Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul si semnificatia compunerilor scolare in programa scolara
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Aprilie 2016 16:47

ROLUL ŞI SEMNIFICAŢIA COMPUNERILOR ŞCOLARE

ÎN PROGRAMA ŞCOLARĂ

Prof. Urjan Mihaela

Şcoală Gimnazială Siriu, loc. Siriu

Importanta compunerilor în şcoală

Pedagogia modernă acordă o deosebită importantă eliminării opoziţiei dintre educaţia formală, care are că scop principal îmbogăţirea cunoştinţelor şi educaţia nonformală, care urmăreşte dezvoltarea creativităţii, cultivarea capacităţilor de expresie şi nu memorizarea cunoştinţelor predate. Pentru a dezvoltă capacităţile de exprimare trebuie stimultata însuşirea cunoştinţelor necesare şi, invers, dobândirea de cunoştinţe cultivă capacităţile de exprimare.

Limbajul-suport al gândirii, mijloc de exprimare a conştiinţei-reprezintă un instrument indispensabil prin care se realizează acumularea de cunoştinţe şi dezvoltarea creativităţii. Astfel, exerciile de dezvoltare a limbajului au un rol hotărâtor în procesul modelării personalităţii umane. Pentru o structurare solidă şi armonioasă a minţii, compunerile reprezintă un instrument de neînlocuit.

Şcoală este chemată să pregătească omul în vederea integrării rapide în societate. În acest sens, se desprinde un alt aspect important al exerciţiilor de compoziţie şcolară - constituie mijloace de mare eficientă în vederea formării deprinderilor de a conversa,de a comunica în mod nuanţat cu semenii, în vederea stabilirii unei atmosfere de înţelegere şi ajutor reciproc. Exersarea unor tipuri variate de compuneri şcolare duce la crearea abilităţii de a contura atitudini, idei, sentimente, puncte de vedere, la deprinderea de a argumenta o opinie, de a discuta şi a critică.

Un alt aspect important al exerciţiilor de compoziţie în şcoală îl constituie faptul că sunt instrumente prin care spiritual se cultivă şi se rafinează. Prin lectură sistematică se lărgeşte orizontul cultural, prin reflectarea asupra celor citite se ascute capacitatea intelectuală. Cel mai bun exerciţiu de cristalizare a gândurilor şi impresiilor este aşternerea lor pe hârtie. Aşadar, exerciţiile de compunere sunt, în şcoală, mijloace care asigura însuşirea conştientă şi personal-creatoare a cunoştinţelor din aria tuturor obiectelor de învăţământ.

Activităţile privind compunerile şcolare capătă o importantă deosebită în contextul perfecţionării continue a învăţământului,în vederea sincronizării lui cu ritmul dezvoltării societăţii, pentru că sunt parte integrantă a procesului de formare a omului pentru viaţă, de dezvoltare armonioasă a personalităţii sale, fiind activităţi cu deosebite valenţe educativ-formative.

Scopul compunerilor

Scopul compoziţiilor se identifica cu scopul general al şcolii,astfel operaţiile privind compoziţiile în şcoală se constituie că un proces instructiv- educativ, al cărui câmp de desfăşurare nu se limitează numai la studierea limbii şi litaraturii române, ci îmbrăţişează aproape toate disciplinele de învăţământ.

Printre aspectele care constituie scopul complex urmărit de şcoală prin intermediul exerciţiilor de compoziţie ar fi,mai întâi,dezvoltarea spiritului de observaţie.Exerciţiile de compoziţie trebuie să se împletească cu preocuparea pentru cultivarea curiozităţii,cu formarea deprinderii de a observă. Există o disciplină a observării, care pune la contribuţie “toate părţile inteligenţei” (Robert Dottrens). A şti să observi înseamnă, printre altele, a fi capabil să distingi între “a vedea” şi “a privi”, între “a auzi” şi ‘a ascultă”. Odată cu lucrul, faptul, fenomenul observant,se receptează, se fixează şi cuvântul. Procesul este sintetizat de Decroly în trilogia: a observă, a asocia, a exprimă.Aşadar, prin antrenarea elevilor în efectuarea unor compoziţii tip descriere,spre exemplu,se cultivă spiritul de observaţie, în strânsă legătură cu deprinderea de a verbaliza observaţiile respective.

Un alt aspect important al scopului compoziţiilor şcolare este cultivarea deprinderii de a gândi.Această deprindere nu poate fi separată de deprinderea de a observă. Prin intervenţia gândirii,observaţiile sunt analizate, comparate, correlate, clasate. Pe baza observaţiilor, gândirea generalizează şi ajunge la abstractizări, limbajul însoţind permanent aceste operaţii. A gândi,spune Luigi Pareyson, nu este posibil fără a acţiona şi a formă, nici a acţiona fără a gândi şi a formă,şi nici a formă fără a gândi şi a acţiona.”

De asemenea, în scopul complex al compoziţiilor intră şi dezvoltarea imaginaţiei.Exerciţii pregătitoare precum: povestirea orală sau scrisă a unor evenimente văzute, trăite, auzite sau citite, rezumatul s.a. contribuie la atingerea acestui scop. Compoziţiile libere sunt mijloacele de cultivare a imaginaţiei care depăşeşte realul, pentru a reveni asupra lui.

Dezvoltarea creativităţii reprezintă un alt aspect important al scopului compoziţiilor şcolare.Cu ajutorul acestora se dezvoltă capacitatea de reordonare,organizare personală,remodelare originală a cunoştinţelor despre mediul înconjurător. Aşadar, compoziţiile în şcoală pot contribui la procesul de reducere a apropierii din exterior a literaturii,în favoarea apropierii ei din interior,elevii înţelegând mai bine problemele specific ale creaţiilor literar-artistice.

Compoziţiile şcolare urmăresc să formeze a elevi deprinderile indispensabile exprimării atributelor esenţiale ale persoanel, ale stilului ei, obişnuinţa exprimării curente,spontane,fluide şi eficace.Acestea nu trebuie private nici că scop în sine, ci că importante mijloace de educaţie formal-funcţionale.

Prin urmare,scopul compoziţiilor şcolare constă în cultivarea spiritului de observaţie,a gândirii,a imaginaţiei,a sensibilităţii, a voinţei, în legătură cu capaitatea de a exprimă verbal toate aceste atribute ale conştiinţei umane.

Bibliografie:

1.Pamfil, Alina, Limba si literatura romana in scoala. Structuri didactice deschise. Editura Paralela 45, Piteşti 2003.

2.Parfene, C., Metodica studierii limbii şi literaturii române în şcoală, Editura Polirom, Iaşi, 1999.

3.Sandu, Elena, Compunerile şcolare pentru gimnaziu, Editura Polirom, Iaşi, ed.a V-a, 2013

4.Şerbănescu, Andra, Cum se scrie un text, Editura Polirom, Iaşi, 2000.

5.Şchiopu, Constantin, Unele consideraţii privind redactarea / scrierea compunerilor narative şi descriptive, în Revista Limba Română, nr. 5-6, anul XIX, 2009

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Ipostazele elevului in selectia comparar…

IPOSTAZELE ELEVULUI ÎN SELECȚIA, COMPARAREA ȘI ANALIZA SURSELOR BIBLIOGRAFICE Profesor educator Mureșan-Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare pentru Educația Incluzivă/...

Read more

Creativitatea profesorului in demersul d…

CREATIVITATEA PROFESORULUI ÎN DEMERSUL DIDACTIC Prof. Bălăuță Dana Colegiul Național ”Mihail Kogălniceanu” Galați Creativitatea. Ce este creativitatea în cazul profesorului sau al elevului? Câteva enunțuri, principii, idei pentru a veni în...

Read more

DEZVOLTAREA CREATIVITATII ELEVILOR PRIN…

STUDIU PRIVIND DEZVOLTAREA CREATIVITÃŢII ELEVILOR PRIN DIFERITE METODE Inst. Aurelia Ceausu Şcoala Generală ,,Gheorghe Tãtãrãscu”, Tg. Jiu     1. Obiectivele cercetãrii - descoperirea creativitãtii individuale; - educarea si dezvoltarea creativitãtii...

Read more

Strategii de prevenire si inlaturare a e…

Strategii de prevenire si inlaturare a esecului scolar in invatamantul gimnazial studiu

STUDIU PRIVIND „STRATEGII DE PREVENIRE ŞI ÎNLĂTURARE A EŞECULUI ŞCOLAR ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL GIMNAZIAL” Prof. Antohe Florin Mihai Şcoala Nichita Stănescu Galaţi Prezentul studiu reprezintă un proiect de cercetare pedagogică a...

Read more

Catalogul manualelor scolare valabile in…

Catalogul manualelor şcolare valabile în învăţământul preuniversitar Disciplina matematica 2010-2011    CLASA a V-a         Titlul manualului Clasa Autorii Editura Mod de achiziţie     Matematică a V-a Petre Chirtop, Valentin Radu, Mariana Roşu, Gabriela Ross EDP MECTS   Matematică a V-a Alina Birta, Mitea Mariana EDP MECTS   Matematică a V-a George Turcitu, C-tin Basarab, T....

Read more

Francofonia istoria unui cuvant

FRANCOFONIA: ISTORIA UNUI CUVÂNT prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea „La francophonie c'est cet humanisme intégral, qui se tisse autour de la terre.” *( Léopold...

Read more

Regulamentul de inspectie a unitatilor d…

Regulamentul de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar   Prezentul Regulament de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar a fost publicat in Monitorul Oficial 746 din 24 octombrie 2011 (M. Of. 746/2011) si...

Read more

Planificare model pentru limba si comuni…

Planificare model pentru limba si comunicare invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more