Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Debutul reusit al fiecarei zile de scoala intalnirea de dimineata
Scris de administrator   
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:35

DEBUTUL REUȘIT AL FIECĂREI ZILE DE ȘCOALĂ – ÎNTÂLNIREA DE DIMINEAȚĂ

Prof. Marc Aurica

Școala Gimnazială Câmpeni

Această modalitate de debut a fiecărei zile de școală pornește de la ideea de realizare a unui climat afectiv deschis, ce încorporează valori utile ce pun baza creării unei comunități de elevi responsabili și protectori, cărora să le pese și care să-și dezvolte atitudini, competențe sociale și emoționale. De fapt, întâlnirea de dimineață contribuie la închegarea colectivului în întregul său, elevi și cadre didactice, are menirea de a deschide sufletul copiilor, de ai apropia. Crearea unei atmosfere destinse la începutul zilei îi determină pe elevi să fie mai activi, le stimulează curiozitatea, îi încurajează să-și exprime propriile gânduri, să ia atitudine, să-și ajute aproapele, să fie mai toleranți, să-i asculte și să-i respecte pe ceilalți.

Rolul pe care fiecare școlar îl are în această activitate de debut a zilei îi determină să resimtă valoarea personal și să fie predispuși la toleranță, acceptare, simpatie, înțelegere. Toate acestea însă depind în mare măsură și de entuziasmul și atitudinea pozitivă, cooperantă a dascălului pe parcursul activității, așa cum spunea G. C. Longinescu “Toată taina unei lecții bune, stă în căldura sufletului. Trebuie să zbârnâie sufletul dascălului ca să răsune strunele din sufletul școlarului”.

Fiecare zi de școală își are importanța ei pentru un copil. Orice zi începe cu o dimineață, orice întâlnire cu un salut, iar orice salut poate fi un mesaj pentru întreaga zi. Toate acestea vin să evidențieze rolul stimulativ al întâlnirii de dimineață. Din ceea ce copilul de azi învață, poate adultul de mâine nu-și va aminti totul, ci printre cele rememorate cu plăcere se va afla modul în care dascălul i-a răspuns la salut, felul în care i-a zâmbit sau cum și-a împărtășit sentimentele cu colegii de clasă.

Această modalitate de debut a fiecărei zile de școală pornește de la ideea de realizare a unui climat afectiv deschis, ce încorporează valori utile ce pun baza creării unei comunități de elevi responsabili și protectori, cărora să le pese și care să-și dezvolte atitudini, competențe sociale și emoționale. De fapt, întâlnirea de dimineață contribuie la închegarea colectivului în întregul său, elevi și cadre didactice, are menirea de a deschide sufletul copiilor, de ai apropia. Crearea unei atmosfere destinse la începutul zilei îi determină pe elevi să fie mai activi, le stimulează curiozitatea, îi încurajează să-și exprime propriile gânduri, să ia atitudine, să-și ajute aproapele, să fie mai toleranți, să-i asculte și să-i respecte pe ceilalți.

Pentru ca această activitate să-și atingă scopul propus, este recomandat să fie respectate următoarele:

- elevii să se așeze în cerc, ceea ce le permite să se vadă unii cu alții, nefiind nimeni în față sau în spate. Cadrul didactic va fi și el parte a cercului

- activitatea să aibă o durată de 20-30 de minute, în funcție de vârsta copiilor

- să aibă structura: salutul, împărtășirea cu ceilalți, activitatea de grup și mesajul zilei (noutățile zilei).

- să fie stabilite și respectate anumite reguli, împreună cu copii, în funcție de vârstă și nevoile grupului.

Fiecare etapă a întâlnirii de dimineață are un rol important în derularea întregii activități și contribuie la reușita acesteia. Salutul poate fi un simplu “Bună dimineața” din partea dascălului și propagat apoi în cerc. Dar pe parcurs pot fi folosite saluturi distractive, atrăgătoare, respectuoase și mobilizatoare. Se poate completa cu o urare prilejuită de un eveniment din viața unui elev a școlii.

Împărtășirea cu ceilalți e bine să fie realizată astfel încât copiii să fie pe rând, în centrul atenției. Poate fi desemnat “omul zilei”, care, stand în fața celorlalți să-și împărtășească gândurile și sentimentele, abordând subiecte importante pentru ei.

Activitatea de grup poate cuprinde activități tematice cu toată clasa în grupuri mai mici, jocuri de cuvinte, exerciții de matematică distractivă, jocuri în perechi, cântece. Toate acestea vor fi scurte, energice, plăcute și distractive.

La “noutățile zilei, știrea zilei sau mesajul zilei” se va comunica ce este mai interesant și mai important pentru aceea zi, stabilindu-se un mesaj care să-i coordoneze spre îndeplinirea obiectivelor propuse.

Rolul pe care fiecare școlar îl are în această activitate de debut a zilei îi determină să resimtă valoarea personal și să fie predispuși la toleranță, acceptare, simpatie, înțelegere. Toate acestea însă depind în mare măsură și de entuziasmul și atitudinea pozitivă, cooperantă a dascălului pe parcursul activității, așa cum spunea G. C. Longinescu “Toată taina unei lecții bune, stă în căldura sufletului. Trebuie să zbârnâie sufletul dascălului ca să răsune strunele din sufletul școlarului”.

Bibliografie:

  1. Revista “Învățământul primar” nr 1-3/2006, Editura Miniped, București

  2. Revista “Învățământul primar” nr 1-2/2005, Editura Miniped, București

  3. Revista “Didactica”, nr 8 – septembrie, octombrie / 2009, Editura Didactica Publishing House, București

  4. Ionescu, Mihaela, Managementul clasei, Ed. Humanitas, București, (2003)

  5. Bane, Colleen, Bună dimineața!Mă bucur că ești aici, Manualul cadrului didactic pentru Întâlnirea de dimineață, Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională, București, (2004)

 

Revista cu ISSN

Stiinta pamantului: aer, apa, nisip si s…

Stiinta pamantului: aer, apa, nisip si sol

Ştiinţa pământului: aer, apă, nisip şi sol   Uneori nu putem simţi aerul, iar alteori acesta poate să facă pălariile să zboare de pe capete, să îndoaie copacii şi chiar să doboare...

Read more

Pamantul - Ziua Pamantului - Earth Day -…

Ziua de 22 aprilie a fost declarată Ziua Pământului - Earth Day. Aceasta a fost fondată de senatorul american Gaylord Nelson, în 1970, cu scopul de a atrage interesul politicienilor...

Read more

Utilizarea presei scrise in educatie

UTILIZAREA PRESEI SCRISE ÎN EDUCAŢIE   Prof. Chiţac Mihaela Şcoala ,,Constantin Brâncoveanu” Constanţa     Tema în discuţie ,,Utilizarea presei scrise în educaţie” cautǎ  sǎ surprindǎ în linii mari aspectele pe care elevii trebuie sǎ...

Read more

Proba practica la concurs pentru ocupare…

   ANEXA Nr. 10   la metodologie   PROBA PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate la clasele/grupele/unitatile de invatamant care scolarizeaza elevi cu deficiente de auz   Proba practica consta in:...

Read more

Integrarea experimentului in orele de fi…

INTEGRAREA EXPERIMENTULUI ÎN ORELE DE FIZICĂ ŞI CHIMIE                                                     Profesor Tudorache Maria, Şcoala Gimnazială ,,P. H. Zangopol” Buzău   Prin predarea fizicii şi chimiei se urmăreşte raportarea copilului la mediul în care trăieşte. Experimentul este...

Read more

Mapa dirigintelui

MAPA DIRIGINTELUI   Află câteva recomandări privind ora de consiliere. Află ce trebuie documente trebuie să conţină mapa dirigintelui.   Recomandări: §         utilizarea metodelor interactive în cadrul orei de consiliere; §         colaborarea permanentă cu...

Read more

Valentele educationale ale plastilinei

VALENŢELE EDUCAŢIONALE ALE PLASTILINEI                                                                  Educatoare: Portik Laura                                                               Grădiniţa P. P. Nr.1 Reghin   Rezumat             In activitatea didactică - cadrele didactice, dar şi acasă - părinţii utilizează în jocul lor cu...

Read more

Studiu privind istoricul localitatii Gli…

STUDIU PRIVIND ISTORICUL LOCALITĂŢII GLIMBOCA   Prof. Sandu Diana – Ileana Colegiul Tehnic “Regele Ferdinand” Timişoara   În acest studiu am căutat să ilustrez câteva date semnificative din istoria unui loc fascinant, aproape mitic pentru...

Read more