Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Copilul in familie
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Aprilie 2020 00:00

 

COPILUL ÎN FAMILIE

Prof. înv. primar Gligor Dana

Școala Gimnazială Cîmpeni

Socializarea constituie procesul de continuă transformare a individului "din ființă biologică într-un subiect al unei culturi specifice" (Bernstein, Buc. 1978)

Deși aptitudinea de socializare este o caracteristică esențială a naturii umane, la naștere, facultățile intelectuale, afective, de relaționare, acționale, există numai în stadiu de virtualitate. Pentru a se dezvolta, ele necesită un context social capabil să ofere copilului situații multiple de comunicare socială și afectivă.

Prin socializare se transmit și se structurează modalități de comunicare - sisteme de coduri 1ingvistice, simbolice, expresive (nonverbale) -, modele sociale de comportament pe baza unor norme funcționale considerate ca valori într-o anumită cultură, seturi instrumentale – modalități de cunoaștere, de învățare, strategii acționale etc. -, posibilități de relaționare interpersonale, ca și forme de comportament caracteristice vieții de grup și modelarea motivațional-afectivă a individului.

Educația este un proces extrem de complex, caracteristic nu doar copilăriei și adolescenței, ci întregii vieți. În mod normal, individul are de învățat tot timpul, până la adânci bătrâneți. Modul în care este crescut cineva este definitoriu pentru întreaga sa evoluție în viață. Bazele personalității umane sunt puse de timpuriu. Toată lumea cunoaște importanța primilor șapte ani de acasă. Un copil se poate dezvolta normal și armonios doar dacă primește o educație corespunzătoare. Deficiențele în modul de creștere se răsfrâng nefast asupra integrării prezente și viitoare a copilului în societate.

Familia îi aduce copilului sentimentul securității. Copilului îi place să simtă că are rădăcini în timp și în spațiu, că se inserează într-un joc pregătit în mod special pentru el. Acesta este motivul pentru care copiii pun atâtea întrebări legate de istoria familiei și asupra legăturilor exacte de rudenie a unuia sau a altuia față de ei. Unii copii construiesc arborele genealogic.

Faptul că grupul familial prezintă 0 mare varietate de vârste, de caractere, de profesiuni, că între membrii săi se leagă relații, variate și ele, dense și complexe, constituie una din bogățiile familiei complete. Aici copilul capătă experiența tuturor genurilor de raporturi umane pe care Ie va avea mai târziu, dar atenuate prin afectiune.

Într-o familie cu părinți, bunici, copii, veri, matuși, unchi, mereu se va petrece câte ceva. Astfel copiii au impresia ca duc o viață plină de agitație, de sarbători și sărbătoriri, ei văd de aproape modurile de escaladare a marilor etape ale vieții.

Prietenii părinților au o importanță mult mai mare decât Ii se atribuie. Copiii sunt adesea fascinați de conversațiile celor mari, chiar atunci cand ei nu pricep mare lucru, și aceste conversații formează climatuI intelectual și social al copilăriei lor.

Influența mediului asupra individului este profundă și cuprinde toate domeniile. Spre exemplu, prejudecățile rasiale sau valorile morale "nu există la copiii mici, dar apar mai târziu pe scara largă sub influența părinților. Aceasta nu înseamnă că un copil va adopta toate ideile părinților și ale mediului. Uneori el chiar le respinge cu desăvârșire.

Influența mediului este și mai acută în domeniul alegerii profesiunii și al reușitei sociale. "Se poate pune în evidență, dincolo de influența inegalităților economice, rolul moștenirii culturale - un capitol subtil, compus din lucruri pe care Ie știi, pe care știi să Ie spui, pe care copiii claselor favorizate Ie datorează mediului lor familial", scriu Pierre Bourdieu și Jean Claude Passeron în "Les Heritiers", 1969. Ei subliniază aici caracterul multiplu și subtil al influenței mediului.

Când copilul crește, el își vede universul cotidian lărgindu-se dincolo de orizontul familiei, mai întâi datorită școlii. Trecerea la starea de elev este dificilă. Copilul trebuie să învețe și să capete dorința de a învăța. Chiar dacă școala se străduiește să compenseze în parte ceea ce mediul nu i-a dat copilului, ea nu-i poate da totuI. Astfel părinții și profesorii trebuie să colaboreze.

În timpul vârstei școlare copilul leagă relații cu ființe care nu aparțin cercului său de familie: aceștia sunt prietenii care vor juca un rol esențial în socializarea lui, după cum un rol în formarea lui îl vor juca, pe lângă școală, televiziunea, cinematograful, revistele, ziarele, mijloacele de informare în masa care-i bombardează cu sunete și imagini.

Bibliografie:

  1. Agabrian, Mircea, Școala, familia, comunicarea, Iași, Editura Institutul European, 2005.

2. Băban, Adriana, Consiliere educațională, Cluj-Napoca, Editura Universitatea Clujeană, 2001

Ultima actualizare în Miercuri, 29 Iulie 2020 12:46
 

Revista cu ISSN

Organizarea si desfasurarea evaluarii na…

  Ordin privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2012-2013 Vezi Ordinul privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul...

Read more

Perspective moderne in abordarea strateg…

PERSPECTIVE MODERNE ÎN ABORDAREA STRATEGIILOR DE INSTRUIRE Profesor: Broboană Maria Liceul Tehnologic P.S Aurelian-Slatina Teoria inteligențelor multiple multiple-corolare instrucționale. Contrazicând afirmația că rațiunea,...

Read more

The direct object a study on traditional…

THE DIRECT OBJECT - A STUDY ON TRADITIONAL AND MODERN APPROCHES prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea In pre-theoretical grammars the direct object was frequently...

Read more

Educatie si vulnerabilitate sociala

EDUCAŢIE ŞI VULNERABILITATE SOCIALĂ   Prof. Răzvan Diaconu-Popovici   Abstract Înţelegerea proceselor educaţionale din societatea românească contemporană este o necesitate în condiţiile producerii unor fenomene sociale de vulnerabilizare şi marginalizare a tinerilor absolvenţi care se...

Read more

Rolul competentelor in contextul dezvolt…

ROLUL COMPETENŢELOR ÎN CONTEXTUL DEZVOLTĂRII STRATEGIILOR ŞI POLITICILOR COMUNITARE ÎN DOMENIUL EDUCAŢIEI Prof. Comănescu Marghioala Colegiul Agricol ,,Dr. C. Angelescu” Buzău Intr-o societate bazată pe cunoaştere, competenţele sub formă de cunoştinţe,...

Read more

Dacii in analele france secolul IX

DACII ÎN ANALELE FRANCE (SECOLUL IX)   Dragnea Mihai     Analele Regatului Francilor (latină Annales regni Francorum, Annales Laurissenses maiores; germană  Reichsannalen) reprezintă o serie de scrieri cu caracter istoric, ce ne informează despre...

Read more

Competentele expresie a rezultatelor sco…

COMPETENȚELE – EXPRESIE A REZULTATELOR ȘCOLARE   Vultur Daniela Maria, profesor  învățământ primar Școala cu clasele I-VIII, Dudeștii Noi, Timiș                 În sistemul românesc de învățământ, conceptul de competență este relativ nou, preluarea și...

Read more

Personalitati reprezentative ale literat…

PERSONALITĂŢI REPREZENTATIVE ALE LITERATURII FRANCEZE prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea Romantismul francez este marcat prin sciitori precum Chateaubriand, Lamartine, Musset, Vigny, dar cel mai mare...

Read more