Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Scratch mediu modern educational dezvoltarea competentelor de programare la elevi
Miercuri, 08 August 2012 17:46

SCRATCH – MEDIU MODERN EDUCAŢIONAL

 PENTRU DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR

DE PROGRAMARE LA ELEVI

 

Simona ANASIA, Profesor Informatică şi Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor,

Liceul Teoretic “Emil Racoviţă”, Galaţi

 

 

Rezumat: Scratch este un nou limbaj de programare care permite realizarea facilă a unor scenarii interactive personalizate formulate sub formă de aplicaţii de tip educaţional, a unor animaţii şi partajarea lor cu alte persoane din cadrul comunităţii Scratch online sau cu alţi utilizatori de pe web interesaţi de tematica abordată. Scratch oferă o nouă conceptualizare a termenului de joc, considerându-l o modalitate de învăţare prin raportare la simularea vieţii reale şi prin abordarea de metode de rezolvare a situaţiilor problemă, axându-se pe caracterul ludic al fiecărei persoane.

Cuvinte cheie: Scratch, jocuri educaţionale, scenarii, pSkills, competenţe, programare, structuri de control, personaje, animaţie, grafică

 

 

Şcoala de vară pSkills s-a desfăşurat în perioada 1 - 6 iulie 2012, în localitatea Panormo din Creta, Grecia. A doua sa ediţie, prima fiind în 2011, a avut ca obiectiv principal dezvoltarea abilităţilor cadrelor didactice de a realiza scenarii şi jocuri educaţionale utile pentru lucrul la clasă, în funcţie de disciplina predată. Am avut oportunitatea de a participa la şcoala de vară inclusă în cadrul Programului de Învăţare pe Parcursul Întregii Vieţi, subprogramul Comenius, prin intermediul unui grant obţinut ca urmare a depunerii candidaturii personale, conform informaţiilor de pe site-ul  www.llp-ro.ro. M-am documentat referitor la cursurile de formare disponibile pe http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase/search.cfm, stabilind diverse criterii de căutare. Modalitatea de organizare a cursului a constat în ateliere de lucru, sesiuni în plen, prezentări de software, excursii şi vizite pentru a observa modalităţile de aplicare ale diverselor tipuri de resurse educaţionale digitale în diferite domenii de activitate.

Cursul “pSkills – Developing Programming Skills by means of modern Educational Programming Languages” a avut ca punct de interes jocurile educaţionale şi modul în care Scratch poate fi utilizat pentru a le realiza şi pentru a implementa scenarii de învăţare definite de către profesori. Succesul jocurilor pe calculator a dus la apariţia jocurilor “serioase”, care pot fi folosite ca resurse pentru procesul de predare – învăţare. Conform ultimelor studii realizate de „Serious Games Institute”, se observă o dezvoltare a creativităţii, a capacităţii de adaptare la situaţii problematice noi şi a învăţării prin descoperire şi cercetare la elevii care au putut să beneficieze de diferite tipuri de jocuri realizate în scop didactic. Este foarte interesant de monitorizat nivelul de interes şi de asimilare a cunoştinţelor pe termen lung prin utilizarea sau chiar realizarea unui joc educaţional. Prin această nouă abordare, elevii îşi pot dezvolta şi competenţele digitale, întrucât jocurile fac apel la grafică, inteligenţă artificială, elemente de programare şi design, virtualizarea realităţii. Platforma prezentată şi utilizată la curs, şi anume mediul Scratch, oferă o variantă simplificată pentru crearea de jocuri, fiind necesare cunoştinţe medii de programare, logică informatică şi design.

Scratch este un limbaj de programare educaţional, realizat de  “Grupul Lifelong Kindergarten” de la “Institutul de Tehnologie din Massachusetts”. Utilizatorii pot programa în Scratch printr-o operaţiune de drag şi drop a blocurilor de acţiune din paleta de blocuri şi ataşarea lor, legarea lor consecutivă la alte blocuri sub forma unui puzzle logic, pentru a realize exact acţiunile dorite. Structurile de blocuri multiple se numesc scripturi Această metodă de programare (realizarea codului prin utilizrea blocurilor) este cunoscută sub denumirea de “drag-and-drop programming” (programare prin selectare, tragere şi plasare).

La proiectarea limbajului de programare Scratch, prioritatea realizatorilor a fost de a crea un mediu de dezvoltarea şi programare care să fie intuitive şi care să poată fi uşor înţeles şi învăţat de elevii care nu au nicio experienţă anterioară în programare. Interfaţa cu utilizatorul din cadrul mediului de programare Scratch divide ecranul de lucru în mai multe zone: în stânga se află paleta de blocuri, care conţine etichete pentru stabilirea mişcării, controlului, apariţiei, părţii de tip senzor, sunetelor, operatorilor, variabilelor şi trasarea obiectelor în funcţie de cerinţele utilizatorilor; în partea centrală se află informaţiile actualizate referitoare la scenă şi la personaj, scriptul, aspectul şi sunetele asociate; în partea dreaptă se află lista de personaje şi scene, ce pot fi selectate şi editate. Scratch permite şi lucrul cu partea grafică simplificată, asigurând realizarea de noi personaje şi scene conform cu cerinţele, imaginaţia utilizatorului şi specificul proiectului creat. În engleză, cuvintele cheie pentru tokenurile, elementele unui proiect sunt sprite (personaj) şi stage (scenă), iar aspectele privitoare la mişcare, poziţionare, aspect, acţiuni sunt descrise de blocks (blocuri), organizate în scripts (scripturi).

 

 

Bibliografie:

1.       http://www.scribd.com/doc/23343953/Shall-We-Learn-Scratch-Programming-eBook

2.       http://wiki.scratch.mit.edu/wiki/Scratch

3.       http://info.scratch.mit.edu/Scratch2FAQ

4.       http://web.media.mit.edu/~jmaloney/papers/ScratchLangAndEnvironment.pdf

5.       http://pskills.moleportal.eu/

6.       http://info.scratch.mit.edu/Support/Scratch_Cards

7.       http://1.bp.blogspot.com/_NfvvPT7p57U/S6kuLsdzGII/AAAAAAAAAIw/feJx_saBi64/s320/parrot_code.JPG

 

Abstract: Scratch is a new programming language that makes it easy to create your own interactive stories, animations, games, music, and art, designed as educational applications -- and share your creations on the web with other persons inside the Scratch online community or other web users interested in the subject. Scratch offers a new conceptualization of the term “game”, considering it a way of learning in relation to real life simulation methods and approaching problem solving situations, focusing on the gaming, playful  nature of each person.

Keywords: Scratch, serious games, educational plots, pSkills, skills, programming, control structures, sprites, animation, graphics

Citeste mai mult ...

Ultima actualizare în Miercuri, 08 August 2012 17:58
 

Revista cu ISSN

TEHNICI DE DISCUTIE CARE CONTRIBUIE LA …

TEHNICI DE DISCUtIE CARE CONTRIBUIE LA DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE Dimitriu Alina, profesor de geografie Grup Şcolar Tehnic Drãgãnesti-Vlasca, Teleorman     În acest articol voi prezenta douã tehnici de dezvoltare a gândirii critice: investigatia...

Read more

Instuctiuni privind functionarea formati…

Instructiuni privind functionarea formatiunilor de studiu in invatamantul preuniversitar

Read more

Nanoparticule

Nanoparticule

II.1. NANOPARTICULE Nanoparticulele sunt bucăţi/piese foarte mici dintr-un material mai mare. Ce se întâmpla când creaţi astfel de piese mici? PIESE MICI = MAI MULTE SUPRAFEŢE MAI MULTE SUPRAFEŢE =...

Read more

Campuri abstracte din limba romana si ca…

CÂMPURI ABSTRACTE DIN LIMBA ROMÂNĂ. CÂMPUL LEXICO-SEMANTIC AL AFECTIVITĂŢII Prof. Andra Elena Diaconu, Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Descrierea câmpurilor abstracte a fost evitată din cauza dificultăţilor analizei, însă în ultimul...

Read more

Concursul National Viva la Musica Zalau …

Concursul National Viva la Musica Zalau 2016 castigatorii pentru editia a XVIII-a

CONCURSUL NAŢIONAL „VIVA LA MUSICA” CÂȘTIGĂTORII PENTRU EDIŢIA A XVIII-A, ZALĂU, MAI 2016 Concursul Național “VIVA LA MUSICA” 2016, aflat la cea de a XVIII-a ediție, a...

Read more

Lecturi obligatorii pentru clasa a VIII-…

Lecturi obligatorii pentru clasa a VIII-a   Literatura română Mihai Eminescu Poezii Lucian Blaga Poemele luminii (selectiv) Nichita Stănescu O viziune a sentimentelor (selectiv) Tudor Arghezi Cuvinte potrivite(selectiv) Ioan Slavici Nuvele Gala Galaction Nuvele şi povestiri Fănuş Neagu Dincolo de nisipuri Mihail Sadoveanu Baltagul Francisc Munteanu Prinţesa din Şega Vasile Alecsandri Chiriţa în...

Read more

Satisfactia fata de viata a elevilor la …

SATISFACȚIA FAȚA DE VIAȚĂ A ELEVILOR DE LA ȘCOALA SANITARĂ POSTLICEALĂ ”CAROL DAVILA” PETROȘANI   Prof. Bălan Anca Școala Sanitară Postliceală ”Carol Davila ” Petroșani   În lumina cercetărilor efectuate pe tema calității vieții în...

Read more

Masurarea competentelor de lectura ale e…

MĂSURAREA COMPETENŢELOR DE LECTURĂ ALE ELEVILOR DIN CLASA A IX-A LICEU - studiu de caz -   Prof. VIRA ADINA MONICA Colegiul Tehnic de Transporturi, jud. Braşov   Predarea limbii şi literaturii române la clasele cu...

Read more