Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Procesul de invatamant si sistemul de invatamant
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Decembrie 2014 19:17

PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT

 

Înv. Dobraniş Gabriela,

Şcoala Gimnazială Ungureni, Bacău

 

Procesul de învăţământ este considerat cea mai înaltă formă de organizare şi desfăşurare a educaţiei, determinate de prezenţa educatorului ca persoană investită de societate şi pregătită în mod special pentru conducerea acestuia. Acesta se desfăşoară în cadrul diverselor unităţi ale sistemului de învăţământ având particularităţi specifice de la o unitate instituţională la alta, punându-şi astfel amprenta asupra funcţionalităţii procesului de învăţământ.

Procesul de învăţământ reprezintă deci exercitarea funcţiilor esenţiale - predare, învăţare şi evaluare - concretizate în strategii, metode, procedee, forme de organizare a elevilor.

 

Cuvinte cheie: educaţie, educator, predare, învăţare, evaluare, strategii, metode, procedee.

 

Procesul de învăţământ este un ansamblu de acţiuni exercitate în mod conştient şi sistematic de către educatori asupra educaţilor într-un cadru instituţional organizat, în vederea formării personalităţii acestora în concordanţă cu cerinţele idealului educaţional.

Această definiţie are un caracter general şi abstract. Concretizând principalele ei elemente, putem vorbi de procesul de învăţământ din grădiniţă, din şcoală şi din universitate … Indiferent, însă, de aceste ipostaze, procesul de învăţământ este considerat cea mai înaltă formă de organizare şi desfăşurare a educaţiei, determinate de prezenţa educatorului ca persoană investită de societate şi pregătită în mod special pentru conducerea acestui proces.

Conţinutul pedagogic al procesului de învăţământ rezultă tocmai din organizarea şi desfăşurarea sa ca urmare a unei succesiuni de fapte, fenomene şi transformări, toate având un substrat şi o fundamentare psihopedagogică, urmărind, în cele din urmă, imprimarea unei direcţii ascendente în dezvoltarea personalităţii umane. Între acţiune, ca proprietate internă a procesului de învăţământ, şi produsul sau, formarea personalităţii, se stabileşte o relaţie de concordanţă, impusă de folosirea şi aplicarea unor norme şi legităţi psihopedagogice. Cel care se ocupă cu cunoaşterea acestor norme şi legităţi, asigurând în acelaşi timp materializarea lor, este educatorul. Prin aceasta se exprimă rolul său conducător în procesul de învăţământ. Cunoscând şi înţelegând imperativele idealului educaţional şi obiectivele acţiunii educative, precum şi legităţile procesului de învăţământ, el realizează conducerea adecvată a acestui proces.

Cunoaşterea se exprimă, pe de o parte, prin concretizarea cerinţelor sociale prezente şi de perspectivă în acţiunea pedagogică, iar pe de altă parte prin organizarea acestei acţiuni în conformitate cu logica sa pedagogică. Se realizează în acest fel optimizarea procesului de învăţământ, condiţie  sine qua non a existenţei sale.

Pentru prevenirea unor confuzii vom încerca să delimităm cele două noţiuni.

Prima dintre ele, procesul de învăţământ, se referă la realizarea propriu-zisă a educaţiei, la aspectele psihopedagogice pe care le incumbă predarea şi asilimilarea cunoştinţelor. Procesul de învăţământ se desfăşoară în cadrul diverselor unităţi ale sistemului de învăţământ având particularităţi specifice de la o unitate instituţională la alta, punându-şi astfel amprenta asupra funcţionalităţii procesului de învăţământ.

Procesul de învăţământ reprezintă deci exercitarea funcţiilor esenţiale- predare, învăţare şi evaluare - concretizate în strategii, metode, procedee, forme de organizare a elevilor.

Produsul vizează rezultatele oferite de şcoală societăţii: promoţiile de absolvenţi, “ieşirile” sau “fluxul de ieşiri” din sistem.

În raport cu procesul de învăţământ, celelalte componente sunt considerate drept factori, condiţii, cauze ce favorizează activităţile de predare - învăţare - evaluare, influenţându-le calitatea şi efectele. 

Cealaltă noţiune, sistemul de învăţământ, se referă la organizarea instituţională ca un subsistem instituţional în sistemul global al societăţii. El este considerat şi integrat în structura generală a societăţii, având multiple interrelaţii cu aceasta.

Ca organism instituţional, învăţământul nu poate fi considerat ca având doar o structură  internă, rezultat al interacţiunilor dintre componenetele sale, el este supus, în acelaşi timp ca unitate a unor instituţii exterioare. Sistemul de învăţământ ne apare astfel ca unitate a unor instituţii ce funcţionează independent şi în interacţiune urmărind realizarea unor obiective educative.

 

Interdependenţa dintre procesul de învăţământ şi sistemul de învăţământ se concretizează  în “fluxul de ieşire” comun pentru ambele şi exprimat în nivelul de instrucţie şi educaţie al celor supuşi acestui proces.

 

BIBLIOGRAFIE:

           1. Cucoş C., Pedagogie, Editura Polirom, 1996

           2. Nicola I., Procesul de învăţământ în Tratat de pedagogie şcolară, E.D.P., Bucureşti, 1996

Ultima actualizare în Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015 17:53
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Mecanisme de asigurare a calitatii la ni…

MECANISME DE ASIGURARE A CALITATII LA NIVELUL SCOLII   La nivelul fiecarei organizatii furnizoare de educatie din Romania se infiinteaza Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii.  Organizatia furnizoare de educatie elaboreaza si adopta...

Read more

Familia scoala comunitatea parteneri in …

FAMILIA, ŞCOALA, COMUNITATEA - PARTENERI IN EDUCAŢIE     Institutor, Olaru Viorica, Şcoala cu clasele I-VIII ,,Petre P. Carp”, Localitatea Tufeşti, judeţul Brăila                                                                                                                           Informarea si formarea părinţilor în ceea ce priveşte şcolaritatea copilului presupune,...

Read more

Metode si tehnici de evaluare in ciclul …

METODE ŞI TEHNICI DE EVALUARE ÎN CICLUL PRIMAR   Prof. înv. primar Liliana Dumitru Şcoala cu clasele I-VIII Vitanesti, Jud. Teleorman          Combinarea instrumentelor de evaluare scrisă cu cele de evaluare orală, cu metodele...

Read more

Istoria studiilor despre articol

ISTORIA STUDIILOR DESPRE ARTICOL   Didin Florentina Gabriela Şcoala gimnazială Nr. 1 Vulpeşti, Argeş   Articolul este partea de vorbire flexibilă cu rol de cuvânt ajutător care însoţeşte un substantiv, arătând măsura în care obiectul...

Read more

Dezvoltarea deprinderilor motrice prin i…

DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR MOTRICE PRIN INTERMEDIUL PARCURSURILOR APLICATIVE   Profesor Hanciş Adrian Şcoala Gimnazială „Gheorghe Bulgăr” Sanislău, jud. Satu Mare   În activităţile profesionale, dar mai ales în cele sportive, nivelul de dezvoltare al deprinderilor motrice...

Read more

O experienta palpitanta Sapte ani in Alg…

O experienţă palpitantă – şapte ani în Algeria!   După câştigarea independenţei Algeriei, în 1962, odată cu plecarea în masă a francezilor, forţa intelectuală a ţării a scăzut considerabil. Primii ani ce...

Read more

Jocul activitate fundamentala in gradini…

JOCUL, ACTIVITATE FUNDAMENTALĂ ÎN GRĂDINIŢĂ   Prof. Fătu Mihaela Corina G.P.P Nr. 10 Buzău   Cerinţele mereu crescânde ale societăţii contemporane impun învăţământului actual sarcini importante care să determine creşterea calităţii lui. Este necesar, pentru aceasta,...

Read more

Ecoeducatia

ECOEDUCAȚIA prof. Arjoca Mihaela Maria Colegiul Tehnic ‘’ Ion Mincu”, Timișoara Rezumat: Ecoeducația va ajuta la dezvoltarea umanității. Cuvinte cheie: ecologie, mediu, educație, evoluție. ...

Read more