Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Program Scoala Altfel activitati pentru clasele V VIII
Sâmbătă, 11 Februarie 2012 00:00

ACTIVITATEA NR. 2

CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!

Program Şcoala Altfel -  Activităţi

 

1.     Grupa de vârstă: copiii din clasele V-VIII

2.     Ariile de dezvoltare: fizic, intelectual, caracter, emoţional, social, spiritual

3.     Denumirea activităţii: CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!

4.     Loc de desfăşurare: în natură, în aer liber

5.     Perioada: o zi din perioada 2-6 aprilie 2012

6.     Durata: 5 ore (300 minute)

7.     Nr. participanţi: o clasă de elevi

8.     Obiectivele activităţii:

Activitățile propuse contribuie la dezvoltarea personală a participanţilor în vederea îmbunătățirii atingerii următoarelor obiective:

Dezvoltare afectivă:

I. Cunoaşterea de sine

ü       Îşi conştientizează şi acceptă propriile trăiri şi sentimente, înţelege cauzele şi efectele pe care acestea le pot avea asupra sa şi a celorlalţi.

ü       Îşi consolidează încrederea în sine, fiind conştient de capacităţile personale şi de potenţialul de care dispune, pentru a-şi găsi propriul rol.

II Exprimarea de sine:

ü       Este capabil să-şi exprime propriile trăiri şi sentimente într-un mod autentic.

ü       Îşi dezvoltă capacitatea de a se exprima prin diferite forme de comunicare.

III. Relaţionare şi autocontrol

ü       Adoptă o atitudine pozitivă în ceea ce priveşte viaţa şi oamenii.

ü       Este capabil să-şi identifice şi să-şi controleze propriile reacţii în diferite circumstanţe şi în relaţiile cu persoanele din jur.

Dezvoltare socială:

I. Relaţii interpersonale şi de comunicare:

ü       Îşi dezvoltă abilităţile de interacţiune socială şi adoptă o atitudine pozitivă în dezvoltarea relaţiilor cu cei din jur.

ü       Relaţionează cu cei din jur în mod nediscriminatoriu, fără a fi influenţat de stereotipuri sau prejudecăţi de ordin social,  religios, etnic sau sexual şi  urmăreşte înlăturarea lor şi a efectelor acestora.

ü       Îşi dezvoltă abilităţile de comunicare şi reuşeşte să se facă înţeles.

II. Colaborare şi coordonare

ü       În interiorul grupului din care face parte, participă la definirea, respectarea şi evaluarea unor reguli unanim acceptate.

ü       Este conştient de rolul şi importanţa relaţiilor de interdependenţă dintre membrii unui grup şi caută să descopere şi să pună în valoare potenţialul fiecăruia.

Dezvoltare spirituală:

I. Înţelepciune :

ü           Îşi consolidează o personalitate echilibrată, disciplină lăuntrică şi are un set personal de valori.

ü           Este conştient de responsabilitatea faţă de propria dezvoltare umană şi vocaţională şi este angajat în acest proces.

Dezvoltare a caracterului

I. Sistem de valori

ü           Este adeptul adevărului, al corectitudinii, al integrităţii, al modestiei şi acţionează cu demnitate.

ü           Abordează viaţa într-o manieră optimistă şi cu simţul umorului.

Dezvoltare intelectuală

I. Rezolvare de probleme

ü           Îşi foloseşte în mod inovativ cunoştinţele acumulate pentru a da un aport pozitiv în beneficiul societăţii.

ü           Urmăreşte să optimizeze în mod creativ activităţile pe care le întreprinde.

 

9.     Descrierea activităţii:

Pentru această zi ne-am gândit, dacă vremea nu ţine cu noi (plouă, e frig, etc) să desfăşurăm activitatea în interior (fie în sala de clasă, fie undeva unde să fim protejaţi de ploaie, frig). Totodată, pentru această activitate, vă recomandăm să îi anunţaţi pe copiii să fie îmbrăcaţi ca atunci când ar face activităţi în natură (haine sport, haine lejere).

 

Imediat ce suntem pregătiţi pentru a ne desfăşura activitatea, vom introduce activitatea prin a le povesti copiilor ce înseamnă cercetăşia pentru grupa aceasta de vârstă. (Pentru aceasta cadrele didactice vor primi  în perioada imediat următoare o prezentare cu ce înseamnă programul educativ pentru copiii din clasele V-VIII şi chiar vor avea şi câteva imagini sugestive bine venite în povestire)  

Programul pentru această întâlnire va fi:

 

Vom începe programul prin a îi provoca pe copii să fie activi, să reacţioneze rapid şi chiar prin a se cunoaşte mai bine. Pentru a ne asigura că atmosfera va fi una nonformală vom începe prin reanjarea sălii de clasă. Astfel spațiul din centru trebuie sa fie căt mai bine degajat, și scaunele aranjate în forma de cerc pentru a putea permite o comunicare cât mai facilă între participanți.

 

Primele 2 jocuri vor fi:

 

Joc de nume: Pătura (15 minute)

(avem nevoie de o pătură şi 2 voluntari care să ţină pătura)

După ce fiecare îşi va spune numele, se vor împărţi în 2 echipe separate de o pătură susţinută de 2  voluntari.

În momentul în care pătura este ridicată (echipele nu se văd), fiecare echipă îşi va desemna căte o persoană care să fie în dreptul păturii şi în momentul în care este lăsată pătura jos cei 2 trebuie să spună cât mai repede numele celeilalte persoane. Cine a spus primul numele colegului său va primi punctul pentru echipa lui. Jocul va continua până când toţi copiii vor fi stat în dreptul păturii.

Joc de cunoaştere: Bingo (15 min)

(avem nevoie de o foaia cu aspecte)

Se vor împărţi foi care vor avea linii şi coloane în care sunt trecute mai multe caracteristici. Fiecare participant va primi o astfel de foaie şi va avea un pix în mână. Când se va da startul va trebui să identifice persoanele care au acele caracteristici, cei identificaţi urmând să semneze în chenarul care li se potriveşte.

Vor câştiga cei care vor face prima LINIE şi cei care vor completa întreg tabelul. Astfel că, cel care va ajunge să completeze prima linie sau va completa întreg tabelul va striga fie LINIE fie BINGO, în funcţie de ce a reuşit să facă.

 

Deja copiii au zâmbetul pe buze, şi-au mai consumat din energie alergând puţin şi atunci venim cu propunerea să facem ceva care să-i determine să se prezinte chiar mai mult decât prin cele 2 jocuri propuse.

Haideţi să îşi realizeze arborele genealogic al familiei lor (poate chiar îi anunţaţi dinainte de a avea această activitate cât să aibă cât mai multe grade de rudenii în arborele lor).

Să ne cunoaştem familia (30 min)

(vom avea nevoie de coli de hârtie şi pixuri)

Cu siguranţă ştiţi cine sunt părinţii şi bunicii voştri. Dar ştiţi cine sunt părinţii şi bunicii bunicilor voştri? Realizaţi arborele genealogic al familiei voastre, cât de departe puteţi ajunge şi prezentaţi-l colegilor. Cine a reuşit să ajungă cel mai departe? Aveţi legături în comun? Care sunt asemănările şi deosebirile între familiile voastre?

 

Îi felicităm pe toţi pentru rezultatele obţinute şi îi încurajăm să păstreze şi chiar să completeze acest arbore ori de câte ori apare un nou membru în familie.

Dar după această activitate ceva mai statică, le propunem un nou joc.

Jocul se numeşte ZIDUL URLĂTOR şi nu va dura mai mult de 10 minute.

Descriere:

Grupul se împarte în trei şiruri paralele, aşezate la o distanta de un metru între ele. Primul şir trebuie să transmită un anumit mesaj celor din al treilea şir. Şirul din mijloc trebuie să facă tot posibilul ca mesajul să nu fie recepţionat corect, emiţând zgomote şi realizând mişcări. După cca. două minute jocul se întrerupe şi se constată dacă mesajul a fost corect recepţionat. Şirurile se schimbă astfel încât fiecare dintre acestea să fie pe rând emiţătorul, receptorul şi elementul perturbator al mesajului.

 

După un joc unde şi-au solicitat din plin corzile vocale, haideţi să le pregătim un moc concurs. Durează aproximativ 20 minute şi se numeşte DESENUL ÎNTRERUPT: Participaţii se împart în mai multe echipe şi se aşează în şir indian. La o distanţă de 10-15 m se prind foile pe un perete. Fiecare echipă trebuie să deseneze pe foaie un desen care să reprezinte ceva. În ritm de ştafetă se transmite markerul de la un participant la altul. Fiecare membru al echipei  desenează doar un singur semn pe foaie. Echipa nu are voie să discute pe timpul desfăşurării jocului despre conţinutul desenului. Câştigă echipa care reuşeşte să deseneze cel mai sugestiv desen în cel mai scurt timp.

 

La final, vă recomandăm să le acordaţi o pauză de 5 minute şi să aveţi un moment în care să îi felicitaţi pe toţi pentru rezultatele obţinute şi chiar să aflaţi ce au vrut să realizeze prin acel desen.

Deja îi anunţaţi că urmează o activitate care să îi determine să nu aibă inhibiţii, să scape de emoţii şi să aibă încredere în ei.

Activitatea se va numi: Să scăpăm de frica de a vorbi (50 min)

(vom avea nevoie de o cameră de filmat sau un aparat foto care are şi opţiunea de filmare)

Este uşor să vorbim despre alţii, însă cât de uşor este să vorbim despre noi? Povestiţi, în faţa camerei, despre un moment din viaţa voastră în care aţi fost fericiţi. Vizionaţi impreună interviurile.

 

După finalizarea acestei activităţi, fiind una care i-a solicitat psihic în a se descoperi, ne uităm la ceas şi realizăm că e nevoie de o pauză în care să-şi mănânce prânzul. Le vom da 20 de minute pentru aceasta.

 

Şi după această lungă pauză (la care vă recomandă, dacă vedeţi că au terminat mai repede şi vor să reînceapă activitatea, atunci să vă pliaţi pe această nevoie şi să începeţi mai repede), ne-am gândit să facem un joc mai interactiv, cât să reînceapă activităţile cu zâmbetul pe buze.

 

Şi ne-am gândit la un Joc de strategie şi de dezvoltare a spiritului de echipă: Mlaştina  (20 min)

(vom avea nevoie de două desene cu pătrate mari marcate pe jos)

Cele două echipe au fiecare câte un coordonator (un animator), care are schiţa mlaştinii în mână; aceasta nu trebuie văzută de către participanţi, ci descoperită prin încercări succesive. Fiecare membru al echipei încearcă să treacă mlaştina; dacă calcă într-un pătrat “greşit”, este “înghiţit” şi iese din joc până la următorul tur. Se fac încercări până este găsit drumul corect şi trece toată echipa. Câştigă echipa ai cărei membrii au trecut primii mlaştina.

 

          Deja copiii au zâmbetul pe buze, şi-au mai consumat din energie şi atunci venim cu propunerea să facem ceva care să îi încurajeze în a creativi, spontani, în a găsi metode ingenioase de a ne arăta cât de bine îşi cunosc ţara.

Activitatea se va numi chiar: Ne cunoaştem ţara? (50 min)

(vom avea nevoie de plastilină, hârtie, creioane, pânză, alimente, elemente din natură sau orice găsiţi în jurul vostru)

Ştim că trăim cu toţii în România, o ţară superbă cu numeroase obiective turistice naturale şi antropice. Însă provocarea noastră pentru voi este să realizaţi o hartă 3D a României folosind ceea ce aveţi la îndemână: plastilină, hârtie, creioane, pânză, alimente, elemente din natură sau orice găsiţi în jurul vostru şi poate fi folosit la realizarea unei hărţi!

Atenţie! Harta trebuie să conţină formele de relief ale României, conform standardelor geografice precum şi marcarea (voi alegând cu ce veţi marca) obiectivelor turistice pe care le-aţi vizitat.

Pentru această activitate vă propuneţi să lucraţi în echipe de câte maxim 10 copii/echipă.

 

Nu înainte de a termina activitatea pentru ziua aceasta, haideţi să le propunem un joc de comunicare pozitivă: Maşina de spălat (15 min)

Se formează două şiruri de copii, faţa în faţă. Un voluntar/cel care rămâne fără pereche sau animatorul trece printre cele două şiruri („maşina de spălat”). Când ajunge în dreptul primei perechi din şir se opreşte şi aşteaptă să fie „spălat”: fiecare participant la joc îi pune mâna pe umăr şi îi spune o caracteristică, o calitate personală sau o vorbă bună. Cel „spălat” mulţumeşte şi trece mai departe. Atenţie: se va insista de la început pe caracterul pozitiv al comunicării! Neapărat trebuie să treacă prin „maşina de spălat” copiii trişti, timizi, negativişti, pentru a le ridica moralul, pentru a le dezvolta încrederea în sine sau pentru a-i determina să gândească pozitiv.

 

Suntem la sfârşitul activităţii. Vă propunem să faceţi o mică evaluare (fie că e discuţie liberă de cum s-au simţit, fie că vor completa un desen cu diferite culori în funcţie de ce au învăţat sau cum s-au simţit) (diferite metode de evaluare vă vom pregăti şi noi cât, dacă le găsiţi potrivite, să le folosiţi) care să dureze mai mult de 10-15 minute.

După evaluare, copiii pot primi diplome sau diferitele surse de felicitare a acestora pentru implicarea activă în această zi cercetăşească altfel.

 

 

Sursa: Organizaţia Naţională, Cercetaşii României, fondată 1913, Membră Fondatoare a Organizaţiei Mondiale a Mişcării Scout


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Enseigner et apprendre le francais a tra…

ENSEIGNER ET APPRENDRE LE FRANÇAIS A TRAVERS LE JEU   Ilie MINESCU Universitatea de Vest Timişoara   En tant qu’outil pédagogique pour l’enseignement/apprentissage des langues, le jeu a une longue tradition. Les éducateurs de la...

Read more

Imaginarul alteritatii si cyber-constiin…

IMAGINARUL ALTERITÃŢII ŞI CYBER-CONŞTIINŢA. DE LA BINOMUL IDENTITATE/ALTERITATE LA BINOMUL EU/CEILALŢI Monica Matei, Preperator univ., SNSPA, Facultatea de Comunicare si Relatii Publice   Aparent antagonice, conceptele de identitate si alteritate sunt interdependente, reprezentând polii...

Read more

Inspectia de specialitate scop obiective…

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar      SECTIUNEA a 5-a Inspectia de specialitate. Scop, obiective, tipuri, etape   Art. 37. -     Inspectia de specialitate reprezinta o activitate complexa de evaluare a competentelor profesionale/activitatii...

Read more

Horoscopul carierei si banilor pentru lu…

Horoscopul carierei si banilor pentru luna martie 2015    Afla horoscopul carierei si banilor pentru luna martie 2015 pentru toate zodiile. Un articol detaliat cu previziunile pentru toate zodiile pentru luna martie...

Read more

Munca independenta si jocurile didactice…

MUNCA INDEPENDENTĂ ŞI JOCURILE DIDACTICE, ÎN CICLUL PRIMAR înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni Activitatea independentă a elevilor constituie deopotrivă mijloc şi scop al demersului didactic. Din acest punct de vedere,...

Read more

Educatia pentru democratie imperativ al …

EDUCAȚIA PENTRU DEMOCRAȚIE – IMPERATIV AL SISTEMULUI EDUCAȚIONAL CONTEMPORAN   Soroiu Crina, profesor învățământ primar, Școala Gimnazială, George Călinescu, Iași Acest articol subliniază importanța noilor educații pe fondul evidențierii problematicii lumii contemporane, în toată...

Read more

Scratch mediu modern educational dezvolt…

SCRATCH – MEDIU MODERN EDUCAŢIONAL  PENTRU DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR DE PROGRAMARE LA ELEVI   Simona ANASIA, Profesor Informatică şi Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor, Liceul Teoretic “Emil Racoviţă”, Galaţi     Rezumat: Scratch este un nou limbaj de...

Read more

Familia scoala comunitatea parteneri in …

FAMILIA, ŞCOALA, COMUNITATEA - PARTENERI IN EDUCAŢIE     Institutor, Olaru Viorica, Şcoala cu clasele I-VIII ,,Petre P. Carp”, Localitatea Tufeşti, judeţul Brăila                                                                                                                           Informarea si formarea părinţilor în ceea ce priveşte şcolaritatea copilului presupune,...

Read more