Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Terapia ocupationala complexa si integrata intre proiectare didactica si functionalitate
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Februarie 2017 19:17

TERAPIA EDUCAȚIONALĂ COMPLEXĂ ȘI INTEGRATĂ ÎNTRE PROIECTARE DIDACTICĂ ȘI FUNCȚIONALITATE CONVERGENT- INTERDISCIPLINARĂ

Prof. educator Mureșan-Chira Gabriel

Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse

și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca

Rezumat: Psihopedagogia răspunde concret și concentrat la solicitările beneficiarului de educație cât și a societății în general. Adresabilitatea curriculumului destinat elevilor cu cerințe educative speciale poate suferi adăugiri sau eliminări după caz; fapt pentru care dinamica educațională specială deține o particularitate deosebită. Adaptarile curriculare și proiectarea activităților didactice (a scenariilor didactice, a situațiilor de învățare) sunt accentuate atât de menținerea standardelor de calitate cât mai ales prin adaptarea și personalizarea acestor intervenții pentru atingerea obiectivelor formulate SMART și HEART. Prin adaptarea la posibilitățile elevului, proiectarea didactică este deosebit de dinamică în structurile și substructurile componențiale, oferind feedback imediat, după fiecare secțiune din proiect. Învățarea trebuie să devină firească, combinând conținuturi științifice, în vederea generării unui pattern de stimulare- învățare, cu un puternic caracter ludic- terapeutic. Dimensiunea ontologică a proiectării didactice integrate elevilor cu specificul dizabilităților cognitive, elimină tipicurile în procesul didactic și propune o conceptualizare ciclică, o rotire a termenilor și facturilor de origine interdisciplinar- integrată.

Cuvinte cheie: operaționalizarea obiectivelor proiectului de activitate, pattern de stimulare- învățare, integrarea conținuturilor curriculare.

a. Preambul

Terapia Educațională Complexă și Integrată reprezintă mult mai mult decât ceea ce se afirmă în studiile de specialitate, acesta depășind concepția organizatoric- modulară (Gherghuț, 2001) sau caracterul intermodular(Mușu, Taflan, 1997), adică, se implică dinamic pe structuri și substructuri inclusiv organizaționale, din punct de vedere al resurselor umane sau, din punct de vedere al raporturilor cu spectrul proiectării activităților didactice. Astfel, Terapia Educațională Complexă și Integrată (T.E.C.I) prin procedurile terapeutice constitutive (terapie ocupațională, socializare, stimulare cognitivă, ludoterapie sau formarea autonomiei personale) intervine atât din punct de vedere modular, cât mai ales specific, prin exploatarea la maximum a conținuturilor curriculare destinate elevilor cu cerințe educative speciale, a caracterului ludic al activităților, căutând finalitatea în spațiul aplicativ- practic, urmărind consolidarea sau formarea la standarde minimale a anumitor deprinderi psihosociale, general- specifice, pe diverse arii, sectoare, secțiuni, sau substructuri.

În aceste condiții, se impune crearea unui amplu cadru integrat- curricular care să răspundă adecvat solicitărilor beneficiarilor de educație, începând cu secțiunea de concepere- proiectare, structurare, funcționalitate- operaționalizare, din punct de vedere al obiectivelor SMART și HEART, a feedback- ului activității didactice. Se remarcă astfel, interdependența accentuată a relației psihopedagogic- interdisciplinară, cu fundamentele și principiile pedagogice, afirmând și promovând conform legislației în vigoare (Anexa 2 la Ordinul Ministrului Educației, Cercetării și Tineretului, nr. 5234/01.09.2008), libertatea cadrului didactic de a opta pentru efectuarea unor exerciții de învățare sau/ și activități cu puternic caracter terapeutic, corespunzătoare specificului elevilor cu cerințe educative speciale în zona proximei lor dezvoltări. Însă, „Aceste categorii/ tipuri de terapie, deși pot avea fiecare în parte autonomie funcțională proprie, de sine stătătoare conducând la elaborarea de programe educațional- terapeutice distinct, se găsesc și într- o relație de interdependență reciprocă. Această viziune se relevă în mod pregnant în caracterul intermodular (interdisciplinar), fapt ce are implicații metodologice notabile în organizarea și desfășurarea activităților educațional- terapeutice“(cit. în Mușu, Taflan, pag.9, 1997).

b. Funcții integralist- ciclice ale proiectului de activitate didactică aplicate învățământului gimnazial special adaptate elevilor cu dizabilități cognitive

Privind conceptul de dizabilitate cognitivă, există mai multe teorii însă, acest termen indică o particularitate în organizarea arhitecturii cognitive, o carență asupra căreia se concentrează acțiunea recuperatorie care, trebuie să se realizeză în favoarea elevilor. Contruct rămas neterminat, dizabilitatea cognitivă poate reflecta o neterminare în maturarea mnezică, o insuficiență mintală care, de la caz la caz deține o formă particulară ce, indisolubil este conectată și dimensiunii instructiv- educaționale. Numitorul comul al acestei destructurări cognitive este rigiditatea în procesarea informațională, lentoarea și specificitateasistemului cognitiv, nu o boală ci, o caracteristică de unicitate, o tulburare de sistem care influențează indirect toată unitatea funcțională a individului în cauză. (Zazzo, 1973- 1975, Roșca, 1967, Pevzner, 1975, apud Druțu, 1995- 2002).

În aceste condiții, în conceperea modernă și integraționistă a proiectului de activitate în cadrul TECI, avem în vedere pe lângă specificitatea arhitecturii cognitive și o serie de derivate din principiile psihopedagogiei speciale, din medicină, și didactica învățământului special, comparativ cu valențele calității în monitorizarea elevilor din clasă, ca element fundamental în proiectarea didactică de calitate, integrată. Putem aminti câteva derivate aplicate cu succes, aplicații finale rezultate dintr-un lung proces de îmbunătățire calitativă a proiectului de activitate didactică: proiectarea fiind de sorginte integratoare (unificând elemente de sinteză a psihopedagogiei speciale) determină transformarea proiectăriioferind nivele de complexitate în oferirea de informație, o adaptare obligatorie la elevi, pe specificul lor, o prospectare a conținuturilor pe secvențe de predare, învățare și evaluare, cu feedback permanent inclusiv pentru fiecare secțiune structural- operațională a proiectului de activitate, evitând categoric exclusivitatea evaluării de la sfârșitul activității. Un alt aspect este ramarcat prin faptul că, profesorul, pe de o parte continuă unele activități școlare cu debut la profesorii psihopedagogi, iar, pe de altă parte el oferă o integrare ludică a unor activități în concretismul situațiilor de viață, adică: faptului că nu predă o disciplină anume ci un modular disciplinar (socializare, stimulare cognitivă, terapie ocupaționala, favorizează dezvoltarea autonomiei personale, integrează inclusiv conținuturi de aritmetică, fizică, limbă și comunicare) adaptat, integrat, moderat și interactiv, unifică praxiologic și pedagogic toate aceste elemente într- un tot unitar, pe fondul stimulării permanente a elevilor cu cerințe educative speciale. Aproape permanent este pus în postura de a concepe strategii adecvate, de a trece de la competențe generale la competențe specifice, să deriveze din acestea obiective operaționale atât pentru secțiunea de activitate strictă (spre exemplu socializare) cât mai ales să unifice interdisciplinar date, informații și conținuturi din alte arii curriculare (matematică și științe, limbă și comunicare). În structura proiectuluimodern de activitate evită clasicismul și rigurozitatea scenariilor oferind în schimb interdisciplinaritate, fragmentarea monoblocului de informație în faze intermitente, adaptate și personalizate, o dinamică permanentă între actorii scenei educaționale, o stimulare a elevilor în spectrul deficiențelor identificate, o dinamică specială în cadrul structurilor și substructurilor componențiale a proiectului de activitate didactică, corespunzător particularităților bio- psiho- socio- culturale a elevilor cu cerințe educative speciale, care dețin un spectru specific structural- cognitiv.

Integraționismul sesizat în implementarea Terapiei Educaționale Complexe și Integrate depinde în mare măsură de abilitatea cadrului didactic de a surprinde acele conținuturi curriculare ce pot ,,jongla” interdisciplinar, de a trece din teorie în practică, de a reveni la conținuturile mai greu de asimilat, de a extrage concretul, de a unifica predarea cu elemente concrete din viața de zi cu zi. Un proiect de activitate de acest gen trebuie să fie perfectibil, să dețină un grad ridicat de adaptabilitate, să se raporteze permanent la elevi, învățare, la interacțiune, feedback, la crearea plăcerii de a învăța și de a interacționa cu profesorul sau alte persoane invitate să participe la o astfel de activitate.

Bibliografie:

1. Anexa 2 la Ordinul Ministrului Educației, Cercetării și Tineretului, nr. 5234/ 01. 09. 2008

2. Alois, Gherghuț. Psihopedagogia persoanelor cu cerințe educative speciale, Editura Polirom, Iași, 2001

3. Ioan, Druțu. Psihopedagogia deficienților mintali (lecții), Universitatea Babeș- Bolyai, Cluj-Napoca, 1995- 2002

4. Ionel, Mușu, Aurel, Taflan. (coord) Terapia Educațională Integrată, Editura Pro Humanitate, București, 1997

5. Tiberiu, Kulcsar. Factorii psihologici ai reușitei școlare, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1978.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Scratch mediu modern educational dezvolt…

SCRATCH – MEDIU MODERN EDUCAŢIONAL  PENTRU DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR DE PROGRAMARE LA ELEVI   Simona ANASIA, Profesor Informatică şi Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor, Liceul Teoretic “Emil Racoviţă”, Galaţi     Rezumat: Scratch este un nou limbaj de...

Read more

Toolkit Stiintifico-fantastic in Educati…

Toolkit Ştiinţifico-fantastic în Educaţie   Realizat de către UPIT & CARDET pe 28/02/14   Titlul Proiectului:     Ştiinţifico-fantastic în educaţie   Acronimul proiectului:                    SciFiEd   Numărul proiectului:                       527471-LLP-1-2012-1-CY-COMENIUS-CMP   Introducere PARTEA I Toolkit-ul Ştiinţifico-fantastic în Educaţie este cel mai important...

Read more

Modalitati de stimulare a inteligentei l…

ModalităȚi de stimulare a inteligenȚei lingvistice Benchea Claudia Colegiul Tehnic ,,Anghel Saligny” – Bacău Rezumat: Pornind de la premisa că toți oamenii sunt dotați cu...

Read more

Intuitia in ciclul gimnazial

Intuitia in ciclul gimnazial

INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL Andrei Roxana, profesor Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi   Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind...

Read more

Comunicarea obstacole si solutii

COMUNICAREA, OBSTACOLE ŞI SOLUŢII   Învăţătoare Răşinariu Ionela Şcoala cu cls. I-VIII Petreşti   Educaţia se bazează pe comunicare. În fiecare oră transmitem elevilor cunoştinţe noi, le descoperim şi mai apoi le cizelăm diferite aptitudini....

Read more

PROIECTAREA DIDACTICA

PROIECTAREA DIDACTICÃ – O ACŢIUNE CONTINUÃ ŞI UNITARÃ   Prof. Musat Liliana Liceul Teoretic Nicolae Cartojan Giurgiu     Motto: „Socrate spunea cã acei care stiu ce este fiecare lucru sunt în stare sã explice si...

Read more

Charles Gounod si Doctorul Faust

CHARLES GOUNOD ŞI DOCTORUL FAUST   Prof. Gloria Ghidiceanu Şcoala Gimnazială Mihai Viteazul, Craiova     Charles Gounod s-a născut la Paris, la 17 iunie 1818, fiu al unor artişti (tatăl pictor şi gravor, mama...

Read more

Opiniile marilor oameni de cultura despr…

OPINIILE MARILOR OAMENI DE CULTURĂ DESPRE TRADUCERE   Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII, Sanandrei, Timis     Traducerile au jucat şi continuă să joace un mare rol, fiind un important mijloc de comunicare în...

Read more