Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiu asupra efectelor constructive si sau destructive ale conflictului
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Septembrie 2014 05:47

 STUDIU ASUPRA EFECTELOR

CONSTRUCTIVE ŞI/SAU DESTRUCTIVE ALE CONFLICTULUI

 

Raluca-Nicoleta Iancău, Profesor limba şi literatura română

Colegiul Naţional de Informatică Gr. Moisil - Braşov, Braşov

 

Articolul este urmarea unui studiu efectuat într-un mediu formal şi dezvoltă ideea acceptării conflictului ca o  realitate firească a vieţii cotidiene. Sunt evidenţiate atât efectele constructive ale conflictelor, cât şi cele destructive, conflictul fiind tratat ca o modalitate de evoluţie. De asemenea, sunt analizate efectele negative ale evitării conflictului sau ale lipsei acestuia într-o organizaţie.

Cuvinte cheie: conflict, efect, evoluţie, organizaţie, mediu formal

 

Conflictul este o realitate firească a vieţii cotidiene. Etimologic, termenul conflict înseamnă lovire reciprocă, înfruntare. Prin lărgire semantică, substantivul a ajuns să desemneze orice ciocnire de interese, neînţelegere, dispută, înfruntare, confruntare sau dezacord. Într-un conflict, sentimentele sunt deosebit de importante pentru că nu pot fi controlate asemenea comportamentului, gesturilor sau mimicii.

În mediul şcolar, conflictul apare deosebit de des şi trebuie neapărat negociat, încercând să se ajungă la o soluţie acceptabilă pentru ambele părţi. Managerul este, de cele mai multe ori, mediatorul conflictelor. De la acceptarea existenţei unui conflict şi până la soluţionarea lui, managerul  trebuie să se dovedească obiectiv acordând prezumţia de nevinovăţie ambelor părţi implicate în conflict. Pentru eficientizarea şi diminuarea timpului pe care îl presupune soluţionarea unui conflict, părţile direct implicate, precum şi susţinătorii acestora, vor respecta regulile ascultării active (să nu-şi întrerupă interlocutorul, să aibă răbdare şi să se abţină de a da sugestii).

Conflictele funcţionale sau cu efecte pozitive servesc unui scop util, rezultatele sunt pozitive sau aduc ameliorări. Avantajele conflictelor se pot rezuma la patru: previn stagnarea, stimulează rezolvarea creativă a problemelor, stimulează schimbări (personale, organizaţionale, sociale), contribuie la autoevaluarea şi testarea abilităţilor. Spre exemplu, în şcoală sunt formate două grupuri, fiecare susţinând o altă persoană pentru a fi membră a consiliului de administraţie. O confruntare directă între cei doi susţinuţi se încheie cu o revoltă în masă. După implicarea managerului i se dă fiecăruia de rezolvat aceeaşi sarcină în aceeaşi durată de timp. Cel mai creativ va reuşi să atragă de partea sa persoanele corecte şi inteligente din grupul advers.

Conflictele disfuncţionale sau cu efecte negative au rezultate negative. În cazul acestora, managerul trebuie să găsească o strategie permisivă de rezolvare pentru a nu lăsa resentimente, gânduri de răzbunare, inegalităţi. Conflictele destructive sunt generate de erori care nu au fost soluţionate la momentul oportun. Lipsa de comunicare poate constitui sursa unui astfel de conflict, ca şi deturnarea realităţii sau informaţia trunchiată. Un efect destructiv al conflictelor este şi faptul că resursele personale şi organizaţionale se consumă în condiţii de ostilitate şi dispreţ, existând o permanentă stare de nemulţumire. Spre exemplu, două persoane  sunt în conflict pentru obţinerea funcţiei de şef de catedră. Fiecare încearcă să-i demonstreze celuilalt că este mult mai capabil atrăgând de partea sa pe ceilalţi membri ai catedrei. Astfel conflictul din catedră se extinde fără ca cineva să muncească pentru a demonstra activ că este mai capabil. Conflictul ar putea lua amploare daca vor fi implicaţi şi alte cadre didactice din şcoală.

Conflicte sunt inevitabile, de aceea este o greşeală să fie evitate. Ele nu trebuie ignorate pentru că ar atrage nemulţumiri ascunse, frustrări care vor ieşi la iveală mai devreme sau mai târziu. Lipsa conflictului este suspectă în cazul în care un individ trăieşte într-o organizaţie. Un cadru didactic excesiv de obedient sau un manager excesiv de tolerant ascund în spate o poveste. Conflictele nu trebuie evitate, nici oprite înainte de a începe. Spre exemplu, o organizaţie în care nimeni nu-şi exprimă satisfacţii sau nemulţumiri este una sortită eşecului cauzat de lipsa de implicare a personalului, indiferenţa, acceptarea mediocrităţii, lipsa unor aspiraţii.

 

Bibliografie:

1. Cristea, Sorin, Managementul organizaţiei şcolare, Editura Didactică şi Pedagogică RA, Bucureşti, 1996

2. Dean, Fink, Dezvoltarea capacităţii de schimbare a şcolii: eficacitatea şi ameliorarea şcolii – curs de formare, 7-10 iulie 1999, M.E.N., Bucureşti, 1996

3. Dragomir, Mariana, Managementul activităţilor didactice. Calitate şi eficienţă, Editura Eurodidact, Cluj-Napoca, 2004

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Platoul carstic Vascau

PLATOUL CARSTIC VAȘCĂU   Prof. Mihaela Marian, Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’   Rezumat: Platoul carstic Vașcău reprezintă un areal ofertant din punct de vedere al resurselor oferite de relief, atât prin numărul mare al...

Read more

Prapastia digitala dintre generatii

PRĂPASTIA DIGITALĂ DINTRE GENERAŢII   Kovács Stefania Prof. fizică, Şcoala cu clasele I-VIII nr. 3, Carei               Rezumat: Expresiile ”digital natives” și ”digital immigrants” apar din ce în ce mai des în studiile și...

Read more

Integrarea copiilor cu dizabilitati in s…

INTEGRAREA COPIILOR CU DIZABILITĂŢI ÎN ŞCOALA PUBLICĂ   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău     Dizabilitatea face parte din existenţa umană, fiind o latură a dimensiunii universale a umanităţii. Ea este cea mai...

Read more

La modalisation quelques typologies

LA MODALISATION-QUELQUES TYPOLOGIES   Ilie MINESCU Universitatea de Vest din Timişoara   La modalisation est une notion conflictuelle de la linguistique contemporaine. Cela résulte de sa polymorphie et de son caractère vaste et mouvant. De...

Read more

Disciplinele de bacalaureat pentru probe…

 BACALAUREAT 2011  DISCIPLINELE DE BACALAUREAT PENTRU PROBELE SCRISE:    FILIERA TEORETICA: Profil umanist: Ø      limba si literatura romana Ø      limba materna (daca este cazul) Ø      istorie Ø      la alegere, geografie, logica si argumentare, psihologie, economie, sociologie...

Read more

Studiu despre geneza metaforei si sensul…

STUDIU DESPRE GENEZA METAFOREI ŞI SENSUL CULTURII DE LUCIAN BLAGA   Prof. Dr. Elena Nadia Vesa Şcoala cu Clasele I-VIII, Vidra, Judeţul Alba   Motto: Destinul omului este creaţia.   Pornind de la scurta prezentare a...

Read more

Metodologie examenul de definitivare in …

Metodologie examenul de definitivare in invatamant 2014   Vezi Ordinul nr. 5294/16.10.2013 si anexa privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului national de definitivare in invatamant in anul scolar 2013-2014....

Read more

Strategii didactice interactive utilizat…

Strategii didactice interactive utilizate in cadrul lectiilor de geografie

  STRATEGII DIDACTICE INTERACTIVE UTILIZATE ÎN CADRUL LECŢIILOR DE GEOGRAFIE Profesor: Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila Rezumat: Lucrarea conţine definirea conceptului de strategie didactică precum...

Read more