Bildungsroman ratat in Femeie iata fiul tau de Sorin Titel |
Marţi, 08 Noiembrie 2011 00:00 |
BILDUNGSROMAN RATAT ÎN
FEMEIE, IATĂ FIUL TĂU DE SORIN TITEL
Prof. Drd. Ramona Nedea
Colegiul Tehnic Buzău
Bildungsromanul este o temă predilectă a literaturii universale; ratarea devenirii face ca această temă să fie integrată modernităţii. Pornind de la Annik de Souzennelle – Simbolismul corpului uman – am identificat această temă a bildungsromanului ratat în romanul lui Sorin Titel, Femeie, iată fiul tău şi am argumentat-o printr-unul dintre personajele sale – Marcu.
Cuvinte cheie: bildungsroman ratat, maturizare, personaj
Tema maturizării, a formării unei personalităţi este o temă comună în literatura universală. Bildungsromanul este axat exclusiv pe acumulări de experienţe de către un personaj care, iniţial, se prezintă ca o foaie imaculată pe care viaţa urmează să îşi pună amprentele decisive[1].
Din perspectiva dezvoltării omului în timp, a maturizării sale, Annik de Souzennelle identifică trei etaje:
„De la Malkut, la cărarea ce uneşte Hod de Netsah, respectiv de la picioare până la nivelul şoldurilor şi al şalelor, se defineşte un prim etaj. De la această cărare orizontală până la cea care, mai sus, e paralelă cu ea, unind pe Din cu Hased, (umerii) în patrulaterul ce formează trunchiul corpului, se defineşte un al doilea etaj. În sfârşit, triunghiul superior, capul, formează al treilea etaj”[2].
Primul etaj este cel al copilăriei, al doilea cel al vârstei adulte, iar cel de al treilea este cel al capului „determinat de noile câmpuri de conştiinţă ce se deschid în jurul diferitelor vârste”[3].
La nivelul primului etaj, cel al lui A AVEA, copilul dobândeşte cunoaşterea lumii imediate şi concrete ce-l înconjoară. O percepe, mai întâi, prin simţuri, şi mai apoi prin intelect, studiind-o în profunzime, inventariindu-i elementele în timp şi în spaţiu.
Marcu se află, în partea a treia a romanului Femeie, iată fiul tău, în stadiul în care percepe lumea prin simţuri, văzul fiind cel care domină. Primul eveniment care se fixează în mintea sa este cel al tăiatului porcului, la care el asistă din culcuşul cald al patului, iar apoi, aşezat la fereastra acoperită cu flori de gheaţă, priveşte, ca prin ochean fugărirea şi prinderea porcului. Al doilea simţ care intervine în cunoaşterea lumii este cel auditiv, prezent tot în scena tăierii porcului. Sacrificiul acestuia este perceput, auditiv, prin liniştea care se instituie ca o aşteptare înfiorată, apoi prin guiţatul animalului şi, din nou vizual, prin zăpada înroşită, mâinile roşii, porcul sacrificat.
Cel de al doilea etaj, al lui A FI, este etajul vârstei adulte, la care se presupune că au ajuns deja părinţii, „aceşti doi care îl reflectă pe unu”[4] şi între care copilul creşte armonios. La acest etaj, părinţii îi facilitează copilului calea spre propriile sale structuri, apărând în schemă ca „nişte cârje pe care copilul le va arunca foarte repede, cu excepţia când ele îi vor servi definitiv de picioare, şi, drept urmare, nu ca deveni nicioadată adult”[5]. La acest nivel omul îşi săvârşeşete adevărata naştere, îşi elaborează viaţa esenţială şi intră în experienţa ontologiei sale. La primul etaj, omul există, la al doilea el este. La etajul Fiinţei se produce adevărata trezire a conştiinţei, iar a părăsi primul etaj al Existenţei pentru a ajunge la cel al Fiinţei înseamnă a părăsi ignoranţa pentru a trăi[6]. Trezirea fiinţei nu are loc decât printr-o dragoste adevărată (de exemplu Alba ca zăpada..).
În romanul Femeie, iată fiu tău, iniţierea, formarea sunt ratate, cei doi Marcu neputându-le duce până la capăt. Primul Marcu ratează iniţierea deoarece nu se poate desprinde în totalitate de mama sa, Sofia. Neputând să îşi trăiască viaţă, să se bucure de ea, moare în locul ofiţerului a cărui ordonanţă era. Referitor la neputinţa de a se desprinde de părinţi, Annik de Souzennelle[7] vorbea despre faptul că omul suprasecurizat rămâne minor. El este un infirm care trăieşte cu teama de a nu pierde una dintre cârje (unul dintre părinţi care îi sunt sprijin). Marcu este incapabil de a-şi „contesta” părintele, deşi este la vârsta la care ar trebui să o facă, rămânând închis în labirintul pe care acesta l-a construit, asemenea unui Dedal care îşi ţine fiul, pe Icar, prizonier în labirint. Deşi Sofia îşi iubeşte fiul cu o dragoste adevărată, trezirea fiinţei nu se mai produce, Marcu rămânând pe primul etaj al dezvoltării, cel al lui a exista.
Prin Marcu pictorul se ilustrează tot un bildungsroman ratat. Aceasta pleacă la Paris pentru a deveni pictor, însă cariera sa este curmată brusc înainte de a începe, prin accidentul de maşină în urma căruia este grav rănit.
Tema ratării devenirii spirituale este o temă specifică modernităţii, iar tratarea sa în romanul Femeie, iată fiul tău, demonstrează, încă o dată, modernitatea romanelor scriitorului bănăţean.
Bibliografie:
Gorcea, Petru Mihai, Structură şi mit în proza contemporană (eseu despre destinul literar al « generaţiei şaizeci»), Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1982, p. 62
Souzennelle, Annik de, Simbolismul corpului uman, cu o postfaţă a autoarei la ediţia românească, traducere de Margareta Gyurcsik, Editura Amarcord, Timişoara, 1999, p. 62
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2011 19:04 |
|
Echivalare studii universitare de scurta durata
Printr-o nota a MEN nr. 5211 din 08.10.2013 suntem informati privind organizarea unei noi sesiuni de echivalare (sesiunea 2013-2014) pe baza ECTS/SECT a invatamantului universitar... Read more
Lecturi obligatorii pentru clasa a VI-a
Literatura română
***
Toma Alimos
***
Novac si corbul
Octavian Goga
Poezii( selectiv)
Grigore Alexandrescu
Fabule( selectiv)
George Cosbuc
Poezii( selectiv)
V. Alecsandri
Pasteluri
Mihai Eminescu
Poezii
Tudor Arghezi
Cărticică de seară, Ce-ai cu mine, vântule?
I. L. Caragiale
Momente şi schiţe
Ion Creanga
Prostia... Read more
METODOLOGIA DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A
CENTRELOR COMUNITARE DE ÎNVĂȚARE PERMANENTĂ
Capitol I
Dispoziții generale
Art. 1. Prezenta metodologie reglementează modul de înființare, organizare și funcționare a centrelor comunitare de învățare permanentă.
Art. 2. Centrul... Read more
EDUCAȚIA DIGITALĂ ÎN ȘCOALA ROMÂNEASCĂ
Profesor Magaz Vasilica Georgeta
Liceul Teoretic “ Callatis”, Mangalia
Rezumat - Acest secol este fără îndoială, secolul culturii digitale. Educaţia digitală este una din preocupările de bază... Read more
LE JARDIN MONUMENT VIVANT.
PÉDAGOGIE DU PATRIMOINE DES JARDINS EN EUROPE.
Profesor Alexie Cristina
Colegiul Tehnic Ion Mincu, Slatina
Entre 21 et 25 Février 2012, j'ai eu la chance de participer à un... Read more
COMMENT AIDER LES ÉLÈVES À DÉVELOPPER
UNE COMPÉTENCE COMMUNICATIVE?
Profesor: Popescu Mihaela
Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari
Le présent article a pour objectif principal de présenter quelque considérations méthodologiques sur le développment de la... Read more
DUALISMUL POETIC. GRIGORE ALEXANDRESCU
Prof. Becheru Ramona Florentina
Grup Şcolar Ferdinand I Rm.Vâlcea
Grigore Alexandrescu a creat în două registre estetice, aparent distincte, exprimând contradicţiile conştiinţei sale, ireductibile, interogative, greu de conciliat. Acest... Read more
Bacalaureat 2011 - Rezultate
Pe masura centralizarii, rezultatele si notele pentru judetele tarii pot fi vazute si pe pagina online edu.ro, site-ul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
Rezultatele sunt actualizate periodic,... Read more
EUGEN LOVINESCU – Relativismul şi subiectivismul judecăţilor de valoare.
Mutaţia valorilor estetice. STUDIU
Prof. Dr. Elena Nadia Vesa
Şcoala cu clasele I-VIII, Vidra
Personalitatea contradictorie a lui E. Lovinescu a fost străbătută permanent…
METODE ACTIV-PARTICIPATIVE
FOLOSITE ÎN PREDAREA MATEMATICII
Ievuţa Mirela Nicoleta - profesor
Şcoala Gimnazială ,,Ion Buteanu” Buceş
,,Un elev nu este un vas pe care trebuie să-l umpli, ci o flacară pe… POSTMODERNISMUL
Georgeta-Irina Rusu,
Şcoala Gimnazială ,,Ion Creangă"Bacău
Un curent controversat apărut ca o reacţie la modernism, postmodernismul s-a manifestat cu precădere după cel De-al Doilea Război Mondial, în toate domeniile: filosofie,… RELAȚIA DINTRE COGNIȚIILE IRAȚIONALE ALE COPIILOR
CU ADHD ȘI CELE ALE PĂRINȚILOR ACESTORA
Prof. Obancea Maria,
CJRAE-Școala ”Liviu Rebreanu”, Cluj-Napoca
Abstract: Cel mai important lucru pentru o evoluție cât mai sănătoasă…
COMUNICARE șI COMUNICATE DIDACTICE
Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel
CRDEII Cluj- Napoca
Rezumat: Didactica modernă sintetizează informații, concepte, strategii și metodici în vederea predării- comunicării…
Formular CAER 2016
Vezi formularul de aplicatie si fisa de evaluare pentru proiectele ce vor fi cuprinse in Calendarul Activitatilor Educative 2016.
INSTRUIREA ASISTATÃ DE CALCULATOR
prof. Adriana Verbinschi
Colegiul National Octav Onicescu Bucuresti
Sistemul IAC (Instruire Asistatã de Calculator) este un mediu integrat hardware-software destinat interactiunii dintre posesorii unui sistem de cunostinte si destinatarii…
CHARLES GOUNOD ŞI DOCTORUL FAUST
Prof. Gloria Ghidiceanu
Şcoala Gimnazială Mihai Viteazul, Craiova
Charles Gounod s-a născut la Paris, la 17 iunie 1818, fiu al unor artişti (tatăl pictor şi gravor, mama… GRILA DE OBSERVAȚIE COMPORTAMENTALĂ
A ELEVULUI CU ADHD
Profesor Adriana Liliana Bezman
Şcoala Gimnazială Sf. Mihail şi Gavril, loc. Smârdan, jud. Galaţi
Hiperactivitatea cu deficit de atenţie, ADHD, este una dintre tulburările…
|