Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul noilor tehnologii informationale asupra proceselor educationale
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Decembrie 2014 19:41

ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE

ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE

 

Prof. Răzvan Diaconu-Popovici

 

Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori 
de dezvoltare socială indiscutabilă. Procesul de formare educaţională este integrat în aceste nouă lume.  
 În acest articol  propun o perspectivă analitică despre influenţa mass-media asupra educaţiei în societatea contemporană.
 
Cuvinte cheie. Educaţie, noile media, reţele online, educaţie formală, educaţie nonformală

 

Noile tehnologii din societatea informaţională au creat dominanta sistemului de comunicare şi interacţiune umană, într-o lume devenită postindustrială prin dezvoltarea unor valori specifice. În sistemele mass-media principala caracteristică, din ultimele două decenii a fost dezvoltarea la scară de masă a mediei electronice online. Revoluţia tehnologică a desăvârşit un proces producător de metamorfoze profunde în plan sociocultural, conform cu spiritul epocii şi a creat, practic o nouă ordine a sistemelor de valori la nivel global.

Pentru început trebuie să punctăm principalele evoluţii apărute în societatea contemporană. Acestea ne vor conduce la o bună înţelegere a direcţiilor urmate în societatea global-interactivă de astăzi:

a) Apariţia, dezvoltarea şi răspândirea la nivel global a societăţii valului trei de tip informaţional, cunoscut şi sub titulatura de societate postindustrială care a generat mutaţii structurale la nivel planetar, în comparaţie cu celelalte două tipuri de societate cunoscute în istorie: cea din primul val de tip agrar, şi societatea industrială, corespunzătoare nivelului doi.

b) răspândirea la nivel global a sistemelor mass-media masificate a creat premizele formării unei noi culturi social informaţionale, iniţial prin televiziune, ulterior prin medii electronice, online.

c) apariţia unor generaţii tinere contestatare supranumite „baby-boom” diferite şi ostile valorilor tradiţionaliste, a reprezentat un nou sistem de referinţă aferent noii culturi sociale.

d) crearea unui mit al omului postmodern, un autentic resortisant al relaţionismului şi nihilismului valoric, cu certitudine neîncadrabil în standarde şi clasice valorice.

e) noua cultură de valori postmoderne se află în strânsă corelaţie cu cerinţele pragmatice din plan social.

Utilitatea sistemelor multimedia reflectă progresul remarcabil produs de educaţie contemporană. Vorbim de proceduri comunicaţionale interactive, de schimburi mediatice corespunzătoare, dar şi de informatizare la toate nivelele educaţionale, de la cel preuniversitar la cel postuniversitar. În scopul optimizării sistemelor educaţionale propunem o strategie de modelare a tinerilor prin intermediul mediei electronice, devenită un instrument omniprezent al zilelor noastre. Vom avea în vedere o serie de opţiuni concrete de modelare a ofertelor educaţionale ale populaţiei şcolare sau universitare, de orice nivel.

·         Crearea  unor site-uri  şi portaluri specializate în scopul formării educaţionale a tinerei generaţii. Rolul acestei forme de educaţie nonformală este acela de a dezvolta populaţia şcolară în cele mai diverse direcţii sociale şi socio-profesionale. Portaluri tematice pe diverse domenii au rolul de a forma tinerii într-o anumită direcţie profesională în funcţie de aptitudini, personalitate, interese. Accesarea unui site de profil gestionat de o anumita companie, organizaţie sau autoritate are rolul de a direcţiona orientarea socio-profesională a populaţiei şcolare.

·         Formarea  şi  dezvoltarea  unor  comunităţi virtuale pornind de la grupuri de profil până la forumuri de specialitate pe tematici de interes. La  nivelul  reţelelor  net  funcţionează  astfel  de  grupuri    pe  diverse tematici. În cazul domeniului educaţional, o soluţie utilă ar fi crearea acestor grupuri online pe structuri diferite şi pot participa atât instituţii universitare sau companii în domenii specializate. Scopul principal ar fi atragerea tinerilor în activităţi educaţionale sau profesionale diverse în vederea formării personalităţii tinerei generaţii.

·         Realizarea  unor  forumuri de discuţii, de asemenea pe diverse tematici, sau în domenii variate.

Dobândirea de competenţe devine astăzi baza procesului educaţional, iar jaloanele practice de dezvoltare personală, înţelese ca formare şi reciclare permanentă, sunt mult mai uşor de asimilat graţie noilor tehnologii existente în sfera mass-media.Industrializarea comunicării în sfera educaţională arată că informatizarea este o alternativă care se construieşte zi de zi în viaţa oamenilor fără limitări şi obstacole inerente.

 

Bibliografie consultată

Coman, Mihai, Introducere în sistemul mass media, Editura Polirom, Iaşi, 2003.

Drăgan, Ioan, Paradigme ale comunicării de masă, Editura Şansa, Bucureşti, 1996.

Miege, Bernard, Informaţie şi comunicare, Editura Polirom, Iaşi, 2009.

Thomson, John,B, Media şi modernitatea, Editura  Antet, Bucureşti, 2002.


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015 17:52
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metode si tehnici de cunoastere si carac…

METODE ŞI TEHNICI DE CUNOAŞTERE ŞI CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ A ELEVILOR     Cunoaşterea psihologică de către profesor a elevilor este complexă şi dificilă, dar, este şi extrem de profitabilă pentru elevul în cauză,...

Read more

Asigurarea calitatii prin abordari moder…

ASIGURAREA CALITĂŢII PRIN ABORDĂRI MODERNE ÎN PREDAREA ISTORIEI   Profesor Mihăeş Violeta Şcoala cu clasele I-VIII Ploscuţeni, Vrancea   În contextul integrării României în Uniunea Europeană, dimensiunea educaţiei capătă o importanţă deosebită. Asigurarea educaţiei de...

Read more

De ce_step by step

DE CE “STEP BY STEP”?                                                Înv. Roatiș Alina Camelia                     Step by Step este o metodă alternativă de educație a copiilor bazată pe datele psihologiei științifice a dezvoltării copilului și vizează cultivarea...

Read more

Metode de ultima generatie utilizate in …

METODE DE ULTIMĂ GENERAȚIE UTILIZATE ÎN STUDIUL BIOLOGIEI Profesor: Cocoș Alina Magdalena, Școala Gimnazială "ȘT.O.IOSIF", Tecuci Rezumat: "Biologia este ştiinţa vieţii" iar pentru studiul acesteia este necesar să căutăm acele metode...

Read more

A study about the romantic 19 th century

A STUDY ABOUT THE ROMANTIC 19th CENTURY Prof. Adriana- Maria Ştefănescu Liceul Tehnologic Energetic „Regele Ferdinand I”, Timişoara The late 18th century was a period of revolutionary change across Europe....

Read more

Studiu privind gestionarea situatiilor c…

Studiu privind gestionarea situatiilor conflictuale

STUDIU PRIVIND GESTIONAREA SITUAȚIILOR CONFLICTUALE                                                                 Rotariu Corina – Daniela Liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” Șendriceni   Rezumat Studiul de faţă se doreşte a fi o sumară radiografie a elementelor cu implicaţii în organizarea activităţii de...

Read more

Educatia Globala abordarea pedagogica si…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -     3.      ABORDAREA PEDAGOGICĂ ŞI METODE  Strategiile pedagogice frecvente utilizate în predarea educaţiei globale se disting prin: ·        centrarea pe elev – nu numai în ceea ce priveşte metodele,...

Read more

Interviu cu Alexandru Macedonski in poet…

INTERVIU CU ALEXANDRU MACEDONSKI ÎN POETICA SA (1854-1920)   Miron Costina Violeta                                          Prof. drd. la Şcoala cu cls. I-VIII, Tălpaş   Alexandru Macedonski, care a dat expresie atât de adâncă unor conflicte de...

Read more