Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cerinte deontologice privind activitatea personalului didactic de predare
Marţi, 14 Septembrie 2010 07:22

 

 

CERINŢE DEONTOLOGICE PRIVIND ACTIVITATEA

PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE

 

Art.33. Personalul didactic de predare trebuie să cunoască drepturile şi obligaţiile legale în vigoare ce îi revin în unitatea de învăţământ în care funcţionează.

  

Art.34. (1) În relaţiile cu clasa/grupa de elevi, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    ţinută morală demnă, concordantă cu valorile educaţionale transmise elevilor;

b)   comportament responsabil concretizat prin respect şi consideraţie faţă de elevi;

c)    echipament sportiv adecvat şi decent, impecabil sub aspect igienic, modern şi aspectuos;

d)   aspect fizic îngrijit;

e)    stare psihică caracterizată de bună dispoziţie şi optimism, stimulativă pentru activitatea elevilor;

f)     disponibilitate totală pentru susţinerea fiecărui elev, corespunzător caracteristicilor sale, în dobândirea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor predate.

(2)

Respectarea prevederilor legislative în vigoare care interzic personalului didactic de predare următoarele:

 

a)    afectarea imaginii publice, viaţa intimă, privată şi familială a elevului;

b)   aplicarea de pedepse corporale, precum şi agresarea verbală sau fizică a elevilor;

c)    condiţionarea prestaţiei didactice la clasă sau evaluarea elevilor,  de obţinerea oricărui tip de avantaje de la elevi sau de la părinţii acestora;

d)   orice altă acţiune care ar putea leza statutul de cadru didactic.

(3) Cerinţe didactice specifice:  

a)    prezentarea la fiecare clasă a sistemului de evaluare, inclusiv cu exemplificări practice, a eşalonării susţinerii probelor de evaluare şi a scalelor de notare, a posibilelor opţiuni în alegerea instrumentelor de evaluare. Se vor prezenta şi categoriile de conţinuturi care vor face obiectul notării curente;

b)   conştientizarea elevilor asupra necesităţii obţinerii şi prezentării avizului medical şi consecinţele lipsei acestuia;

c)    prelucrarea cu elevii fiecărei clase, a prevederilor regulamentare privind frecvenţa la lecţii, precizând numărul de absenţe nemotivate care conduc la scăderea notei la purtare, la emiterea preavizului de exmatriculare sau a exmatriculării;

d)   înregistrarea la fiecare lecţie, a absenţelor în caietul personal şi în catalog;

e)    realizarea evaluării în faţa întregului colectiv al clasei, făcând publică nota/ calificativul acordat;

f)     acţionarea în consecinţă, în situaţiile de deteriorare a instalaţiilor, aparatelor, materialelor didactice specifice, a mobilierului şi a instalaţiilor electrice/ sanitare, ca urmare a unui comportament necorespunzător al elevilor.

 

Art.35. În relaţiile cu învăţătorii/diriginţii claselor, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    exercitarea activă a calităţii de membru al consiliului clasei, exprimându-şi opinia motivată asupra situaţiei şcolare sau disciplinare a elevilor;

b)   informarea promptă a învăţătorilor/ diriginţilor asupra comportamentelor atipice ale unor elevi;

c)    participarea, după caz, la şedinţele cu părinţii;

d)   informarea şi/ sau solicitarea sprijinului învăţătorului/ dirigintelui, în organizarea unor activităţi sportiv-turistice.

 

Art.36. În relaţia cu responsabilul catedrei/comisiei metodice, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    prezentarea şefului de catedră, la termenele stabilite, a documentelor de planificare şi de proiectare didactică, pentru clasele la care este normat;

b)   propunerea acţiunilor/ activităţilor specifice care urmează a fi cuprinse în programul de activitate al catedrei;

c)    îndeplinirea, cu responsabilitate, a sarcinilor specifice care îi revin din planul de activitate al catedrei;

d)   prezentarea rapoartelor scrise asupra rezultatelor obţinute în plan didactic, educativ şi competiţional, cu clasele la care este normat;

e)    informarea curentă a şeful catedrei asupra oricărui eveniment (pozitiv sau negativ) intervenit în activitatea sa;

f)     informarea conducerii unităţii de învăţământ, în timp optim, asupra oricărei indisponibilităţi de a fi prezent la lecţii;

g)    respectarea dreptului de îndrumare şi control a şefului de catedră.

 

Art.37. În relaţia cu colegii de catedră, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    disponibilitate de colaborare;

b)   respect reciproc;

c)    solidaritate;

d)   onestitate şi corectitudine.

 

Art.38. În relaţia cu conducerea unităţii de învăţământ, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    participarea sistematică şi activă la şedinţele consiliului profesoral;

b)   aplicarea hotărârilor consiliului profesoral/ de administraţie;

c)    îndeplinirea cu responsabilitate a atribuţiilor în comisiile, constituite în unitatea de învăţământ;

d)   respectarea dreptului de îndrumare şi control al directorului unităţii de învăţământ.

 

Art.39. În relaţiile cu organismele de specialitate constituite la nivel teritorial (sector, localitate, judeţ), din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    respectarea dreptului de îndrumare şi control al inspectorului şcolar de specialitate şi al profesorilor metodişti numiţi de acesta;

b)   participarea activă şi sistematică la acţiunile cercurilor pedagogice teritoriale, angajându-se în susţinerea de lecţii demonstrative, referate şi comunicări ştiinţifice, prezentări de documente de planificare, de proiectare didactică sau de evaluare;

c)    participarea activă la şedinţele comisiei pe disciplină sportivă care organizează fazele locale ale competiţiilor sportive şcolare;

d)   exprimarea disponibilităţii de a participa la activităţile de evaluare externă organizate de inspectoratele şcolare, în calitate de evaluator la disciplina educaţie fizică şi sport (bacalaureat) sau de supraveghere la alte discipline, cât şi în calitate de secretari/ vicepreşedinţi ai comisiilor de examinare;

e)    studierea ofertelor de perfecţionare profesională ale C.C.D. şi participarea la forme de perfecţionare.

 

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII

ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT

ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

 

 

 

CAPITOLUL VIII

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:55
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Practica studenteasca in constructii

Proiectul "Practica Studentilor Facultãtii de Constructii" a vizat dezvoltarea pregãtirii profesionale a studentilor, fiind realizat ca parteneriat între Universitatea Tehnicã din Cluj-Napoca, Facultatea de Constructii si Instalatii - Catedra de...

Read more

Familia factor stimulativ al potentialul…

FAMILIA - FACTOR STIMULATIV AL POTENŢIALULUI CREATIV AL COPILULUI   Cojocaru Anişoara, profesor în învăţământul primar Colegiul Naţional ,,Roman – Vodă”, Roman   Rezumat Din experienţa mea de peste treizeci de ani la catedră, pot spune...

Read more

The character s speech and language in j…

THE CHARACTER’S SPEECH AND LANGUAGE IN JOHN STEINBECK’S THE GRAPES OF WRATH   Profesor Dumitru Maria Magdalena Liceul Tehnologic “Constantin Brancuşi”- Piteşti     Steinbeck’s characters are simple people and so is their language.They don’t have...

Read more

Rolurile profesorului in managementul cl…

ROLURILE PROFESORULUI ÎN MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI         Profesor Coman Valentina Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși, Pitești   Rezumat: Articolul îşi propune evidențierea rolurilor cel mai des întâlnite în relația cu clasa de elevi Cuvinte cheie: rol,...

Read more

Asigurarea calitatii in educatie

ASIGURAREA CALITĂŢII ÎN EDUCAŢIE   Prof. Gălăţan Daniela Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I, Timişoara   Învăţământul este considerat ca un furnizor de servicii în care se includ învăţarea, evaluarea şi orientarea elevilor. În acest context,...

Read more

Elevi cu tulburari de invatare

ELEVI CU TULBURĂRI DE ÎNVĂŢARE   Învăţător Radu Emilia Rodica Şcoala cu clasele I –VIII Nr. 19 „Avram Iancu” Timişoara              Sintagma „tulburări de învăţare” este cunoscută în literatura de specialitate sub diverse denumiri:...

Read more

Structura anului scolar 2013 2014 in dez…

Structura anului şcolar 2013-2014 în dezbatere publică   Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică, până la data de 31 mai, proiectul de Ordin de ministru privind structura anului școlar 2013-2014....

Read more

Rolul educatiei estetice in formarea per…

ROLUL EDUCAȚIEI ESTETICE ÎN FORMAREA PERSONALITĂȚII ELEVILOR Prof. înv. primar Doina Dumitru Şcoala Gimnazială Fitioneşti Educația estetică, ca latură a educației, îndeplinește multiple funcții educative, exercitând o acțiune multilaterală...

Read more