Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


PREDAREA INTEGRATA LA CLASELE I-IV
Miercuri, 08 Aprilie 2009 02:00

PREDAREA INTEGRATÃ

LA CLASELE I-IV

 

Inst. Nicolau Mariana

Şcoala cu Clasele I-VIII Gherãesti, jud. Neamt

 

 

Problemele concrete de viatã, ce trebuie rezolvate zi de zi, au un caracter integrat si nu pot fi solutionate decât apelându-se la cunostinte, deprinderi, competente ce nu sunt încadrate în contextul strict al unui obiect de studiu.

Pentru ca elevii zilelor noastre sã facã fatã solicitãrilor lumii contemporane, trebuie sã le formãm capacitatea de a realiza transferuri rapide si eficiente între discipline, de a colecta, sintetiza si de a pune la lucru împreunã cunostintele dobândite prin studierea disciplinelor scolare.

Dacã succesul scolar este dat de performanta elevului în cadrul contextelor disciplinare, succesul în viata personalã, profesionalã si socialã este dat tocmai de capacitatea de a iesi din tiparul unei discipline si de a realiza conexiuni si transferuri rapide între discipline, pentru solutionarea problemelor ivite.

Curriculum-ul integrat presupune o anumitã modalitate de predare si o anumitã modalitate de organizare si planificare a instruirii si produce o inter-relationare a disciplinelor sau obiectelor de studiu, astfel încât sã se rãspundã nevoilor de dezvoltare ale elevilor.

Nivelurile integrãrii curriculare sunt monodisciplinaritatea si pluridisciplinaritatea (multidisciplinaritatea).

Monodisciplinaritatea este centratã pe obiectele de studiu independente, pe specificitatea acestora, promovând suprematia disciplinelor formale.

Pentru a exemplifica acest model de abordare integratã, voi face referire la disciplina limba si literatura românã, disciplinã în cadrul cãreia se poate aplica monodisciplinaritatea cu usurintã, deoarece se pot îmbina, în cadrul aceleiasi lectii, elemente de citire/lecturã, cu elemente de comunicare si/sau de constructie a comunicãrii.

La clasa a IV-a, în studierea textului ,,tara de dincolo de negurã”, dupã Mihail Sadoveanu (ora a doua – plan de idei), am aplicat abordarea monodisciplinarã, formulând sarcini de genul:

Ø Cititi primul fragment din text

Ø Explicati termenii urmãtori: a scânteia, pâclã, negurã.

Ø Selectati din acest fragment un cuvânt monosilabic si unul trisilabic.

Ø Alegeti: verbele la timpul trecut (grupa I) si verbele la timpul prezent (grupa a II-a). Treceti-le apoi la celelalte timpuri.

Ø Scrieti familia lexicalã a cuvântului pãdure.

Ø Explicati folosirea cratimei în scrierea cuvintelor: n-o, de-acu, cã-i.

Ø Gãsiti în primul fragment un verb ce poate fi transformat în substantiv.

Pluridisciplinaritatea se referã la situatia în care o temã ce apartine unui anumit domeniu este supusã analizei din perspectiva mai multor discipline, acestea din urmã pãstrându-si neschimbatã structura si rãmânând independente unele în raport cu celelalte.

 

Exemplu de abordare multidisciplinarã a continuturilor:

Tema: ,,IARNA”

Clasa: a II-a

 

Unitãti de învãtare:

Limba si literatura românã: Propozitia. ,,Iarna”

Matematicã: Adunarea si scãderea numerelor 0-100

Cunoasterea mediului: Fenomene ale naturii

Abilitãti practice: Activitãti cu materiale sintetice. Hârtia

 

Continuturi:

Limba si literatura românã: ,,La sãnius”, de I. Agârbiceanu- analiza textului

Matematicã: ,,Adunarea si scãderea cu trecere peste ordin”- exercitii si probleme

Cunoasterea mediului: ,,Anotimpurile si vietuitoarele”

Abilitãti practice: decupare dupã contur si lipire. ,,Pãdure de brazi, iarna”

Tipul lectiei: de consolidare a cunostintelor

 

Obiective-cadru:

Limba si literatura românã: III. Dezvoltarea capacitãtii de receptare a mesajului scris

Matematicã: IV. Dezvoltarea interesului si a motivatiei pentru studiul si aplicarea matematicii în contexte variate

Cunoasterea mediului: III. Formarea unei atitudini pozitive fatã de mediul înconjurãtor, prin stimularea interesului fatã de pãstrarea unui mediu echilibrat si exersarea unor deprinderi de îngrijire si ocrotire a acestuia

Abilitãti practice: III. Dezvoltarea capacitãtii de cooperare în scopul realizãrii unui produs

 

Obiective operationale:

O1: sã citeascã textul;

O2: sã descopere cuvintele cu înteles opus;

O3: sã completeze propozitiile cu semne de punctuatie potrivite;

O4: sã efectueze exercitiile date într-un ritm alert;

O5: sã compunã o problemã dupã un exercitiu dat;

O6: sã recunoascã animalele care hiberneazã;

O7: sã realizeze, din hârtie, prin decupare si lipire, lucrarea;

O8: vor pãtrunde afectiv si spiritual în atmosfera anotimpului de iarnã.

 

Resurse:

A. Bibliografice:

1. oficiale – Curriculum National”

2. metodico – didactice - ,,Metodica limbii române în învãtãmântul primar”, Ilinca Anton, Bacãu, Ed. Grigore Tãbãcaru

B. Metodologice:

1. strategia didacticã: semidirijatã, inductiv-deductivã

2. metode si procedee: conversatia, exercitiul, explicatia, problematizarea, jocul didactic

3. forme de organizare: frontalã, pe grupe de câte 4 elevi, individualã

4. mijloace didactice: fise, planse, hârtie coloratã, foarfece, lipici, calculator

C. Temporale: 45 minute

Forme si tehnici de evaluare: evaluare reciprocã, observare sistematicã

 

Continuturi si sarcini de învãtare:

  • Prezentarea în Power Point ,,Frumusetile iernii”
  • Scurtã conversatie despre ceea s-a vizionat si le-a plãcut elevilor
  • Enumerarea unor semne ale iernii
  • Limba si literatura românã (10 min.)

- citirea textului ,,La sãnius” în lant si selectiv

- formularea unor întrebãri si rãspunsuri - activitate pe douã grupe, sub formã de concurs

- completarea pe fisa de lucru a antonimelor cuvintelor date

- scrierea semnelor de punctuatie potrivite

- joc didactic: ,,Propozitia ascunsã”- transformarea unei propozitii date în propozitii interogative si exclamative

  • Matematicã: (5 min.)

- rezolvarea sarcinii jocului ,,Sportiv pe schiuri, dar si matematician”- verificarea rezultatului colegului si efectuarea cât mai rapidã a exercitiului urmãtor

  • Cunoasterea mediului: (10 min)

- recunoasterea fenomenelor naturii ce apar în timpul iernii

- colorarea pe fisã a animalelor care hiberneazã - activitate individualã

  • Abilitãti practice:(10 min)

- formarea grupelor de lucru (câte 4 elevi)

- explicarea modului de lucru si demonstrare

- împãrtirea sarcinilor de lucru: decupare, lipirea brãdutilor pe foaia de lucru, lipirea unor confetti pentru obtinerea zãpezii

Pentru obtinerea performantei s-au propus urmãtoarele sarcini: (5 min.)

  • Grupa ,,Scriitorii”- realizarea unui text scurt despre iarnã, folosind expresii artistice
  • Grupa ,,Matematicienii – compunerea unei probleme dupã exercitiul 27 + 39 – 8
  • Grupa ,,Ecologistii”- completarea unui tabel ,,Asa da, asa nu!”, având ca puncte de plecare situatii din mediul înconjurãtor
  • Grupa ,,Micii artisti”- confectionarea unui om de zãpadã din vatã.

 

Pledez pentru abordarea integratã a continuturilor, întrucât se iese din monotonia aceluiasi algoritm de predare a unor lectii, elevii sunt stimulati si atrasi prin diversitatea activitãtilor de învãtare dintr-o singurã orã si prin aparitia elementului-surprizã, se imprimã lectiei respective un caracter aparte, diferit de modul de predare traditional.

 

 

BIBLIOGRAFIE:

Ø ,,Demersuri integrate în învãtãmântul primar”, curs P.I.R.; autori: Lucian Ciolan, Laura Elena Ciolan; 2006

 

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:31
 

Comentarii 

 
+2 # Nicoleta 03-05-2014 14:58
Multumesc frumos pentru materialul publicat!Predar ea integrata este la inceput de drum in invatamantul primar si ca orice inceput este greu de aceea trebuie sa ne informam .
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Traditii si obisnuinte nutritionale

TRADIŢII ŞI OBIŞNUINŢE NUTRIŢIONALE   Maistru instructor Zuleam Eugenuia C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj     Bucătăria românească este apreciată astăzi ca una din cele mai bogate bucătării, atât pentru varietatea preparatelor cât mai ales...

Read more

Lecturi limba si literatura romana pentr…

LECTURI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU CLASA A XII-A Lecturi obligatorii - Literatura română pentru clasa a XII-a:Ion Băieşu - TeatruLucian Blaga - TeatruNicolae Breban - Animale bolnaveTraian T. Coşovei -...

Read more

Ce este evaluarea rezultatelor scolare

CE ESTE EVALUAREA REZULTATELOR ŞCOLARE?                                                                                                      Prof. DOBREA MONICA Şcoala cu cls. I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău                Procesul de învăţământ reprezintă subsistemul praxiologic al sistemului de învăţământ, finalizat la nivelul...

Read more

Junimea si criticismul junimist

JUNIMEA ŞI CRITICISMUL JUNIMIST   Prof. Gabriela Ionescu Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu   Rezumat: Societatea Junimea a fost cea mai importantă grupare ide­ologică şi culturală din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, având rolul...

Read more

Cartea si importanta lecturii

CARTEA ŞI IMPORTANŢA LECTURII                                                                                                      Prof. DOBREA MONICA Şcoala cu clasele I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău     Motto: „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris Încet gândită, gingaş cumpănită; Mâinile mele, care te-au deschis.” (T....

Read more

Hour of Code 2016

Hour of Code 2016

Hour of Code 2016 Va invitam sa participati impreuna cu scoala sau liceul dumneavoastra la Hour of Code 2016, evenimentul educational gratuit ce va...

Read more

Flori de primavara in legende -1

Legenda ghiocelului   A fost odata o razã de soare - era chiar fata cea mai micã si rãsfãtatã a astrului luminos. Şi tocmai pentru cã era cea mai micã si mai...

Read more

INSTRUIREA ASISTATA DE CALCULATOR

INSTRUIREA ASISTATÃ DE CALCULATOR   prof. Adriana Verbinschi Colegiul National Octav Onicescu Bucuresti     Sistemul IAC (Instruire Asistatã de Calculator) este un mediu integrat hardware-software destinat interactiunii dintre posesorii unui sistem de cunostinte si destinatarii...

Read more