|
|
Sporirea eficientizarii activitatilor prin intermediul unei educatii moderne |
Duminică, 08 Septembrie 2013 11:16 |
SPORIREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂŢILOR
PRIN INTERMEDIUL UNEI EDUCAŢII MODERNE
Educatoare Portik Laura,
Grădiniţa P.P.1 Voinicel Reghin
Ȋnvăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse in societate, astfel încât cadrele didactice trebuie în permanenţă să facă apel la capacitatea lor de a se adapta schimbării,de a introduce în activitatea lor didactică elemente inovatoarea care corespund noilor transformări,trebuie să fie creativi pentru a stimula şi pentru a contribui eficient la dezvoltarea copilului, astfel încât acesta să se integreze într-o societate modernă aflată în permanenţă dezvoltare şi transformare.
Evoluţia continuă a societăţii ce are loc printr-un proces continuu şi dinamic, obligă toate categoriile sociale să ţină pasul cu ea şi implicit şi educaţia.
Transformările rapide ce au loc în învăţământ pornind de la crearea mediului de învăţare pot eficientiza tehnicile de învăţare şi de muncă intelectuală.
In centrul acestui proces de schimbare şi inovare se află COPILUL. Astfel încât cu orice nouă generaţie de copii, educatoarele trebuie să caute şi să descopere noi metode inovatoare de a capta, atrage şi modela personalitate acestora prin crearea unui cadru educaţional care să corespundă cerinţelor şi care să ofere copilului posibilitatea de a se dezvolta, de a asimila noi experienţe. O educaţie modernă trebuie să ofere prin posibilităţile ei materiale şi nu numai. O intensificare a învăţării pe toate planurile astfel încât şcoala trebuie să fi prima instituţie care trebuie în permanenţă să-şi schimbe abordarea faţă de desfăşurarea învăţării şi să utilizeze metode noi, interactive care să conducă la o învăţare superioară şi intr-un ritm accelerat potrivit tendinţelor actuale.
Rolul profesorului devine astfel de facilitator al proceselor de învăţare, de valorizarea şi dezvoltarea potenţialului fiecărui copil, de respectare a ritmului şi a stilului său cognitiv. Utilizarea unei palete cât mai variate, mai inovatoare de metode şi procedee asigură şi facilitează rolul cadrului didactic în activitatea lui didactică. Rolul cadrului este acela de ghid, de facilitator al proceselor de învăţare, de dezvoltare şi de valorizare a potenţialului fiecărui copil. Astfel încât creativitate cadrului didactic, capacitate lui de decizie şi iniţiativă dă o notă mai personală muncii, dar şi o complementaritate mai mare aptitudinilor şi talentelor, ceea ce asigură o participare mai vie, mai atractivă susţinută de stimulare reciprocă, de cooperare fructuoasă. Ȋn centrul acestui proces didactic trebuie plasat copilul, nu trebuie să ne centrăm numai pe parcurgerea strictă a curriculumului, ci şi de dezvoltarea acestora sub toate aspectele: sănătate fizică şi mentală, relaţională, comunicare etc.
Un învăţământ modern nu presupune transmiterea informaţiilor de la emiţător spre receptor (de la educator spre copil) ci se axează pe acţiune, pe metode care să solicite gândirea, inteligenţa, imaginaţia, creativitatea, copilul fiind acela care depune efort de reflecţie personală, interioară şi abstractă, care întreprinde o acţiune mentală de căutare, de cercetare, de redescoperire a adevărurilor şi de elaborare a noilor cunoştinţe.El acum nu primeşte informaţia ci caută să o descopere, să prelucreze, dezvoltându-se astfel gândirea democratică şi critică, formează capacităţi de independenţă în gândire şi acţiune. Inter-relaţionând în grupuri de învăţare activă, preşcolarii capătă încredere în capacităţile individuale şi ale grupului.
Metodele noi inovatoare, moderne, interactive şi de grup se pot combina între ele sau cele tradiţionale. Metodele tradiţionale nu se elimină ci se modernizează, se combină, se modifică, se îmbunătăţesc şi se adaptează.
Au apărut astfel la nivelul învăţământului preşcolar idei şi practici care au încurajat schimbarea abordării de la curriculum centrat pe disciplină, la curriculum centrat pe copil. Noua abordare a curriculumului prin situarea copilului în centru organizării procesului de predare-învăţare constituie o schimbare fundamentală, care necesită găsirea unor soluţii didactice care să stimuleze performanţa copilul,cum ar fi:
- diversificarea şi flexibilizarea situaţiilor de predare-învăţare prin utilizarea de metode şi procedee variate, interactive;
- centrarea pe obiective care urmăresc formarea de capacităţi, competenţe, atitudini;
- centrarea pe copil în proiectarea activităţilor de învăţare.
Aceste abordări interactive a predării-învăţării ajută copiii să-şi îmbunătăţească performanţele.Se încurajează astfel dezvoltarea gândirii critice a copiilor în vederea:
- formării unor opinii;
- constituirii unor argumente care să confere consistenţă propriilor opinii;
- manifestării toleranţei şi respectului faţă de părerile altora;
- participării active la rezolvarea unor probleme;
- valorizării muncii în colaborare cu alte persoane.
Dar orice schimbare în educaţie pune‚ în discuţie implicare părinţilor‚ în activitatea instituţiei. Succesul copiilor depinde în mare măsură de armonizarea demersurilor grădiniţei cu cele ale familiei şi de buna colaborare dintre educatoare şi părinţi în vederea stabilirii unei continuităţi educative.
Un educator modern este acela care are capacitate de a pune accentul nu pe cantitatea informaţiei transmise ci pe calitatea acesteia, pe modalitatea transmiterii acesteia astfel încât copilul să fie capabil să le utilizeze şi să le adapteze oricărei situaţii problematice ivite.
Această abordare educaţională care determină organizarea şi trăirea unor experienţe prin intermediul metodelor inovatoare, al jocului,al acţiunii directe a copilului asupra mediului, trebuie să stea în atenţia fiecărei educatoare (cadru didactic) căci,
„Şcoala nu trebuie să ofere totul, nici să ceară totul de la elevi. Şcoala ca loc ideal, ar trebui să fie în zilele noastre acel spaţiu în care copilul să socializeze în acord cu standardele de convieţuire intr-o societate democratica, învăţând în mod plăcut lucruri serioase şi profunde, care-i ajută să cunoască mai bine, să înţeleagă lumea în care trăiesc.” Dakamara Georgescu
Rezumat
Învăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse în societate, astfel încât cadrele didactice trebuie în permanenţă să facă apel la capacitatea lor de a se adapta schimbării,de a introduce în activitatea lor didactică elemente inovatoarea care corespund noilor transformări, trebuie să fie creativi pentru a stimula şi pentru a contribui eficient la dezvoltarea copilului, astfel încât acesta să se integreze într-o societate modernă aflată în permanenţă dezvoltare şi transformare.
Bibliografie
1. Berben S.”Activităţi bazate pe inteligenţe multiple”, Ed. Reprograph,Craiova 2004
2. Berben S.,Gongea E., Fulga M.”Metode interactive şi de grup, Ed.Arves-2007
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Vineri, 11 Octombrie 2013 18:27 |
|
PREDAREA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE – ABORDARE INTEGRATĂ
Prof. Bejan Oana
Școala Gimnazială nr. 1 Santa Mare
În cadrul orelor de limba și literatura română, integrarea se realizează între cele trei compartimente... Read more
Planificare model pentru matematica invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model... Read more
COMUNICARE EFICIENTĂ ÎN SITUAŢII CONFLICTUALE
Rapciuc Andreea, profesor psihopedagog
Liceul cu Program Sportiv “Iolanda Balaş Soter” din Buzău
Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată... Read more
STUDIU DE CAZ – ELEV M.G.
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Câmpeni, jud. Alba
Am realizat un studiu de caz... Read more
DEZVOLTAREA PERSONALITĂŢII ELEVULUI
PRIN ACŢIUNI DE VOLUNTARIAT
Profesor Roxana Monica Paraschiv
Şcoala Gimnazială Tărlungeni, Jud. Braşov
Voluntariatul este o activitate ce poate dezvolta armonios personalitatea unui elev care învaţă... Read more
Informaţii generale
Din punct de vedere etimologic, drog, este un cuvânt de origine olandeză – droog.
În accepţia clasică, drogul este substanţa care, fiind absorbită de un organism viu, îi modifică... Read more
GENEZA UNOR FRAZEOLOGISME ROMÂNEŞTI
Lorincz Cristina
profesor Liceul de Arte Plastice, Braşov
Rezumat: Articolul prezintă geneza unor frazeologisme româneşti, pornind de la explicarea termenului, etimologie şi ajungând la exemplificarea unora. Articolul subliniază de... Read more
ARTA BAROCÃ MUZICALÃ
– studiu de specialitate –
Prof. Gloria Ghidiceanu
Liceul Teoretic “Henry Coand[” – Craiova
Termenul "baroc" s-a folosit cu sens peiorativ, dorind sã se arate dispretul fatã... Read more
Programul “Scoala Altfel”
- calendarul de organizare -
Nr.
crt.
Perioada
Atributii
1
13-24 Februarie 2012
Fiecare unitate de invatamant afiseaza propunerile de activitati pentru saptamana "Scoala Altfel".
Simultan, fiecare diriginte si invatator va dezbate propunerile de activitati… TRADIŢII ÎN ŞINCA NOUĂ DE LĂSATUL SECULUI
Profesor Geografie. Constanin Mădălina
Şcoala Generala Nr. 1 /Liceul Grigore Moisil Braşov
"Roata de foc" se înscrie în rândul tradiţiilor populare legate de fertilitate şi… EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – O ŞANSĂ PENTRU VIITOR!
Profesor: Miron Steluţa Otilia
Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Educaţia ecologică este o componentă a educaţiei aflată la confluenţa dintre ştiinţele… Modificari si completari la metodologia cadru privind mobilitatea
Vezi OMEN 3080/2014 - Ordinul Ministerului Educatiei Nationale pentru modificarea si completarea Metodologiei cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul… PERSONALITĂŢI CULTURALE IANCANE INTERBELICE
Profesor Miron Steluţa Otilia
Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila
Oraşul Ianca se află în partea central – vestică a judeţului Brăila, în Câmpia Brăilei, cele mai apropiate oraşe…
CONCEPTUL DE METODĂ DE ÎNVĂŢĂMÂNT
Profesor Nae Mihaela,
Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuşi”, Piteşti
Un loc important în cadrul tehnologiei didactice îl ocupă strategiile didactice “respectiv un ansamblu de procedee…
DESPRE EXPRESIILE IDIOMATICE (II)
Silvia Baltă, Profesor de limba franceză
Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti
Studierea expresiilor idiomatice se realizează în cadrul frazeologiei, disciplină… TRISTAN TZARA ŞI EXPERIENŢA DADA
Învăţătoare: Nevodenszki Sorina
,Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, Judeţul Timiş
„Luaţi un ziar. / Luaţi nişte foarfeci. / Alegeţi din acest ziar un…
EDUCAŢIA INCLUZIVĂ, EDUCAŢIA PENTRU TOŢI
Înv. Marc Aurica
Șc. Gimn. Cîmpeni jud. Alba
Şcoala are datoria de a asigura şanse egale tuturor elevilor. A asigura şanse egale elevilor înseamnă a…
|
|