Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tipuri de inteligente
Marţi, 08 Noiembrie 2011 00:00

TIPURI DE INTELIGENŢE

 

                                                                                         Prof. Popp Loredana

                             Colegiul Tehnic “AZUR” Timişoara

 

     

Individul “vinovat” pentru identificarea tipurilor de inteligenţe este Howard Gardner, în cartea "Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences". (“Cadrele Mentale: Teoria Inteligentelor Multiple”).

Cele 7 tipuri de inteligenţă, aşa cum le-a identificat el, sunt:
 
1. INTELIGENŢA MATEMATICĂ ŞI RAŢIONALĂ
Aceasta este inteligenţa cifrelor, este gândirea logică, ordonată a fizicienilor şi matematicienilor. Cel care are o astfel de inteligenţă învaţă cel mai uşor atunci când i se prezintă cifre, când lucrurile au logică; se descurcă foarte bine cu simboluri şi reprezentări grafice.
 
2. INTELIGENŢA VIZUALĂ ŞI SPAŢIALĂ
Este vorba aici despre capacitatea de a reprezenta mental experienţele şi lumea exterioară. Este, spre exemplu, inteligenţa pictorilor, a arhitecţilor, designerilor, navigatorilor pe oceane (deşi acum nu prea mai este cazul), sculptorilor şi aşa mai departe. Cei care folosesc această inteligenţă vizualizează foarte mult şi au nevoie să-şi reprezinte mental realitatea.
Această inteligentă este des folosita şi în exerciţiile de control a stărilor şi de antrenament mental pentru succes (la sportivi mai ales).
 
3. INTELIGENŢA VERBALĂ ŞI AUDITIVĂ
Sintaxa, semantica. Vorbim despre inteligenţa marilor oratori, traineri, poeţi, scriitori, umorişti. Cei cu inteligenţă auditivă vor avea nevoie să audă în cap lumea din exteriorul lor. Este tipul de inteligenţă cel mai folosit de către învăţământul actual - informaţiile trebuie auzite pentru a fi asimilate.
 
4. INTELIGENŢA MUZICALĂ ŞI RITMICĂ
Mozart vă spune ceva? Vorbim despre inteligenţa muzicienilor de toate tipurile. Oamenii înzestraţi cu acest tip de inteligenţă au o perceptie fină a ritmului în toate evenimentele, în viaţă. Ei au nevoie să găsească ritm în orice şi să înteleagă "muzica" din evenimentele vieţii. Apoi învaţă la examen în ritm de Mozart... sau…. După preferinţe.

5. INTELIGENŢA KINESTEZICĂ
Vorbim despre inteligenta mişcării, a coordonării, vorbim despre gimnaşti, acrobaţi, jucători de tenis şi sportive, în general, cei care lucrează direct cu lemnul şi alte materiale (dulgheri, mecanici etc). Cei care învaţă utilizând acest tip de inteligenţă au nevoie sa fie implicaţi şi pot atinge şi manipula diverse obiecte.
Ei învaţa bine prin jocuri. Au nevoie şi de mişcare la nivel intern (adică mental).
 
6. INTELIGEN
Ţ
A INTRAPERSONALĂ
Este inteligenţa singuraticilor, a poeţilor solitari precum Rimbaud sau a preoţilor care zilnic sunt în meditaţie.
Este inteligenţa celor care aleg să gândească complet diferit şi să iasă la modul "brutal" din tiparele societăţii pentru a reflecta singuri, ei cu sine. Aceste persoane au nevoie să stea singure şi să gândeasca pentru a înţelege. Să fie linişte şi să nu fie deranjaţi.
 
7. INTELIGENŢA INTERPERSONALĂ
Este inteligenţa marilor lideri, a celor care au influenţat capacitatea lor de a dezvolta relaţii interumane. Churchill, Ghandi, Napoleon sunt câteva nume mai recente. Primul nume mare din acest domeniu este Iisus. Cei cu inteligenţa interpersonală reuşesc să unească şi să conducă oamenii cu o uşurinţă incredibilă. Ei învata foarte bine în echipe, se implică în proiecte de grup şi au nevoie mereu să ţina contactul cu oamenii.
 
Bineinteles, toţi avem cate puţin din fiecare şi ne bazăm pe 1-2 tipuri de inteligenţă. Nu e neaparat mai bine să ai ca preferinţă unul sau altul dintre tipurile de inteligenţă. Pur si simplu este util să ştii cărui tip aparţii şi să înveţi bazându-te pe acel tip. Şi mai ales să fructifici avantajele pe care ţi le oferă.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2011 19:03
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Succesul scolar perspectiva finlandeza

SUCCESUL ȘCOLAR. PERSPECTIVA FINLANDEZĂ Prof. Alexandru Colțan Școala Gimnazială Săcălaz, jud. Timiș În ultima decadă, sistemul educațional finlandez a atins constant...

Read more

Alimentatie pentru sanatate si longevita…

ALIMENTAŢIE PENTRU SĂNĂTATE ŞI LONGEVITATE Prof. Daniela Surlaru Colegiul Agricol “Dr. C. Angelescu” Buzău Hrana stă la baza vieţii. Este factor...

Read more

Personajul literar

STUDIU PRIVIND PERSONAJUL LITERAR   Prof. ANDONE CRENGUŢA Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov     Personajul are un rol fundamental în creaţia literară. Operele rămân vii în mintea cititorului prin personajele lor, personaje capabile să-şi impună...

Read more

Regimul alimentar la romani in secolul a…

REGIMUL ALIMENTAR LA ROMÂNI ÎN SECOLUL AL XVII-LEA   Dragnea Mihai   Moldovenii și miedul Cronicarul și arhidiaconul sirian Paul de Alep (1627-1669) ne relatează câteva informații interesante despre consumul de mied (hidromel) la moldoveni....

Read more

L'attaque du moulin

L' ATTAQUE DU MOULIN (fragment) Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov La nouvelle L' attaque du Moulin, publieé en 1877, s'...

Read more

Admiterea in invatamantul profesional de…

Admiterea in invatamantul profesional de stat 2014   Vezi Ordinul 3136/20.02.2014 cu privire la organizarea, functionarea, admiterea si calendarul admiterii in invatamantul profesional de stat cu durata de 3 ani – pentru...

Read more

Dimenisuni sociale in educatie

DIMENSIUNI SOCIALE ÎN EDUCAŢIE                                                 Zamciuc Cristina, profesor Colegiul Economic ”Octav Onicescu ”Botoşani                Educaţia în genere caută să realizeze trei scopuri, în care individualul şi socialul se întâlnesc şi se întretaie în...

Read more

Fisa de inregistrare a actelor de violen…

Fisa de inregistrare a actelor de violenta   Vezi fisa de inregistrare a actelor de violenta, elaborata de Institutul de Stiinte ale Educatiei, in cadrul Programului “Tinerii impotriva violentei”.  

Read more