|
|
Duminică, 08 Septembrie 2013 10:55 |
DESPRE ÎNVĂŢAREA UMANĂ
Profesor psihopedagog Ştefănescu Adreana
Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională “Speranţa” Timişoara
Argument. Materialul cuprinde noţiuni despre învăţare şi teorii cunoscute ale învăţării promovate de savanţi în diferite perioade ale timpului cu influenţă asupra psihologiei contemporane.
Cuvinte cheie: învăţare umană, psihologie, teorii ale învăţării
În literatura de specialitate găsim diverse definiţii ale învăţării. Astfel F.Dors şi P.Mercier susţin că “învăţarea constă în a dobândi sau a modifica o reprezentare a mediului”. Această afirmaţie elimină totuşi latura afectiv-motivaţională a vieţii psihice care are o pondere importantă. De aceea mult mai eficientă pare a fi afirmaţia găsită în definiţia lui A.N.Leontiev care susţine că învăţarea constituie “procesul dobândirii experienţei individuale de comportare”. Astfel putem spune că în procesul învăţării nu se acumulează doar informaţii ci se formează gândirea, sentimentele, voinţa, fiind astfel antrenat întreg psihicul.
În ceea ce privesc formele învăţării distingem două forme: învăţarea spontană şi învăţarea sistematică. Învăţarea spontană denumită şi învăţare socială este neorganizată, are loc în familie, în grupurile de joacă, în grupurile de prieteni, în grupurile de muncă, etc., pe când învăţarea sistematică este învăţarea care se realizează în şcoli, în cadrul diferitelor stagii de instruire, de calificare. Această formă de învăţare este o formă de activitate instructive-educativă planificată şi organizată pe baza unor experienţe acumulate în timp.
Vorbind despre învăţarea realizată în cadrul şcolii, deosebim astfel două tipuri de învăţare:
1.învăţarea senzorio-motorie, care constă în formarea de priceperi şi deprinderi motorii cum ar fi învăţarea scrisului, a desenului tehnic, a mânuirii unor instrumente, aparate sau unelete ori învăţarea practicării unor sporturi.
2.învăţarea verbală care constă în însuşirea de cunoştinţe, formarea de capacităţi, priceperi intelectuale cum ar fi memorarea unor formule, legi sau date, dobândirea posibilităţii de interpretare a unor texte, de rezolvare a unor probleme, etc.
Între cele două tipuri de învăţare există o strânsă interdependenţă: instructajul verbal este important în dobândirea unor priceperi motorii complexe după cum în memorare ne ajutăm de scris, de scheme.(Radu.I., pp 49-51).
Teorii ale învăţării
TEORIILE ASOCIAŢIONISTE
Printre primele cercetări găsim experimentele lui I.P.Pavlov care a descoperit reflexele condiţionate. Prin urmare Pavlov a fost cel care a explicat o anumită formă de învăţare, adică aceea care constă într-o substituire de stimuli, adică reacţia pe care o are animalul la un anumit stimul.
În paralel cu Pavlov, în Statele Unite, a început o serie de cercetări experimentale asupra animalelor un alt savant E.Thorndike. Acesta a stabilit că învăţarea se bazează pe o serie de încercări şi erori, experienţele sale cu « cuşti-problemă », ajutându-l în acest sens. E.Thorndike susţine că învăţarea ar avea la bază formarea unor conexiuni în creier. J.Watson a criticat afirmaţiile acestuia reproşându-i utilizarea de termeni subiectivi cât şi graba de a aplica în învăţământ unele rezultate obţinute pe şoareci. Watson susţinea că trebuie luate în considerare o succesiune de reflexe condiţionate, fiind însă contrazis de multe experienţe. Acesta a fost mai mult de partea lui Pavlov care menţiona numai coincidenţa a doi stimuli şi nu folosea termeni subiectivi.
Treptat cercetările au scos la iveală o serie de faţete ale învăţării :E.Tolman a dovedit formarea în psihismul unui şoarece a unui plan, B.Skinner a arătat existenţa unor reflexe condiţionate mai complexe, reflexele instrumentale(condiţionarea operantă), în Rusia, P.K.Anohin a evidenţiat existenţa unui organ în sistemul nervos central care înregistrează dacă răspunsurile la excitanţi sunt sau nu corespunzătoare.
TEORIA PSIHOGENEZEI OPERAŢIILOR INTELECTUALE
J.Piaget nu s-a ocupat exclusiv de învăţare, ci a descris pe baza investigaţiilor efectuate asupra intelectului copiilor de diferite vârste modul în care se formează gândirea abstractă, trecând prin mai multe faze. Lucrările sale au avut o influenţă mare asupra psihologiei contemporane.
TEORIA GENETIC - COGNITIVĂ a lui J. Bruner
J.Bruner prezintă posibilitatea cunoaşterii lumii în trei moduri aflate în relaţie reciprocă:
a. Modalitatea activă care se realizează prin acţiune, manipulare liberă şi este caracteristică cunoaşterii din primii ani de viaţă
b. Modalitatea iconică care se bazează pe imagini, în special pe cele vizuale, fără manipulare efectivă şi este caracteristic[ între 5-7 ani
c. Modalitatea simbolică care se realizează prin simboluri şi care permite o mare comprimare a realităţii şi distingerea aspectelor esenţiale.
TEORIA ÎNVĂŢĂRII CUMULATIV-IERARHICE
În cartea sa «Condiţiile învăţării» R.Gagné face o expunere mai analitică asupra învăţării, arătând că există tot atâtea forme sau varietăţi de învăţare câte condiţii ale învăţării pot fi identificate. Acesta susţine că există 8 tipuri de învăţare:
1.Învăţarea de semnale- copii învaţă să dea un răspuns general la un semnal
2.Învăţarea stimul-răspuns – copii învaţă un răspuns precis la un stimul discriminat
3. Înlănţuirea de mişcări – copii învaţă un lanţ de două sau mai multe legături S-R fiecare declanţând pe următoarea
4.Asociaţia verbală – implicată în vorbire
5. Învăţarea prin discriminare – copii învaţă să dea răspunsuri de identificare la tot atât de mulţi stimului, mai mult sau mai puţin similari
6. Învăţarea de noţiuni - copii învaţă să dea un răspuns comun la o clasă de stimuli care pot fi diferiţi : culoare, formă, mărime etc.
7.Învăţarea regulilor – a legilor a formulelor matematice sau a noţiunilor abstracte
8.Rezolvarea de probleme care constituie tipul de învăţare cel mai complicat, se bazează pe combinarea regulilor învăţate anterior pentru a soluţiona situaţii, probleme noi, etc.
TEORIA OPERAŢIONALĂ A ÎNVĂŢĂRII (a formării pe etape a acţiunilor mintale)
Teoria a fost dezvoltată de P.Galperin şi colaboratorii săi având baza în operele lui L.S.Vâgotski şi J Piaget.
P.Galperin susţine că formarea operaţiilor şi acţiunilor mintale trece prin următoarele etape:
· de orientare a acţiunii materiale sau materializate în planul limbajului extern şi a limbajului extern pentru sine
· prescurtarea acţiunii şi trecerea acestea în limbajul intern
TEORIA ÎNVĂŢĂRII DEPLINE
Este promovată de J B. Carroll, B.S.Bloom ş.a. Această teorie are la bază ideea că un proces de învăţare şcolară eficient trebuie să-l conducă pe orice elev la un stadiu aşteptat al dezvoltării proprii.
Pentru realizarea învăţării depline este necesară folosirea flexibilă a timpului de lucru în şcoală, acordând fiecărui elev, un timp de lucru necesar.
În concluzie, în procesul învăţării se pot distinge două etape: una în care se urmăreşte rezolvarea de probleme, rolul principal avându-l gândirea care organizează percepţia, memoria şi imaginaţia şi cea de a doua etapă fiind fixarea, consolidarea soluţiei, rolul principal avându-l aici memorarea inteligentă. Tot timpul însă este necesar a avea energie, perseverenţă, motivaţie şi voinţă.
BIBLIOGRAFIE:
Anucuţa L., Psihologie şcolară, Editura Excelsior, Timişoara, 1999
Cosmovici A., Iacob l., Psihologie şcolară, Editura Polirom, Iaşi, 2008
|
Ultima actualizare în Vineri, 11 Octombrie 2013 18:28 |
|
Pregătire pentru gradul didactic II
la Universitatea Braşov
În perioada 10-13 iulie 2013, la Universitatea Braşov, se organizează cursuri / consultaţii de pregătire la metodica specialităţii şi pedagogie, pentru cadrele didactice... Read more
ROMANCIERUL - PAUL GEORGESCU
„AICI REZISTA NUMAI CEI TARI. SCRISUL E O TERAPEUTICĂ EXCELENTĂ.”
(Paul Georgescu)
Profesor Popescu Ileana - Alina,
Școala „Arhitect T.T. Socolescu”, Păuleşti-Prahova
Rezumat: Articolul face parte dintr-o lucrare amplă ce... Read more
BISERICA ,,SFÂNTUL NICOLAE’’
DORHOI, JUDEŢUL BOTOŞANI
Profesor Adrian Şulic
Grup Şcolar ,,Regina Maria’’, Dorohoi, Botoşani
Prima mențiune documentară a oraşului Dorohoi datează din 6 octombrie 1407. Când boierii moldoveni reînnoiesc în oraşul Liov... Read more
CONCEPtIA ESTETICÃ A LUI LIVIU REBREANU
Profesor Laura Mihaela Herman
Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare
Conceptia esteticã a lui Liviu Rebreanu se regãseste... Read more
BIOLOGIE ȘI MATEMETICĂ - NOȚIUNI DE INTERDISCIPLINARITATE
prof.Arjoca Mihaela Maria
Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timișoara
Rezumat: Viitorul va aduce tehnologii și inovații performante, inspirate din natură.
Cuvinte cheie: biologie, tehnică,... Read more
AMINTIREA UNUI MARE SCRIITOR - MARIN PREDA
Prof. Gîju Laura,
Liceul Tehnologic Constantin Brâncuşi, Piteşti
Rostesc Marin Preda şi deja emoţiile mă cuprind. Deşi pentru unii ar fi doar un anonim... Read more
FIZICA ŞI CALCULATORUL
Profesor Szekely Daniela
Liceul Tehnologic Lupeni
Educaţia asistată de calculator, ca modalitate de instruire, este unul din domeniile în care tehnologia informaţiei are o contribuţie majoră la creşterea eficienţei procesului... Read more
MANUALELE ALTERNATIVE – MIJLOACE DIDACTICE ALE PROFESORULUI DE AZI
Prof. Budurean Corina
Colegiul Tehnic „Traian Vuia”, Oradea
Articolul urmăreşte o prezentare a rolului pe care îl are manualul, ca mijloc didactic,... Read more
FIREA ȘI FIINȚA ÎN UNIVERSUL KAFKIAN ȘI CEL ARGHEZIAN
Prof. Bentz Teodora
Col. Nat. “Al. I. Cuza “, Focşani
Când lectorul descoperă, în fața sa, două lumi cu personaje înfricoșate, ce…
Metodologie gradatie de merit pentru profesori 2017
Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Mircea Dumitru, a aprobat, prin ordin, metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit personalului didactic din…
Metodologia de organizare a evaluarii elevilor - clasa a II-a
Vezi metodologia de organizare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a, publicata in Monitorul Oficial 44 din 21 ianuarie…
STUDIU- CREATIVITATE PRIN ACTIVITĂȚI NONFORMALE
prof. înv. primar Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Creativitatea copiilor se caracterizează, înainte de toate, prin aportul intelectual afectiv-motivațional pe care-l aduce subiectul în activitate,…
CONTRACT COLECTIV DE MUNCA UNIC
LA NIVEL DE SECTOR DE ACTIVITATE
INVATAMANT PREUNIVERSITAR
A fost semnat Contractul Colectiv de Munca unic la nivel de sector de activitate invatamant preuniversitar, negociat si semnat…
STRATEGII DIDACTICE INTERACTIVE UTILIZATE
ÎN CADRUL LECŢIILOR DE GEOGRAFIE
Profesor: Miron Steluţa Otilia
Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Lucrarea conţine definirea conceptului de strategie didactică precum…
THE DEVELOPMENT OF PERSONAL AND PROFESSIONAL LITERACY
Profesor Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reșița, Caraș-Severin
Self-knowledge helps you develop your own potential. It helps to identify obstacles, and resources and…
MECANISMELE NARAŢIUNII ÎN ROMANELE LUI CAMIL PETRESCU
prof. Ghiţă Valentin-Viorel
Şcoala Gimnazială Nr. 200, Bucureşti
Prin prezenta lucrare încercăm să ilustrăm instanţele comunicării narative, având ca text suport două… Prevenirea ridurilor
In societatea moderna de astazi se acorda o importanta sporita modului in care aratam. Si femeile, si barbatii sunt din ce in ce mai interesati sa-si pastreze supletea si…
|
|