Competentele unui profesor |
Scris de mihaiela lazar
|
Marţi, 08 Martie 2016 20:20 |
COMPETENŢELE UNUI PROFESOR
Prof. Nadia Breazu,
Colegiul Tehnic Motru, Jud. Gorj
Cuvinte cheie: psihopedagogic, psihosocial, autoinstruire
Rolul de profesor este, poate, în societatea actuală, unul dintre cele mai solicitante, provocatoare locuri de muncă. Încă nu există şcoli superioare care să pregătescă sub toate aspectele profesori care să faţă tuturor provocărilor apărute ivite încă din prima zi la catedră. Conştientizând faptul că toţi copiii sunt indivizi cu temperamente, nevoi şi personalităţi unice, putem înţelege de ce este nevoie de mult timp petrecut la catedră pentru a deveni un bun profesor: „ Când ajungi să crezi că nu mai ai nimic de învăţat şi că poţi astfel să-i educi pe alţii, eşti terminat ca dascăl şi ca om.”, spunea Victor Eftimiu.
O bună pregătire de specialitate nu este suficientă. Un profesor care îşi iubeşte prea mult doar materia predată şi ironizează neştiinţa elevilor săi, dispreţuind ignoranţa acestora, neglijând latura afectivă ce nu ar trebui să lipsească niciunui dascăl, sădeşte în sufletul acestora sentimente de neîncredere şi aversiune faţă de acel obiect de studiu . Aşadar, componenta psihopedagogică este uneori mai importantă, aceasta vizând: capacitatea de a cunoaşte elevii şi de a lua în considerare particularităţile lor de vârstă şi individuale, capacitatea de a-i pregăti pe elevi pentru autoinstruire şi autoeducare. Latura psihosocială şi managerială a profesorului se relevă în următoarele aptitudini: capacitatea de a organiza elevii în raport cu sarcinile instruirii, de a stabili responsabilităţile în cadrul unui grup,de a stabili relaţii de cooperare, un climat adecvat în cadrul grupului, capacitatea de a orienta, organiza, îndruma, motiva şi de a lua decizii în funcţie de situaţie .
După opinia altor autori (H Morine şi G. Morine ) rolurile didactice principale ale profesorului sunt, în prezent, următoarele: furnizor de informaţie, model de comportament, creator de situaţii de învăţare, consilier şi orientator, evaluator şi terapeut, organizator şi conducător.
Conform unor studii, elevii apreciază la profesori îndeosebi următoarele caracteristici: cunoaşterea materiei predate, disponibilitatea de a ajuta elevii, corectitudinea evaluării, capacitatea de a îmbina teoria cu practica, respectul faţă de elevi, claritatea exprimării, prezentarea interesantă a materiei.
Societatea în care trăim se află în continuă şi rapidă schimbare ceea ce a determinat înlociurea vastei culturi generale cu noţiuni mai puţine, dar cu valoare practică, flexibilitate în gîndire, formarea abilităţilor de adaptare permanenta la situaţii noi, adaptarea la munca în echipă.
,,Meseria de profesor este o mare şi frumoasă profesiune, care nu seamană cu nicio alta, o meserie care nu se părăseşte seara, odată cu hainele de lucru. O meserie aspră şi plăcută, umilă şi mîndră, exigentă şi liberă, o meserie în care mediocritatea nu e permisă, unde pregătirea excepţională este abia satisfăcătoare, o meserie care epuizează şi înviorează, ingrată şi plină de farmec.» (Victor Hugo)
Bibliografie:
1. Sanda Fătu- Metodica predării chimiei-1998
2. Gabriela Lemeni- Consiliere şi orientare-Ed. ASCR, Cluj- Napoca, 2004
3. D.Stoica- Psihopedagogie şcolară-Ed. Scrisul românesc, 1982
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
INVATAREA PRIN COOPERARE
Prof. Stan Cristina
Scoala Gimnaziala Basca-Chiojdului, jud. Buzau
Una dintre temele abordate frecvent de catre teoreticienii si practicienii educatiei o reprezinta invatarea prin cooperare.
Propunem aceasta tema de reflectie ca... Read more
ASIGURAREA CALITĂŢII ÎN EDUCAŢIE
Prof. Gălăţan Daniela
Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I, Timişoara
Învăţământul este considerat ca un furnizor de servicii în care se includ învăţarea, evaluarea şi orientarea elevilor. În acest context,... Read more
FENOMENUL “BULLYING” ÎN MEDIUL ŞCOLAR - CAUZE, FORME, CONSECINŢE, MĂSURI ANTI-BULLYING
Prof. Florea Corina - Paula
Liceul Tehnologic „Nicolae Dumitrescu”, loc. Cumpăna, jud. Constanţa
Fenomenul “bullying” a depăşit, de... Read more
APPROACHES TO TEACHING GRAMMAR
Profesor lb. engleză Simedre Daniela Ana
Liceul Teoretic “Tudor Vianu”, Giurgiu
The present paper offers a few perspectives on the methods we use in order to... Read more
Planificare model pentru chimie invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model... Read more
RELAŢIA DINTRE SUPORTUL SOCIAL ŞI SIMPTOMATOLOGIA PSIHOSOMATICA LA COPILUL INSTITUŢIONALIZAT
Autor: psih. Pop Petronica
Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj
Rezumat
Deoarece în ţara noastră au... Read more
Modificari si completari la metodologia cadru privind mobilitatea
Vezi OMEN 3080/2014 - Ordinul Ministerului Educatiei Nationale pentru modificarea si completarea Metodologiei cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul... Read more
Clubul Nouă ne pasă! şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
organizează a 12-a ediţie a
Festivalului Naţional de Arte pentru Liceeni
LicArt 2013
-secţiunile poezie, fotografie şi teatru-
Regulament LicArt
Poezie
La concurs pot participa... Read more
AGRESIVITATEA UMANĂ ŞI INFLUENŢA ACESTEIA
ASUPRA PREŞCOLARILOR
Prof. Dulgheru Alina Simona,
Grădiniţa. Cu PP “Clopotel”, Bârlad
Motto: "Omul va deveni mai bun, atunci când îi veţi arăta cum este el în… EDUCAŢIA GLOBALĂ
- REPERE METODOLOGICE -
CONTEXT
1.1. GLOBALIZAREA, EDUCAŢIA ŞI EDUCAŢIA GLOBALĂ
Ca rezultat al legăturilor de cooperare şi interdependenţă dintre şări, lumea în care trăim a evoluat într-un singur sistem social. Relaţiile… PROBLEMATICA RISCURILOR SPECIFICE ÎN EDUCAŢIA COPIILOR SUPRADOTAŢI
Prof. Popovici Diaconu Răzvan
Abstract
Studiul realizat urmăreşte să evidenţieze riscurile generate de incapacitatea sistemelor educaţionale de a integra în mod corespunzător elevii cu potenţial…
DESPRE EDUCAŢIA INCLUZIVĂ
Prof. Sorina Mirela Lungu
Colegiul Tehnic Reşiţa
Acest articol pune în discuţie importanţa pe care o are integrarea copiilor cu cerinţe speciale, în învăţământul de masă. Incluziunea şcolară se referă la… Competenţe generale ale disciplinei pe niveluri de învăţământ
Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de…
NEGRUL ŞI PALIDUL ÎN POEZIA BACOVIANĂ
Ştefan Lucian MUREŞANU, PhD
Motto: "În poezie m-a obsedat întotdeauna un subiect de culoare. Pictura cuvintelor sau audiţie colorată.[...] Îmi place mult vioara. Melodiile au avut…
L' ATTAQUE DU MOULIN
(fragment)
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
La nouvelle L' attaque du Moulin, publieé en 1877, s'… STILURILE DE ÎNVĂȚARE
Profesor Nae Mihaela
Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși, Pitești
Rezumat: Articolul îşi propune identificarea avantajelor cunoașterii stilurilor de învǎțare proprii fiecǎrui elev.
Cuvinte cheie: abilitǎți, elevi, stil de învǎțare.
Conform ultimelor descoperiri ale… EDUCATIA PENTRU DIVERSITATE
Sintagma scoala pentru diversitate este echivalenta sintagmei scoala pentru toti si reprezinta dezideratul maximei tolerante in ceea ce priveste diferentele fizice, socioculturale, lingvistice si psihologice existente intre copii/elevi,…
|