei de activități, strategiile folosite, resursele, precum și evaluarea.

În ţara noastră, elevii cu cerinţe educative speciale au învăţat în şcoli speciale, cu cadre didactice pregătite pentru a lucra cu astfel de copii, dar în ultimii ani, s-a ajuns la concluzia că, procedându-se astfel, aceşti elevi sunt oarecum excluşi din viaţa socială şi s-a decis integrarea lor în învăţământul de masă.

În calitate de profesori, de multe ori suntem puși în situaţia de a avea la clasă elevi cu cerinţe educative speciale şi, în astfel de situaţii, trebuie să găsim cele mai bune metode de predare-învăţare pentru a-i determina pe toţi participanţii la actul educaţional să se implice conştient în activităţile derulate.

Este indicat să ţinem cont de faptul că elevii integraţi au nevoie de sprijinul nostru, al cadrelor didactice, al părinților, dar şi de sprijinul colegilor de clasă. Ei nu trebuie marginalizaţi în niciun fel, nu trebuie „uitaţi” în clasă pornind de la ideea că nu vor putea ajunge niciodată ca şi ceilalţi elevi.

Obiectivul principal al şcolilor de masă în care învaţă elevii cu CES este asigurarea integrării acestora în mediul şcolar. Şcoala trebuie să aibă în vedere transformarea elevului într-o persoană capabilă să-şi creeze propriile procese şi strategii de raţionament utile pentru rezolvarea problemelor reale şi apropiate.

PLAN DE ACTIVITĂȚI PENTRU REALIZAREA UNUI MEDIU DE ÎNVĂȚARE INCLUZIV LA NIVELUL ȘCOLII

Nr.

Grup țintă

Obiective SMART

Idei de activități (titlu, descriere)

Strategii de învățare

Resurse

Evalua-re

1.

Elevi

-integrarea în învățământul de masă;

-îmbunătăți-rea ratei succesului școlar;

-finalizarea învățământu-lui obligatoriu.

- activități școlare și extrașcolare în care să fie implicați și elevi cu CES;

- vizită la un centru de plasament;

- activități outdoor;

- jocuri pentru dezvoltarea autonomiei personale;

- concursuri cu diferite tematici (sportive, artistice etc);

- desene pe asfalt.

-metode tradiționale, cât și activ-participative: conversația, explicația, demonstrația, jocul de rol, dramatizările, cubul, ciorchinele.

-planșe cu imagini, material distributiv, calculatorul, jocuri de masă

-observa-rea directă, încuraja-rea, recom-pensa, aprecieri verbale, expozi-ție

2.

Părinți

-creșterea ratei învățării;

-aprecierea mai bine a abilităților și aptitudinilor copiilor lor;

-învățarea pă-rinților să se implice în dezvoltarea copiilor.

- părintele participă  ca și colaborator activ al școlii (în calitate de voluntar sau persoană de sprijin la activităţile din clasă, dar şi în cele extraşcolare);

- controlează îndeplinirea sarcinilor școlare;

- se implică în manifestările culturale ale școlii;

-  îşi suprave-ghează copilul din punct de vedere al sănătăţii, dar și în recreații;

-       îl ajută la desene sau decupaje.

- învățarea prin cooperare, conversația, explicația, demonstrația

- calculator, telefon, diferite materiale de specialitate sau care se folosesc în activitatea la clasă.

- ghiduri de interviu, chestio-nare, observa-rea sistematică a compor-tamentu-lui

3.

Cadre didac-tice

-să remarce punctele forte și interesele fiecărui copil utilizându-le pentru motivarea interioară în procesul de educație;

-să stabilească obiective diferențiate, adecvate elevului respectiv;

- utilizeze un stil de predare bazat mai mult pe activități decât pe intervenția de la catedră;

- să lucreze în echipă cu părinții și cu alți profesioniști care se ocupă de copil.

- invitarea cadrelor di-dactice care predau la clasă să participe la activități co-mune cu în-vățătorul (profesorul de limbă străină învățătorul);

-organizarea de activități extrașcolare unde copiii cu CES participă alături de alți copii fără CES;

- apelarea la ajutorul unui consilier şcolar, psi-holog, pro-fesor de sprijin;

- realizarea în comun a PIP-urilor sau a anumitor materiale folosite la clasă.

- întocmirea planificărilor individualiza-te, a activităţi-lor de învăţare diferenţiate;

- realizarea unor materiale didactice de sprijin.

-participarea la cursuri de formare care au în vedere copiii cu CES.

-observa-rea sistematică;

Bibliografie:

Vrăjmaș, T., Învăţământul integrat şi/sau incluziv pentru copiii cu cerinţe educative speciale. București: Aramis, 2001

Ultima actualizare în Marţi, 22 Martie 2022 18:13
 

Revista cu ISSN

Cum redactezi raspunsurile cerintelor in…

CUM REDACTEZI RĂSPUNSURILE CERINŢELOR ÎNTR-O SITUAŢIE DE EXAMEN Profir Ana-Maria Profesor de Limba şi Literatura română Şcoala Gimnazială Jitia, Com. Jitia. Jud. Vrancea   În condiţiile Evaluării Naţionale, obţinerea performanţei şcolare depinde, în mare...

Read more

Fisa de observare a lectiei model

   ANEXA Nr. 5   la regulament   Fisa de observare a lectiei   - model -   Unitatea de invatamant: ....................................................................................................................................................... Data: .......................... Numele si functia cadrului didactic inspectat/asistat: ........................................................................................................... Specialitatea: ........................................................................................................................................................................ Clasa: ..............................................

Read more

Planificare model pentru chimie invatama…

Planificare model pentru chimie invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Pledoarie pentru lectura intr-o lume dom…

PLEDOARIE PENTRU LECTURǍ ÎNTR-O LUME DOMINATĂ DE GADGET-URI Prof. înv. primar MINODORA CONSTANTIN Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău Prin proverbul românesc ,,Cartea...

Read more

portofoliul didactic o metoda alternativ…

PORTOFOLIUL DIDACTIC, o metodă alternativă viabilă de evaluare   Prof. Stan Cristina Şcoala Gimnaziala Bâsca-Chiojdului, jud. Buzău   „Într-o şcoală niciodată nu se ştie cine dă şi cine primeşte.” (Constantin Noica)   Şcoala are “obligaţia“ să creeze condiţii...

Read more

Google forms un instrument util pentru c…

GOOGLE FORMS, UN INSTRUMENT UTIL PENTRU CADRELE DIDACTICE Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Articolul de față prezintă importanța utilizării instrumentului Google...

Read more

Importanta strategiilor didactice de inv…

IMPORTANŢA STRATEGIILOR DIDACTICE DE ÎNVǍŢARE INTERACTIV-CREATIVǍ ÎN GRǍDINIŢĂ   Prof. înv. preşcolar Bălăşoiu Flaminia Grădiniţa P.N. Vălişoara   Rezumat Didactica modernă, spre deosebire de cea „tradiţională” pune în centrul acţiunii didactice copilul. Acesta nu mai este...

Read more

PERSONALITATEA MANAGERULUI SCOLAR

PERSONALITATEA MANAGERULUI ŞCOLAR prof. Ciucã Cristina Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu În ultimii ani, se fac din ce...

Read more