COMBATEREA ABSENTEISMULUI ŞCOLAR
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat
Fenomenul de absenteism conduce la insuccesul şcolar şi constituie un pas important spre abandonul şcolar. Pentru a putea ţine sub control acest fenomen, absenteismul trebuie urmărit, prin diverse mijloace, prevenit şi redus cât mai mult posibil.
Mijloacele prin care se poate preveni şi reduce absenteismul şcolar sunt următoarele:
a) demersuri la nivelul fiecărei instituţii şcolare;
b) demersuri la nivelul central;
a) Demersuri la nivelul fiecărei instituţii şcolare - presupun mai multe acţiuni la nivel de unitate şcolară:
1. Realizarea de lecţii bine concepute, atrăgătoare pentru elevii din clasa respectivă. Ministerul Educaţiei oferă pe site-ul www.edu.ro modele de planificări calendaristice, astfel cadrele didactice îşi pot realiza planificările ţinând cont de noutăţile apărute.
In fiecare unitate şcolară Comisia pentru Evaluare şi Asigurarea Calităţii şi directorul unităţii şcolare urmăresc pas cu pas pregătirea pentru fiecare oră şcolară, parcurgând următoarele etape:
v Pentru profesorii debutanţi - este obligatoriu existenţa schiţei lecţiei realizate;
v Depistarea unor deficienţe în cadrul actului de predare - învăţare;
2. Fiecare instituţie de învăţământ are obligativitatea de a înregistra absenţele şcolare şi a institui imediat un parteneriat solid cu familia elevului în cauză.
Un pas foarte important în urmărirea absenteismului şcolar este acela ca fiecare profesor de specialitate să monitorizeze absenţele fiecărui elev la disciplina sa, astfel încât dirigintele clasei să poată prevenii depăşirea numărului admis de absenţe lunare.
Aplicarea măsurilor din cadrul Regulamentului de Ordine Interioară în toate cazurile de abatere ale elevilor (indiferent de statutul părinţilor acestora).
Evaluarea realismului tematicii întâlnirilor comisiei diriginţilor, a strategilor proiectate pentru fiecare întâlnire (discutăm despre calitatea şi realismul obiectivelor propuse, prezenţa obligatorie a metodelor de tipul formativ - informative, prezentarea şi fixarea rezultatelor aşteptate etc).
La nivelul fiecărei unităţi şcolare trebuie urmărite următoarele acţiuni:
a) selectarea profesorilor diriginţi în raport cu capacităţile lor formale;
b) evaluarea strictă a rezultatelor reale ale profesorilor diriginţi;
c) abilitatea cadrelor didactice în domeniul managementului clasei şi a realizării studiilor de caz;
d) iniţierea unei informări a părinţilor prin realizarea de: grafice privind randamentul şcolar individual al elevilor, grafice privind absenteismul scolar al acestora;
e) realizarea de ateliere lunare de lucru cu părinţii şi elevii aflaţi cu probleme de absenteism şcolar, astfel încât să poată fi identificată cauza majoră care îî determină pe elevi să absenteze masiv.
Problema combaterii absenteismului şcolar este o problemă spinoasă, care se află permanent in atenţia Comisiei pentru Evaluare şi Asigurarea Calităţii, a coordonatorilor de unităţi şcolare şi a directorilor şcolari.
Toate aceste măsuri trebuie completate cu introducerea unui sistem de monitorizare şi raportare a absenţelor (de exemplu monitorizarea video).
b) Demersuri la nivelul central - vizează două aspecte:
1. Monitorizarea de la fiecare instituţie şcolară a numărului de absenţe pe lună - această monitorizare se realizează de o anumită persoană, iar datele primite se vor introduce într-un format electronic. Periodic aceste informaţii vor fi trimise la ministerul de resort, în vederea optimizării politicii de prevenire şi reducere a absenteismului şcolar.
2. Introducerea in planul de acţiune la nivel central - această acţiune urmăreşte responsabilizarea tuturor elementelor din sistemul educaţional.
Astfel, prin investiţia în domeniul cercetării, reducerea sărăciei, creşterea performanţelor în domeniul educaţional, se va realiza:
- reducerea ratei de părăsire a şcolii;
- creşterea procentului de absolvenţi de studii liceale;
- corelarea conţinuturilor curriculare (cunoştinţe, deprinderi, priceperi, atitudini, valori şi comportamente) cu exigenţele pieţei muncii existentă la ora actuală;
Pentru realizarea acestor obiective trebuie realizat un parteneriat real între toţi factorii, care sunt implicaţi în desfăşurarea şi dezvoltarea domeniului educaţional.
Bibliografie
1. Ionescu Miron, Ioan Radu - Didactica modernă, Editura Dacia, 2001;
2. Costache Luminiţa, UNICEF - Ghid de lucru pentru prevenirea şi combaterea abandonului şcolar, Vanemonde, 2012;
3. Neamţu Cristina - Devianţa şcolară, Editura Polirom, 2003;
4. Nicola Ioan - Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, 2003;
5. Jigău Mihai - Consilierea carierei, Editura Sigma, 2001.
|