Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Strategie pedagogica de lucru cu elevi ce manifesta comportamente de risc tulburari de comportament devianta scolara proiect educational
Miercuri, 08 Iunie 2011 20:44

PROIECT EDUCAŢIONAL

STRATEGIE PEDAGOGICĂ DE LUCRU CU ELEVI CE MANIFESTĂ

COMPORTAMENTE DE RISC, TULBURĂRI DE COMPORTAMENT,

DEVIANTA ŞCOLARĂ

 

Blejan Maria Liliana

Profesor Psiholog

Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov

 

 

Lucrarea prezintă o modalitate de abordare a unui grup (clasă) de elevi ce manifestă , în mod frecvent, comportamente de risc, tulburări de comportament şi devianţă şcolară. Se porneşte de la câteva principii de bază: obiectivitate, nediscriminare, disponibilitate, respect reciproc precum şi respectarea regulilor. Scopul acestei strategii de lucru îl reprezintă prevenirea şi reducerea comportamentelor de risc, a tulburărilor de comportament şi a devianţei şcolare la elevii clasei. Prin activităţile propuse se doreşte atingerea obiectivelor proiectului-strategie cu implicarea acelor resurse umane care pot contribui la realizarea aşteptărilor: dezvoltarea stimei de sine, dezvoltarea abilitaţilor pentru rezolvarea de probleme, identificarea punctelor tari şi slabe, cogniţie optimistă, comunicare asertivă;grad înalt de participare a elevilor; dezvoltarea de abilităţi care să le permită gestionarea corectă a propriului comportament; responsabilizarea şi implicarea părinţilor în viaţa şcolară a elevilor; etc.

Cuvinte cheie: proiect educaţional, comportament de risc

 

Argument: Din perspectivă socială, un segment reprezentativ dintre elevii de liceu face parte din familii cu dificultăţi materiale, cu tendinţe spre neglijare parentală sau provin din familii dezorganizate şi care nu reuşesc să le ofere suportul necesar în asimilarea materiei şcolare şi a gestionarii corecte a comportamentelor acestor elevi. Sub aspectul integrării şcolare, un procent mare de elevi prezintă dificultăţi de învăţare, precum şi comportament problematic în cadrul şcolii (încălcarea normelor şcolare, plecatul de la ore, deranjarea orelor, şantaj, etc.), ceea ce conduce la incapacitatea lor de a se adapta cerinţelor şcolare. Tocmai de aceea, intervenţia preventivă este vitală pentru integrarea şcolară, familială şi chiar socială a acestor copii. Adolescenţii vor cu orice preţ să iasă în evidenţă, să atragă atenţia părinţilor, profesorilor dar mai ales să aibă o imagine pozitivă în grupul lor de prieteni. Grupul de prieteni poate izola şi înlătura din grup pe cei ce nu adoptă aceleaşi comportamente ca toţi ceilalţi membrii şi astfel unii se pot simţi obligaţi să fie la fel ca toţi ceilaţi. Grupul de prieteni dar şi problemele familiale îl transformă pe adolescent în „ţinta” perfectă în adoparea unor atitudini riscante.

Principii care stau la baza strategiei: Obiectivitate din partea personalului didactic. Nediscriminare – toţi elevii vor fi trataţi în mod egal, indiferent de sex, etnie, situaţie familială etc. Disponibilitatea personalului didactic la implicare în rezolvarea situaţiilor problematice. Respectul reciproc. Respectarea regulilor de către ambele părţi – profesori şi elevi.

REGULI RESPECTATE DE CĂTRE PROFESOR:

  1. Profesorul nu ameninţă elevul (dat afară/ scăderea notei la purtare/etc.)
  2. Profesorul va nota orice încălcare a regulilor de către elevi, într-un caiet al clasei. În caz contrar, se va considera că nu au fost probleme.
  3. Profesorul va fi punctual la ore.
  4. Profesorul va fi obiectiv în notare şi va explica elevului nota primită în urma evaluării.

REGULI RESPECTATE DE CĂTRE ELEVI:

  1. Elevul va absenta doar dacă va avea motive bine întemeiate.
  2. Elevul va fi punctual la ore.
  3. Elevul nu va răspunde neîntrebat la ore.

Scop: Prevenirea şi reducerea comportamentelor de risc, a tulburărilor de comportament şi a devianţei şcolare la elevii clasei.

Obiective:

 Formarea unui comportament social dezirabil la elevii aflaţi în situaţie de risc şcolar;

 Îmbunătăţirea frecvenţei şcolare a acestor elevi;

 Îmbunătăţirea calităţii personalului didactic şi a atitudinii acestuia faţă de elevi;

Creşterea gradului de implicare şi responsabilizare a părinţilor prin participarea continuă la activităţile destinate lor;

 Implicarea profesorilor clasei şi asumarea de către aceştia a rolului de parteneri la rezolvarea problemelor clasei.

Beneficiari: Elevii clasei X, aflaţi în situaţie de risc şcolar.

Durata: Strategia va începe să fie pusă în practică începând cu semestrul I , an şcolar 2010-2011 şi se va finaliza la sfârşitul semestrului menţionat, printr-o evaluare a situaţiei de către cei implicaţi în proiect.

ACTIVITĂŢILE PROIECTULUI

  1. Prezentarea proiectului personalului didactic şi elevilor clasei.
  2. Program de consiliere individuală a elevilor (evidenţa orelor de consiliere pe zile şi intervale orare; graficele de prezenţă a beneficiarilor la activităţi)
  3. Program de consiliere de grup a elevilor - activităţi de grup care vizează dezvoltarea personală prin discuţii pe diverse teme( ex: Cine sunt eu?, Familia mea, Cine sunt prietenii mei?, Şcoala pe care o visez, Ce mă face fericit?, Viaţa mea peste 10 ani, etc) activităţi de grup care vizează reducerea agresivităţii, dezvoltarea comportamentelor dezirabile, reducerii absenteismului.
  4. Program de consiliere individuală a părinţilor (evidenţa orelor de consiliere pe zile şi intervale orare; graficele de prezenţă a beneficiarilor la activităţi)
  5. Program de consiliere de grup a părinţilor (evidenţa orelor de consiliere pe zile şi intervale orare; graficele de prezenţă a beneficiarilor la activităţi)
  6. Program de atribuire de roluri elevilor ( în cadrul orelor de consiliere de grup efectuate de către psiholog,  la alte clase din şcoală, vor fi implicaţi 1-2 elevi din clasa X. Ei vor avea de prezentat colegilor segmente din proiectul de lecţie, asumându-şi rolul de „consilier”.)
  7. Program de activităţi extraşcolare:

a. ,, Luna Verde” – acţiuni de ecologizare desfăşurate în apropierea şcolii.

b. „ Să fim mai buni” – acţiuni caritabile pentru colegi mai puţin favorizaţi de viaţă.

  1. Seminar „Un sfârşit e un nou început!” (descrierea activităţilor desfăşurate în cadrul proiectului şi rezultatele obţinute. Vor fi vizionate imagini şi secvenţe din timpul desfăşurării activităţilor.)

Responsabili ai activităţilor desfăşurate: psihologul şcolar, profesorul diriginte

Resurse: fişe de lucru, consumabile, videoproiector, calculator

Rezultate aşteptate: deschidere şi implicare în realizarea proiectului; dezvoltarea stimei de sine, dezvoltarea abilitaţilor pentru rezolvarea de probleme, identificareapunctelor tari şi slabe, cogniţie optimistă, comunicare asertivă, etc.; grad înalt de participare a elevilor; dezvoltarea de abilitaţi care să le permită gestionarea corectă a propriului comportament; responsabilizarea şi implicarea părinţilor în viaţa şcolară a elevilor; îmbunătăţirea climatului socio-afectiv şi educativ din familie, prin oferirea unor informaţii şi modele de acţiune în rezolvarea diferitelor probleme care intervin în creşterea copiilor lor; prin atribuirea de roluri se aşteaptă responsabilizarea elevilor dar şi o mai bună empatizare cu situaţia în care este pus profesorul.

 

Bibliografie

  1.  Minulescu Mihaela, Relaţia psihologică cu copilul tău, Editura Psyche Bucureşti, 2006
  2. Dr. Puline Moran de Jouffrey, Psihologia copilului, Editura Teora, Bucureşti, 2005

 

Ultima actualizare în Miercuri, 08 Iunie 2011 22:12
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Creativitatea dimensiune psihologica a p…

CREATIVITATEA – DIMENSIUNE PSIHOLOGICĂ A PERSONALITĂŢII UMANE Prof. ȋnv. Primar Stavăr – Oprişan Mihaela- Alexandra Şcoala Gimnazială “Anghel Saligny” Focşani, Vrancea Creativitatea a...

Read more

Educatie si circulatie

Cu ocazia Zilei Europene a Sigurantei Rutiere, în perioada 6-17 octombrie 2008 s-a desfãsurat  proiectul educational „Educatie si circulatie”, organizat de Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu în parteneriat cu...

Read more

Educatia fizica si sportul

EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL   Sensul pedagogic al notiunii de educatie fizica Educatia fizica este o componenta indispensabila a educatiei, care urmareste dezvoltarea armonioasa si normala a organismului, intarirea sanatatii si cultivarea unor...

Read more

Ideea franceza de civilizatie

IDEEA FRANCEZĂ DE CIVILIZAŢIE   Maghiar Adina, prof. de limba şi literatura română S08 „Arany Janos”, Salonta        Fiecare civilizaţie este legată de un spaţiu, cu limite aproape stabile, existând pentru fiecare dintre ele...

Read more

Metode si forme de organizare a educatie…

METODE ŞI FORME DE ORGANIZARE A EDUCAŢIEI ESTETICE   Înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Câmpeni   Educaţia estetică este o componentă a educaţiei integrale şi armonioase cu ajutorul căreia realizăm formarea personalităţii omului prin...

Read more

Aplicatii ale trigonometriei in fizica s…

APLICAŢII ALE TRIGONOMETRIEI ÎN FIZICĂ ŞI TOPOGRAFIE   Prof. Carmen Crafcenco Liceul Teoretic “ Mircea Eliade”, GALAŢI   Trigonometria găseşte numeroase aplicaţii în Statică, la compunerea forţelor, în optică dar şi în topografie. Topografia are...

Read more

Educatia tehnologica si profesionala

EDUCATIA TEHNOLOGICA SI PROFESIONALA   Conceptul de educatie profesionala Problema formarii si educarii profesionale este de mare actualitate in conditiile societatii moderne. Tanarul trebuie sa fie pregatit nu pentru a face fata numai...

Read more

Creativitatea matematica

CREATIVITATEA MATEMATICĂ Prof. Stancu Magdalena Ioana Liceul Voievodul Mircea Târgovişte Unul dintre scopurile sistemului de învăţămant este să identifice persoanele creative. Perspectivele secolului nostru presupun efectuarea automatizată a acţiunilor economice...

Read more