Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Activitatea diferentiata reteta succesului invatarii scolare
Luni, 08 Iulie 2013 21:37

ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ

 REŢETA SUCCESULUI ÎNVĂŢĂRII ŞCOLARE 

 

Înv. Marc Aurica

Şcoala Gimnazială Câmpeni

 

Preocuparea majoră a fiecărui dascăl trebuie să fie cunoaşterea reală a personalităţii elevilor cu care lucrează, ceea ce îl ajută în individualizarea acţiunilor pedagogice, în tratarea diferenţiată a elevilor în funcţie de posibilităţile şi înclinaţiile lor.

Tratarea diferenţiată a elevilor are o mare importanţă deoarece este o condiţie a progresului şi a reuşitei şcolare. Randamentul maxim poate fi atins de un elev, doar dacă sarcina de rezolvat este la limita superioară a capacităţilor sale de rezolvare.

A utiliza cu pricepere psihologică şi pedagogică zestrea nu doar ereditară, ci şi cea dobândită de elev, înseamnă pentru educator a dispune de premise favorabile în obţinerea succesului în instrucţie şi educaţie.

 

Un obiectiv esenţial al şcolii contemporane îl constituie realizarea participării active, creatoare a elevilor la procesul învăţării, al asimilării şi aplicării inteligente în practica vieţii a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor însuşite.

Pentru aceasta, preocuparea majoră a fiecărui dascăl trebuie să fie cunoaşterea reală a personalităţii elevilor cu care lucrează, ceea ce îl ajută în individualizarea acţiunilor pedagogice, în tratarea diferenţiată a elevilor în funcţie de posibilităţile şi înclinaţiile lor.

Cunoaşterea psihologică nu este numai o premisă a succesului în instruire şi educare, în acelaşi timp ea este un rezultat al activităţii pedagogice. Putem să educăm bine un copil dacă-l cunoaştem şi îl cunoaştem mai bine educându-l.

Aceleaşi acţiuni sau măsuri educative pot să ducă la rezultate diferite, uneori contrare, în funcţie de particularităţile individuale şi de vârstă ale copiilor cărora li se aplică.

Particularităţile temperamentale de vârstă, trebuinţele şi aspiraţiile pe care copilul le are, stările afective deosebite prin care poate trece, sunt factori care de cele mai multe ori fac ca lauda sau pedeapsa să aibă “rezonanţă” diferită şi să producă efecte la fel de diferite. Un copil trebuie lăudat pentru că încurajarea îi sporeşte încrederea în forţele proprii, însă nu va fi lăsat să alunece înspre automulţumire sau înfumurare. Şi pedeapsa poate avea efecte diferite. Ea poate influenţa pozitiv un copil vanitos şi încrezut, sau negativ, un elev timid, neîncrezător în forţele proprii.

În formularea cerinţelor trebuie să se ţină seama, de asemenea, de particularităţile individuale. Unora, cerinţele li se vor prezenta într-o formă categorică, altora li se vor da sarcini sub formă de sugestie. Aceleaşi particularităţi determină anumite ritmuri de învăţare. Ele sunt observabile în ritmuri rapide, medii sau slabe în asimilarea cunoştinţelor. Se are în vedere necesitatea antrenării depline, a capacităţilor de generalizare şi abstractizare ale elevilor prin exerciţiu. Astfel pentru elevii cu un ritm slab de asimilare se insistă asupra recunoaşterii ca operaţie intelectuală. Pentru cei cu ritm mediu şi rapid, activităţile desfăşurate vor include şi crearea unor contexte în care se află noţiunea respectivă. Se evită prin conţinutul exerciţiilor menţinerea elevilor cu un ritm slab la un nivel elementar de exersare, ei preluând treptat sarcini mai complicate de lucru. La fel se va proceda şi cu elevii cu un ritm mediu de asimilare, iar pentru cei cu ritm rapid trebuie date sarcini în plus, şi sarcini mai dificil de rezolvat.

Tratarea diferenţiată a elevilor are o mare importanţă deoarece este o condiţie a progresului şi a reuşitei şcolare. Randamentul maxim poate fi atins de un elev, doar dacă sarcina de rezolvat este la limita superioară a capacităţilor sale de rezolvare.

A utiliza cu pricepere psihologică şi pedagogică zestrea nu doar ereditară, ci şi cea dobândită de elev, înseamnă pentru educator a dispune de premise favorabile în obţinerea succesului în instrucţie şi educaţie.

Educatorul care sesizează repede dominantele personalităţii elevului şi care îl ajută pe acesta să-şi corecteze neajunsurile sau să-şi dezvolte calităţile, devine în relaţia pedagogică, un puternic suport moral şi psihologic.

 

Bibliografie:

Adina M., Florica M. – Activitatea diferenţiată – o necesitate a învăţării şcolare, Revista de pedagogie, nr 2-3/2003.

Eleonora A., Delia G. – Cunoaşterea copilului, premisă pentru o corectă tratare individuală diferenţiată – Revista de pedagogie nr. 2-4/2002.

Rizescu I.M. – Diferenţierea activităţii cu elevii în ciclul primar în cadrul lecţiei, E.D.P., Bucureşti, 1978

Maria R. – Empatia în educaţie. Necesităţi pedagogice moderne, D.P.H., Bucureşti, 2008.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Travailler la production ecrite modele d…

FLE: TRAVAILLER LA PRODUCTION ÉCRITE MODÈLE D’ENSEIGNEMENT – APPRENTISSAGE DE LA STRATÉGIE EN 4 ÉTAPES   Prof. MANEA Ruxandra-Magdalena Colegiul Naţional « Dr. Ioan Meşotă » Braşov   Rezumat: Acest articol propune înregistrarea mai întâi a uni...

Read more

Tutunul si efectele fumatului asupra org…

TUTUNUL ŞI EFECTELE FUMATULUI ASUPRA ORGANISMULUI Prof. Camelia Veronica Cosma Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău În societatea actuală acest viciu ”legal” este tot mai mult preferat...

Read more

Grupuri de lucru evaluari examene si con…

Grupuri de lucru evaluari, examene si concursuri nationale 2015-2016 Vezi apelul pentru selectia cadrelor didactice in grupurile de lucru pentru evaluarile, examenele si concursurile nationale din...

Read more

Planificare model pentru limba si comuni…

Planificare model pentru limba si comunicare invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Ambalajele ecologice incotro

AMBALAJELE ECOLOGICE – ÎNCOTRO? Prof. Pavel Surlaru Adriana - Cristina Colegiul Economic Buzău În ultima perioadă de timp au crescut foarte mult preocupările organismelor guvernamentale...

Read more

Tipologii ale elevilor cu cerinte educat…

TIPOLOGII ALE ELEVILOR CU CERINŢE EDUCAŢIONALE SPECIALE ŞI SOLUŢII DE INTEGRARE ÎN ŞCOALĂ   Prof. Pavel Adriana-Cristina Colegiul Economic Buzău   Sintagma „şcoala pentru diversitate” este echivalentă sintagmei “şcoala pentru toţi” şi reprezintă dezideratul maximei...

Read more

Modalitati de dezvoltare a gustului pent…

MODALITĂŢI DE DEZVOLTARE A GUSTULUI PENTRU LECTURĂ Băcanu Mariana Profesor învățământ primar Colegiul Național ,,Ana Aslan” Brăila Lectura...

Read more

Traditiile si obiceiurile bogatia noastr…

BOGĂŢIA NOASTRĂ CEA NEPREŢUITĂ TRADIŢIILE ŞI OBICEIURILE                                                                               Prof. Dobrea Monica                                                                             Şcoala Gimnazială ”Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău   Motto: ,,...datinile, proverbele, muzica şi poezia sunt arhivele popoarelor, iar cu ele se poate...

Read more