ASPECTE PRIVIND EDUCAŢIA ESTETICÃ
Institutor Riciu Daniela
Şcoala cu clasele I-IV Vitãnestii de sub Mãgurã, S.A.M. nr. 1 Gãgesti, Bolotesti,Vrancea
Educatia esteticã reprezintã activitatea de formare-dezvoltare a personalitãtii umane, proiectatã si realizatã prin receptarea, evaluarea si crearea frumosului existent în naturã, societate, artã.
Ca laturã a educatiei, educatia esteticã îndeplineste multiple functii educative, exercitând o actiune polivalentã asupra dezvoltãrii personalitãtii.
Implicatã în întregul proces de formare si autoformare a personalitãtii, educatia esteticã urmãreste:
- dezvoltarea capacitãtii de percepere si întelegere corectã a frumosului din realitate;
- formarea constiintei estetice, a gustului si simtului estetic;
- formarea necesitãtii si a posibilitãtii de a participa la crearea frumosului în artã si în viatã;
Printre modalitãtile de realizare a educatiei estetice putem enumera: educatia literarã, muzicalã, coregraficã, plasticã, cinematograficã, etc. Toate acestea pot fi realizate atât în cadre formale de educatie, cât si nonformale sau informale.
Functiile educatiei estetice sunt:
- de formare a atitudinii estetice a scolarului mic fatã de valorile estetice ale naturii, societãtii, artei;
- de dezvoltare a aptitudinilor creatoare în diferite domenii ale artei.
Principalele componente ale atitudinii estetice sunt: gustul estetic, judecata esteticã, idealul estetic, sentimentele si convingerile estetice. Între aceste componente existã relatii de interdependentã. Creativitatea este un obiectiv fundamental al întregului proces educational din scoalã, fiind nu numai posibil dar si necesar în toate domeniile. Creativitatea este conditia de bazã a artei, a atitudinii estetice si , în consecintã o finalitate majorã a educatiei estetice.
Ca forme de realizare în scoalã a educatiei estetice, retinem lectiile la toate disciplinele de profil (literature, muzicã, desen) precum si exploatarea valentelor emotional estetice ale tuturor lectiilor predate la celelalte discipline scolare. La aceste forme mai putem adauga vizitarea muzeelor si a expozitiilor, vizionarea organizatã de spectacole, cercurile si concursurile artistice, excursiile tematice, discutii cu artstii. Experienta esteticã a elevului nu se realizeazã numai în scoalã. Mediul informal abundã în stimuli estetici, care integrati de cãtre profesori în cadrul lectiilor se pot constitui într-o bazã de sustinere si de realizare a educatiei estetice.
BIBLIOGRAFIE
Ionescu, M. ,Radu, I., Didactica modernã, Ed. Dacia, 2004
Dascãlu, A., Educatia plasticã în ciclul primar, Ed. Polirom, 1998
Cucos, C., Psihopedagogie, Ed. Polirom, 2000
|