Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Competenta si eficienta profesionala si pedagogica a profesorului de matematica
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Ianuarie 2014 22:13

COMPETENŢA ŞI EFICIENŢA

PROFESIONALĂ ŞI PEDAGOGICĂ A PROFESORULUI DE MATEMATICĂ

 

Profesor Păduraru Constantin Eugen

Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău

 

Rezumat

            Articolul de specialitate propus urmăreşte să enumere principalele competenţe ale cadrului profesoral la disciplina matematică şi noutăţile privind modalitatea de interpretare a rezultatelor la examenele naţionale. Din perspectiva noului curriculum naţional se desprinde ideea conform căreia rezultatele şcolare sunt percepute ca performanţe, iar performanţele şcolare sunt interpretate în funcţie de competenţe şi capacităţi.

 

În actualul context social - educaţional se promovează conceptul de profesor flexibil la disciplina matematică. În cadrul acestui concept este înglobată ideea conform căreia gândirea profesionala în cadrul unei situaţii problematice este percepută ca o gândire bazată pe acţiune.

            Formarea competenţelor cheie care pot fi folosite în soluţionarea unor situaţii problematice cognitive este  un obiectiv important în cadrul formării pentru cariera didactică.

            În structura de personalitate a cadrului didactic la disciplina matematică există o serie de competenţe - care prin operaţionalizarea şi adaptarea lor la situaţii didactice din zona matematicii concrete - evidenţiază eficienţa pedagogică.

            În structura competenţelor pedagogice sunt integrate:

- competenţe de specialitate - presupune cunoaşterea conţinutului teoretic aferent domeniului matematic şi tehnic;

- competenţe psiho-pedagogice - este capacitatea de a cunoaşte elevii şi de a lua în considerare particularităţiile de vârstă şi individuale ale elevilor;

- competenţe managerială - presupune capacitatea de a organiza elevii în raport cu sarcinile instruirii la disciplina matematică şi de a stabili responsabilităţile în cadrul grupului; stabilirea relaţiilor de cooperare într-un climat adecvat şi de a soluţiona conflicte;

            Din perspectiva noului curriculum naţional apar o serie de noutăţi. Printre acestea este şi modalitatea de interpretare a rezultatelor.

            Rezultatele şcolare sunt percepute ca performanţe, iar performanţele şcolare sunt interpretate în funcţie de competenţe şi capacităţi.

            Performanţa este percepută ca fiind nivelul de realizare a unei sarcini de învăţare; competenţa reprezintă posibilitatea de a rezolva, în cadrul unor contexte diferite, probleme caracteristice unui anumit domeniu; capacitatea constituie aspectul vizibil al unei competenţe.

            Din experienţele anterioare ale evaluatorilor la disciplina matematică se desprind o serie de întrebări cu caracter practic:

a) Sunt pregătite în mod corespunzător cadrele didactice pentru realizarea unor roluri tot mai complexe?

b) Care sunt competenţele generale şi specifice care trebuie formate pe parcursul formării iniţiale?

c) Ce trebuie preluat din experienţa altor curriculumuri europene?

            Printre soluţiile propuse şi acceptate amintesc următoarele:

a) articularea formării iniţiale cu formarea continuă;

b) echilibrarea formării ştiinţifice cu formarea psihopedagogică;

c) lărgirea ariei de formare profesionala;

            Actualele programe de formare iniţială a profesorilor îşi focalizează atenţia pe identificarea competenţelor profesionale, pe formarea şi dezvoltarea acestor competenţe cu ajutorul profesorilor cu experienţă la catedră.

            Un rol important îl joacă instituţii noi formate de talia Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare - care are ca principal rol conceperea şi implementarea programului de reforma a evaluării rezultatelor şcolare şi realizarea de conexiuni profesionale şi ştiinţifice cu universităţile, casele de corp didactic etc.

 

Bibliografie

1. Nicola Ioan - Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, 2003;

2. Cucoş Constantin - Teoria şi metodologia evaluării, Editura Polirom, 2010;

3. Ionescu Miron, Ioan Radu - Didactica modernă, Editura Dacia, 2001;

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Vineri, 10 Ianuarie 2014 22:40
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Art_Game - Embedded Class of English

 GAME - EMBEDDED CLASSES OF ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE   Prof. Simona Pisoi Colegiu Naţional Carol I, Craiova      In the last few years, there has been an emphasis on the development of...

Read more

Utilizarea softului educational in instr…

UTILIZAREA SOFTULUI EDUCAŢIONAL ÎN INSTRUIREA COPIILOR CU CES                                                                           Profesor Psihopedagog Ştefănescu Adreana                                     Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională „Speranţa”Timişoara     Rezumat: Integrarea softurilor educaţionale în cadrul sistemului preuniversitar de învăţământ din România vizează...

Read more

Igiena alimentatiei

IGIENA ALIMENTAŢIEI Prof. Camelia Cosma Liceul de Artă ”Ioan Sima”, Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu„, Zalău Alimentaţia este unul din factorii importanţi care influenţează starea de sănătate. Se...

Read more

Sarbatori si obiceiuri taranesti Cununa

Sarbatori si obiceiuri taranesti Cununa

Sarbatori si obiceiuri taranesti - Cununa Dintre numeroasele obiceiuri legate de muncile agricole face parte si cel numit “Cununa”, “Buzduganul” sau “Crucea”, care marcheaza sfarsitul secerisului. Dainuie din vechime, in forme...

Read more

Dimenisuni sociale in educatie

DIMENSIUNI SOCIALE ÎN EDUCAŢIE                                                 Zamciuc Cristina, profesor Colegiul Economic ”Octav Onicescu ”Botoşani                Educaţia în genere caută să realizeze trei scopuri, în care individualul şi socialul se întâlnesc şi se întretaie în...

Read more

Calculatorul si internetul

CALCULATORUL ŞI INTERNETUL – DEPENDENŢA ÎN FOLOSUL EDUCAŢIEI   Orice pãrinte este îngrijorat de dezvoltarea si educarea copiilor lui. Dacã în urmã cu câtiva ani, televizorul era o grijã a pãrintelui din...

Read more

Principalele dimensiuni ale managementul…

                       PRINCIPALELE  DIMENSIUNI ALE MANAGEMENTULUI                                                         CLASEI DE ELEVI   Institutor  Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, Judeţul Botoşani               Dimensiunile centrale ale managementului clasei de elevi, identificate la...

Read more

sterilitatea

STERILITATEA     Prof. Cosma Camelia Veronica Liceul de Artă “Ioan Sima”, Zalău     Sterilitatea la femei Cauzele care duc la sterilitate feminină sunt numeroase. Pentru ca femeia să rămână însărcinată şi să ducă sarcina la termen...

Read more