|
|
Vineri, 08 Ianuarie 2010 20:44 |
ACTIVITÃŢI COMPLEMENTARE PENTRU VALORIFICAREA POTENŢIALULUI ELEVILOR
ŞI A FORMÃRII LOR
CA CETÃŢENI EUROPENI
prof. Ciucã Cristina
Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu
Activitatea educativã scolarã si extrascolarã reprezintã un echivalent al educatiei formale în perspectiva dezvoltãrii personalitãtii elevului si a integrãrii lui în societate. Experientele înregistrate în domeniul activitãtii educative scolare si extrascolare, la nivelul claselor de gimnaziu, justificã contributia activitãtilor complementare în dezvoltarea personalitãtii tinerilor. Implicarea elevilor si a cadrelor didactice în activitatea educativã, programe si proiecte educationale, alãturi de partenerii educationali, de pãrinti, de societatea civilã, media si comunitate, reprezintã posibilitãti reale de stimulare a implicãrii în promovarea valorilor si principiilor etice: respectarea drepturilor omului, toleranta, pacea, cetãtenia activã. Proiectarea activitãtilor extrascolare pentru un an de studiu are un caracter de provizorat deoarece ideile imprevizibile ale elevilor pot extinde domeniile de participare activã ale acestora.
Câteva activitãti scolare si extrascolare din perioada 2007-2009 desfãsurate de un grup de elevi si profesori ai scolii noastre s-au dovedit adaptate la caracterul dinamic al societãtii prezente. Programul Noi în Europa este un program educaional al Junior Achievement România care exploreazã mediul de afaceri european felul în care diversitatea resurselor si locatiilor afecteazã indivizii si firmele, generând interdependenta tãrilor. Elevii deprind abilitãti si concepte specifice mediului de afaceri si economiei si înteleg nevoia de a coopera pentru a folosi resursele cât mai eficient. Programul contribuie si la o mai bunã cunoastere a economiei europene si la o întelegere a cum se iau deciziile într-o afacere.
Activitãtile realizate în cadrul acestui program au permis elevilor sã se organizeze în vederea creãrii unui mediu de afaceri, în distribuirea sarcinilor si în asumarea responsabilitãtilor impuse de administrarea unei companii. Au ales ca obiect de activitate al companiei publicitatea pentru turismul local. În acest sens au realizat un CD, un set de ilustratii si un ghid ce cuprind institutii, obiective culturale, lãcase de cult din zona natala si din judetul Buzãu. Prezentarea obiectivelor mentionate s-a realizat într-o manierã juvenilã, însã implicarea în acest program le-a oferit posibilitatea dezvoltãrii spiritului organizatoric, a asumãrii de responsabilitãti si a lucrului în echipã. Faptul ca nu au fost premiati la sfârsitul programului nu i-a transformat în pesimisti. Au înteles cã afacerea necesitã o altã organizare si o altã orientare. Acesta a fost motivul pentru care elevii au solicitat implicarea într-un alt program care sã dezvolte abilitãtile lor personale.
Programul Prevenirea abandonului scolar a fost conceput pentru a ajuta elevii sã îsi dezvolte o atitudine pozitivã fatã de necesitatea educatiei si fatã de viitorul lor. Modulul le explicã elevilor beneficiile si avantajele economice ale educatiei pe care o primesc în scoalã. Pe parcursul derulãrii programului, elevii au participat la diverse activitãti, pentru a întelege care este “pretul pe care îl vor plãti” daca vor renunta prea devreme la educatie ss care sunt beneficiile de care se vor bucura prin obtinerea unui nivel cât mai înalt de pregatire. Prin activitãti ca: Joaca de-a “SUCCESUL”, Învãtând din experientã, Costul vietii, Cunoasterea de sine, Stabilirea obiectivelor personale, elevii si-au descoperit abilitãtile si aptitudinile prin realizarea unei riguroase autoevaluãri, au pus rezultatele acestei autoevaluãri în relatie cu profesiile si carierele pentru care au optat în prima lectie, au descoperit importanta stabilirii de obiective punctuale în calea lor cãtre obtinerea succesului.
Feedback-ul acestor activitãti a constat în realizarea unui spectacol în care scenaristul, regizorul si actorii au fost elevii implicati în program. Spectatorii invitati au fost prietenii tinerilor, familiile, colegii, cadrele didactice si conducerea scolii. Prin scenetele prezentate, tinerii au încercat sã transmitã celor prezenti frãmîntãrile si problemele specifice vârstei lor. S-a realizat astfel întãrirea respectului de sine, întelegerea prieteniei, a iubirii si a solidaritãtii umane.
Concluzii. Programele educationale si activitãtile scolare reprezintã spatiul aplicativ în care elevii realizeazã transferul cunostintelor, abilitãtilor si a competentelor dobândite în scoalã. Prin activitãtile realizate se stimuleazã implicarea tinerilor în asumarea responsabilitãtilor sociale. Initierea, realizarea si participarea elevilor la programele educationale îi ajuta în pregãtirea pentru a deveni cetãteni activi ai spatiului european.
Referinte bibliografice:
1. MECI, Strategia dezvoltãrii activitãtii educative scolare si extrascolare, Bucuresti, 2007
2. http://www.jaromania.org/
3. http://www.tpv.ro/
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:24 |
|
TIPURI DE INTELIGENŢE
Prof. Popp Loredana
Colegiul Tehnic “AZUR” Timişoara
Individul “vinovat” pentru identificarea tipurilor de inteligenţe este Howard Gardner, în cartea "Frames of Mind: The Theory of Multiple... Read more
ZICEREA ÎN FOLCLOR – SUB SEMNUL FORMALIZĂRII
Zicerea în folclor este guvernată de fenomenologia faptelor (oralitatea, caracterul colectiv, tradiţional, sincretismul limbajelor), care imprimă textului popular coordonate specifice, modalităţi structurale şi... Read more
CARTEA - PRIETENUL NEPREȚUIT
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Cine nu ştie citi, nu se poate instrui, nu poate realiza nici un progres care să-l conducă spre autoinstruire şi autoeducaţie.... Read more
METODE INTERACTIVE DE
PREDARE - ÎNVĂŢARE - EVALUARE
Prof. înv. primar DOBREA MONICA
Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău
Motto: „Să nu-i educăm pe copii... Read more
EDUCAŢIA GLOBALĂ
- REPERE METODOLOGICE -
4. ACTIVITĂŢI – PLANIFICARE, ORGANIZARE ŞI EVALUARE
4.1. PLANIFICAREA ACTIVITĂŢILOR: PERSPECTIVĂ, RESURSE, COOPERARE
Activităţile din sfera educaţiei globale pornesc de la premiza parteneriatului, a valorizării experienţei fiecărui partener,... Read more
INTERFERENȚE SIMBOLISTE ȘI PARNASIENE
ÎN CAPITOLUL NOAPTEA DE ARGINT DIN THALASSA
LUI ALEXANDRU MACEDONSKI
Drd. Miron Costina Violeta
Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj
Thalassa1, publicată în Cartea de aur, 1902,... Read more
C’EST QUOI, LE TRADUCTEUR?
Prof. Pîrlog Daniela,
Şcoala Gimnazială Băleni, Galaţi
On se propose, par cet article, d’expliquer aux étudiants de la langue française les tâches du traducteur et ce qu’il... Read more
REGULAMENT DE ORGANIZARE A ACTIVITĂȚILOR
CUPRINSE ÎN CALENDARUL ACTIVITĂȚILOR EDUCATIVE, ȘCOLARE ȘI EXTRAȘCOLARE
În plan european, iniţiativa promovării activităţii educative extraşcolare aparţine Consiliului Europei, prin Comitetul de Miniştri, care şi-a concretizat demersurile... Read more
ROLUL DISCIPLINELOR DE SPECIALITATE
ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL LICEAL TEHNIC
Profesor Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin
Formarea competenței profesionale a unui absolvent este asigurată prin instruirea sa complexă și progresivă, pornind de la problemele…
ROLUL FAMILIEI ÎN RELAŢIA ŞCOALĂ-COMUNITATE
Înv. Marc Aurica,
Şcoala Gimnazială Câmpeni, jud. Alba
Educaţia este o acţiune la care îşi dau concursul şcoala, familia, întreaga societate. Colaborarea între toţi factorii educaţionali,…
STUDIUL EVOLUŢIEI PROCESOARELOR
Prof. Farkas Ana Maria
Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov
1. Primele procesoare
Apariţia procesoarelor desktop începe în 1993, odatã cu apariţia primului Pentium.
Primul model disponibil rula la o frecvenţă de…
Jocuri online pentru tineri
Oamenii moderni prefera activitati moderne, iar cand vine vorba de timp irosit online, majoritatea il cheltuie pe site-uri de jocuri kizi. Nu e doar o moda ci…
FORMAREA ATITUDINII DE IUBIRE FAŢĂ DE DUMNEZEU
A TINERILOR SOCIETĂŢII DE ASTĂZI
Prof. MĂTĂLICĂ PAULA
Şcoala Gimnazială, comuna HERĂEŞTI – NEAMŢ
REZUMATUL LUCRĂRII
… Selecţia cadrelor didactice în vederea constituirii
Corpului Naţional de Experţi în Management Educaţional
Etape:27 februarie - 12 martie 2012
Completarea formularului de selecţie online.
Raport număr candidaţi înscrişi în etapa de…
ŢIE CÂT ÎŢI PASĀ DE ŞCOALĀ?
Institutoare Teodora Pereni Nacov
Liceul Teoretic ”J. L. Calderon” Timişoara
Nouā, da, ne pasā de şcoalā.
Cât? Sā vedem: am fost copii, elevi… CREATIVITATEA ŞI INOVAŢIA – PREMISE
ALE PERFORMANŢEI ÎN EDUCAŢIE
Profesor Magaz Georgeta
Liceul Teoretic “Callatis”
În contextul actual, al schimbărilor rapide, al competiţiei acerbe şi accelerate care…
CONSIDERAŢII ASUPRA EVOLUŢIEI SCRIS – CITITULUI
Prof. Iulia-Emanuela Pop,
Profesor educator la CSEI Şimleu Silvaniei, structura Speranţa, Zalău
Actul grafic
Scrisul este considerat ca fiind o formă de exprimare a limbajului, ce implică…
|
|