Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Utilizarea calculatorului in cadrul lectiilor de biologie
Duminică, 08 Iulie 2012 00:00

UTILIZAREA CALCULATORULUI

ÎN CADRUL LECŢIILOR DE BIOLOGIE

 

Prof. Bondei Ionica

Liceul Pedagogic ″D. P. Perpessicius″, Brăila

 

 

Noile cerinţe ale programei şcolare, dorinţa elevilor, dar şi a profesorilor de a utiliza mijloace moderne în procesul educaţional impun o nouă configuraţie a proiectării activitaţii de învăţare în didactica modernă. Prin utilizarea T.I.C, ora de biologie are şanse egale cu ale altor discipline de învăţământ de a se înscrie în exemplul complex de virtualizare a educaţiei.

 

 

Integrarea resurselor T.I.C (Tehnologia informației și a comunicațiilor) în educaţie este benefică şi duce la o creştere a performanţelor şcolare, cu condiţia ca elevii să posede cunoştinţe de utilizare a calculatorului. Profesorii ar trebui să posede pe lângă cunoştinţele teoretice şi practice aferente disciplinei studiate şi abilitaţi de utilizare a TIC.

Calculatorul poate fi extrem de util deoarece simulează procese şi fenomene complexe pe care nici un alt mijloc didactic nu le poate pune atît de bine în evidenţă. Astfel, prin intermediul lui se oferă elevilor, modelări şi ilustrări ale proceselor şi fenomenelor neobservabile sau greu observabile din diferite motive. Elevii au posibilitatea să modifice foarte uşor condiţiile în care se desfăşoară experimental virtual, îl pot repeta de un număr suficient de ori astfel încît să poată urmări modul în care se desfăşoară fenomenele studiate şi pot extrage singuri concluziile.

Prezentările Power Point sunt deosebit de utile dacă profesorul corelează în mod optim obiectivele lecţiei cu întreg conţinutul acesteia. Prezentările Power Point prezintă avantajul că permit o abordare multidisciplinară a unor secvenţe ale lecţiei, contribuind astfel la dezvoltarea capacităţilor cognitive şi afective ale elevului.

Internetul poate fi utilizat cu succes atât în proiectarea orelor de curs, cât şi a opţionalelor; reprezintă o modalitate la îndemână, prin care profesorii, elevii şi studenţilor au posibilitatea de a-şi lărgi orizontul de cunoaştere în orice domeniu.

Implementarea platformei AeL (Advanced eLearning) contribuie la diversificarea cunoştinţelor elevilor, accesibilizează fenomenele prin experimente virtuale şi în felul acesta facilitează înţelegerea proceselor dinamice de mare complexitate, asigură înţelegerea unor fenomene greu de simulat în realitate sau în laborator (de exemplu, activitatea inimii, transmiterea impulsului nervos, creşterea şi dezvoltarea unei plante, etc.). De asemenea, lecţiile AEL asigură interdisciplinaritatea – se fac referiri în lecţiile de biologie şi la noţiuni de fizică (la analizatori), de chimie (compoziţia chimica a muschilor sau oaselor), matematică.

Avantajul lecţiei în sistem AEL faţă de utilizarea soft-ului demonstrativ pe un singur calculator conectat la un videoproiector constă în gradul mai mare de implicare a elevilor în procesul de predare – învăţare în clasă. Prin rezolvarea testelor cu imagini sugestive şi dinamice are loc autoevaluarea, elevii putând urmări rezultatul testului şi răspunsul corect în cazul în care un item a fost rezolvat greşit.

Deşi avantajele utilizării T.I.C în educaţie sunt numeroase, elevul nu trebuie transformat într-un “robot” care să ştie doar să folosească calculatorul. El trebuie să realizeze atunci când este posibil experimentele reale, deoarece îi dezvoltă spiritul de observaţie, capacitatea de concentrare, răbdarea, atenţia, abilităţile practice.

 

Bibliografie:

1.      Miron Ionescu, Ioan Radu, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj Napoca, 2004.

2.      Romita Iucu, Marin Manolescu, Elemente de pedagogie, Editura Credis, Bucureşti 2004.

3.      Brut, Mihalea, Instrumente pentru E-Learning. Ghidul informatic al profesorului modern, Editura Polirom, Iaşi, 2006.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 11 Iulie 2012 17:03
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Scoala si prietenii surse de suport soci…

ŞCOALA ŞI PRIETENII, SURSE DE SUPORT SOCIAL PENTRU COPIL   Psih. Pop Petronica Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj Rezumat Este bine ştiut cine este un „mare consumator de...

Read more

Investim in educatie

Investim in educatie

Investim in educatie!   Vrei o schimbare in educatie? Vrei sa fii informat? Acum ai ocazia!   Sustine o initiativa frumoasa, extrem de utila profesorilor, elevilor, parintilor promovata de Asociatia Profesorilor din Romania si voteaza proiectul...

Read more

Destinul adamic in spiritualitatea roman…

DESTINUL ADAMIC ÎN SPIRITUALITATEA ROMÂNEASCĂ   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta     Articolul de faţă evidenţiază existenţa unei corespondenţe între structura agrară a neamului românesc şi originile adamice ale civilizaţiilor. În sufletul românesc...

Read more

Comisiile de concurs pentru ocuparea pos…

CAPITOLUL III  Comisiile de concurs      Art. 7. -    (1) Pentru organizarea si desfasurarea concursului la nivelul unei unitati de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, consiliul de administratie al unitatii de invatamant...

Read more

Notes sur la pragmatique

NOTES SUR LA PRAGMATIQUE   ILIE MINESCU Universitatea de Vest din TIMISOARA   Le terme pragmatique est un terme difficile à définir à cause de ses origines divers. Ceci est souligné par Blanchet (1995 :12-13) de...

Read more

Spune NU drogurilor - tipuri de droguri

Principalele tipuri de droguri     1. Haşişul şi marihuana 2. Opiacee 3. Halucinogene 4. Amfetamine 5. Sedative şi somnifere 6. Cocaina 7. Crack-ul 8. Droguri sintetice (designer drugs) - Ecstasy 9. Droguri...

Read more

Probele de evaluare din cadrul examenulu…

Probele de evaluare a competenţelor din cadrul examenului de bacalaureat 2012   Luni, 11 iunie 2012, încep primele probele de evaluare a competentelor din cadrul examenului de bacalaureat. Prima sesiune a examenului...

Read more

Scoala Altfel activitati pentru clasele …

ACTIVITATEA NR. 1 CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!   Program Şcoala Altfel -  Activităţi   1.     Grupa de vârstă: copiii din clasele primare 2.     Ariile de dezvoltare: afectivă, socială, fizică, intelectuală, spirituală şi...

Read more