Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


viziunea si misiunea organizatiei scolare
Luni, 08 Octombrie 2012 19:52

VIZIUNEA ŞI MISIUNEA ORGANIZAŢIEI ŞCOLARE

 

 

Profesor pentru învăţământul primar, Mirela Frunzeanu

Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov

 

 

Rezumat

Viziunea unei organizaţii reprezintă o stare ideală proiectată în viitor şi care configurează o posibilă şi deziderabilă dezvoltare a organizaţiei respective. Ea presupune o gândire dinamică şi capabilă care să evalueze pe termen lung şansele de dezvoltare ale organizaţiei.

Misiunea unei organizaţii reprezintă raţiunea de a fi şi de a crea valoare pentru societate, determinând evoluţia organizaţiei în sensul transformării viziunii în realitate. În timp ce viziunea exprimă o stare ideală, posibilă, misiunea exprimă o evoluţie programabilă, bazată pe fapte şi date concrete despre această stare, puternic ancorată în realitatea economică, politică şi socială.

   Cuvinte cheie: viziunea şi misiunea organizaţiei, credinţe şi valori, dezvoltare instituţională.

 

Viziunea organizaţiei reprezintă condiţia de bază pentru elaborarea clară a misiunii. Orice conducător poate formula misiunea organizaţiei pe care o conduce în condiţiile în care are o viziune clară asupra a ceea ce înseamnă sistemul resurselor pe care le deţine, contextul în care funcţionează, aşteptările generale faţă de organizaţie, credinţele şi valorile fundamentale ale membrilor organizaţiei şi ale societăţii în care fiinţează aceasta.

 Viziunea unei şcoli (proiecţia vieţii şcolare în viitor) trebuie să dea posibilitatea tuturor celor implicaţi în viaţa şcolară să contribuie la construcţia ei şi la realizarea misiunii stabilite.

   

Misiunea organizaţiei concentrează cele mai înalte scopuri ale organizaţiei şi exprimă în special valorile promovate, intenţiile fundamentale privind prezentul şi viitorul organizaţiei, tipurile de rezultate şi nivelurile de performanţă considerate ca dezirabile, toate acestea fiind cuprinse în aşa- numitele enunţuri de misiune (mission statements). Din misiune derivă scopurile, opţiunile strategice, precum şi finalităţile/ obiectivele proiectelor de dezvoltare instituţională sau ale planurilor operaţionale prin care sunt puse în practică proiectele de dezvoltare.

    Altfel spus, misiunea organizaţiei reprezintă raţiunea sa de a fi, motivul fundamental pentru care organizaţia există. Ea prezintă pe scurt filosofia organizaţiei respective şi derivă din:

• identificarea la nivelul societăţii şi/sau al comunităţii a tipurilor de servicii educaţionale dezirabile la un moment dat;

• viziunea comună a diferitelor grupuri de interes care au legătură directă cu organizaţia (membrii organizaţiei, beneficiarii serviciilor educaţionale, părinţii acestora, reprezentanţi ai comunităţii locale, reprezentanţi ai altor instituţii/organizaţii etc.);

• valorile, cultura sau etosul organizaţiei respective.

     Misiunea organizaţiei reuneşte sistemul complex de finalităţi, obiective, formulate pe diferite niveluri de generalitate, sarcini, activităţi şi mijloace de realizare a acestora; ea indică direcţia în care instituţia/ organizaţia se îndreaptă conştient şi dirijat, responsabil.

     Prin enunţul misiunii unei organizaţii sunt clarificate următoarele aspecte:

ce oferă organizaţia - se prezintă rolul pe care şi-l asumă în societate şi este fixată limita activităţilor pe care le desfăşoară;

cui oferă - care sunt beneficiarii serviciilor oferite de organizaţie;

cum oferă - în ce mod intenţionează să satisfacă nevoile beneficiarilor.

     Misiunea organizaţiei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

• să întrunească acceptul tuturor membrilor organizaţiei, pe baza unor valori şi principii împărtăşite de aceştia;

• să fie o expresie clară a direcţiilor de urmat;

• să implice o relaţie funcţională între direcţiile formulate şi resursele de care dispune organizaţia (să fie realistă);

• să fie în concordanţă cu cerinţele generale ale societăţii în care funcţionează organizaţia;

• să fie astfel formulată încât să poată fi evaluată.

     Claritatea şi corectitudinea unui enunţ de misiune pot duce la concentrarea atenţiei asupra a ceea ce organizaţia intenţionează sau şi-a planificat să realizeze. Misiunea declarată este eficace dacă reuşeşte să capteze valorile organizaţiei într-un mod concis şi clar. O misiune bine formulată trasează limitele între care pot fi fixate obiectivele şi activităţile organizaţiei.

     Construirea unei viziuni şi a unei misiuni clare va da posibilitatea şcolii să facă faţă presiunilor externe pentru schimbare prin luarea în considerare a propriilor priorităţi.

 

Viziune şi misiunea Şcolii Internaţionale Mark Twain (MTIS- Mark Twain International School)

 

     Viziunea şcolii   

      Mark Twain International School (MTIS) se bazează pe o dragoste profundă pentru copii, pe înţelegerea complexităţii fiecărei vârste şi pe convingerea că educaţia este crucială pentru dezvoltarea şi îndrumarea lor spre statutul de tineri activi şi împliniţi ai lumii în care trăim.

      MTIS va fi recunoscută pe plan naţional şi internaţional pentru:

oferirea unei educaţii alese, complete şi consecvente pe parcursul întregii rute educaţionale preuniversitare, având în permanenţă în centrul ei copilul, nevoile şi aspiraţiile lui în contextul exigenţelor academice ale unei societăţi internaţionale;

• specificul bilingv, multicultural şi internaţional al şcolii;

• dubla acreditare (naţională şi internaţională);

• o puternică motivaţie, angajare şi atitudini profesionale din partea corpului profesoral, cu rezultate de excepţie în educarea completă a elevilor săi;

• climatul intelectual oferit ca suport pentru elevi şi profesori;

• mobilitatea educaţională prin pregătirea oferită în vederea continuării studiilor în străinătate.

Mai multe despre noi...

    Misiunea şcolii

     Şcoala Internaţională Mark Twain (MTIS) se angajează să le ofere elevilor săi un mediu de învăţare bilingv provocator şi totodată stimulativ, croit pe nevoile, stilul de învăţare şi aspiraţiile individuale, încurajându-i astfel să păstreze pentru tot restul vieţii setea de a învăţa.

     Promotori deschişi şi empatici ai multiculturalităţii, toţi membrii comunităţii MTIS îşi îmbrăţişează valorile naţionale dintr-o perspectivă internaţională.

     Deveniti cetăţeni ai lumii, absolvenţii noştri vor fi învăţat să se confrunte cu exigenţele secolului XXI, cu încredere, compasiune, integritate, creativitate, dragoste pentru pace şi umanitate.

 

Referinţe bibliografice:

1.      Bogáthy, Zoltán. Manual de psihologia muncii şi organizaţională. Editura Polirom, Iaşi, 2004

2.      Cerchez, N. şi E. Mateescu.  Elemente de management şcolar. Editura Spiru Haret, Bucuresti, 2002

3.      Cristea, Sorin. Managementul organizaţiei şcolare. Editura Didactică şi Pedagogică, R.A., Bucureşti, 2003

4.      Iosifescu, Şerban. (coord.). Manual de management educaţional. Editura ProGnosis, Bucureşti, 2000

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Instuctiuni privind functionarea formati…

Instructiuni privind functionarea formatiunilor de studiu in invatamantul preuniversitar

Read more

Plan cadru pentru clasa pregatitoare ord…

Ordinul 5755 din 17 septembrie 2012 (Ordinul 5755/2012) Plan cadru pentru clasa pregatitoare   Afla ordinul privind aprobarea planurilor-cadru pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale clasa pregatitoare, invatamant special, publicat in Monitorul Oficial...

Read more

Modificari privind mobilitatea personalu…

Modificari privind mobilitatea personalului didactic pentru anul scolar 2014-2015 In baza OUG nr. 16/2014 privind modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011 prin care art. 253 din lege a fost...

Read more

Study on subjectivity and feminism_Virgi…

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VIRGINIA WOOLF’S THE NEW DRESS Part II   Prof. Delia Ilona Cristea Colegiul Naţional Elena Cuza, Craiova It is through the searching for a language...

Read more

Planificare model pentru religie invatam…

Planificare model pentru religie invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata materiale...

Read more

Traditii si obisnuinte nutritionale

TRADIŢII ŞI OBIŞNUINŢE NUTRIŢIONALE   Maistru instructor Zuleam Eugenuia C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj     Bucătăria românească este apreciată astăzi ca una din cele mai bogate bucătării, atât pentru varietatea preparatelor cât mai ales...

Read more

Lipovenii din cartierul Pisc Braila

LIPOVENII DIN CARTIERUL PISC – BRĂILA Gheorghe Leonard Marian – Profesor de Istorie Colegiul Economic “Ion Ghica” Brăila Rezumat: Articolul de față încearcă să aducă în atenția cititorilor o...

Read more

Activitatea diferentiata si de recuperar…

ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ ŞI DE RECUPERARE PENTRU ELEVII Profesor Ene Steluţa  Şcoala Miron Costin, Galaţi     Cu certitudine există elevi cu dificultăţi de învăţare la matematică, în unele clase numărul acestora fiind relativ mic...

Read more