Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Competentele cheie europene
Miercuri, 15 Septembrie 2010 15:14

      Competenţele cheie europene relevante pentru disciplină  

      Curriculum-ul românesc nu se poate situa în afara tendinţelor mari ale educaţiei europene. Din acest punct de vedere, programele de limba şi literatura română pentru învăţământul obligatoriu au în vedere şi documentele europene privind educaţia, documente la care România a aderat.

 

      Comisia Europeană pentru educaţie a realizat un document în care este descris un „profil de formare european“, care propune cu titlu de recomandare noile competenţe de bază necesare tuturor persoanelor pentru a face faţă cerinţelor societăţii şi economiei bazate pe cunoaştere şi pentru a le facilita accesul post-şcolar la învăţarea pe toată durata vieţii. Aceste competenţe de bază (key-competences), care vizează şcolaritatea obligatorie, sunt:

§         Comunicare în limba maternă

§         Comunicare în limbi moderne

§         Competenţe în domeniul tehnologiei informaţiei şi al comunicării

§         Competenţe în domeniile matematică, ştiinţe şi tehnologii

§         Educaţie antreprenorială

§         Competenţe civice şi de relaţionare interpersonală

§         A învăţa să înveţi / Educaţia pe parcursul întregii vieţi

§         Deschidere culturală / Sensibilizare la cultură (Cultural awareness)

 

 

1.                  Competenţe care au contribuţie directă

 

Principalul domeniu de interes pentru disciplina limba şi literatura română este comunicarea în limba maternă, aşa cum este definită în documentul european Competenţe cheie pentru învăţământul pe tot parcursul vieţii – Cadrul european de referinţă, Anexa la recomandarea Parlamentului şi a Consiliului European, 2006:Comunicarea în limba maternă este abilitatea de a exprima şi de a interpreta concepte, gânduri, sentimente, fapte şi opinii, atât în formă scrisă, cât şi orală (ascultare, vorbire, citire şi scriere), şi de a interacţiona lingvistic adecvat şi creativ, în diverse  contexte sociale şi culturale: în educaţie şi formare, la muncă, acasă şi în timpul liber”. 

 Această competenţă-cheie se transpune într-un set de cunoştinţe, deprinderi, atitudini specifice, sistematizate în tabelul de mai jos şi care se regăsesc, explicit sau implicit, în programele de limba şi literatura română:

 

Cunoştinţe

DEPRINDERI

ATITUDINI

vocabular, gramatică funcţională, funcţii ale limbii (acte de vorbire); conştientizarea principalelor tipuri de interacţiune verbală; un registru larg de texte literare şi non-literare; principalele caracteristici ale diferitelor stiluri şi registre de limbă; variabilitatea limbii şi a comunicării în diferite contexte

comunicare orală şi în scris într-o varietate de situaţii, monitorizarea şi adaptarea propriei comunicări la cerinţele situaţiei; sunt incluse şi: a distinge şi a folosi diferite tipuri de texte; a căuta, a colecta şi a procesa informaţia, a folosi resurse, a formula şi a exprima argumente orale şi scrise în mod convingător, adecvat contextului.

deschiderea (dispoziţia) pentru  dialog constructiv, aprecierea calităţilor estetice şi dorinţa de a le promova şi interesul pentru interacţiunea cu alţii; conştientizarea impactului limbajului  asupra celorlalţi şi nevoia de a înţelege şi a folosi limbajul într-o manieră pozitivă, responsabilă din punct de vedere social.

 

2.                  Competenţe care au contribuţie indirectă

Comunicare în limbi străine: aprecierea diversităţii culturale; interesul şi curiozitatea pentru limbi şi comunicare interculturală

Competenţe matematice de bază în ştiinţe şi tehnologii: abilitatea de a comunica concluzii şi raţionamente care au condus la acestea, apreciere critică şi curiozitate

 

 

3.                  Competenţe transversale

 

În studiul limbii şi al literaturii române nu se poate face abstracţie de anumite domenii care vizează competenţe, cunoştinţe şi atitudini de tip transversal, pe care disciplina noastră le are în vedere în mod implicit:

Competenţa digitală (TSI): înţelegerea şi cunoaşterea specificului, a rolului şi a oportunităţilor tsi în contexte cotidiene; abilitatea de a căuta, colecta şi procesa informaţia şi de a o folosi într-o manieră critică şi sistematică; abilitatea de a folosi instrumente digitale pentru a produce, prezenta şi înţelege informaţii complexe; abilitatea de a accesa, căuta şi folosi servicii bazate pe internet; folosirea tsi pentru sprijinirea gândirii critice, a creativităţii; atitudine critică şi reflexivă faţă de informaţia disponibilă

A învăţa să înveţi: cunoaşterea şi înţelegerea strategiilor de învăţare preferate, a punctelor tari şi slabe (autoevaluare, portofoliu); dobândirea alfabetizărilor de bază: scris, citit, TIC – care sunt necesare pentru învăţare; accesarea, procesarea şi asimilarea de noi cunoştinţe şi deprinderi; managementul propriei învăţări; abilitatea de a persevera în învăţare; reflectarea critică asupra scopurilor şi ţintelor învăţării; abilităţi de învăţare autonomă pe baza autodisciplinei, colaborare în procesul învăţării, împărtăşirea achiziţiilor învăţării; organizarea propriei învăţări, evaluarea propriei munci, solicitarea de informaţii şi sprijin când este cazul; motivaţia şi încrederea pentru a continua învăţarea pe parcursul întregii vieţi; dorinţa de a aplica achiziţiile de învăţare şi experienţele de viaţă; curiozitatea de a căuta oportunităţi pentru a învăţa şi a aplica ceea ce a fost învăţat într-o varietate de contexte de viaţă

Competenţe sociale şi civice: înţelegerea codurilor de comportament şi de bune maniere general acceptate în diferite societăţi şi medii; interacţiunea dintre identitatea culturală naţională şi cea europeană;

abilitatea de a comunica constructiv în diferite medii pentru a manifesta toleranţă; exprimarea şi înţelegerea diferitelor puncte de vedere; colaborarea, asertivitate; interes pentru comunicarea interculturală; valorizarea diversităţii şi a respectului faţă de celălalt, a toleranţei pentru opiniile partenerului de comunicare; deschiderea pentru depăşirea prejudecăţilor;

Iniţiativă şi antreprenoriat: abilitatea de a identifica oportunităţi pentru activităţi personale; abilitatea de a lucra individual şi în echipe; abilitatea de a aprecia şi identifica punctele tari şi punctele slabe; iniţiativă, independenţă; motivaţie şi hotărâre de a realiza obiectivele propuse

Sensibilizare şi exprimare culturală: conştientizarea moştenirii culturale, locale, naţionale; cunoştinţe de bază referitoare la produse culturale majore; aprecierea critică şi estetică a operelor de artă şi a spectacolului, precum şi a propriei exprimări printr-o varietate de mijloace; dezvoltarea abilităţilor creative atitudine deschisă faţă de diversitatea exprimării culturale; creativitate şi dorinţă pentru cultivarea capacităţii estetice prin expresie artistică şi prin participare la viaţa culturală.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 17:05
 

Revista cu ISSN

Studiu asupra nuvelelor lui Ioan Slavici

STUDIU ASUPRA NUVELELOR LUI IOAN SLAVICI Profesor POPA GABRIELA Liceul „Voievodul Mircea”, Târgovişte Slavici este recunoscut ca autor canonic și se regăsește în manualele de liceu și, alături...

Read more

Implementarea unui program personalizat …

IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM PERSONALIZAT DE RECUPERARE A RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA ÎNVĂȚĂTURĂ   Prof.înv. preșcolar Ciolan Laura Elena G.P.P. ”Sfântul Nicolae” Câmpulung, Argeș   Rezumat Acest articol conține un studiu de caz al unui copil de...

Read more

Inspectia scolara generala a unitatilor …

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar    SECTIUNEA a 3-a Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar: desfasurarea inspectiei   Art. 26. -     Inspectia scolara generala va fi deschisa de catre coordonatorul...

Read more

Nebunia dansului in romanul Ciuleandra

NEBUNIA DANSULUI ÎN ROMANUL „CIULEANDRA”   Prof. Didin Florentina Gabriela Şcoala gimnazială Nr. 1 Vulpeşti, Argeş   Liviu Rebreanu, prin geniul său artistic, va traduce viaţa pintr-o luptă aprigă şi indisolubilă a măcinărilor de forţe. Pornind...

Read more

Metodologia cadru pentru mobilitatea per…

Metodologia cadru pentru mobilitatea personalului didactic in anul scolar 2014-2015   Vezi Ordinul nr. 5451/12.11.2013 si anexa pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2014-2015.

Read more

Comunicare si comunicate didactice

COMUNICARE șI COMUNICATE DIDACTICE Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel CRDEII Cluj- Napoca Rezumat: Didactica modernă sintetizează informații, concepte, strategii și metodici în vederea predării- comunicării...

Read more

Studierea unui buletin de analize medic…

STUDIEREA UNUI BULETIN DE ANALIZE MEDICALE prof. Arjoca Mihaela Maria Colegiul Tehnic ‘’Ion Mincu’’, Timișoara Rezumat: Fiecare om trebuie să pună preț pe sănătatea proprie...

Read more

Instrumente interactive in matematica

INSTRUMENTE INTERACTIVE ÎN MATEMATICĂ Prof. Buzea Gabriela, ȘcoalaGimnazială Nr. 56, București Rezumat : Articolul evidenţiază un exemplu prin care profesorii pot influenţa performanţele elevilor  pe care îi îndrumă, prin folosirea unor...

Read more