Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Stilurile de invatare
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Ianuarie 2014 22:24

STILURILE DE ÎNVĂȚARE

 

Profesor Nae Mihaela

Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși, Pitești

 

            Rezumat: Articolul îşi propune identificarea avantajelor cunoașterii stilurilor de învǎțare proprii fiecǎrui elev.

      Cuvinte cheie: abilitǎți, elevi, stil de învǎțare.

 

Conform ultimelor descoperiri ale mai multor psihologi de renume, existǎ şapte stiluri de învăţare specifice. Prin urmare, pentru a valorifica la maxim avantajele învăţării,  trebui să definim stilul elevului şi sǎ-i predǎm lecţia adaptatǎ la stilul de învăţare respectiv.  Trebuie sǎ știm cǎ un elev poate avea mai multe stiluri de învăţare, în special când vine vorba de categoriile intrapersonal şi interpersonal, care au fost deseori interpretate, n mod tradiţional, ca tipuri de personalitate.

 

1. Lingvistic / verbal:

Acestor elevi le place sǎ citeascǎ, sǎ scrie şi să spunǎ poveşti. Ei tind sǎ fie buni la memorarea de nume, locuri, date şi diverse informaţii şi întotdeauna ne încântă cu povestiri incredibile. Au o abilitate remarcabilă de a repeta tot ce le-am spus, cuvânt cu cuvânt. Trebuie sa le încurajǎm creativitatea şi sǎ facem tot posibilul pentru a distinge între adevǎr şi exagerări (ambele ascund doar bune intenţii). Aceste persoane învaţă cel mai bine dacǎ rostesc, aud sau vǎd cuvinte. Printre abilitățile lor se numără: ascultarea, vorbirea, scrierea, relatarea de povestiri, explicarea, predarea, umorul, înţelegerea sintaxei şi a semnificaţiei cuvintelor, amintirea informaţiilor, convingerea unei alte persoane să adopte punctul lor de vedere, analiza limbii.

 

2. Logic/matematic:

Aceşti elevi au o înclinaţie puternică spre matematică. Le place sǎ rezolve probleme, în special de matematică. Pot fi asemănaţi cu Dr. Spock, din Star Trek, prin faptul cǎ sunt elevi foarte logici şi direcţi. Ne vor asalta cu ȋntrebǎri despre cum funcţionează diverse lucruri, despre ce relaţii există între ele şi de ce există.

Printre abilitățile for se numără: rezolvarea de probleme, clasificarea şi încadrarea informaţiilor în categorii, aplicarea conceptelor abstracte pentru a identifica relaţiile dintre ele, raţionamentele complexe, experimentele controlate, investigaţia şi cercetarea legate de evenimentele naturale, efectuarea de calcule matematice complexe, utilizarea formelor geometrice.

 

3. Spatial / vizual:

Aceştia sunt cei care vizualizeazǎ. Petrec cel mai mult timp din zi visând cu ochii deschişi, privind filme şi „îndepărtându-se" cât mai mult de realitate. Dacǎ ni  se pare că nu prea sunt în apele lor, trebuie sǎ le cerem sǎ deseneze ceva şi vom identifica cel mai uşor problema. Trebuie  încurajaţi să-și dezvolte simţurile şi abilităţile artistice naturale. Aceşti elevi exceleazǎ în manevrarea culorilor şi a imaginilor, apelând la „ochiul minţii".  Ar putea întâmpina dificultăţi în a se concentra asupra unei probleme specifice, până când o pun pe hârtie. Aceşti elevi au o naturǎ extrem de artisticǎ, deşi de multe ori le este greu să o exprime. Orice efort de creaţie trebuie ȋncurajat.

Printre abilitățile lor se numără: construirea de puzzle-uri, citirea, scrierea, înţelegerea diagramelor şi graficelor, un excelent simţ al orientǎrii ȋn spaţiu, schiţarea, pictura, crearea de metafore şi analogii vizuale (poate prin intermediul artelor vizuale), manipularea imaginilor, construirea, repararea şi proiectarea de obiecte practice, interpretarea imaginilor vizuale.

 

4. Muzical / ritmic:

Persoanele care întotdeauna fredoneazǎ o melodie ȋn timp ce fac diverse activităţi acasă sau care au întotdeauna nevoie de muzică pentru a studia, au toate şansele să aibă un stil de învǎtare muzical. Acest tip de elev exceleazǎ la observarea detaliilor, fragmentelor şi ritmurilor care le scapă celorlalţi. Are o capacitate de atenţie excelentă şi ȋi place sǎ transforme abstractul ȋn obiecte concrete. Aceşti elevi învaţă cel mai bine prin ritm, melodie şi muzicǎ. Ca tehnicǎ de memorare, cereţi-le sǎ scrie un cântec despre lecţie. Încurajaţi-le iubirea naturală pentru muzică şi încercaţi sâ includeţi muzica in cât mai multe lecţii posibil.

Printre abilitățile lor se numără: cântatul, fluieratul, cântatul la instrumente muzicale, recunoaşterea tonurilor, compunerea de piese muzicale, amintirea melodiilor, înţelegerea structurii şi ritmului muzicii

 

5. Corporal / kinestezic:

Aceşti elevi sunt ȋn continuǎ mişcare. Nu au stare, ating orice şi apeleazǎ la limbajul trupului pentru a-şi exprima emoţiile. Preferă sǎ facă sport sau o activitate practicǎ, decât sǎ stea pe scaun şi să citeascǎ o carte. Au nevoie de o educaţie activă.  Cereţi-le sǎ participe la jocuri de cuvinte, faceţi lecţii de ortografie cu ei când joacă tenis, duceţi-i într-o scurtă excursie când le predaţi despre geografie şi natură. Aceşti elevi sunt capabili sǎ facă mai multe activităţi simultan. Fiind recunoscuţi pentru deficitul de atenţie şi hiperactivitate (ADHD), multora dintre ei li se aplică greşit acest diagnostic. Ei trebuie să-şi folosească toată energia suplimentarǎ pentru a învăţa. Încercaţi sǎ vǎ încadraţi într-o duratâ minimă de predare a lecţiei (10-20 de minute, ȋn funcţie de vărstă) şi sǎ schimbaţi des subiectul. Lecţiile interdisciplinare se bucurǎ de un interes extraordinar din partea acestui tip de elevi.

Printre abilitățile lor se numără: dansul, coordonarea fizică, sportul, experimente practice, limbajul corpului, meseriile, actoria, mimarea, utilizarea mâinilor pentru a crea sau construi, exprimarea emoţiilor cu ajutorul corpului.

 

6. Interpersonal:

Aceştia sunt „fluturii sociali". Aceşti elevi se adaptează uşor la orice situaţie socialǎ, au mulţi prieteni şi sunt excelenţi lideri. Sunt răbdători, întelegǎtori şi foarte empatici, motiv pentru care sunt preferaţi de ceilalţi. În general, devin foarte buni lideri datoritâ abilităţii de a media conflicte, fiind adesea numiti „împăciuitorii" familiei. Încurajaţi-le iubirea faţă de oameni şi lăsaţi­-i sǎ cunoascǎ multe tipuri de oameni. Acest tip de elev va obţine cele mai bune rezultate ȋn cadrul unui grup, având tendinţa de a compara oameni, de a relaţiona cu ei, de a le împărtăşi diverse puncte de vedere şi de a-i intervieva.

Printre abilitățile lor se numără: capacitatea de a percepe lucrurile din mai multe perspective, ascultarea, empatia, ȋnţelegerea stǎrilor şi emoţiilor celorlalţi, consilierea, cooperarea ȋn grupuri, observarea stărilor, motivaţiilor şi intenţiilor celorlalţi, comunicarea verbală şi non-verbală, dezvoltarea încrederii, rezolvarea paşnică a conflictelor, stabilirea de relaţii pozitive cu alţi oameni.

 

7. Intrapersonal:

Aceşti elevi, dotati cu o voinţă de fier, lucrează cel mai eficient singuri. Îşi urmăresc propriile interese şi se cunosc extrem de bine. Se mândresc cu independenţa şi originalitatea lor şi tind să iasă in evidenţă faţă de ceilalţi, fără a face vreun efort. Sunt caractere „tăcute, dar tenace". Aceşti elevi obțin cele mai bune rezultate dacâ ȋnvaţă ȋn propriul ritm, ȋn proiecte individuate şi singuri. Lăsaţi-i să fie ei înşişi, dar încurajaţi-i să-şi dezvolte abilităţile de socializare. Creaţi o serie de situaţii de socializare, dar lăsaţi-le un spaţiu al lor. Aceste persoane lucreazâ cel mai eficient singure şi au adesea nevoie de încurajări pentru a socializa.

Printre abilitățile lor se numără: recunoaşterea propriilor puncte tari şi slabe, autoreflecția şi autoanaliza, cunoaşterea propriilor emoţii, dorinţe şi vise, evaluarea propriilor tipare de gândire, raţionarea cu sinele, înţelegerea propriului rol ȋn relaţiile cu ceilalţi.

În concluzie, cu toții avem elemente din fiecare stil de învăţare, dar este la fel de adevărat că fiecare dintre noi apelează cu precǎdere la unul sau douǎ stiluri.

 

 

Bibliografie:

1.Cosmovici A., Iacob l., Psihologie şcolară, Editura Polirom, Iaşi, 2008 ;

2. Dumitru I.Al., Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea eficientă, Editura de Vest,    Timişoara, 2000;

3. Flueraş V., Teoria şi practica învăţării prin cooperate, Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2005.

Ultima actualizare în Vineri, 10 Ianuarie 2014 22:38
 

Revista cu ISSN

Calendarul olimpiadelor scolare pentru a…

CALENDARUL OLIMPIADELOR  ŞCOLARE PENTRU ANUL ŞCOLAR 2011-2012   Afla care este calendarul olimpiadelor scolare pentru anul scolar 2011-2012, pe domenii/discipline de studiu, datele de desfasurare pentru etapa pe scoala, etapa locala,...

Read more

Psalmul manifestare poetica expresionist…

PSALMUL – MANIFESTARE POETICĂ EXPRESIONISTĂ ÎN OPERELE LUI TUDOR ARGHEZI ŞI LUCIAN BLAGA prof. Elena HENDRE, Colegiul Tehnic ,,Aurel Vlaicu”, Baia Mare, Maramureş În lirica modernă psalmul este...

Read more

Proiect integrat de activitate didactica

PROIECT DE ACTIVITATE Profesor propunător: CĂLIN ALEXANDRA RALUCA, Școala Gimnazială Nr. 96 Este un proiect integrat de activitate didactică, nivel II- grupa mare, menit să ȋi familiarizeze pe preșcolari cu...

Read more

Educarea gustului pentru lectura

STRATEGII PENTRU EDUCAREA GUSTULUI PENTRU LECTURÃ ÎN RÂNDUL ELEVILOR   prof. Cristina CIUCÃ Şcoala cu clasele I-VIII, Bâsca-Chiojdului, jud. Buzãu     Eveniment cultural – constituind altãdatã un privilegiu – lectura cãrtilor devine în zilele noastre...

Read more

Reguli de ameliorare a comunicarii didac…

REGULI DE AMELIORARE A COMUNICĂRII DIDACTICE Oprescu Eugenia - profesor Liceul Tehnologic Virgil Madgearu Roşiori de Vede Formarea competenţelor comunicative constituie un obiectiv...

Read more

Scoala parintilor un mijloc de imbunatat…

STUDIU- „ŞCOALA PĂRINŢILOR” - UN MIJLOC DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A CALITĂŢII ÎN ÎNVĂŢĂMÎNTUL PREUNIVERSITAR înv. Marc Aurica, Școala Gimnazială Cîmpeni "Spune-mi și o să uit. Arată-mi și poate n-o să-mi amintesc. Implică-mă...

Read more

Pledoarie pentru scoala incluziva

PLEDOARIE PENTRU ŞCOALA INCLUZIVĂ Profesor pentru învățământul preșcolar Roșca Oana Grădinița ,,Curcubeul Copilăriei” Craiova Noul tip de şcoală, cea incluzivă, trebuie să recunoască diferite cerinţe educaţionale ale copiilor,...

Read more

Influentarea pozitiva a elevilor printr-…

  INFLUENȚAREA POZITIVĂ A ELEVILOR PRINTR-O COMUNICARE EFICIENTĂ -STUDIU- înv. Marc Auric Școala Gimnazială Cîmpeni Orice activitate umană are la bază procesul de comunicare, iar în afara comunicării nu putem exista ca oameni....

Read more