CALCULATORUL ŞI IMPORTANŢA LUI ÎN PREDAREA BIOLOGIEI
Profesor Ilinca Ion
Şcoala Generală Samarineşti, judeţul Gorj
Rezumat: În învăţământul românesc, informatizarea a devenit o strategie naţională. Calculatorul este un mijloc tot mai folosit în procesul didactic atât pentru lecţii întregi cât şi pentru diferite momente ale acesteia. Este un instrument absolut necesar care valorifică capacitatea de muncă şi creativitatea elevilor şi profesorilor, reducând în acelaşi timp volumul de muncă. Sunt numeroase modalităţile prin care calculatoarele pot fi utile în educaţie. Ele aduc în mediul elevului o serie de fenomene şi procese complexe; asigură facilităţi grafice care permit celui care învaţă să perceapă complexitatea unor fenomene din perspective diverse, optimizând procesul cunoaşterii, scurtând calea de înţelegere a acestora sub imperiul asaltului informaţional.
Cuvinte cheie: calculator, tehnici moderne, proces instructiv, soft educaţional.
De ceva vreme, învăţământul românesc a venit în întâmpinarea dorinţei elevilor de a şti să utilizeze calculatorul. În acest sens şi în şcoala noastră sunt oferite condiţii pentru ca elevii să cunoască activitatea cu calculatorul în cadrul orelor speciale pentru această disciplină.
În activitatea instructiv-educativă, ca profesor de biologie la clasele V-VIII, am utilizat calculatorul pentru asimilarea, sistematizarea şi evaluarea cunoştinţelor în foarte multe situaţii.
În domeniile biologiei pot fi folosite soft-uri pentru studiul individual, pentru dispozitive experimentale, interpretarea datelor experimentale, formarea deprinderilor de a rezolva probleme. Materialele prezentate au fost cele furnizate prin prigramul SEI, dar și realizate personal.
Computerul poate fi un instrument de lucru pentru elev şi profesorul de biologie prin:
- prezentarea informaţiei sub formă grafică (tabele, scheme) sau prin realizarea unor desene;
- întocmirea şi utilizarea unor „bănci de date”, stocarea de informaţii din domeniile biologiei (genetică, ecologie, anatomie comparată ş.a.) într-o modalitate care să permită ulterior regăsirea informaţiilor care îndeplinesc anumite condiţii de date;
- învăţarea unui limbaj de programare;
- laborator de biologie asistat de calculator.
Computerul poate interveni în procesul instructiv în două moduri:
1. direct, când poate îndeplini sarcina de predare a profesorului, organizând procesul instructive-educativ.
2. indirect, când computerul este managerul instruirii. În acest caz se prezintă elevului obiectivele de atins, atribuie sarcini de lucru specifice, administrează teste pentru determinarea progresului elevului în raport cu obiectivele prestabilite, înregistrează şi raportează rezultatele obţinute, în final prescrie ce secvenţe va studia elevul în funcţie de rezultatele testului anterior.
Realizarea softurilor reprezintă o muncă în echipă a informaticienilor şi a biologilor. Deosebit de utile pentru învăţământ sunt softurile de simulare a unui fenomen real (ciclul cardiac, fotosinteza) prin intermediul unui model care are un comportament analog. Se pot „realiza în clasă” procese cum ar fi creşterea, mişcările plantelor, circulaţia sevei brute şi elaborate, permeabilitatea selectivă a membranei celulare, polaritatea acesteia, fecundaţia, mitoza şi meioza ş.a.
Ţinând cont de faptul că elevii sunt foarte receptivi la imaginile vizuale acest tip de activităţi, uşurează foarte mult munca, ajutându-ne în activitatea de predare-învăţare. Acest tip de activităţi sunt foarte atractive pentru elevi şi asigură o participare activă a acestora pe tot parcursul activităţii.Dacă toate astea se întâmplă în mod frecvent cu precădere în mediul urban, copiii din mediul rural sunt puţin mai dezavantajaţi, deoarece calculatorul nu e un obiect care este frecvent întâlnit în casele lor, acesta fiind întâlnit în şcolile lor. Având în vedere noile tendinţe în metodologia didactică, se urmăreşte realizarea unei instrumentalizări optime a acesteia prin integrarea unor mijloace de învăţământ adecvate care au un aport autentic în eficientizarea predării-învăţării.
Aceasta este o modalitate care se extinde pe măsură ce tot mai multe şcoli sunt echipate cu calculatoare ori îşi organizează laboratoarele de învăţare dotate cu calculatoare.
Utilizarea calculatorului în procesul instructiv-educativ facilitează realizarea scopurilor didactice şi idealurilor educaţionale:
1.sensibilizarea elevilor în vederea desfăşurării activităţii didactice;
2.comunicarea, transmiterea, demonstrarea şi ilustrarea noului;
3.înţelegerea noului de către elevi;
4.aplicarea şi exersarea noilor cunoştinţe teoretice şi practice;
5.fixarea şi consolidarea noilor cunoştinţe şi competenţe;
6.verificarea şi evaluarea cunoştinţelor şi abilităţilor elevilor.
Asumându-şi o serie de roluri şi funcţii în cadrul realizării acestui tip de instruire, calculatorul poate fi privit ca al treilea actor care, împreună cu profesorul şi elevii, contribuie la căutarea şi găsirea unor soluţii mai bune la problemele specifice activităţii didactice.
Instruirea asistată de calculator constituie la ora actuală una dintre principalele preocupări ale dascălilor. Esenţa acesteia constă în distribuirea materialului de studiu în unităţi sau „cuante de informaţii” care să poată fi asimilate dintr-o dată, punând în faţa elevului probleme şi cerându-i o activitate îndreptată spre rezolvarea lor.
Calculatorul nu este utilizat pentru a înlocui activitatea de predare a cadrului didactic, ci pentru a veni tocmai în sprijinul predării, ajutându-l astfel să-şi îndeplinească mai bine funcţia sa didactică fundamentală.
Prioritatea învăţământului o constituie informatizarea, softul educaţional, reprezentat de programele informatice special dimensionate în perspectiva predării unor teme specifice, ceea ce reprezintă o necesitate evidentă presupusă de această prioritate. Programul de calculator poate deveni un suport important pentru o predare eficientă.
Bibliografie:
Bârză, Silviu, Bazele informaticii si noțiuni de birotică, Ed. Fundaţiei României de mâine, Bucureşti, 2002
Ionescu, C., Metodica predării informaticii, Univ. Babeş-Bolyai, Cluj, 1998
Ionescu, Miron, Demersuri creative în predare si învăţare, Ed. Presa Universitară Clujeană, Cluj, 2000
Magdas I., Didactica informaticii, de la teorie la practică, Editura Clusium, 2007
Radu, Ion T., Evaluarea în procesul didactic, E.D.P., București, 2000
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|