Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Avantajele utilizarii calculatorului in procesul instructiv educativ
Marţi, 08 Octombrie 2013 18:17

AVANTAJELE UTILIZĂRII CALCULATORULUI ÎN PROCESUL

INSTRUCTIV - EDUCATIV

 

Profesor Miron Steluţa Otilia

Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila

 

            Rezumat: Articolul îşi propune identificarea avantajelor utilizării calculatorului în activitatea de predare – învăţare – evaluare care a devenit un mijloc de învaţământ indispensabil în zilele noastre.

      Cuvinte cheie: calculator, avantaje, dezavantaje.

 

Calculatorul este foarte util atât elevului cât şi profesorului însă folosirea acestuia trebuie realizată astfel încat să îmbunătăţească calitativ procesul instructiv-educativ, nu să îl îngreuneze. Calculatorul trebuie folosit astfel încât să urmarească achiziţionarea unor cunoştinţe şi formarea unor deprinderi care să permită elevului să se adapteze cerinţelor unei societăţi aflată într-o permanentă evoluţie.

Faţă de locul computerului în sistemul didactic, pedagogii au diverse atitudini, după cum urmează:

1. Tendinţa de respingere, în numele unei pedagogii tradiţionale, care poate conduce la crearea unui învăţământ paralel retrograd;

2. Tendinţa de a se lăsa subjugat de către mijloacele tehnice, cedându-le acestora monopolul de a-şi impune multiplele posibilităţi şi constrângeri, de a modela învăţământul;

3. Tendinţa de a pune computerul în serviciul unei pedagogii care să-l integreze într-un nou proiect de educaţie şcolară.

În zilele noastre, computerul este, în mod indiscutabil, un mijloc benefic de instruire didactică. Putem afirma că este un mijloc instructiv revoluţionar, cu un impact asupra procesului de învăţământ aşa cum nu a mai existat de la momentul apariţiei manualelor şcolare.

Principalele avantaje ale calculatorului folosit ca instrument eficient de învăţare sunt următoarele:

Calculatorul asigură învăţarea prin joc. Multe produse educaţionale transformă învăţarea într-o activitate distractivă. Deoarece copiii învaţă cel mai uşor atunci când se joacă şi deoarece copiilor le place să se joace pe computer, învăţarea pe calculator poate fi soluţia ideală. Copilul învaţă lucruri noi fără să depună un efort special şi fără să se plictisească sau să fie distras cu usurinţă.

Calculatorul facilitează înţelegerea noţiunilor noi, de care copilul se apropie mai greu. Ele sunt mai uşor înţelese prin intermediul computerului întrucât acesta oferă suport vizual şi auditiv şi face posibilă interactivitatea. În plus, copilul nu mai este nevoit doar să asculte informaţiile pe care i le oferă profesorul, ci le descoperă el însuşi şi are posibilitatea de a vedea “ce se întâmplă dacă...”.

Calculatorul face posibilă modelarea şi simularea fenomenelor care nu pot fi observate în realitate. Computerul poate compensa cu succes dotarea insuficientă a laboratoarelor din şcoli şi poate uşura înţelegerea proceselor sau fenomenelor care nu sunt evidente. În plus, elevul poate reface oricând şi de oricâte ori doreşte experimentele de laborator, poate vizualiza animaţiile multimedia şi poate simula diferitele fenomene naturale.

Calculatorul facilitează rezolvarea de probleme. Prin intermediul testelor cu feedback, care atunci când copilul greşeşte, îi oferă indicii de rezolvare (atât indicii teoretice, cât şi sub forma unor probleme asemănătoare). În felul acesta, pas cu pas, copilul este ajutat să înţeleagă şi să înveţe cum se rezolvă diferitele tipuri de probleme.

Calculatorul folosit în învăţare ajută la consolidarea informaţiilor. Informaţia teoretică nu este suficientă pentru învăţare, iar elevul are nevoie de situaţii în care să aplice cunoştinţele pe care le-a învăţat. De aceea, cele mai multe jocuri educaţionale conţin o serie largă de exerciţii prin care copilul îşi fixează cunoştinţele.

Un alt avantaj pe care îl oferă învăţarea prin intermediul calculatorului îl reprezintă posibilitatea testării nivelului de cunoştinţe la care a ajuns elevul. Rezultatele la test sunt furnizate în câteva secunde, de obicei însoţite de recomandari privind felul în care elevul îşi poate îmbunătaţi performanţa.

Pentru ca educaţia copilului să beneficieze de toate aceste avantaje, este bine să urmărim câteva recomandari generale:

·                    Supraveghează-l atunci când stă prea mult timp în mediul online.

·                    Învaţă-l să selecteze informaţia, astfel încât să nu piardă prea mult timp

·                    Învaţă-l care este poziţia corectă îin faţa calculatorului.

·                    Verifică mereu ce site-uri a vizionat copilul, pentru a şti care îi sunt preocupările şi pentru a evita pericolele online.

Calculatorul trebuie privit astfel ca un instrument în educaţia elevilor. Depinde de fiecare profesor şi părinte cum alege să-l folosească şi cum îi învaţă pe copii să-l utilizeze. Prin lecţiile pe calculator şi jocurile educaţionale, profesorii cresc interesul elevilor pentru şcoală pentru că le stimulează imaginaţia şi învăţarea prin descoperire.

 

BIBLIOGRAFIE

Dulamă Maria Eliza, (2006), Tendinţe actuale în predarea şi învăţarea geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2006

Ultima actualizare în Vineri, 11 Octombrie 2013 18:21
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Organizarea si desfasurarea admiterii in…

ORDIN privind organizarea si desfasurarea admiterii în învatamantul liceal de stat, pentru anul scolar 2011-2012     În baza prevederilor Legii învatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, În temeiul Hotararii Guvernului nr....

Read more

Director manager lider

DIRECTOR, MANAGER, LIDER… Profesor Elena Marica Şcoala Gimnazială Pietrari-Dâmboviţa Articolul evidenţiază modul cum managerii pot influenţa performanţele unităţilor pe care le conduc, prin implicarea responsabilă a tuturor angajaţilor şi transformarea...

Read more

Studiul critic al manualelor scolare

STUDIUL CRITIC AL MANUALELOR ŞCOLARE   Prof. Sandu Diana Colegiul Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara   Studiul se referă la modul în care este tratată tema “Compuşi hidroxilici” în manualele de chimie pentru clasele...

Read more

Aplicatii ale nanotehnologiilor

Aplicatii ale nanotehnologiilor

III. APLICAŢII ALE NANOTEHNOLOGIILOR III.1. Materiale textile Nanotehnologia poate fi utilizată pentru a crea materiale textile cu performanţe superioare, fără a le compromite calităţile acestora referitoare la aspect, calitate...

Read more

Creativitatea dimensiune psihologica a p…

CREATIVITATEA – DIMENSIUNE PSIHOLOGICĂ A PERSONALITĂŢII UMANE Prof. ȋnv. Primar Stavăr – Oprişan Mihaela- Alexandra Şcoala Gimnazială “Anghel Saligny” Focşani, Vrancea Creativitatea a...

Read more

Postmodernismul

POSTMODERNISMUL Georgeta-Irina Rusu, Şcoala Gimnazială ,,Ion Creangă"Bacău         Un curent controversat apărut ca o reacţie la modernism, postmodernismul s-a manifestat cu precădere după cel De-al Doilea Război Mondial, în toate domeniile: filosofie,...

Read more

Responsabilul cu Formarea Continua atrib…

Responsabilul cu Formarea Continuă (RFC) - atribuţii     A. Informare   1. Cunoaşterea legislaţiei privind perfecţionarea şi formarea continuă a cadrelor didactice şi a cadrelor didactice auxiliare; 2. Asigură accesul la informaţie pentru tot personalul...

Read more

Simularea examenelor de evaluare nationa…

Simularea examenelor de evaluare nationala si bacalaureat 2015   Vezi ordinul si calendarul simularea evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a din anul scolar 2014-2015, respectiv: ·         Ordinul privind organizarea si desfasurarea simularii...

Read more