|
|
Un alt mod de abordare a fizicii |
Scris de mihaiela lazar
|
Marţi, 08 Decembrie 2015 22:32 |
UN ALT MOD DE ABORDARE A FIZICII
prof. Mihaela Butoi
Colegiul Tehnic “Petru Poni”, Onești
La nivelul fiecărei şcoli a apărut motivaţia implementării noilor tehnologii informatice în procesul educaţional, în vederea dezvoltării creativităţii fiecărui elev. Profesorul este solicitat astăzi, în mod continuu, să promoveze învăţarea eficientă, și nu orice învăţare eficientă, ci una participativă, activă, creativă. Pentru a creşte accesul la resursele educaţionale digitale şi pentru a crea noi medii virtuale de învăţare, elevilor li se propune realizarea de produse informatice care să constituie instrumente IT de predare a cunoştinţelor.
Actualele programe şcolare au fost dezvoltate în spiritul noii paradigme educative centrate pe cel care învaţă. Elevul nu primeşte informaţia ştiinţifică, ci o procesează prin activităţi didactice create de profesor. Elevul este implicat în rezolvarea, aplicarea prin eforturi proprii. Atributul învăţării centrate pe elev este succesul echipei profesor-elev. Profesorul conduce procesul de predare-învăţare-evaluare, proiectează lecţia, ajutând elevul să folosească capacitatea sa de a privi cum să înveţe. Procesul de predare-învăţare trebuie să se realizeze în echipa profesor-elev, trebuie să fie activ şi fiecare activitate didactică să fie autentică, specifică, orientată către o aplicaţie care îl va atrage pe elev.
Învăţarea centrată pe elev în studiul fizicii a pus în evidenţă dezvoltarea de către profesori a proiectelor didactice în funcţie de tipul lecţiei. Strategia didactică constă în dezvoltarea subiectului într-o manieră logică elevul fiind direcţionat prin conversaţia euristică de către profesor. Întrebările sunt adresate întregii clase, iar elevii organizaţi în grupe valorice sau individual caută răspunsul; acesta este drumul spre învăţare şi aplicare în cadrul lecţiei centrate pe elev.
Potenţialul educaţional al internetului precum şi programele educaţionale au determinat impulsionarea activităţii metodico-ştiinţifice la nivelul învăţământului universitar şi preuniversitar. Astfel, putem remarca o caracteristică esenţială a învăţământului preuniversitar şi anume adaptarea la nevoile timpului prezent. La baza strategiilor didactice interactive trebuie să se regăsească principiul - elevii construiesc propriile înţelesuri şi interpretări ale instruirii, iar scopurile instruirii sunt discutate, negociate, nu impuse.
Interactivitatea presupune creativitate, fiind asociată unei învăţări de tip superior, care implică eforturile comune profesor și elev. Strategia cea mai convenabilă pentru o învățare participativă poate să înceapă prin formarea unor echipe profesori – elevi care să realizeze produse multimedia ce pot fi utilizate în cadrul lecțiilor asistate de calculator. O astfel de echipă trebuie să aibă cunoştinţele IT şi cunoştinţele ştiinţifice necesare realizării produselor IT, având în componența sa elevi ce doresc să participe la realizarea de lecţii sau momente didactice ale lecţiilor asistate de calculator.
Pentru a asimila noile tehnologii, pentru a le utiliza eficient, pentru a creşte accesul la resursele educaţionale digitale şi pentru a crea noi medii virtuale de învăţare, elevii sunt antrenați în realizarea de produse informatice care să constituie instrumente IT de predare a cunoştinţelor. Echipa de proiect va realiza următoarele:
-
alegerea metodele didactice capabile să stimuleze creativitatea elevilor;
-
alegerea metodelor prin care să ofere elevului posibilitatea autoevaluării, deci a autoreglării;
-
să stârnească curiozitatea elevului, astfel încât fiecare moment didactic să devină o provocare. Ceea ce se așteaptă ca urmare a muncii de echipă este un produs multimedia care să îndeplinească următoarele condiţii:
-
-
evaluarea iniţială;
-
activităţi didactice de predare-învăţare mulate pe obiectivele operaţionale;
-
activităţi didactice de autoevaluare/evaluare.
Prin utilizarea soft-urilor educaţionale se constată următoarele:
-
elevul poate lucra individual sau în grupe, acesta învaţă ce înseamnă munca în echipă;
-
simulările fenomenelor fizice şi chimice atrag după sine dezvoltarea creativităţii fiecărui elev în parte;
-
profesorul urmăreşte fiecare elev în parte, obţinând un feed-back continuu, fapt care îl ajută pe profesor să-şi modeleze strategia didactică, în vederea obţinerii eficienţei lecţiei;
-
acest gen de abordare interdisciplinară permite elevilor să-şi restructureze cunoştinţele şi să dobândească mai uşor altele;
-
procesul de predare-învăţare-evaluare tradiţional nu poate realiza, decât în mică măsură, modelarea unor fenomene fizice;
-
profesorul trebuie să nu ignore experimentul real, care are rolul său specific; perimentul virtual ajută elevul să vadă cu ochii minţii fenomenele interne fizice;
-
modelarea virtuală însoţită de explicaţiile interdisciplinare conduce la creşterea calităţii procesului de predare-învăţare-evaluare.
Dintre aprecierile pentru o lecție realizată în această manieră se pot enumera:
-
lecţia interactivă realizată cu ajutorul instrumentelor didactice IT determină elevul să reuşească o concentrare maximă (80% din timpul lecţiei);
-
elevul se integrează în munca în echipă în proporţie de 75%;
-
peste 50% din conţinuturile ştiinţifice sunt însuşite în lecţiile interactive;
-
45% dintre elevi apreciază evaluarea continuă şi semnificaţia ei.
Bibliografie:
-
Oprea Crenguţa-Lăcrămioara – Strategii didactice interactive, Editura Didactică şi Pedagogică, București, 2012
-
Neacşu Ioan – Instruirea şi învăţarea, Editura Polirom, București, 2008
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
Clasificare droguri
În literatura de specialitate şi în practică există numeroase clasificări ale drogurilor, având la bază diferite criterii, cele mai cunoscute fiind: după efectul produs asupra sistemului nervos central -... Read more
COLINDATUL COPIILOR
Prof. Ciuca Cristina
Şcoala cu clasele I – VIII, Bâsca-Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu
Obiceiurile calendaristice sunt grupate în patru cicluri care corespund celor... Read more
SFINȚII ÎN ZEGHE LA ÎNVIEREA DOMNULUI ȘI
MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS
Profesor educator Mureșan- Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare... Read more
Calendarul concursurilor interjudetene scolare 2015
Vezi Calendarul concursurilor interjudetene/regionale scolare fara finantare MECS organizate in anul 2014-2015, respectiv:
· concursuri scolare pe domenii/discipline de studiu (limba si literatura romana, limba engleza, limba... Read more
ROLUL ŞI IMPORTANŢA JOCURILOR LOGICO-MATEMATICE
ÎN ACTIVITĂŢILE INSTRUCTIV- EDUCATIVE
DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR
Prof. înv. primar si preşcolar Niţu Florina
Grădiniţa cu program normal „Lumea copiilor”... Read more
ABORDAREA DIDACTICĂ A TEXTULUI NONLITERAR
Profesor Muşat Liliana
Liceul Teoretic Nicolae Cartojan Giurgiu
În articolul propus am enumerate tipurile de texte nonliterare utilitare şi distractive şi am exeplificat pentru fiecrea tip de text.... Read more
PLAN DE ACȚIUNE PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU DIZABILITĂȚI
Profesor învățământ primar Popa Constantina
Școala Gimnazială Luncoiu de Jos, jud. Hunedoara
Integrarea școlară este un proces de adaptare a copilului... Read more
PRINCIPIUL LUI DIRICHLET (PRINCIPIUL CUTIEI)
Prof. Hahui Maria
Şcoala nr. 25, Galaţi
Principiul cutiei: ,,dacă repartizăm n+1 obiecte în n cutii atunci cel puţin doua obiecte vor fi în aceeaşi cutie”. Justificare:... Read more
METODE DE REZOLVARE A PROBLEMELOR
Inst. Aftinescu Dorina Florina
Şcoala cu Clasele I-VIII, Galicea Mare, Dolj
Introducerea organizatorului cognitiv, ca metodã, ilustreazã principiul diferentierii progresive si serveste aceastã functie în raport cu orice…
CONCEPTUL DE MANAGEMENT EDUCAȚIONAL
Prof. înv. primar Iliescu George-Lucian
Şcoala Gimnazială Nr. 1 Corbeni-Structura Oeştii-Pământeni
„Managementul educațional este știința și arta de a pregăti resursele… STRATEGIES FOR SELF ASSESSMENT
Anca Lăptucă,
Colegiul Naţional "Mihai Viteazul", Ploieşti
Teacher and student self-assessment as a good educational tool
Self-assessment is probably an activity every thinking individual engages… EDUCATIA TEHNOLOGICA SI PROFESIONALA
Conceptul de educatie profesionala
Problema formarii si educarii profesionale este de mare actualitate in conditiile societatii moderne. Tanarul trebuie sa fie pregatit nu pentru a face fata numai… ROLUL MOTIVAŢIEI ÎN REUŞITA ÎNVĂŢĂRII LIMBILOR STRĂINE
Prof. înv. preşcolar Dan Florina
Grădiniţa cu program prelungit nr. 19, Braşov
Studiul limbilor străine, însuşirea şi cunoaşterea lor se dovedesc a fi astăzi mult…
THE ROLE OF SPECIALIZED DISCIPLINED IN THE TECHNICAL HIGHSCOOL EDUCATIONAL SYSTEM
PROFESOR JIANU CAMELIA
COLEGIUL TEHNIC REȘIȚA, CARAȘ-SEVERIN
The professional skills of a pupil are being assured through his/her complex and…
TIPARE ALE FANTASTICULUI ELIADESC
Prof. Iorga Violeta
Şcoala 16 ,,Nicolae Bãlcescu”, Galati
Existã o legãturã foarte puternicã între cercetãtorul si scriitorul Eliade. Aceastã legãturã devine vizibilã mai ales la nivelul prozei de…
Planetele Sistemului Solar
Cele noua planete ale Sistemului Solar au foarte multe aspecte in comun. Toate au orbita eliptica in jurul Soarelui si toate au luat nastere din praful si gazele…
O EXERIENŢĂ - BATH - MAREA BRITANIE
(COMENIUS - MOBILITĂŢI INDIVIDUALE)
Profesor pentru învăţământul primar, Daniela Popescu
Şcoala Gimnazială ,,Leonardo da Vinci”, Bucureşti, sector 3
MAREA BRITANIE! ANGLIA! Când spui aceste cuvinte îţi apare…
|
|