Softuri pentru harti mentale |
Scris de administrator
|
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:21 |
SOFTURI PENTRU HĂRȚI MENTALE
Profesor Bușcă Laura
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Acest articol prezintă noțiunea de hartă mentală, importanța utilizării acesteia în activitatea de învățare, câteva exemple de softuri pentru hărți mentale, precum și modul de realizare a acestora cu ajutorul aplicației FreeMind.
Cuvinte cheie: învățare, hartă mentală, FreeMind
Harta mentală (mind mapping) este o unealtă cu ajutorul căreia elevii pot învăța mai ușor, pot memora mai mult și își pot organiza mai bine informațiile. Examenele pe care aceștia le susțin pot fi mai bine pregătite utilizând harta mentală. Aceasta se dovedeşte a fi un instrument de nădejde şi pentru studenţi, profesori, oameni de afaceri. În timp, folosirea frecventă a acestui instrument crește capacitatea intelectuală, precum și creativitatea.
Harta mentală este un desen în care sunt concentrate foarte multe informații în jurul unei idei sau a unui concept. Pentru realizarea sa, informațiile trebuie să fie foarte bine înțelese. Cu ajutorul său putem vedea o problemă în ansamblul ei, dar şi în detaliu, ceea ce ne ajută să luăm decizii şi să rezolvăm problema.
Realizarea hărților mentale se poate realiza de mână, cu ajutorul creioanelor colorate, a gumei și a hârtiei, dar și cu ajutorul diferitelor aplicații existente pe Internet. Crearea acestora cu ajutorul softurilor face ca această activitate să fie facilă, ajutându-ne să ne focalizăm mai mult asupra modului său de concepere. În cazul în care dorim să efectuăm modificări în harta mentală realizată, acestea se pot realiza mult mai uşor cu ajutorul softurilor, faţă de varianta clasică în care utilizăm creioane, gumă şi hârtie.
În centrul hărții mentale este trecut subiectul tratat. De la subiectul central pornesc linii către alte subiecte legate de acesta. Apoi, din subiectele derivate din subiectul central, pornesc linii către alte subiecte legate de acestea. Pentru fiecare subiect vom utiliza cuvinte-cheie, aceasta ducând la creșterea gândirii sintetice. Cuvintele-cheie vor fi însoțite de imagini sugestive, care ne vor ajuta să ne reamintim ideea. În final, harta mentală va arăta precum un copac cu multe ramuri, sau precum o caracatiţă cu multe braţe.
Există pe Internet la ora actuală multe aplicaţii gratuite cu ajutorul cărora se pot elabora hărţi mentale, cum ar fi:
-
FreeMind – aflat la adresa http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page,
-
Imindmap – aflat la adresa https://app.imindmap.com,
-
Mind42 – aflat la adresa www.mind42.com,
-
Mindmeister – aflat la adresa https://www.mindmeister.com/,
-
Xmind – aflat la adresa http://www.xmind.net/, ș.a.
FreeMind este o aplicație uşor de utilizat, iar realizarea unei hărți mentale cu ajutorul său presupune parcurgerea următorilor pași:
-
Lansăm în execuţie aplicaţia.
-
În centrul său, în zona New Mind introducem subiectul tratat.
-
Apoi inserăm rând pe rând subiectele legate de subiectul central cu ajutorul opţiunii New Child Node, din meniul Insert. Nodul copil este un nod descendent al unui nod principal din harta mentală. Când utilizăm comanda respectivă suntem poziţionaţi pe nodul căruia dorim să îi adăugăm un nod copil.
-
Dacă pentru un subiect dorim să introducem alt subiect legat de el, ne poziţionăm pe el şi utilizăm din nou opţiunea New Child Node, din meniul Insert.
-
Atunci când dorim să introducem un nod frate utilizăm opţiunea New Sibling Node, din meniul Insert.
-
Ştergerea unui nod se realizează cu ajutorul opţiunii Remove Node din meniul Edit. Mai întâi ne vom poziţiona pe nodul ce urmează a fi şters și apoi dăm comanda de ștergere.
-
Dacă dorim să modificăm textul ce apare într-un nod, efectuăm clic dreapta pe nodul respectiv și selectăm opțiunea Edit Node.
-
Pentru formatarea textului dintr-un nod efectuăm clic dreapta pe nodul respectiv și selectăm opțiunea Edit Long Node. Va apare fereastra Edit Long Node. Aici putem modifica fontul, dimensiunea acestuia, stilul, culoarea, precum și alinierea. De asemenea, putem insera și tabele, dacă este necesar.
-
Pentru fiecare subiect putem realiza o legătură cu un fişier de pe calculator. Pentru aceasta utilizăm opţiunea Hyperlink (File Chooser), din meniul Insert. Lângă nodul respectiv apare o săgeată roşie. Prin apăsarea acesteia se realizează deschiderea fişierului conectat la nodul respectiv.
-
Pentru fiecare subiect putem realiza o legătură cu un site. Pentru aceasta utilizăm opţiunea Hyperlink (Text Field), din meniul Insert. Lângă nodul respectiv apare o săgeată roşie. Prin apăsarea acesteia se realizează deschiderea site-ului conectat la nodul respectiv.
-
Putem introduce un icon pentru fiecare subiect cu ajutorul opţiunii Icons, din meniul Insert. Există următoarele iconuri: Idea, Question, Important, Stop, No Entry, Info, OK, Not OK, Priority 1, ..., Priority 9, Priority 0, Red Traffic Light, Yellow Traffic Light, Green Traffic Light, Back, Forward, Up, Down, Look Here, I am happy, No mind, Surprising, Angriy, I’m not amused, Dangerous. În partea stângă a ferestrei aplicaţiei FreeMind mai sunt afișate și alte iconuri pe lângă iconuri prezentate anterior.
-
Putem grupa un nod cu nodurile sale copil utilizând opţiunea Cloud, din meniul Insert. Pentru fiecare nor/grupare de noduri putem stabili o culoare cu ajutorul opţiunii Cloud Color, din meniul Format.
-
Harta mentală se salvează cu ajutorul opţinii Save din meniul File, cu extensia mm. Această salvare ne permite ca ulterior să putem efectua modificări, în cazul în care considerăm că este necesar acest lucru.
-
Harta mentală poate fi salvată şi sub formă de imagine, fie cu extensia png, fie cu extensia jpeg. Pentru a salva imaginea cu extensia png utilizăm opţiunea Export As PNG, din meniul File. Opţiunea Export As JPEG, din meniul File salvează imaginea cu extensia jpeg.
S-ar putea ca la început, realizarea hărților mentale să fie dificilă, dar în timp, exersând această tehnică vom ajunge la o anumită măiestrie.
O hartă mentală realizată cu ajutorul aplicaţiei Freemind este prezentată la adresa http://s1067.photobucket.com/user/utilizator1/media/Anul_zpss74y8pig.png.html?sort=3&o=0. Aceasta are extensia png, conţine un nod principal cu patru noduri copii, iar fiecare nod copil are la rândul său trei noduri copii. Nodurile sale au fost grupate în patru „nori”. Pentru realizarea hărţii mentale s-au utilizat culori şi iconuri diferite.
Cadrele didactice pot utiliza hărţile mentale atât în predare, cât şi în evaluare, iar elevii le pot folosi cu succes în învăţare.
Bibliografie
-
Christian Drapeau, Învață cum să înveți repede, Editura Teora, București, 2004
-
http://mashable.com/2013/09/25/mind-mapping-tools/#cjbAbnyjqGqa Accesat 21 mai, 2016
-
http://www.open-of-course.org/courses/course/view.php?id=10 Accesat 25 mai, 2016
-
http://www.sergiubaltatescu.info/cursuri/cursuri-de-master/managementul-performantei/seminar-1---harti-mentale Accesat 21 mai, 2016
-
https://technofabulousstuff.wikispaces.com/file/view/click2try_freemind81_Tutorial.pdf Accesat 23 mai, 2016
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
Admiterea în învăţământul liceal de stat 2014
organizare şi desfăşurare
Iată ordinul privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2014-2015.
În baza prevederilor art. 94 alin.... Read more
Regulament de organizare si functionare a Consiliului national de etica din invatamantul preuniversitar
Read more
 “EXPERIENṬE DE LUCRU EUROPENE PENTRU O BUNĂ INTEGRARE
PE PIAṬA MUNCII”
“Life Long Learning Program”/“Educaţie pe tot parcursul vieţii”
Drd. prof. ing. LILIANA CÎMPAN
Colegiul Tehnic “Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei, Sălaj
Rezumat
Un cadru propice... Read more
DEZVOLTAREA PERSONALITĂŢII ELEVULUI
PRIN ACŢIUNI DE VOLUNTARIAT
Profesor Roxana Monica Paraschiv
Şcoala Gimnazială Tărlungeni, Jud. Braşov
Voluntariatul este o activitate ce poate dezvolta armonios personalitatea unui elev care învaţă... Read more
CÂT DE PREZENTĂ ESTE LIMBA ROMÂNĂ ÎN MANUALELE DE LICEU?
Prof Vlad Petronela, Liceul Tehnologic Anghel Saligny
Fetești, jud. Ialomița
În programele de limba şi literatura română pentru... Read more
EDUCAŢIA ECOLOGICĂ LA CICLUL PRIMAR
Prof. Marşeu Rodica Lavinia
Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, jud. Timiş
„Nu putem schimba pe alţii, dar dacă ne putem... Read more
PREMISA ÎNVĂŢĂRII EXPERIENŢIALE ÎN FIZICĂ
prof. Mihaela Butoi
Colegiul Tehnic “Petru Poni” Onești
Este o mare provocare a învăţământului, a educaţiei găsirea unui ”limbaj comun”, a... Read more
METODE ACTIV-PARTICIPATIVE
FOLOSITE ÎN PREDAREA MATEMATICII
Ievuţa Mirela Nicoleta - profesor
Şcoala Gimnazială ,,Ion Buteanu” Buceş
,,Un elev nu este un vas pe care trebuie să-l umpli, ci o flacară pe... Read more
STUDIU PRIVIND GESTIONAREA SITUAȚIILOR CONFLICTUALE
Rotariu Corina – Daniela
Liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” Șendriceni
Rezumat
Studiul de faţă se doreşte a fi o sumară radiografie a elementelor cu implicaţii în organizarea activităţii de…
Tabel personal didactic promovaţi la examenele pentru obţinerea gradului didactic II
Vezi tabel nominal cuprinzând personalul didactic care a promovat examenele pentru obţinerea gradului didactic II, anexa 2 la ordin nr. 3129… DEZVOLTAREA DE COMPETENȚE PENTRU ELEVI PRIN PARTENERIATELE ȘCOLARE
Prof. Mihaela Corina Nicolae
Liceul de Arte Bălașa Doamna, Târgoviște
Proiectul internaţional Comunicare interşcolară, derulat în parteneriat cu școli europene și școli din…
VALENŢELE EDUCAŢIONALE ALE PLASTILINEI
Educatoare: Portik Laura
Grădiniţa P. P. Nr.1 Reghin
Rezumat
In activitatea didactică - cadrele didactice, dar şi acasă - părinţii utilizează în jocul lor cu… NOPȚILE LUI ALEXANDRU MACEDONSKI
ÎN SPIRIT EUROPEAN
Drd. Miron Costina Violeta
Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj
Nopțile lui Macedonski sunt deschise mereu interpretării, poetica sa beneficiază de o interpretare vastă…
STRATEGII PENTRU EDUCAREA GUSTULUI PENTRU LECTURÃ
ÎN RÂNDUL ELEVILOR
prof. Cristina CIUCÃ
Şcoala cu clasele I-VIII, Bâsca-Chiojdului, jud. Buzãu
Eveniment cultural – constituind altãdatã un privilegiu – lectura cãrtilor devine în zilele noastre…
DREPTUL COPILULUI LA EDUCAŢIE
ŞI RESPONSABILITĂŢILE ÎNVĂŢĂTORULUI
Instit. Frăţilescu Mihaela-Ramona
Şc. Gen. Ghe. Tătărăscu,Tg-Jiu
„Numai un iubitor de copii poate fi şi un bun învăţător”
( Simion Mehedinţi)
În practica educaţională ne punem deseori întrebarea:…
CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ CU PRIVIRE LA ROLUL COMUNICĂRII ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
prof. Chiru Adelina
Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, judeţul Buzău
De-a lungul vieţii, chiar din momentul… METODE INTERACTIVE
PENTRU UN ÎNVĂŢĂMÂNT EFICIENT
Prof. Gabriela Gorgan,
Şcoala Gimnazială Petriş, jud. Bistriţa Năsăud
MOTTO:
« Dacă îmi spui o să uit, dacă îmi arăţi o să ţin minte, dar dacă mă implici o…
|