Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Politici europene privind invatarea pe tot parcursul vietii
Joi, 08 Iulie 2010 19:43

POLITICI EUROPENE PRIVIND ÎNVĂȚAREA PE TOT PARCURSUL VIEȚII

Prof. Alexandra Pepelea

Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Iaşi

În domeniul major al educației, Uniunea Europeană a înțeles că succesul înseamnă asumarea responsabilității comune din partea tuturor statelor membre. Elaborarea strategiilor de educație permanentă constituie o prioritate, având ca motivații principale faptul că trăim într-o societate și o economie bazate pe cunoaștere, în care care accesul la informații și cunoștințe de ultimă oră, împreună cu motivația și capacitatea de a folosi în mod inteligent resursele au devenit chei pentru stimularea ofertei pieței muncii, a competitivității și inserției sociale. Mai mult ca oricând, indivizii doresc să-și planifice propriile vieți, să contribuie activ la viața socială și să accepte diversitatea culturală, etnică, lingvistică. Demersurile UE la nivelul politicilor europene în domeniul educației au fost și sunt către găsirea modalităților prin care se pot aborda aceste provocări.

Conceptul „învățare pe tot parcursul vieții”( lifelong learning, education tout au long de la vie) a început să fie utilizat după 1972, când Edgar Faure, președintele Comisiei Internaționale pentru Dezvoltarea Educației, a înmânat directorului general al UNESCO raportul ”A învăța să fii”.Obiectivul general enunțat de Faure se referea la necesitatea ca fiecare individ să aibă posibilitatea să învețe pe parcursul întregii vieți, ca un act de responsabilitate individual asumată. De aici, necesitatea adaptării educației la cerințele pieței muncii, prin corelarea sistemului formal de învățare cu cel informal și nonformal.

La nivel european, strategiile de punere în practică a conceptului ”învățare pe tot parcursul vieții” trebuie să asigure:

· Constituirea unei societăți incluzive, care să ofere tuturor acces la învățare și în care educația și formarea să urmărească prioritar nevoile de formare ale indivizilor

· Adaptarea ofertei de educație și de formare în așa manieră încât indivizii să poată participa la învățare pe tot parcursul vieții și sa-și planifice felul în care vor putea să combine învățarea cu munca și cu viața de familie

· Dobândirea unor standarde ridicate de educație și a unei formări de calitate în toate sectoarele, astfel încât cunoștințele și deprinderile să urmărească nevoile în continuă creștere ale pieței muncii

· Încurajarea participării active în toate sectoarele vieții publice, în special în domeniile politic și social, în comunitatea în care fac parte indivizii, inclusiv în cea europeană

Educația adulților reprezintă o componentă importantă a învățarii pe tot parcursul vieții. Realitatea este că, deși eforturile s-au orientat către elaborarea politicilor privind educația adulților, practic participarea adulților la educație și formare este destul de limitată și oarecum dezechilibrată, din cauza unor variabile precum schimbările demografice, dezvoltarea foarte rapidă a unor regiuni din anumite arii geografice sau problema sărăciei care împovărează și astăzi anumite zone de pe glob. În 2006, Comisia pentru Educație a publicat un raport intitulat „Educația adulților: Nu este niciodată prea târziu să înveți!”( ”Adult Learning: It is never too late to learn!”), subliniind importanța educației edulților pentru creșterea șansei de angajare, a mobilității prin dobândirea de competențe-cheie într-o societate în continuă schimbare, promovând în același timp o piață a muncii și o societate bazate pe inserție socială.Raportul a fost urmat, în 2007, de un plan de acțiune, având un titlu de asemenea sugestiv: „Este oricând un moment prielnic să înveți!”( ”It is always a good time to learn!”), ce stabilește maniera în care statele membre și alte organisme interesate pot dezvolta sisteme de educație a adulților eficiente.

De la sfarșitul lui 2008, UNESCO găzduiește o serie de conferințe internaționale care privesc educația incluzivă de calitate și educația adulților, a căror deviză este dreptul la educație. Campania patronată de UNESCO se numește, din acest considerent, Education for All(EFA). Conferințele încurajează dialogul global asupra priorităților din educație, furnizând sprijin pentru elaborarea de politici și pentru investitorii în educație; se stabilesc protocoale bi-și multilaterale de colaborare în domeniul educației cu organizații ale societății civile și din sectorul privat.

Eforturile UE s-au îndreptat, așadar, spre asigurarea unui cadru comun de repere și standarde în domeniul educației. Printre cele mai importante evenimente ale strategiei europene privind educația pe tot parcursul vieții se numără: Memorandumul asupra Învățării Permanente( A Memorandum on Lifelong Learning), Raportul OECD- „Educația permanentă pentru toți” ( Lifelong Learning for All), Cartea Albă UE- „Către societatea învățării” ( Towards the Learning Society), Raportul UNESCO- „Învățarea- Comoara dinăuntru: Educație pentru secolul 21”( Learning- the treasure within. Education for the 21 st century), Programul de învățare pe tot parcursul vieții( Lifelong Learning Programme) pentru perioada 2007-2013. Acesta din urmă vizează sprijinirea schimburilor, cooperării și mobilității între sistemele de educație și formare profesională din cadrul UE, astfel încât aceste sisteme să devină repere de calitate la nivel mondial. Comisia Europeană a ales să integreze numeroasele inițiative în domeniul educației și formării sub „o singură umbrelă”(A Single Umbrella for Education and Training Programmes), care a înlocuit programele anterioare, desfășurate până în 2006. Programul de învățare pe tot parcursul vieții este structurat în patru subprograme, foarte cunoscute și accesate și în România: Comenius pentru învățământul preuniversitar, Erasmus pentru învățământul universitar, Leonardo Da Vinci pentru formarea profesională și Grundtvig pentru educația adulților. Acestora li se adaugă programul Jean Monnet, care sprijină activitățile de predare, cercetare și reflecție asupra problemelor europene în cadrul instituțiilor de învățământ superior.

Educația pe tot parcursul vieții( de-a lungul și de-a latul/ lifelong și life-wide) constituie, astfel, o componentă vitală a politicilor educaționale europene, prin care se urmărește stimularea competitivității, a gradului de inserție socială, a cetățeniei active, a dezvoltării profesionale și personale.

Bibliografie

http://www.oecd.org, What role for education

http://europa.eu/legislation summaries/education training youth/lifelong learning/

http://www.unesco.org

http://ec.europa.eu/education/programmes

 

Ultima actualizare în Vineri, 09 Iulie 2010 21:27
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Trupa de teatru ca metoda de intarire a …

Trupa de teatru ca metodă de întărire a relaţiei profesor-elev Profesor Sultan Cristina Colegiul „Anghel Saligny” Tulcea Rezumat: Articolul propune o modalitate sporire a încrederii elevilor şi a părinţilor în profesori...

Read more

Rolul noilor tehnologii informationale a…

ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE   Prof. Răzvan Diaconu-Popovici   Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori de dezvoltare socială...

Read more

Imaginea unei functii

Imaginea  unei  funcȚii   Profesor Simona Bucurenciu Liceul Tehnologic „Gh. M. Costin”, Constanța   Imaginea unei funcții reprezintă o temă discutată la matematica de nivel liceal, pe parcursul a diferiților ani de studiu. Articolul de...

Read more

Dezvoltarea creativitatii elevilor din c…

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR PRIN COMPUNEREA ŞCOLARĂ   Înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Câmpeni   Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind...

Read more

Metodologia reformei educatiei

METODOLOGIA REFORMEI EDUCAŢIEI Prof. Nae Mihaela Liceul Tehnologic “ Constantin Brâncuşi”, Piteşti “Cunoaşterea literaturii române reprezintă un proces didactic complex, eşalonat pe un întins parcurs temporal, bine organizat în virtutea unor...

Read more

Cercul de biologie sursa de stimulare a …

CERCUL DE BIOLOGIE-SURSĂ DE STIMULARE A CAPACITĂŢII CREATOARE ŞI MIJLOC DE INIŢIERE A ELEVILOR ÎN ACTIVITATEA DE CERCETARE Cosma Camelia Veronica Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău Sub impulsul...

Read more

Considerations methodologiques sur l ens…

CONSIDÉRATIONS MÉTHODOLOGIQUES SUR L’ENSEIGNEMENT DU FRANÇAIS EN CLASSE PRÉPARATOIRE   Profesor Popescu Mihaela Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari   Le présent article a pour objectif principal de présenter quelque considérations méthodologiques sur l’ enseignement du français en...

Read more

Continutul dosarului comisiei metodice s…

Conţinutul dosarului comisiei metodice sau ariei curriculare     I. Componenta organizatorică - structura noului an şcolar; - încadrări; - componenţa catedrei (nume, grade didactice, vechime); - orarul membrilor catedrei.   II. Componenta managerială - raport de activitate pe anul...

Read more