Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proba de evaluare sumativa la tema compusi hidroxilici
Vineri, 08 Martie 2013 11:56

PROBĂ DE EVALUARE SUMATIVĂ LA TEMA COMPUŞI HIDROXILICI

 

Prof. Sandu Diana – Ileana

Colegiul Tehnic”Regele Ferdinand I” Timişoara

 

            Rezumat: Am dorit să ilustrez, printr- o gamă largă de itemi, o probă de evaluare la o temă din chimia organică. Sper ca acest material să folosească şi altor colegi.

 

Itemi obiectivi

I.  Complement multiplu :

Compusul cu formula C7H8O reprezintă:

A. un fenol;  B. un alcool aromatic;  C. un alcool nesaturat;  D. un eter.

 

II. Complement grupat :

1. Transformarea alcoolilor primari în aldehide se poate face prin oxidare cu soluţie acidă de KMnO4.

2. Prin reacţia de bromurare a fenolului se obţine un amestec de orto- şi para-bromofenol.

3. Etanolul este un acid mai tare decât fenolul.

4. 2-metil-2-propanolul este un alcool terţiar.

 

III. Relaţie cauzală :

Anionul alcooxid este o bază mai tare decât anionul fenoxid deoarece alcoolii sunt acizi mai tari decât fenolii.

 

IV. Asociere simplă :

Alegeţi secvenţa corectă, ca urmare a corelării cifrelor arabe (1-5) cu literele mici (a-e). 

1. fenol + FeCl3                                a. revelator în fotografie

2. hidrochinonă                                 b. enol   

3. pirogalol                                        c. compus ionic 

4. CH2 = CH – OH                            d. culoare violet               

5. fenol + NaOH                                e. C6H6O3

A.     1c, 2e, 3a, 4b, 5d

B.     1d, 2a, 3e, 4b, 5c

C.     1d, 2e, 3a, 4b, 5c

D.     1a, 2e, 3d, 4c, 5b

E.      1c, 2d, 3b, 4a, 5e

 

V. Completare tabel:

Nr.crt.

Proprietăţi chimice ale compuşilor hidroxilici

Reactanţi folosiţi

Condiţii de reacţie

Produşi obţinuţi

1.

 

 

H2SO4

acetat de etil + apă

2.

 

etanol + [O]

 

acetaldehidă + apă

3.

Aciditatea fenolilor

C6H5 – OH + NaOH

-

 

4.

 

 

-

C6H5 – O-Fe2+]2Cl- + HCl

5.

 

 

 

2,4,6-trinitrofenol

 

Itemi semiobiectivi

q       cu răspuns scurt:

Ce tip de legături se stabilesc între moleculele alcoolilor ?

q       de completare:

Reacţiile comune alcoolilor şi fenolilor sunt:................................................

 

Item subiectiv

280 g amestec de etanol şi fenol reacţionează cu 200 g  soluţie de NaOH de concentraţie 40%. Se cere:

-  raportul molar etanol : fenol;

- compoziţia procentuală masică a amestecului.

 

 

 

Soluţii

Itemi obiectivi:

I.    A, B, D.                                                                  V. 1. esterificarea alcoolilor, etanol + acid acetic

II.   C (2,4)                                                                         2. oxidarea blândă a alcoolilor, K2Cr2O7 + H2SO4

III.  C (numai prima afirmaţie este adevărată)                  3. fenoxid de sodiu + apă      

IV.   B                                                                                4. identificarea fenolului, fenol + FeCl3 

                                                                                           5. nitrarea fenolului, fenol + 3HNO3 , H2SO4

 

Itemi semiobiectivi:

q       cu răspuns scurt: legături de hidrogen

q       de completare: reacţia cu metalele alcaline, reacţiile de eterificare şi esterificare (fenolii indirect), reacţiile de oxidare şi combustie, reacţia de alchilare.

 

Item subiectiv:

            Numai fenolul reacţionează cu NaOH :

C6H5 – OH + NaOH  C6H5 – O-Na+ + H2O

ΜFENOL = 94,  METANOL = 46,  MNaOH = 40

Din c =    md =  = 80 g hidroxid de sodiu

 

94 g fenol ............................ 40 g NaOH

x ........................................... 80 g                       x = 188 g fenol  şi 92 g etanol (amestecul conţine 280 g).

 moli  ;  moli  :  = 1 : 1

Compoziţia procentuală masică: 

280 g amestec ............................. 92 g etanol ................................ 188 g fenol

100 g ............................................ p1 .............................................. p2

 p1 = 32, 85 % etanol şi  p2 = 67,14% fenol

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Planificare model pentru educatie tehnol…

Planificare model pentru educatie tehnologica invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Folclorul si educatia

FOLCLORUL ŞI EDUCAŢIA   Autor: Cornea Claudia Funcţia: Educatoare               Folclorul reprezintă o lume fascinantă şi încă plină de surprize, cum fascinantă şi plină de surprize e lumea copiilor de vârstă preşcolară. Bucuria de...

Read more

Zilele de 24 si 31 decembrie au fost dec…

Zilele de 24 si 31 decembrie au fost declarate libere legale Guvernul Romaniei a aprobat Hotararea pentru stabilirea zilelor de 24 si 31 decembrie 2012 ca zile libere pentru angajatii din...

Read more

Effects of Soft Drink Consumption on Nut…

 Effects of Soft Drink Consumption on Nutrition and Health    Author: Mihail Robert - Theodoru Teacher: Mînză Lidia Institution: “Vasile Alecsandri” High School             The term soft drink refers to a beverage that does not contain...

Read more

Evaluarea competentelor la matematica in…

EVALUAREA COMPETENȚELOR LA MATEMATICĂ ÎN GIMNAZIU Prof. Buzea Gabriela, Școala Gimnazială Nr. 56, București Rezumat: În articolul de față sunt analizate nivelul competențelor de bază cu ajutorul rezultatelor obținute în...

Read more

Pelerinajul o alternativa pentru saptama…

PELERINAJUL - O ALTERNATIVĂ PENTRU SĂPTĂMÂNA “SĂ ŞTIU MAI MULT, SĂ FIU MAI BUN!”   Crafcenco Carmen, profesor matematică Liceul Teoretic “Mircea Eliade”, Galaţi   Fie „Şcoala altfel” sau săptămâna din anul acesta „ Şă ştiu...

Read more

Les etapes de la comprehension orale

LES ETAPES DE LA COMPRÉHENSION ORALE   Ilie MINESCU Universitatea de Vest TIMIŞOARA     La pré-écoute Lors d’une activité de compréhension orale, les élèves comprennent en général: les mots qu'ils connaissent déjà; les mots transparents ; les mots dont...

Read more

Optional istorie locala intre actualitat…

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE                                                                                                                                                                          Prof. Delescu Claudia Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi   Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi...

Read more