Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Utilizarea calculatorului in cadrul lectiilor de biologie
Duminică, 08 Iulie 2012 00:00

UTILIZAREA CALCULATORULUI

ÎN CADRUL LECŢIILOR DE BIOLOGIE

 

Prof. Bondei Ionica

Liceul Pedagogic ″D. P. Perpessicius″, Brăila

 

 

Noile cerinţe ale programei şcolare, dorinţa elevilor, dar şi a profesorilor de a utiliza mijloace moderne în procesul educaţional impun o nouă configuraţie a proiectării activitaţii de învăţare în didactica modernă. Prin utilizarea T.I.C, ora de biologie are şanse egale cu ale altor discipline de învăţământ de a se înscrie în exemplul complex de virtualizare a educaţiei.

 

 

Integrarea resurselor T.I.C (Tehnologia informației și a comunicațiilor) în educaţie este benefică şi duce la o creştere a performanţelor şcolare, cu condiţia ca elevii să posede cunoştinţe de utilizare a calculatorului. Profesorii ar trebui să posede pe lângă cunoştinţele teoretice şi practice aferente disciplinei studiate şi abilitaţi de utilizare a TIC.

Calculatorul poate fi extrem de util deoarece simulează procese şi fenomene complexe pe care nici un alt mijloc didactic nu le poate pune atît de bine în evidenţă. Astfel, prin intermediul lui se oferă elevilor, modelări şi ilustrări ale proceselor şi fenomenelor neobservabile sau greu observabile din diferite motive. Elevii au posibilitatea să modifice foarte uşor condiţiile în care se desfăşoară experimental virtual, îl pot repeta de un număr suficient de ori astfel încît să poată urmări modul în care se desfăşoară fenomenele studiate şi pot extrage singuri concluziile.

Prezentările Power Point sunt deosebit de utile dacă profesorul corelează în mod optim obiectivele lecţiei cu întreg conţinutul acesteia. Prezentările Power Point prezintă avantajul că permit o abordare multidisciplinară a unor secvenţe ale lecţiei, contribuind astfel la dezvoltarea capacităţilor cognitive şi afective ale elevului.

Internetul poate fi utilizat cu succes atât în proiectarea orelor de curs, cât şi a opţionalelor; reprezintă o modalitate la îndemână, prin care profesorii, elevii şi studenţilor au posibilitatea de a-şi lărgi orizontul de cunoaştere în orice domeniu.

Implementarea platformei AeL (Advanced eLearning) contribuie la diversificarea cunoştinţelor elevilor, accesibilizează fenomenele prin experimente virtuale şi în felul acesta facilitează înţelegerea proceselor dinamice de mare complexitate, asigură înţelegerea unor fenomene greu de simulat în realitate sau în laborator (de exemplu, activitatea inimii, transmiterea impulsului nervos, creşterea şi dezvoltarea unei plante, etc.). De asemenea, lecţiile AEL asigură interdisciplinaritatea – se fac referiri în lecţiile de biologie şi la noţiuni de fizică (la analizatori), de chimie (compoziţia chimica a muschilor sau oaselor), matematică.

Avantajul lecţiei în sistem AEL faţă de utilizarea soft-ului demonstrativ pe un singur calculator conectat la un videoproiector constă în gradul mai mare de implicare a elevilor în procesul de predare – învăţare în clasă. Prin rezolvarea testelor cu imagini sugestive şi dinamice are loc autoevaluarea, elevii putând urmări rezultatul testului şi răspunsul corect în cazul în care un item a fost rezolvat greşit.

Deşi avantajele utilizării T.I.C în educaţie sunt numeroase, elevul nu trebuie transformat într-un “robot” care să ştie doar să folosească calculatorul. El trebuie să realizeze atunci când este posibil experimentele reale, deoarece îi dezvoltă spiritul de observaţie, capacitatea de concentrare, răbdarea, atenţia, abilităţile practice.

 

Bibliografie:

1.      Miron Ionescu, Ioan Radu, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj Napoca, 2004.

2.      Romita Iucu, Marin Manolescu, Elemente de pedagogie, Editura Credis, Bucureşti 2004.

3.      Brut, Mihalea, Instrumente pentru E-Learning. Ghidul informatic al profesorului modern, Editura Polirom, Iaşi, 2006.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 11 Iulie 2012 17:03
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Johannes Brahms

JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897) Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu Johannes Brahms este muzicianul german care, prin specificul artei sale, uneste cele douã mari...

Read more

Baudelaire destinul modernitatii

BAUDELAIRE – DESTINUL MODERNITǍŢII Stanca Șovagǎu profesor de limba francezǎ la Liceul de Arte Vizuale Romulus Ladea, Cluj-Napoca T.S.Eliot: Inventarea unui limbaj nou...

Read more

Violenta in scoala

VIOLENŢA ÎN ŞCOALĂ - MODALITĂŢI DE PREVENIRE                                 Profesor Aurelia Nae Şcoala „George Poboran”, Slatina, Olt   Violenţa în şcoală este o realitate pe care n-o putem nega şi nici neglija. Lucrul cel...

Read more

Intuitia in ciclul gimnazial

Intuitia in ciclul gimnazial

INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL Andrei Roxana, profesor Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi   Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind...

Read more

Despre expresiile idiomatice II

DESPRE EXPRESIILE IDIOMATICE (II) Silvia Baltă, Profesor de limba franceză Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Studierea expresiilor idiomatice se realizează în cadrul frazeologiei, disciplină...

Read more

Calendarul Evaluarilor Nationale la clas…

Calendarul Evaluarilor Nationale la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a in 2014   Vezi Ordinul ministrului educatiei nationale privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a Evaluarilor Nationale in anul...

Read more

Jocurile dinamice si jocurile pregatitoa…

JOCURILE DINAMICE ŞI JOCURILE PREGĂTITOARE-MIJLOACE DE BAZĂ ÎN PROCESUL DE INIŢIERE ÎN JOCUL DE VOLEI   Profesor Drăgoiu Toma Liceul Hercules Băile Herculane   Voleiul este un joc sportiv care se bucură de o largă apreciere...

Read more

Pe aici nu se trece

PE AICI NU SE TRECE! Prof. înv. primar Dobrea Monica Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău Motto: „Fiecare petic de pământ îşi are istoria lui, dar trebuie să tragi...

Read more