Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Profesorul ca manager educational
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 Mai 2014 15:53

PROFESORUL CA MANAGER EDUCAŢIONAL

 

Prof. Mihaela Marian,

Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’

 

Rezumat: În perioada actuală, profesorul nu mai reprezintă doar un transmiţător de cunoştinţe, ci şi un organizator, îndrumător şi evaluator al resurselor implicate în procesul instructiv - educativ (resurse materiale, umane, pro­cedurale), al condiţiilor psihologice, pedagogice necesare realizării obiec­tivelor instructiv - educative. În paralel, profesorul coordonează ac­ti­vitatea extraşcolară, realizează activităţi de cercetare şi informare con­tinuă, rezolvă probleme de conducere la nivelul clasei sau al şcolii, ceea ce face ca procesul instructiv - educativ să reprezinte în sine un proces managerial, iar principalele activităţi ale profesorului şi anume: pro­iectarea, organizarea, dirijarea învăţării, luarea de decizii, rezolvarea de situaţii, evaluarea, optimizearea procesului instructiv – pot fi  văzute prin și prin prisma managerială.

În procesul educației, un rol important îi revine profesorului, care coordonează, formează, modelează personalitatea elevilor. În acest sens, profesorul trebuie să-şi adapteze, să-şi îmbunătăţească rolul său tra­diţional printr-o nouă viziune asupra planificării, organizării muncii, asupra relaţiilor cu elevii.

Profesorul - manager va trebui să-şi însuşească şi să aplice noile atribute ale managementului, în afirmarea noilor sale atribuţii (Ştefan Iosifescu, 2001). Dintre acestea amintim:

-          modificarea modului de intervenţie în anumite situaţii pentru diver­sificarea atitudinilor sale în raport cu particularităţile şi aşteptările elevilor;

-          înlocuirea managementului bazat pe control cu unul conceput pe afirmare, participare, asumarea rolurilor, implicarea profesorului şi a elevilor în rezolvarea situaţiilor educaţionale;

-          opţiunea pentru dezvoltarea activă a clasei prin motivare, comunicare, formare, participare;

-          înlăturarea barierelor în faţa dezvoltării, abordarea constructivă a tuturor formelor de rezistenţă la schimbare prin trecerea de la negare la afirmare şi de la rezistenţă în faţa schimbării la adaptare.

Rolurile profesorului manager se referă la acele sarcini, atribuţii ce vizează atingerea obiectivelor ce privesc formarea şi dezvoltarea elevilor.

Distribuirea rolurilor profesorului se bazează pe capacităţile dovedite şi pe competenţele câştigate, iar îndeplinirea lor depinde de afirmarea şi perfecţionarea competenţelor, evidenţiindu-se o strânsă relaţie între obiec­tive - capacităţi şi competenţe - realizări - evaluare pe criterii de reu­şită, succes, eficienţă, calitate. Raportat la aceste criterii, elevii au o serie de aşteptări faţă de care profesorul proiectează şi îndeplineşte com­portamentul efectiv de rol. Dacă elevii primesc sarcini, atribuţii, atunci sunt necesare şi alte roluri ale profesorului, precum: stimularea, încurajarea, consilierea, ajutorarea.

Rolurile generale, deţinute în îndeplinirea activităţii de către profesor sunt: receptor al diferitelor mesaje; emiţător de mesaje; participant în activităţile specifice instructiv - educative;

organizator, responsabil al unor acţiuni; proiectant de planuri, programe, acţiuni; acela de a identifica soluţii în calitate de consilier; de a media situaţii conflictuale; de a transmite idei, soluţii, conţinuturi împreună cu metodele de înţelegere a lor; de a  aplica diverse metode; factor de decizie în alegerea resurselor, conţinuturilor, strategiilor, obiectivelor; model de comportament; diseminator de valori; consilier, îndrumător.

Profesorului i se atribuie roluri şi în raport cu activtatea sa instructiv - educativă, cu funcţiile pe care le ocupă şi de care răspunde. El este pro­fesor de o anumită specialitate, diriginte - consilier, responsabil de ca­tedră, de cerc pedagogic, membru în Consiliul profesoral, membru în Con­siliul de Administraţie, responsabil cu un cabinet de specialitate, membru al unui proiect de cercetare, inspector şcolar, etc.

În alt concept se evidenţiază ca roluri ale profesorului, următoarele. expert în actul de predare-învăţare în care ia diverse decizii; are rol motivator pentru stimularea interesului elevilor faţă de materia predată; lider în cadrul grupului de elevi, în acordarea de sprijin; consilier prin observarea comportamentului elevilor; sfătuitor, prin influenţa asupra elevilor; model, exemplu prin personalitatea sa; manager prin faptul că supraveghează activitatea instructiv - educativă, dirijează, organizează, ia decizii pentru menţinerea ordinii în clasă.

Întrucât fiecare dintre aceste situaţii şi roluri presupune o serie de demersuri, reguli de respectat, profesorul are rolul cel mai interactiv, pe lângă cel propriu-zis de predare el interacţionează cu elevii (I. Nicola, 1996). Astfel, profesorul intervine pentru a provoca şi menţine in­teracţiunile în toate etapele lecţiei; organizează, structurează conţinutul lecţiei, stabileşte metodele pentru rezolvarea obiectivelor, utilizează proiecte adecvate, deleagă sarcinile elevilor; solicită participarea elevilor prin metode variate, pentru rezolvarea sarcinilor şi obţinerea unor răspunsuri specifice; sprijină elevii pentru munca în echipă; verifică răspunsurile, corectează unde este cazul, utilizează metode variate pentru notare şi apreciere; este arbitru al comportamentului elevilor, pentru a preveni situaţiile conflictuale; alege metodele de predare, influenţează înţelegerea, motivarea, disciplina, participarea, afirmarea elevilor; ia decizii pe tot parcursul activităţii în funcţie de răspunsurile clasei în scopul atingerii obiectivelor propuse.

Toate aceste roluri ale profesorului cer implicarea în întregime a personalităţii sale, formarea continuă, deschiderea spre nou.

Rolul direct al profesorului ca manager al procesului educaţional din clasă este integrat în activitatea sa didactică, fapt ce nu-i diminuează rolul de profesor-dasăl, ci îl întăreşte, îl sprijină, profesorul manager fiind implicat nu numai în reuşita şcolară tradiţională a alevilor, ci şi spre performanţa acestora.

Rolurile profesorului manager pot fi identificate şi prin raportarea la atribuţiile generale ale managerului şi apoi transformate în sarcini specifice de conducere: planificare, organizare, decizie, coordonare, control, îndrumare, apreciere, reglare, de asigurare a condiţiilor de bază, participarea elevilor, gestionarea resurselor implicate în procesul instructiv - educativ.

           

Bibliografie:

1. Filimon, Letiţia; Marcu, Vasile - Psihopedagogia pentru formarea profesorilor, Oradea, Ed. Universităţii din Oradea, 2003

2. Iosifescu, Şerban - Introducere în managementul educaţional - monitorizare de curriculum şi managementul clasei, Bucureşti, 2001

3. Iosifescu, Şerban - Management educaţional pentru instituţiile de învăţământ, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Bucureşti, 2001

4. Nicola, I., Tratat de pedagogie școlară, EDP, București, 1996

5. Orţan, Florica - Management educaţional, Ed. Universităţii Oradea, Oradea, 2004


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Caracterul

CARACTERUL   Ca latura relationala a personalitatii, „responsabila" de felul in care oamenii interactioneaza unii cu altii in cadrul societatii, caracterul a fost definit cel mai adeseori ca o pecete sau amprenta...

Read more

Program Scoala Altfel activitati pentru …

ACTIVITATEA NR. 2     CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!   Program Şcoala Altfel -  Activităţi    1.       Grupa de vârstă: copiii din clasele primare 2.       Ariile de dezvoltare: afectivă, socială, fizică, intelectuală, spirituală şi...

Read more

Motivatia initiativa elevului si atitudi…

MOTIVAȚIA - INIȚIATIVA ELEVULUI  ȘI ATITUDINEA PROFESORULUI   Stan Rodica, Profesor, Viile Galați   Acest articol trage un semnal de alarmă asupra faptului ca niciunul din elevi nu va avea inițiativă dacă nu este modivat...

Read more

Importanta si rolul literaturii pentru c…

IMPORTANȚA  ȘI ROLUL LITERATURII PENTRU COPII ÎN FORMAREA PERSONALITĂȚII PREȘCOLARULUI Prof. înv. preșc. Ivașcu Celestina Școala Gimnazială Petrești, Dâmbovița Basmele sunt foarte atractive pentru cei mici. De-a lungul timpului ele...

Read more

L'attaque du moulin

L' ATTAQUE DU MOULIN (fragment) Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov La nouvelle L' attaque du Moulin, publieé en 1877, s'...

Read more

Imaginea unei functii

Imaginea  unei  funcȚii   Profesor Simona Bucurenciu Liceul Tehnologic „Gh. M. Costin”, Constanța   Imaginea unei funcții reprezintă o temă discutată la matematica de nivel liceal, pe parcursul a diferiților ani de studiu. Articolul de...

Read more

Reguli de ameliorare a comunicarii didac…

REGULI DE AMELIORARE A COMUNICĂRII DIDACTICE Oprescu Eugenia - profesor Liceul Tehnologic Virgil Madgearu Roşiori de Vede Formarea competenţelor comunicative constituie un obiectiv...

Read more

Determinarea sensibilitatii bacteriilor …

DETERMINAREA SENSIBILITĂŢII BACTERIILOR LA ANTIBIOTICE Prof. Chiroşcă Gabriela Şcoala Gimnazială Horleşti Rezistenţa la antibiotice este o calitate funcţională şi inevitabilă a bacteriilor antibacteriene. Pentru a...

Read more