Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - plante etnobotanice
Duminică, 25 Aprilie 2010 21:40

13. Plantele etnobotanice

 

 

Plantele psihogene sau plantele psihotrope sunt acele plante care produc schimbări în ceea ce priveşte modul de gândire, de a percepe lucrurile din jur sau dispoziţia persoanelor care le utilizează. Plante etnobotanice au efecte similare drogurilor, inhibă emisfera cerebrala stângă unde se găsesc funcţiile ce ţin de raţionalitate şi activează emisfera cerebrală dreaptă a cărei funcţie este intuiţia.

Plantele halucinogene induc efecte fiziologice şi mentale care cuprind în special perturbări ale comportamentului, ale funcţiilor cognitive şi ale percepţiei, care se pot perturba până la instalarea halucinaţiilor, adică la modificarea realităţii.

Aproape 98% din produsele etnobotanice, vândute în magazinele de profil, prezintă pericol pentru sănătate, fiind vorba de plante cu efect halucinogen, dar şi de plante obişnuite, stropite cu substanţe interzise.

Folosirea plantelor psihotrope a crescut puternic în societăţile occidentale moderne. Principalii consumatori de produse etnobotanice din România sunt adolescenţi sau adulţi tineri, iar în cazul celor care au început să consume produse etnobotanice s-a constatat o degradare fizică şi psihică în trei luni de la începerea consumului.

Centrul European pentru Monitorizarea Drogurilor şi Dependenţei de Droguri (EMCDDA) a analizat componenţa celei mai des întâlnite game de produse, vândute sub numele de „Spice”. În urma unor cercetări care au decodificat structura moleculară şi biochimică a ierburilor, cercetătorii au descoperit că efectele halucinogene descrise de consumatori sunt cauzate de nişte substanţe sintetice, adăugate de către producători, care poartă numele de canabinoide. Cei mai întâlniţi compuşi chimici sunt JWC-018, HU-210 şi CP 47, 497.


Aceştia sunt receptori canabinoizi care se fixează pe o celulă şi declanşează activitatea acesteia, generând un efect psihoactiv. Substanţele pot fi de sute de ori mai puternice decât THC, elementul psihoactiv din canabis. Pentru a masca adăugarea componenţilor chimici sintetici, producătorii completează amestecul cu o cantitate mare de substanţe care nu prezintă niciun risc, precum vitamina E, cafeină sau mentol. De asemenea, unele dintre amestecuri pot avea chiar reziduuri de metale grele, periculoase pentru organism.

Aceste produse se comercializează în special sub formă de ţigări, comprimate, pulberi, fragmente vegetale ambalate în plicuri, sub denumite denumiri ca: Spice Gold, Genie, Pulse, Spice Diamond, Wild Opium Mix, Mojo, Shunk, Smoke, Hummer, Fly Agaric Mushroom, sau plante celebre ca zorele, salvia, cornul secarei, mitragina, keraton, etc.

Consumul de etnobotanice este mai periculos decât cel de droguri, pentru că nu sunt cunoscute efectele pe care aceste produse îl pot avea şi, prin urmare, medicii nu ştiu ce tratamente pot aplica.

Plantele etnobotanice halucinogene pot acţiona asupra organismului în diverse moduri. Pe termen scurt, persoana care a utilizat acest produse poate resimţi diverse efecte fizice:

· Dureri puternice de cap;

· Ameţeli, senzaţie de greaţă şi vărsături;

· Creşterea frecvenţei cardiace;

· Creşterea tensiunii arteriale;

· Transpiraţie excesivă;

· Dilatarea pupilelor;

· Tremurături ale corpului.

Efectele psihice produse de folosirea plantelor psihotrope sunt:

· Stări confuzionale – pierderea identităţii;

· Dispoziţii schimbătoare;

· Atacuri severe de panică, senzaţie de moarte iminentă;

· Râs fără motiv, euforie, relaxare;

· Imposibilitatea de a se concentra şi memora, diminuarea atenţiei;

· Probleme de raţionament logic, clarviziuni;

· Iluzii senzoriale şi distorsiuni spaţio-temporale;

· Halucinaţii, senzaţia decorporalizării (ieşirii-expulzării din corp);

· Senzaţie de omniscienţă (persoana se crede atotcunoscătoare);

· Frică, anxietate, angoasă, tristeţe, iritabilitate, paranoia, etc.

Ceea ce este deosebit de important de specificat este că anumite persoane pot manifesta halucinaţii deosebit de grave care pot deveni extrem de periculoase atât pentru ele, cât şi pentru cei din jur.

 

 

Plantele şi substanţele etnobotanice interzise în România

Printr-o Ordonanţă de Urgenţă adoptată în data de 10 februarie de Guvernul României, au fost interzise 36 de plante şi substanţe etnobotanice cu caracter halucinogen. Persoanele care comercializează sau consumă una dintre aceste plante psihotrope riscă să fie pedepsite cu închisoarea.

Plante interzise:

Anumite specii de salvie (Salvia divinorum Epling & Játiva). Planta produce halucinaţii – se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Anumite specii de mitragina (Mitragyna speciosa Korth (Kratom). Planta are efecte similare cocainei, care creează dependenţă - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Ciuperci interzise:

Amanita muscaria - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Amanita pantherina - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Toate speciile din genul Psilocybe - planta care produce halucinaţii, cu efecte similare LSD (Acidul Lisergic) - se pedepseşte cu închisoarea de la 10-20 ani.

Substanţe interzise:

LSA (amida acidului lisergic) - se pedepseşte cu închisoarea de la 3-15 ani.

Ketamina - creează dependenţă şi poate provoca chiar şi deces - se pedepseste cu închisoarea de la 3-15 ani.

Derivaţi din piperazina - produce halucinaţii - se pedepseşte cu închisoarea de la 10-20 ani.

Sare de baie (Mefedrona) - au fost înregistrate cazuri de deces - se pedepseşte cu închisoare de la 10-20 ani.

 

Lista substanţelor interzise de Guvern este următoarea:

· DOC (2,5-dimetoxi-4-cloroamfetamin) = 1-(4-clor-2,5-dimetoxifenil)propan-2-amina

· DOI (2,5-dimetoxi-4-iodoamfetamina) = 1-(2,5-dimetoxi-4-iodofenil)-propan-2-amina

· 4-metilmetcatinona (mefedrona) = 1-(4-metilfenil)-2-metilaminopropan-1-ona

· Fluorometcatinona (flefedrona) = 1-(fluorofenil)-2-(metilamino)propan-1-ona

· 4-metoximetcatinona (metedrona) = 1-(4-metoxifenil)-2-(metilamino)propan-1-ona

· ß-ceto-MDMA (metilona) = 2-metilamino-1-(3,4-metilendioxifenil)propan-1-ona

· ß-ceto-MBDB (butilona) = 1-(1,3-benzodioxol-5-il)-2-(metilamino)butan-1-ona

· CPP (clorofenilpiperazina)

· TFMPP (trifluorometilfenilpiperazina)

· BZP (benzilpiperazina)

· CP 47,497 = 2-(3-hidroxiciclohexil)-5-(2-metiloctan-2-il)fenol

· JWH-018 = Naftalen-1-il-(1-pentilindol-3-il)metanona

· Indanylamphetamine

· Toate speciile din genul Psilocybe

· Amida acidului lisergic

· Rivea Corymbosa (L.) Hallier f.

· Toate speciile din genul Argyreia

· Nymphaea caerulea Sav.

· Acid ibotenic

· Muscimol

· Amanita muscaria (L:Fr.) Lam

· Amanita pantherina

· Ketamina

· Salvia divinorum Epling & Jativa

· Salvinorin A-F

· Tabernanthe iboga (L.) Nutt.

· Ibogaina

· Mitragyna speciosa Korth (Kratom)

· 7-hidroximitragynina

· Mitragyna

· Nitril de amil

· Bromo-dragonfly = 1-(8-Bromobenzodifuran-4-il)-2-aminopropan

· Gama-butirolactona (GBL) = Dihdrofuran-2(3H)-ona

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:06
 

Comentarii 

 
0 # suki 06-02-2011 07:44
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
0 # tare ::: 15-03-2012 18:28
TAREE
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Discursul explicativ

DISCURSUL EXPLICATIV                                                                             Octavian Horia MINDA                                                                     Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, jud. Timiş     Discursul explicativ (DE) răspunde unei întrebări pe care şi-ar pune-o atât locutorul cât şi interlocutorul: cum? (mijloace, modalităţi) şi...

Read more

Ce teze se dau in anul scolar 2012 2013

Ce teze se dau in anul scolar 2012-2013   In scurta vreme va incepe perioada tezelor din anul scolar 2012-2013. Vezi perioada de sustinere a tezelor, precum si lista disciplinelor la care...

Read more

Calendarul Activitatilor Educative Natio…

Calendarul Activitatilor Educative Nationale 2013   Vezi Calendarul Activitatilor Educative Nationale 2013 – anul 2013.  

Read more

Relatia lingvisticii cu stiintele antrop…

STUDIU COMPARATIV PRIVIND RELAŢIA LINGVISTICII CU ŞTIINŢELE ANTROPOLOGICE   Prof. Vira Adina Colegiu Tehnic de Transporturi, Braşov   Prezentul studiu comparativ doreşte să precizeze locul lingvisticii în raport cu alte ştiinţe umaniste ca istoria şi...

Read more

Evaluarea cadrelor didactice

EVALUAREA CADRELOR DIDACTICE   Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar, Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov   Rezumat Orice școală de calitate are, în primul rând, cadre didactice de calitate ce prestează o...

Read more

Acquisition de l expression orale

ACQUISITION DE L’EXPRESSION ORALE   Ilie MINESCU Universitatea de Vest din Timişoara     L’acquisition de la compétence de communication orale est tout à fait déroutante pour ceux qui apprennent une langue étrangère. Il s’agit probablement...

Read more

Farmecul obiceiurilor si traditiilor pop…

Farmecul obiceiurilor si traditiilor populare oglindite in activitatile extrascolare

FARMECUL OBICEIURILOR ȘI TRADIȚIILOR POPULARE OGLINDITE ÎN ACTIVITĂȚILE EXTRAȘCOLARE Prof. înv. primar, Ioniță Titiana - Carmen Şcoala Gimnazială Nr.1 Nămoloasa, Galați Motto: „A păstra obiceiul din părinţi şi strămoşi şi...

Read more

Flori de primavara in legende - 2

Legenda cameliei   Legenda spune că trăia odată o fiică de împărat deosebit de frumoasă, dar deosebit de singură. Numele ei era Camelia. Mare parte a timpului şi-o petrecea vorbind cu florile....

Read more