Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Stilurile de invatare
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Ianuarie 2014 22:24

STILURILE DE ÎNVĂȚARE

 

Profesor Nae Mihaela

Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși, Pitești

 

            Rezumat: Articolul îşi propune identificarea avantajelor cunoașterii stilurilor de învǎțare proprii fiecǎrui elev.

      Cuvinte cheie: abilitǎți, elevi, stil de învǎțare.

 

Conform ultimelor descoperiri ale mai multor psihologi de renume, existǎ şapte stiluri de învăţare specifice. Prin urmare, pentru a valorifica la maxim avantajele învăţării,  trebui să definim stilul elevului şi sǎ-i predǎm lecţia adaptatǎ la stilul de învăţare respectiv.  Trebuie sǎ știm cǎ un elev poate avea mai multe stiluri de învăţare, în special când vine vorba de categoriile intrapersonal şi interpersonal, care au fost deseori interpretate, n mod tradiţional, ca tipuri de personalitate.

 

1. Lingvistic / verbal:

Acestor elevi le place sǎ citeascǎ, sǎ scrie şi să spunǎ poveşti. Ei tind sǎ fie buni la memorarea de nume, locuri, date şi diverse informaţii şi întotdeauna ne încântă cu povestiri incredibile. Au o abilitate remarcabilă de a repeta tot ce le-am spus, cuvânt cu cuvânt. Trebuie sa le încurajǎm creativitatea şi sǎ facem tot posibilul pentru a distinge între adevǎr şi exagerări (ambele ascund doar bune intenţii). Aceste persoane învaţă cel mai bine dacǎ rostesc, aud sau vǎd cuvinte. Printre abilitățile lor se numără: ascultarea, vorbirea, scrierea, relatarea de povestiri, explicarea, predarea, umorul, înţelegerea sintaxei şi a semnificaţiei cuvintelor, amintirea informaţiilor, convingerea unei alte persoane să adopte punctul lor de vedere, analiza limbii.

 

2. Logic/matematic:

Aceşti elevi au o înclinaţie puternică spre matematică. Le place sǎ rezolve probleme, în special de matematică. Pot fi asemănaţi cu Dr. Spock, din Star Trek, prin faptul cǎ sunt elevi foarte logici şi direcţi. Ne vor asalta cu ȋntrebǎri despre cum funcţionează diverse lucruri, despre ce relaţii există între ele şi de ce există.

Printre abilitățile for se numără: rezolvarea de probleme, clasificarea şi încadrarea informaţiilor în categorii, aplicarea conceptelor abstracte pentru a identifica relaţiile dintre ele, raţionamentele complexe, experimentele controlate, investigaţia şi cercetarea legate de evenimentele naturale, efectuarea de calcule matematice complexe, utilizarea formelor geometrice.

 

3. Spatial / vizual:

Aceştia sunt cei care vizualizeazǎ. Petrec cel mai mult timp din zi visând cu ochii deschişi, privind filme şi „îndepărtându-se" cât mai mult de realitate. Dacǎ ni  se pare că nu prea sunt în apele lor, trebuie sǎ le cerem sǎ deseneze ceva şi vom identifica cel mai uşor problema. Trebuie  încurajaţi să-și dezvolte simţurile şi abilităţile artistice naturale. Aceşti elevi exceleazǎ în manevrarea culorilor şi a imaginilor, apelând la „ochiul minţii".  Ar putea întâmpina dificultăţi în a se concentra asupra unei probleme specifice, până când o pun pe hârtie. Aceşti elevi au o naturǎ extrem de artisticǎ, deşi de multe ori le este greu să o exprime. Orice efort de creaţie trebuie ȋncurajat.

Printre abilitățile lor se numără: construirea de puzzle-uri, citirea, scrierea, înţelegerea diagramelor şi graficelor, un excelent simţ al orientǎrii ȋn spaţiu, schiţarea, pictura, crearea de metafore şi analogii vizuale (poate prin intermediul artelor vizuale), manipularea imaginilor, construirea, repararea şi proiectarea de obiecte practice, interpretarea imaginilor vizuale.

 

4. Muzical / ritmic:

Persoanele care întotdeauna fredoneazǎ o melodie ȋn timp ce fac diverse activităţi acasă sau care au întotdeauna nevoie de muzică pentru a studia, au toate şansele să aibă un stil de învǎtare muzical. Acest tip de elev exceleazǎ la observarea detaliilor, fragmentelor şi ritmurilor care le scapă celorlalţi. Are o capacitate de atenţie excelentă şi ȋi place sǎ transforme abstractul ȋn obiecte concrete. Aceşti elevi învaţă cel mai bine prin ritm, melodie şi muzicǎ. Ca tehnicǎ de memorare, cereţi-le sǎ scrie un cântec despre lecţie. Încurajaţi-le iubirea naturală pentru muzică şi încercaţi sâ includeţi muzica in cât mai multe lecţii posibil.

Printre abilitățile lor se numără: cântatul, fluieratul, cântatul la instrumente muzicale, recunoaşterea tonurilor, compunerea de piese muzicale, amintirea melodiilor, înţelegerea structurii şi ritmului muzicii

 

5. Corporal / kinestezic:

Aceşti elevi sunt ȋn continuǎ mişcare. Nu au stare, ating orice şi apeleazǎ la limbajul trupului pentru a-şi exprima emoţiile. Preferă sǎ facă sport sau o activitate practicǎ, decât sǎ stea pe scaun şi să citeascǎ o carte. Au nevoie de o educaţie activă.  Cereţi-le sǎ participe la jocuri de cuvinte, faceţi lecţii de ortografie cu ei când joacă tenis, duceţi-i într-o scurtă excursie când le predaţi despre geografie şi natură. Aceşti elevi sunt capabili sǎ facă mai multe activităţi simultan. Fiind recunoscuţi pentru deficitul de atenţie şi hiperactivitate (ADHD), multora dintre ei li se aplică greşit acest diagnostic. Ei trebuie să-şi folosească toată energia suplimentarǎ pentru a învăţa. Încercaţi sǎ vǎ încadraţi într-o duratâ minimă de predare a lecţiei (10-20 de minute, ȋn funcţie de vărstă) şi sǎ schimbaţi des subiectul. Lecţiile interdisciplinare se bucurǎ de un interes extraordinar din partea acestui tip de elevi.

Printre abilitățile lor se numără: dansul, coordonarea fizică, sportul, experimente practice, limbajul corpului, meseriile, actoria, mimarea, utilizarea mâinilor pentru a crea sau construi, exprimarea emoţiilor cu ajutorul corpului.

 

6. Interpersonal:

Aceştia sunt „fluturii sociali". Aceşti elevi se adaptează uşor la orice situaţie socialǎ, au mulţi prieteni şi sunt excelenţi lideri. Sunt răbdători, întelegǎtori şi foarte empatici, motiv pentru care sunt preferaţi de ceilalţi. În general, devin foarte buni lideri datoritâ abilităţii de a media conflicte, fiind adesea numiti „împăciuitorii" familiei. Încurajaţi-le iubirea faţă de oameni şi lăsaţi­-i sǎ cunoascǎ multe tipuri de oameni. Acest tip de elev va obţine cele mai bune rezultate ȋn cadrul unui grup, având tendinţa de a compara oameni, de a relaţiona cu ei, de a le împărtăşi diverse puncte de vedere şi de a-i intervieva.

Printre abilitățile lor se numără: capacitatea de a percepe lucrurile din mai multe perspective, ascultarea, empatia, ȋnţelegerea stǎrilor şi emoţiilor celorlalţi, consilierea, cooperarea ȋn grupuri, observarea stărilor, motivaţiilor şi intenţiilor celorlalţi, comunicarea verbală şi non-verbală, dezvoltarea încrederii, rezolvarea paşnică a conflictelor, stabilirea de relaţii pozitive cu alţi oameni.

 

7. Intrapersonal:

Aceşti elevi, dotati cu o voinţă de fier, lucrează cel mai eficient singuri. Îşi urmăresc propriile interese şi se cunosc extrem de bine. Se mândresc cu independenţa şi originalitatea lor şi tind să iasă in evidenţă faţă de ceilalţi, fără a face vreun efort. Sunt caractere „tăcute, dar tenace". Aceşti elevi obțin cele mai bune rezultate dacâ ȋnvaţă ȋn propriul ritm, ȋn proiecte individuate şi singuri. Lăsaţi-i să fie ei înşişi, dar încurajaţi-i să-şi dezvolte abilităţile de socializare. Creaţi o serie de situaţii de socializare, dar lăsaţi-le un spaţiu al lor. Aceste persoane lucreazâ cel mai eficient singure şi au adesea nevoie de încurajări pentru a socializa.

Printre abilitățile lor se numără: recunoaşterea propriilor puncte tari şi slabe, autoreflecția şi autoanaliza, cunoaşterea propriilor emoţii, dorinţe şi vise, evaluarea propriilor tipare de gândire, raţionarea cu sinele, înţelegerea propriului rol ȋn relaţiile cu ceilalţi.

În concluzie, cu toții avem elemente din fiecare stil de învăţare, dar este la fel de adevărat că fiecare dintre noi apelează cu precǎdere la unul sau douǎ stiluri.

 

 

Bibliografie:

1.Cosmovici A., Iacob l., Psihologie şcolară, Editura Polirom, Iaşi, 2008 ;

2. Dumitru I.Al., Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea eficientă, Editura de Vest,    Timişoara, 2000;

3. Flueraş V., Teoria şi practica învăţării prin cooperate, Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2005.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Vineri, 10 Ianuarie 2014 22:38
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Reprezentarea Romaniei in cadrul proiect…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -       REPREZENTAREA ROMÂNIEI  ÎN CADRUL PROIECTULUI ·        2001 – participarea la Seminarul internaţional de Educaţie globală – Strasburg, Franţa; ·        2001 – iniţierea vizitelor de studiu şi experienţă...

Read more

Examenul national de definitivare in inv…

METODOLOGIA PRIVIND ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA EXAMENULUI NAŢIONAL DE DEFINITIVARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT   Vezi metodologia privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de definitivare (definitivat) în învăţământ.   Capitolul I Dispoziţii generale Art. 1 Prevederile Metodologiei privind...

Read more

Legatura dintre matematica si practica

LEGĂTURA DINTRE MATEMATICĂ ŞI PRACTICĂ Profesor Ene Steluţa  Şcoala Miron Costin, Galaţi     Cei care afirmă că matematica este o abstracţiune fără legătură cu practica sunt în mod cert victimile unei neînţelegeri de termeni...

Read more

Elemente de deontologie a evaluarii in c…

ELEMENTE DE DEONTOLOGIE A EVALUĂRII ÎN CONTEXTUL CREŞTERII CALITĂŢII ACTULUI EDUCAŢIONAL   prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea     Scopul acestui articol este reactualizarea semnificaţiei naţionale a zilei de 9 mai,...

Read more

Calendar de desfasurare pentru evaluarea…

Calendar de desfasurare pentru evaluarea nationala in anul 2014   Iata Calendarul de desfasurare a Evaluarii Nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2013-2014, componenta din Calendarul Evaluarii Nationale 2014,...

Read more

Mobilitatea personalului didactic in anu…

Mobilitatea personalului didactic in anul scolar 2013-2014   Vezi Metodologia - cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS 6239/14.11.2012.  

Read more

Rolul proiectelor internationale in educ…

ROLUL PROIECTELOR INTERNAŢIONALE ÎN EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ   Prof. OCTAVIAN HORIA MINDA Şcoala cu clasele I-VIII SÎNANDREI-TIMIŞ   Şcoala are misiunea de a permite fiecărui copil să crească, să-şi dezvolte spiritul, corpul şi inima, deci inteligenţa, sensibilitatea,...

Read more

Evaluarea competentelor la matematica in…

EVALUAREA COMPETENȚELOR LA MATEMATICĂ ÎN GIMNAZIU Prof. Buzea Gabriela, Școala Gimnazială Nr. 56, București Rezumat: În articolul de față sunt analizate nivelul competențelor de bază cu ajutorul rezultatelor obținute în...

Read more