Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


viziunea si misiunea organizatiei scolare
Luni, 08 Octombrie 2012 19:52

VIZIUNEA ŞI MISIUNEA ORGANIZAŢIEI ŞCOLARE

 

 

Profesor pentru învăţământul primar, Mirela Frunzeanu

Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov

 

 

Rezumat

Viziunea unei organizaţii reprezintă o stare ideală proiectată în viitor şi care configurează o posibilă şi deziderabilă dezvoltare a organizaţiei respective. Ea presupune o gândire dinamică şi capabilă care să evalueze pe termen lung şansele de dezvoltare ale organizaţiei.

Misiunea unei organizaţii reprezintă raţiunea de a fi şi de a crea valoare pentru societate, determinând evoluţia organizaţiei în sensul transformării viziunii în realitate. În timp ce viziunea exprimă o stare ideală, posibilă, misiunea exprimă o evoluţie programabilă, bazată pe fapte şi date concrete despre această stare, puternic ancorată în realitatea economică, politică şi socială.

   Cuvinte cheie: viziunea şi misiunea organizaţiei, credinţe şi valori, dezvoltare instituţională.

 

Viziunea organizaţiei reprezintă condiţia de bază pentru elaborarea clară a misiunii. Orice conducător poate formula misiunea organizaţiei pe care o conduce în condiţiile în care are o viziune clară asupra a ceea ce înseamnă sistemul resurselor pe care le deţine, contextul în care funcţionează, aşteptările generale faţă de organizaţie, credinţele şi valorile fundamentale ale membrilor organizaţiei şi ale societăţii în care fiinţează aceasta.

 Viziunea unei şcoli (proiecţia vieţii şcolare în viitor) trebuie să dea posibilitatea tuturor celor implicaţi în viaţa şcolară să contribuie la construcţia ei şi la realizarea misiunii stabilite.

   

Misiunea organizaţiei concentrează cele mai înalte scopuri ale organizaţiei şi exprimă în special valorile promovate, intenţiile fundamentale privind prezentul şi viitorul organizaţiei, tipurile de rezultate şi nivelurile de performanţă considerate ca dezirabile, toate acestea fiind cuprinse în aşa- numitele enunţuri de misiune (mission statements). Din misiune derivă scopurile, opţiunile strategice, precum şi finalităţile/ obiectivele proiectelor de dezvoltare instituţională sau ale planurilor operaţionale prin care sunt puse în practică proiectele de dezvoltare.

    Altfel spus, misiunea organizaţiei reprezintă raţiunea sa de a fi, motivul fundamental pentru care organizaţia există. Ea prezintă pe scurt filosofia organizaţiei respective şi derivă din:

• identificarea la nivelul societăţii şi/sau al comunităţii a tipurilor de servicii educaţionale dezirabile la un moment dat;

• viziunea comună a diferitelor grupuri de interes care au legătură directă cu organizaţia (membrii organizaţiei, beneficiarii serviciilor educaţionale, părinţii acestora, reprezentanţi ai comunităţii locale, reprezentanţi ai altor instituţii/organizaţii etc.);

• valorile, cultura sau etosul organizaţiei respective.

     Misiunea organizaţiei reuneşte sistemul complex de finalităţi, obiective, formulate pe diferite niveluri de generalitate, sarcini, activităţi şi mijloace de realizare a acestora; ea indică direcţia în care instituţia/ organizaţia se îndreaptă conştient şi dirijat, responsabil.

     Prin enunţul misiunii unei organizaţii sunt clarificate următoarele aspecte:

ce oferă organizaţia - se prezintă rolul pe care şi-l asumă în societate şi este fixată limita activităţilor pe care le desfăşoară;

cui oferă - care sunt beneficiarii serviciilor oferite de organizaţie;

cum oferă - în ce mod intenţionează să satisfacă nevoile beneficiarilor.

     Misiunea organizaţiei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

• să întrunească acceptul tuturor membrilor organizaţiei, pe baza unor valori şi principii împărtăşite de aceştia;

• să fie o expresie clară a direcţiilor de urmat;

• să implice o relaţie funcţională între direcţiile formulate şi resursele de care dispune organizaţia (să fie realistă);

• să fie în concordanţă cu cerinţele generale ale societăţii în care funcţionează organizaţia;

• să fie astfel formulată încât să poată fi evaluată.

     Claritatea şi corectitudinea unui enunţ de misiune pot duce la concentrarea atenţiei asupra a ceea ce organizaţia intenţionează sau şi-a planificat să realizeze. Misiunea declarată este eficace dacă reuşeşte să capteze valorile organizaţiei într-un mod concis şi clar. O misiune bine formulată trasează limitele între care pot fi fixate obiectivele şi activităţile organizaţiei.

     Construirea unei viziuni şi a unei misiuni clare va da posibilitatea şcolii să facă faţă presiunilor externe pentru schimbare prin luarea în considerare a propriilor priorităţi.

 

Viziune şi misiunea Şcolii Internaţionale Mark Twain (MTIS- Mark Twain International School)

 

     Viziunea şcolii   

      Mark Twain International School (MTIS) se bazează pe o dragoste profundă pentru copii, pe înţelegerea complexităţii fiecărei vârste şi pe convingerea că educaţia este crucială pentru dezvoltarea şi îndrumarea lor spre statutul de tineri activi şi împliniţi ai lumii în care trăim.

      MTIS va fi recunoscută pe plan naţional şi internaţional pentru:

oferirea unei educaţii alese, complete şi consecvente pe parcursul întregii rute educaţionale preuniversitare, având în permanenţă în centrul ei copilul, nevoile şi aspiraţiile lui în contextul exigenţelor academice ale unei societăţi internaţionale;

• specificul bilingv, multicultural şi internaţional al şcolii;

• dubla acreditare (naţională şi internaţională);

• o puternică motivaţie, angajare şi atitudini profesionale din partea corpului profesoral, cu rezultate de excepţie în educarea completă a elevilor săi;

• climatul intelectual oferit ca suport pentru elevi şi profesori;

• mobilitatea educaţională prin pregătirea oferită în vederea continuării studiilor în străinătate.

Mai multe despre noi...

    Misiunea şcolii

     Şcoala Internaţională Mark Twain (MTIS) se angajează să le ofere elevilor săi un mediu de învăţare bilingv provocator şi totodată stimulativ, croit pe nevoile, stilul de învăţare şi aspiraţiile individuale, încurajându-i astfel să păstreze pentru tot restul vieţii setea de a învăţa.

     Promotori deschişi şi empatici ai multiculturalităţii, toţi membrii comunităţii MTIS îşi îmbrăţişează valorile naţionale dintr-o perspectivă internaţională.

     Deveniti cetăţeni ai lumii, absolvenţii noştri vor fi învăţat să se confrunte cu exigenţele secolului XXI, cu încredere, compasiune, integritate, creativitate, dragoste pentru pace şi umanitate.

 

Referinţe bibliografice:

1.      Bogáthy, Zoltán. Manual de psihologia muncii şi organizaţională. Editura Polirom, Iaşi, 2004

2.      Cerchez, N. şi E. Mateescu.  Elemente de management şcolar. Editura Spiru Haret, Bucuresti, 2002

3.      Cristea, Sorin. Managementul organizaţiei şcolare. Editura Didactică şi Pedagogică, R.A., Bucureşti, 2003

4.      Iosifescu, Şerban. (coord.). Manual de management educaţional. Editura ProGnosis, Bucureşti, 2000

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Familia sursa de tensiuni si nelinisti p…

FAMILIA-SURSĂ DE TENSIUNI ŞI NELINIŞTI PENTRU COPII?                                            Prof. Terchilă Elena                                              Liceul Teologic Tg-Jiu              Familia reprezintă un partener important în educaţia copilului. Educaţia este o obligaţie a familiei, a statului, a...

Read more

Peste 100.000 de elevi participa anul ac…

Bucuresti, 10 octombrie 2011: Programul este  implementat de Junior Achievement Romania (JAR) in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, iar din anul 2000 pana astazi, peste 1.500.000 de...

Read more

Chestionar pentru elevi in inspectie mod…

 ANEXA Nr. 7   la regulament   Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.   CHESTIONAR PENTRU ELEVI   - model -   Iti place cum se desfasoara orele de curs in scoala ta?    a)...

Read more

Integrarea experimentului in orele de fi…

INTEGRAREA EXPERIMENTULUI ÎN ORELE DE FIZICĂ ŞI CHIMIE                                                     Profesor Tudorache Maria, Şcoala Gimnazială ,,P. H. Zangopol” Buzău   Prin predarea fizicii şi chimiei se urmăreşte raportarea copilului la mediul în care trăieşte. Experimentul este...

Read more

Calitatea evaluarii la disciplina matema…

CALITATEA EVALUĂRII LA DISCIPLINA MATEMATICĂ   Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău   Rezumat  In noul context educaţional, procesul instructiv - educativ trebuie pus în concordanţă cu particularităţile de...

Read more

Momente din istoria Independentei

MOMENTE DIN ISTORIA INDEPENDENŢEI   prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea   Scopul acestui articol este reactualizarea semnificaţiei naţionale a zilei de 9 mai, care de la intrarea în Uniunea Europeană...

Read more

Eseul scolar între intentie si realizare

ESEUL ŞCOLAR ÎNTRE INTENŢIE ŞI REALIZARE   Prof. Cristina Lorincz Colegiul Tehnic Iosif Şilimon, Braşov     Articolul de faţă are în centru problematica eseului şi după un scurt istoric aduce în prim plan confuziile care...

Read more

Les etapes de la comprehension orale

LES ETAPES DE LA COMPRÉHENSION ORALE   Ilie MINESCU Universitatea de Vest TIMIŞOARA     La pré-écoute Lors d’une activité de compréhension orale, les élèves comprennent en général: les mots qu'ils connaissent déjà; les mots transparents ; les mots dont...

Read more