Competentele unui profesor |
Scris de mihaiela lazar
|
Marţi, 08 Martie 2016 20:20 |
COMPETENŢELE UNUI PROFESOR
Prof. Nadia Breazu,
Colegiul Tehnic Motru, Jud. Gorj
Cuvinte cheie: psihopedagogic, psihosocial, autoinstruire
Rolul de profesor este, poate, în societatea actuală, unul dintre cele mai solicitante, provocatoare locuri de muncă. Încă nu există şcoli superioare care să pregătescă sub toate aspectele profesori care să faţă tuturor provocărilor apărute ivite încă din prima zi la catedră. Conştientizând faptul că toţi copiii sunt indivizi cu temperamente, nevoi şi personalităţi unice, putem înţelege de ce este nevoie de mult timp petrecut la catedră pentru a deveni un bun profesor: „ Când ajungi să crezi că nu mai ai nimic de învăţat şi că poţi astfel să-i educi pe alţii, eşti terminat ca dascăl şi ca om.”, spunea Victor Eftimiu.
O bună pregătire de specialitate nu este suficientă. Un profesor care îşi iubeşte prea mult doar materia predată şi ironizează neştiinţa elevilor săi, dispreţuind ignoranţa acestora, neglijând latura afectivă ce nu ar trebui să lipsească niciunui dascăl, sădeşte în sufletul acestora sentimente de neîncredere şi aversiune faţă de acel obiect de studiu . Aşadar, componenta psihopedagogică este uneori mai importantă, aceasta vizând: capacitatea de a cunoaşte elevii şi de a lua în considerare particularităţile lor de vârstă şi individuale, capacitatea de a-i pregăti pe elevi pentru autoinstruire şi autoeducare. Latura psihosocială şi managerială a profesorului se relevă în următoarele aptitudini: capacitatea de a organiza elevii în raport cu sarcinile instruirii, de a stabili responsabilităţile în cadrul unui grup,de a stabili relaţii de cooperare, un climat adecvat în cadrul grupului, capacitatea de a orienta, organiza, îndruma, motiva şi de a lua decizii în funcţie de situaţie .
După opinia altor autori (H Morine şi G. Morine ) rolurile didactice principale ale profesorului sunt, în prezent, următoarele: furnizor de informaţie, model de comportament, creator de situaţii de învăţare, consilier şi orientator, evaluator şi terapeut, organizator şi conducător.
Conform unor studii, elevii apreciază la profesori îndeosebi următoarele caracteristici: cunoaşterea materiei predate, disponibilitatea de a ajuta elevii, corectitudinea evaluării, capacitatea de a îmbina teoria cu practica, respectul faţă de elevi, claritatea exprimării, prezentarea interesantă a materiei.
Societatea în care trăim se află în continuă şi rapidă schimbare ceea ce a determinat înlociurea vastei culturi generale cu noţiuni mai puţine, dar cu valoare practică, flexibilitate în gîndire, formarea abilităţilor de adaptare permanenta la situaţii noi, adaptarea la munca în echipă.
,,Meseria de profesor este o mare şi frumoasă profesiune, care nu seamană cu nicio alta, o meserie care nu se părăseşte seara, odată cu hainele de lucru. O meserie aspră şi plăcută, umilă şi mîndră, exigentă şi liberă, o meserie în care mediocritatea nu e permisă, unde pregătirea excepţională este abia satisfăcătoare, o meserie care epuizează şi înviorează, ingrată şi plină de farmec.» (Victor Hugo)
Bibliografie:
1. Sanda Fătu- Metodica predării chimiei-1998
2. Gabriela Lemeni- Consiliere şi orientare-Ed. ASCR, Cluj- Napoca, 2004
3. D.Stoica- Psihopedagogie şcolară-Ed. Scrisul românesc, 1982
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII
ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
CAPITOLUL VII
BAZA SPORTIVĂ ŞI DOTAREA MATERIALĂ PENTRU
ÎNVĂŢĂMÂNTUL SPORTIV INTEGRAT ŞI SUPLIMENTAR
Art.29. Alături de selecţie, existenţa şi calitatea bazelor sportive,... Read more
FALSTAFF
Giuseppe Verdi (1813 - 1901)
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
Activ si la 80 de ani, marele compozitorul Giuseppe Verdi se manifestã plenar prin... Read more
MUNCA INDEPENDENTĂ ŞI JOCURILE DIDACTICE, ÎN CICLUL PRIMAR
înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Activitatea independentă a elevilor constituie deopotrivă mijloc şi scop al demersului didactic. Din acest punct de vedere,... Read more
CARMEN SYLVA - ASPECTE DIN ACTIVITATEA LITERARĂ
Prof. Mihaela Melinte,
Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi
Regina Elisabeta a României este considerată drept una dintre... Read more
Calcul medie de admitere pentru învăţământul liceal 2014
Iată cum se face calculul mediei de admitere utilizate pentru admiterea în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2014-2015, menţionând anexa nr. 2 la... Read more
PĂDUREA – HABITATUL IZVORULUI DE VIAŢĂ
Prof. Ciobotaru Ana-Maria
Şcoala Gimnazială Măicăneşti
Rezumat: Pădurea, izvor de viaţă începând de la strămoşii noştrii, reprezintă habitatul ori casa unde se nasc şi trăiesc animalele şi... Read more
POLUAREA MEDIULUI
PROBLEMA NOASTRÃ A TUTUROR
Învãtãtor: Ciorbã Ramona Nicoleta
Şcoala cu clasele I-IV Popeni, Com. Cãiuti, jud. Bacãu
Mediul de pe Pãmânt - care ni... Read more

METODA ”LOOKING THROUGH THE KEY- HOLE”
Profesor: Enache Beatrice- Ionela
Școala Gimnazială „Al. Piru”, com. Mărgineni, jud. Bacău
Învățarea limbii engleze presupune parcurgerea și însușirea a numeroase teme legate de gramatică,... Read more
STUDIU DE SPECIALITATE PRIVIND PARTENERIATUL FAMILIE ŞCOALĂ ÎN REUŞITA EDUCAŢIEI INCLUZIVE
Profesor învăţământ primar Diac Loredana Violeta
Şcoala Gimnazială ,,Ion Buteanu„ Buces
Educaţia integrată se referă la integrarea… PROJET DIDACTIQUE
Școala Gimnazială Corobăi, Drăgotești
Profesor: Patrascu Margareta-Diana
CLASSE: III
OBJET: le français
SUJET DE LA LEÇON: l’article défini;
TYPE DE LA LEÇON: acquisition des nouvelles connaissances;
Niveau: A1
Langue: 1
Lieu de travail: la…
CHESTIONARUL – UN INSTRUMENT DE RELEVANŢĂ A NECESITĂŢII IMPLEMENTĂRII UNUI PROIECT EDUCAŢIONAL
Prof. înv. primar Magdalena Moromete
Şcoala Gimnazială „Ion Minulescu” Piteşti
Rezumat: Interpretarea răspunsurilor din chestionarele aplicate elevilor, anterior demarării unui proiect,…
CAPITOLUL III
Comisiile de concurs
Art. 7. -
(1) Pentru organizarea si desfasurarea concursului la nivelul unei unitati de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, consiliul de administratie al unitatii de invatamant… EDUCAȚIA PENTRU DEMOCRAȚIE – IMPERATIV AL SISTEMULUI EDUCAȚIONAL CONTEMPORAN
Soroiu Crina, profesor învățământ primar,
Școala Gimnazială, George Călinescu, Iași
Acest articol subliniază importanța noilor educații pe fondul evidențierii problematicii lumii contemporane, în toată…
COOPERARE ŞI TOLERANŢĂ ȊN EDUCAŢIE
Prof. Comănescu Marghioala
Liceul Agricol ,,Dr. C. Angelescu’’ Buzău
Şcoala trebuie să formeze deprinderea preţuirii valorii pluriculturale, nu există valori superioare şi inferioare, ci există valori… HORTENSIA PAPADAT-BENGESCU
CICLUL HALLIPILOR
Prof. APOSTOL IULIANA – ANDREEA
Şcoala cu clasele I-VIII „Dimitrie Pompeiu” Broscăuţi
Tudor Vianu [1] o consideră pe Hortensia Papadat-Bengescu, alături de Liviu Rebreanu „scriitorul care a exercitat o înrâurire… ANONIM
CHESTIONAR PENTRU PĂRINŢI
IMPLICAREA FAMILIEI ÎN EDUCAŢIA COPILULUI
Am dori să cunoaştem cateva aspecte referitoare la implicarea familiei în educaţia copiilor şi a relaţiilor dintre familie şi şcoală.
Răspunsurile pe care le vom…
PROFESORUL, UN PYGMALION FĂURITOR DE MINȚI
Profesor Marincaș Marinela Adriana,
Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan”
Motto: „Un profesor este asemeni unei lumânări. El se mistuie pe sine pentru…
|