Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Principiile educatiei morale
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Februarie 2016 12:28

PRINCIPIILE EDUCAȚIEI MORALE

Prof. înv. primar: Vaida Ioana

Liceul Tehnologic nr 1 Gâlgău

Educația morală de tip școlar se bazează în realizarea sa pe respectarea unor principii didactice ferme. Scopul fundamental al educației morale este formarea profilului moral al personalității copilului în concordanță cu cerințele idealului educațional, scop căruia îi corespund ca obiective, formarea conștiintei și conduitei morale.

(cuvinte cheie:educație morală, principii)

Principiile educație morale reprezintă normele care orientează conceperea și desfășurarea acțiunilor de formare a profilului moral al elevilor.

Din sistemul principiilor educației morale fac parte:

1. Principiul caracterului experiențial al realizării educației morale

Realizarea educației morale se va baza atât pe valorificarea unor situații din experiența de viață a elevilor, cât și pe îmbogățirea acesteia ca urmare a antrenării elevilor în diferite activități cu conotații morale.

2. Principiul îmbinării exigenței față de copii cu indulgenta și respectul față de aceștia

Este nevoie de afirmarea explicită a sentimentului de încredere în judecata și conduita morală a elevilor și asigurarea unui echilibru optim între indulgență și exigență, evitându-se extremele.

3. Principiul organizării morale a colectivului de elevi

Trebuie să existe o preocupare constantă a profesorului pentru dimensionarea relațiilor interpersonale ale elevilor la nivelul clasei sau în afara acesteia, în conformitate cu valorile și normele morale.

4. Principiul sprijinirii pe elementele pozitive ale personalității elevilor

Desfășurarea acțiunii educative de formare a moralității elevilor se va realiza concomitant atât în sensul identificării și consolidării elementelor pozitive din personalitatea elevului prin întărire pozitivă, recompense și încurajări cât și relative la valorificarea potențialului formative al acestor componente în direcția eliminării elementelor negative, prin sistemul întăririlor negative, respectiv a sancțiunilor și dezaprobării.

5. Principiul sugestiei pozitive

Reglementările de ordin moral vor fi formulate prin intermediul unor sfaturi sau recomandări de forma sugestiei și îndemnului acțional pozitiv, evitându-se pe cât posibil transpunerea acestora în termeni de restricționare acțională sau interdicții care pot declanșă instantaneu opoziția subiectivă a elevului față de aceste reglementări.

6. Principiul favorizării intervenției întăritoare a clasei

Se asigură reacții adecvate la nivelul colectivului clasei, atât în ceea ce privește încurajarea și aprobarea acțiunilor pozitive ale elevuluii de către colegii săi, cât și referitor la sancționarea și dezaprobarea fermă a comportamentelor negative din punct de vedere moral ale acestuia.

7. Principiul continuității educației morale

Se presupune o consecvență acțională și unitate internă atât în ceea ce privește valorile și principiile morale promovate cât și referitor la metodele și procedeele didactice utilizate.

8. Principiul realizării diferențiate a educației morale

Modul de formare a regulilor și principiilor morale, alegerea metodelor didactice și organizarea diferitelor acțiuni cu caracter educativ, utilizarea întăririlor pozitive sau negative și relația educațională cu elevul, în general, vor avea la bază luarea în calcul a caracteristicilor individuale și de vârstă ale acestuia.

Principiile educației morale formează un sistem organizat și structurat, nerespectarea unui principiu periclitând acțiunea celorlalte principii.

Aceste principii asigură un caracter optimal acțiunilor educative de formare a conștiintei și conduitei morale ale elevilor.

Bibliografie:

Rousseau, J.J., Emil sau despre educație, EDP, București

Cucoș C., Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2002


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Le projet en classe de fle

LE PROJET EN CLASSE DE FLE Bondoc Mihaela, profesor de limba franceză Colegiul Național I.L.Caragiale Ploiești Motto: “ J’entends et j’oublie, Je vois...

Read more

Calendarul concursurilor nationale scola…

Calendarul concursurilor nationale scolare 2015 fara finantare   Vezi Calendarul concursurilor nationale scolare fara finantare MECS organizate in anul 2014-2015, respectiv: ·         concursuri scolare pe domenii/discipline de studiu (limba si literatura romana, limbile...

Read more

Dezvoltarea competentelor de lectura in …

STUDIU PRIVIND DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR DE LECTURĂ ÎN ORELE DE LITERATURĂ ROMÂNĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL GIMNAZIAL   Prof. BEZMAN ADRIANA LILIANA, Şcoala Gimnazială Mihail Kogălniceanu, Structura Şcolii Gimnaziale Smârdan, Jud. Galaţi     Studiul propus urmăreşte stimularea...

Read more

Rolul noilor tehnologii informationale a…

ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE   Prof. Răzvan Diaconu-Popovici   Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori de dezvoltare socială...

Read more

Influente culinare de la centru si est e…

INFLUENŢE CULINARE DE LA CENTRU ŞI EST EUROPENI   Maistru instructor Hodorog Cristina C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj             Un studiu  făcut la făcut la Universitatea Charles din Praga pe adolescenţii din ţările...

Read more

Tendinte in dezvoltarea profesionala a c…

TENDINȚE ÎN DEZVOLTAREA PROFESIONALĂ A CADRELOR DIDACTICE Prof. înv. primar Almaș Andreea-Ioana Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău Devoltarea profesională a cadrelor didactice se împletește cu progresul în cariera didactică...

Read more

Parentingul si stilul de comunicare la a…

PARENTIGUL ȘI STILUL DE COMUNICARE LA ADOLESCENȚI Măcăneață Anca Cristina Psiholog școlar principal, C.J.R.A.E. Argeș/Liceul Tehnologic „Dacia” Pitești Familia a fost şi reprezintă în continuare un mediu de formare atât a...

Read more