Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Politici europene privind invatarea pe tot parcursul vietii
Joi, 08 Iulie 2010 19:43

POLITICI EUROPENE PRIVIND ÎNVĂȚAREA PE TOT PARCURSUL VIEȚII

Prof. Alexandra Pepelea

Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Iaşi

În domeniul major al educației, Uniunea Europeană a înțeles că succesul înseamnă asumarea responsabilității comune din partea tuturor statelor membre. Elaborarea strategiilor de educație permanentă constituie o prioritate, având ca motivații principale faptul că trăim într-o societate și o economie bazate pe cunoaștere, în care care accesul la informații și cunoștințe de ultimă oră, împreună cu motivația și capacitatea de a folosi în mod inteligent resursele au devenit chei pentru stimularea ofertei pieței muncii, a competitivității și inserției sociale. Mai mult ca oricând, indivizii doresc să-și planifice propriile vieți, să contribuie activ la viața socială și să accepte diversitatea culturală, etnică, lingvistică. Demersurile UE la nivelul politicilor europene în domeniul educației au fost și sunt către găsirea modalităților prin care se pot aborda aceste provocări.

Conceptul „învățare pe tot parcursul vieții”( lifelong learning, education tout au long de la vie) a început să fie utilizat după 1972, când Edgar Faure, președintele Comisiei Internaționale pentru Dezvoltarea Educației, a înmânat directorului general al UNESCO raportul ”A învăța să fii”.Obiectivul general enunțat de Faure se referea la necesitatea ca fiecare individ să aibă posibilitatea să învețe pe parcursul întregii vieți, ca un act de responsabilitate individual asumată. De aici, necesitatea adaptării educației la cerințele pieței muncii, prin corelarea sistemului formal de învățare cu cel informal și nonformal.

La nivel european, strategiile de punere în practică a conceptului ”învățare pe tot parcursul vieții” trebuie să asigure:

· Constituirea unei societăți incluzive, care să ofere tuturor acces la învățare și în care educația și formarea să urmărească prioritar nevoile de formare ale indivizilor

· Adaptarea ofertei de educație și de formare în așa manieră încât indivizii să poată participa la învățare pe tot parcursul vieții și sa-și planifice felul în care vor putea să combine învățarea cu munca și cu viața de familie

· Dobândirea unor standarde ridicate de educație și a unei formări de calitate în toate sectoarele, astfel încât cunoștințele și deprinderile să urmărească nevoile în continuă creștere ale pieței muncii

· Încurajarea participării active în toate sectoarele vieții publice, în special în domeniile politic și social, în comunitatea în care fac parte indivizii, inclusiv în cea europeană

Educația adulților reprezintă o componentă importantă a învățarii pe tot parcursul vieții. Realitatea este că, deși eforturile s-au orientat către elaborarea politicilor privind educația adulților, practic participarea adulților la educație și formare este destul de limitată și oarecum dezechilibrată, din cauza unor variabile precum schimbările demografice, dezvoltarea foarte rapidă a unor regiuni din anumite arii geografice sau problema sărăciei care împovărează și astăzi anumite zone de pe glob. În 2006, Comisia pentru Educație a publicat un raport intitulat „Educația adulților: Nu este niciodată prea târziu să înveți!”( ”Adult Learning: It is never too late to learn!”), subliniind importanța educației edulților pentru creșterea șansei de angajare, a mobilității prin dobândirea de competențe-cheie într-o societate în continuă schimbare, promovând în același timp o piață a muncii și o societate bazate pe inserție socială.Raportul a fost urmat, în 2007, de un plan de acțiune, având un titlu de asemenea sugestiv: „Este oricând un moment prielnic să înveți!”( ”It is always a good time to learn!”), ce stabilește maniera în care statele membre și alte organisme interesate pot dezvolta sisteme de educație a adulților eficiente.

De la sfarșitul lui 2008, UNESCO găzduiește o serie de conferințe internaționale care privesc educația incluzivă de calitate și educația adulților, a căror deviză este dreptul la educație. Campania patronată de UNESCO se numește, din acest considerent, Education for All(EFA). Conferințele încurajează dialogul global asupra priorităților din educație, furnizând sprijin pentru elaborarea de politici și pentru investitorii în educație; se stabilesc protocoale bi-și multilaterale de colaborare în domeniul educației cu organizații ale societății civile și din sectorul privat.

Eforturile UE s-au îndreptat, așadar, spre asigurarea unui cadru comun de repere și standarde în domeniul educației. Printre cele mai importante evenimente ale strategiei europene privind educația pe tot parcursul vieții se numără: Memorandumul asupra Învățării Permanente( A Memorandum on Lifelong Learning), Raportul OECD- „Educația permanentă pentru toți” ( Lifelong Learning for All), Cartea Albă UE- „Către societatea învățării” ( Towards the Learning Society), Raportul UNESCO- „Învățarea- Comoara dinăuntru: Educație pentru secolul 21”( Learning- the treasure within. Education for the 21 st century), Programul de învățare pe tot parcursul vieții( Lifelong Learning Programme) pentru perioada 2007-2013. Acesta din urmă vizează sprijinirea schimburilor, cooperării și mobilității între sistemele de educație și formare profesională din cadrul UE, astfel încât aceste sisteme să devină repere de calitate la nivel mondial. Comisia Europeană a ales să integreze numeroasele inițiative în domeniul educației și formării sub „o singură umbrelă”(A Single Umbrella for Education and Training Programmes), care a înlocuit programele anterioare, desfășurate până în 2006. Programul de învățare pe tot parcursul vieții este structurat în patru subprograme, foarte cunoscute și accesate și în România: Comenius pentru învățământul preuniversitar, Erasmus pentru învățământul universitar, Leonardo Da Vinci pentru formarea profesională și Grundtvig pentru educația adulților. Acestora li se adaugă programul Jean Monnet, care sprijină activitățile de predare, cercetare și reflecție asupra problemelor europene în cadrul instituțiilor de învățământ superior.

Educația pe tot parcursul vieții( de-a lungul și de-a latul/ lifelong și life-wide) constituie, astfel, o componentă vitală a politicilor educaționale europene, prin care se urmărește stimularea competitivității, a gradului de inserție socială, a cetățeniei active, a dezvoltării profesionale și personale.

Bibliografie

http://www.oecd.org, What role for education

http://europa.eu/legislation summaries/education training youth/lifelong learning/

http://www.unesco.org

http://ec.europa.eu/education/programmes

 

Ultima actualizare în Vineri, 09 Iulie 2010 21:27
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Planificare model pentru limba italiana …

Planificare model pentru limba italiana invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

DEZVOLTAREA MUZICII CU PROGRAM IN SECOLU…

DEZVOLTAREA MUZICII CU PROGRAM ÎN SECOLUL AL XIX-LEA Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu   Muzica programaticã, modalitate de exprimare specific romanticã, are de fapt o...

Read more

Programa optionala pentru invatamantul p…

PROGRAMĂ OPŢIONALĂ PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR EDUCAŢIE INTERCULTURALĂ Prof. înv. primar Miron Simona Petronela Şcoala Gimnazială Chicerea, Iaşi Această propunere de programa şcolară pentru Educaţie interculturală reprezintă o ofertă curriculară centrală de...

Read more

Inscrieri Mirunette Language Competition

Inscrieri Mirunette Language Competition

Ultimele zile de inscrieri la Mirunette Language Competition! Castiga o tabara internationala de 2 saptamani in UK! Esti pasionat de cultura britanica? Visul tau este sa...

Read more

Plan cadru pentru clasa pregatitoare ord…

Ordinul 5755 din 17 septembrie 2012 (Ordinul 5755/2012) Plan cadru pentru clasa pregatitoare   Afla ordinul privind aprobarea planurilor-cadru pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale clasa pregatitoare, invatamant special, publicat in Monitorul Oficial...

Read more

Studiul compatibilitatii electromagnetic…

Studiul compatibilitatii electromagnetice in sisteme electrice

STUDIUL COMPATIBILITĂŢII ELECTROMAGNETICE ÎN SISTEME ELECTRICE     Prof. Drd. Ing. LILIANA CÎMPAN, Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei     Rezumat             Activităţile umane, dar în mod special activitatea industrială, dau naştere la numeroase forme de poluare a...

Read more

Carmen Sylva aspecte din activitatea lit…

CARMEN SYLVA - ASPECTE DIN ACTIVITATEA LITERARĂ Prof. Mihaela Melinte, Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi Regina Elisabeta a României este considerată drept una dintre...

Read more

Linii directoare si idei pentru incorpor…

PARTEA IV Linii directoare şi idei pentru încorporarea SF-ului în diverse domenii educaţionale    Proiectul SciFiEd pune accentul pe (1) furnizarea de instrumente, formare şi consiliere pentru profesori, care să-i asiste în îmbunătăţirea...

Read more