Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea creativitatii in exprimarea orala a elevilor din ciclul primar
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Mai 2015 09:47

DEZVOLTAREA CREATIVITĂȚII

ÎN EXPRIMAREA ORALĂ A ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR

Înv. Gligor Dana

Școala Gimnazială Vidra

Limbajul elevilor din clasele primare se îmbogățește, se diversifică și se nuanțează prin toate activitățile școlare: limba română, geografie, istorie, științe, educație plastică ș.a., aici elevul întâlnește permanent o terminologie specifică fiecărui domeniu. Astfel va fi influențată nu numai conduita verbală a școlarilor, ci și dezvoltarea intelectuală, ajutându-i pe aceștia să rețină, să argumenteze și să demonstreze diverse situații.

Un rol important în dezvoltarea limbajului și a vocabularului elevilor îl au jocurile didactice orale în care copii vorbesc mult, jucând diverse roluri inspirate din viață, fiindu-le sugerate anumite cuvinte ce trebuie folosite. Și compunerea cu o temă dată, pentru care se recunoaște folosirea unor cuvinte date în îmbinări personale, sunt utile și au mare eficiență în dezvoltarea capacității de creație lingvistică. Folosirea mai întâi a sensului propriu al cuvintelor și apoi a celor figurate, folosirea cuvintelor cu sens asemănător, cu sens opus, formarea familiei de cuvinte sau crearea unor scurte povestiri pe anumite teme date, dau roade bune în comunicarea elevilor.

Limbajul reprezintă mijlocul de comunicare al unei colectivități. Limba nu poate fi creată de către copil sau adult, ci ea se învață de la colectivitatea în care acesta s-a dezvoltat. El poate folosi limba, cu anumite limite, într-o întrebuințare care-i aparține, deoarece își exprimă cunoștințele, gândurile și simțămintele proprii.

Limbajul elevilor din clasele primare se îmbogățește, se diversifică și se nuanțează prin toate activitățile școlare: limba română, geografie, istorie, științe, educație plastică ș.a., aici elevul întâlnește permanent o terminologie specifică fiecărui domeniu. Astfel va fi influențată nu numai conduita verbală a școlarilor, ci și dezvoltarea intelectuală, ajutându-i pe aceștia să rețină, să argumenteze și să demonstreze diverse situații.

Limba cuprinde un număr mare de cuvinte, ele putând fi îmbinate în diverse forme după preferința celui ce comunică. Capacitatea de a comunica nu depinde doar de numărul cuvintelor, expresiilor și a structurilor gramaticale însușite, ci și de creativitatea celui implicat în a face cele mai interesante combinații personale. Aceasta poate fi stimulată de către cadrul didactic prin crearea situaților ce implică comunicarea, a unui climat afectiv care să stimuleze intercomunicarea și folosind exerciții ce implică dezvoltarea și perfecționarea limbajului cum ar fi:

- receptarea și înțelegerea mesajelor formulate de persoane diferite;

- formarea cuvintelor noi din silabe date sau prin omiterea, adăugarea și înlocuirea unei silabe;

- exerciții care să stimuleze curiozitatea si spiritul de observație;

- însușirea unor modele ale comunicării verbale prin imitație;

- să formuleze întrebări pentru ceilalți, pe marginea unui text citit, cu scopul realizării unor descoperiri;

- pornind de la un anumit număr de cuvinte date să se realizeze îmbinări cât mai variate, sesizând modificarea mesajului și obținerea unor contexte noi;

- trezirea dorinței individului pentru o comunicare corectă, expresivă, cât și pentru sesizarea deficiențelor în exprimarea celorlalți.

Un rol important în dezvoltarea limbajului și a vocabularului elevilor îl au jocurile didactice orale în care copii vorbesc mult, jucând diverse roluri inspirate din viață, fiindu-le sugerate anumite cuvinte ce trebuie folosite. Și compunerea cu o temă dată, pentru care se recunoaște folosirea unor cuvinte date în îmbinări personale, sunt utile și au mare eficiență în dezvoltarea capacității de creație lingvistică. Folosirea mai întâi a sensului propriu al cuvintelor și apoi a celor figurate, folosirea cuvintelor cu sens asemănător, cu sens opus, formarea familiei de cuvinte sau crearea unor scurte povestiri pe anumite teme date, dau roade bune în comunicarea elevilor.

Urmărirea permanentă a conduitei verbale a școlarului mic și a modului în care se manifestă, permite înțelegerea conturării personalității acestuia, în plină formare și dezvoltare. Heidegger spunea că
“limba este lăcașul de adăpost al Ființei”, deci nouă, educatorilor, ne revine nobila misiune de a construi cu grijă și responsabilitate cel mai îngrijit locaș de adăpost pentru ființa de mâine și astfel o vom ajuta să se construiască pe sine.

Bibliografie:

Cosmovici, A. și Iacob, L., Psihologia școlară, Ed. Polirom, Iași 1999

Șerdean, I, Metodica predării limbii române la clasele I-IV, E.D.P., București 1993

Revista “Învățământul primar”, nr 2-4/2002, Ed. Discipol, București

Revista de pedagogie, nr 9/1985, Ministerul Educației și Învățământului


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Utilizarea filmelor in cadrul orelor de …

UTILIZAREA FILMELOR ÎN CADRUL ORELOR DE ISTORIE Eva Fenechiu - profesor de istorie Colegiul Tehnic Anghel Saligny, Cluj Napoca Predarea şi învăţarea istoriei presupun eforturi mari uneori din...

Read more

Capitol III

Capitolul III. Structura APR A.     Structura organelor de conducere Adunarea Generalã a APR - denumitã în continuare AG Comitetul Director al APR  - denumit în continuare CD Presedintele si vicepresedintii APR Secretarul General B.     Structura...

Read more

Documente

Lista disciplinelor la care se susţin lucrări de evaluare semestrială (teze) în anul şcolar 2010 – 2011

Read more

Rolul si importanta activitatilor extrac…

ROLUL ȘI IMPORTANȚA ACTIVITĂȚILOR EXTRACURRICULARE   Prof. Adăscăliței Elena-Daniela Liceul Tehnologic „Al. Vlahuță” Șendriceni               „A instrui pe tineri cum se cuvine, nu constă în a le vârî în cap mulțime de cuvinte, fraze,...

Read more

Influenta antropica asupra faunei cinege…

Influenta antropica asupra faunei cinegetice din aria protejata Magura Odobesti

INFLUENȚA ANTROPICĂ ASUPRA FAUNEI CINEGETICE DIN ARIA PROTEJATĂ MĂGURA ODOBEȘTI BORDEA Gina, profesor biologie BORDEA Emilian, profesor istorie Liceul ”Simion Mehedinți” Vidra, județul Vrancea ...

Read more

Educatie si vulnerabilitate sociala

EDUCAŢIE ŞI VULNERABILITATE SOCIALĂ   Prof. Răzvan Diaconu-Popovici   Abstract Înţelegerea proceselor educaţionale din societatea românească contemporană este o necesitate în condiţiile producerii unor fenomene sociale de vulnerabilizare şi marginalizare a tinerilor absolvenţi care se...

Read more

Instruirea programata

INSTRUIREA PROGRAMATÃ   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã...

Read more

Calendar desfasurare concurs corpul nati…

Calendarul desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi în management educaţional, sesiunea 2012, seria a 2-a     CALENDARUL desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru...

Read more