Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Utilizarea filmelor in cadrul orelor de istorie
Scris de administrator   
Joi, 08 Martie 2018 20:16

UTILIZAREA FILMELOR ÎN CADRUL ORELOR DE ISTORIE

Eva Fenechiu - profesor de istorie

Colegiul Tehnic Anghel Saligny, Cluj Napoca

Predarea şi învăţarea istoriei presupun eforturi mari uneori din partea profesorilor, dar şi a elevilor. În cele multe cazuri intervine frica de multitudinea datelor istorice, reticenţa faţã de cele petrecute în trecut, deci fapte ce nu pot fi schimbate, rigiditatea unor concepte, etc. Totuşi utilizarea unor secvente de film contemporan în cadrul unor lecţii poate fi mai mult decât benefica, dând un aer mai proaspăt evenimentelor prăfuite din manualele de istorie.

Termen cheie: film, ora de istorie, Hollywood

Filmele de istorie bazate pe fapte sau fictive, realiste sau fantastice formează modul în care oamenii privesc la trecut. Într-un studiu privind modul în care 15 familii au discutat despre întelegerea istorică a erei războiului din Vietnam, copiii si părintii au atras în mod spontan amintirile filmelor. "Forrest Gump", în particular, a fost mentionat de ambele generatii.

Nu este surprinzător faptul că profesorii doresc să valorifice această putere culturală, arătând filme în clasă pentru a-i face pe elevi mai entuziasmati de istorie. Într-un studiu efectuat la 84 de profesori,aproape 93% au raportat că folosesc o parte din film cel puţin o dată pe săptămână. Deşi nu este suficient să se tragă concluzii clare, acest studiu sugerează că filmele de istorie sunt utilizate probabil destul de des în sala de clasă.

Deci, de ce profesorii aleg să arate filme cu ore de clasă?

Oamenii vorbesc de multe ori despre stereotipul profesorului ocupat / copleşit care pune un film în loc să facă o predare "reală". Cu toate acestea, cercetarea indică faptul că, de fapt, profesorii au tendinţa de a avea motive bune atunci când este vorba de a preda la clasa.

În acest studiu de 84 de cadre didactice, majoritatea au simtit că elevii sunt mai motivaţi şi învaţă mai mult când se foloseşte un film. Studiile de caz descriu, de asemenea, alte obiective academice pe care profesorii le au pentru utilizarea filmelor în clasă, care includ înţelegerea controverselor istorice, vizualizarea naraţiunilor din trecut si studierea filmelor ca "surse primare" care reflectă momentul în care au fost făcute.

Un alt studiu recent a descris modul în care filmele au adăugat elemente audio si vizuale în învăţare şi au prezentat o viziune mai personală şi mai empatică asupra personajelor şi evenimentelor istorice - ambele aspecte pe care profesorii le-au resimţit cu stilurile de învăţare şi preferinţele elevilor.

Provocările educaţionale

Relaţia complicată dintre fapte şi ficţiune este doar una din multele provocări cu care se confruntă profesorii atunci când folosesc filme de istorie în sălile de clasă. Nu este la fel de simplu ca apăsarea "jocului".

Printre numeroasele provocări practice si academice:

Multe filme de istorie au un rating R, adica restrictii de varsta, , iar unii părintii doresc să fie prezentate materialele în clasă.

Unii administratori nu susţin timpul de petrecere a orelor de clasă pe mass-media populare.

Presiunea pentru acoperirea standardelor de continut şi pregătirea pentru testarea poate lăsa puţin timp pentru proiecte media intense.

Structura şcolii, de fapt, face dificilă adaptarea vizionării filmului în curriculum - mai ales dacă sunt incluse strategiile de discutie şi revizuire.

Probabil cea mai dificilă întrebare este dacă filmele sunt de fapt bune pentru a învaţa istoria.

Într-un studiu australian, majoritatea profesorilor participanti au crezut că filmul este util, dar unii au luat pozitia că filmul poate confunda studenţii cu portrete inexacte. "Hollywoodul distorsionează istoria, dar copiii îsi amintesc ce au văzut mai mult decât faptele", a spus un profesor.

Un studiu de cercetare psihologică a constatat că vizionarea filmelor istorice a mărit în mod considerabil rechemarea factuală atunci când filmul corespunde citirilor istorice. Cu toate acestea, elevii au iesit cu o dezinformare considerabilă atunci când filmul a fost în conflict cu lecturile însuşite - deoarece elevii îsi amintesc de film si nu de text. Acest lucru s-a întâmplat chiar si atunci când studenţii au fost, în general, avertizaţi că filmele de istorie au fost fictive.

Cu avertismente specifice despre detalii false, majoritatea studentilor au putut să-si amintească informatiile exacte, precum şi dezinformarea. Profesorii trebuie să stabilească scena când este introdus un film, ajutând elevii să marcheze mental elementele care sunt inexacte.

Filmele de istorie au potential ca instrumente de învăţare, dar acest potenţial nu este uşor de realizat.

Profesorii au nevoie de cunoştinte temeinice despre subiectele prezentate, astfel încât să poată încadra filmul şi relatia sa cu faptele şi ficţiunea. Profesorii trebuie, de asemenea, să aibă obiective sănătoase de învăţare şi să conştientizeze diversele puncte de vedere culturale pe care elevii le aduc la clasã, şi au nevoie de timp şi de resurse pentru discuţii semnificative sau misiuni după vizionare.

Dacă un profesor stabileste o alegere corectă a filmului, obiectivele lecţiilor, subiectele şi activităţile de clasă care utilizează filmul, este posibil să înveti cu adevărat despre istorie prin intermediul Hollywood-ului.

Bibliografie:

http://www.teachwithmovies.org/best-world-history-hs.html

https://study.com/blog/the-8-best-movies-to-show-in-your-high-school-history-classroom.html

http://www.nytimes.com/1989/11/26/movies/can-movies-teach-history.html?pagewanted=all

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 11 Martie 2018 20:22
 

Revista cu ISSN

Prezentare

Reglementari generale Asociaţia Profesorilor din România (APR) - înfiinţată în mai 2007 - este persoană juridică română, constituită ca organizaţie non-profit, democratică, independentă, apolitică, cu activitate civică şi sindicală, vizând să...

Read more

Lecturi limba si literatura romana pentr…

LECTURI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU CLASA A XI-A Lecturi obligatorii - Literatura română pentru clasa a XI-a:Tudor Arghezi - VersuriIon Barbu - VersuriLucian Blaga - VersuriG. Călinescu - Scrinul negruM....

Read more

Copilaria si jocul Contributia scolii la…

COPILĂRIA ŞI JOCUL - CONTRIBUŢIA ŞCOLII LA DEZVOLTAREA PROFILULUI MORAL AL ELEVULUI Trifan Luminiţa, profesor învăţământ primar, Şcoala Gimnazială “Elena Văcărescu”, Bucureşti Prin materialul de mai jos  încerc să ...

Read more

Tipuri de mediu si reflectarea lor in ar…

TIPURI DE MEDIU ŞI REFLECTAREA LOR ÎN ARIILE PROTEJATE DIN JUDEŢUL BRĂILA   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila     Rezumat: Studiul prezintă caracteristicile mediului din judeţul Brăila şi modul...

Read more

Parodontoza tratata eficient cu ajutorul…

Parodontoza tratata eficient cu ajutorul tehnologiei

Parodontoza, tratata eficient cu ajutorul tehnologiei Desi traim intr-o societate in care aproape orice afectiune este tratata cu mai mult sau mai putin succes. Nu stim ce se intampla atunci cand...

Read more

Proiectul educational Prietenie fara fro…

PROIECTUL EDUCAŢIONAL “PRIETENIE FĂRĂ FRONTIERE” Prof. Piticariu Simona Nicoleta Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor, Suceava Summary Education in the spirit of European values ​​can be considered a component of the "new education",...

Read more

Modernizarea evaluarii scolar din perspe…

MODERNIZAREA EVALUĂRII ȘCOLARE DIN PERSPECTIVA UTILIZĂRII TIC prof. înv. primar Comoli Doina Școala Gimnazială Nr. 96, București Activitatea de predare-învățare-evaluare necesită o continuă adaptare a profesorului la diferitele generații...

Read more

Calculatorul si internetul

CALCULATORUL ŞI INTERNETUL – DEPENDENŢA ÎN FOLOSUL EDUCAŢIEI   Orice pãrinte este îngrijorat de dezvoltarea si educarea copiilor lui. Dacã în urmã cu câtiva ani, televizorul era o grijã a pãrintelui din...

Read more