|
|
Dezvoltarea gandirii critice |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Ianuarie 2014 22:10 |
DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE
Prof. Alina Preduț,
Turda, Județul Cluj
În societatea contemporană, invazia tehnologiei si multitudinea activităţilor extraşcolare reprezintă un impediment în calea actului de lectură. Aceasta reprezintă pentru mulţi elevi o obligaţie, pe care unii o considera inutilă şi fără valoare. Rolul metodelor active este de a facilita înţelegerea textului lecturat, de a îndruma elevii spre lecturi potrivite nivelului lor de vârstă, de a utiliza într-un mod optim cunoştinţele şi informaţiile obţinute.
Lectura contribuie decisiv la cultivarea simţului estetic, la îmbogăţirea vocabularului şi a capacităţii de exprimare. De aceea , intervenția profesorului vine in sprijinul elevilor care întâmpina dificultăţi de exprimare. Elementele de noutate sunt:
completarea educaţiei şi culturii dobândite formal de elevi prin abordarea textului literar, dar și crearea unor situaţii de învăţare care să-i implice direct în actul de lectură.
În cadrul orelor de limba și literatura română, valorificarea gândirii critice este o necesitate și o modalitate de a forma deprinderi de gândire logică având drept scop determinarea elevilor de a citi cu atenție sarcinile de lucru și de a utiliza toate resursele de care dispune în vederea educației sale optime.
La ora de lectură, implicarea elevilor în mod activ dezvoltă curiozitatea acestora orientându-i în mod real spre cunoaștere și descoperire. Climatul de încredere în care lucrează împreună cu colegii lor, ca o echipă, în prezența unui dascăl preocupat de munca elevilor săi, cu discuții libere și interpretări de text, îi orientează pe elevi spre un anumit stil de muncă corect și propice ideilor originale.
Sarcina dascălului nu este ușoară, iar condițiile creării unui climat favorabil metodelor active este laborios și necesită o pregătire prealabilă. Profesorul este deschis spre comunicare și este dispus să asculte orice opinie fără a o contrazice încercând permanent să implice activ toți elevii, oferindu-le tuturor încredere și valorificând toate ideile. La rândul lor, elevii sunt deschiși și toleranți față de colegii lor, acceptă orice idee nouă și valoroasă spre a formula judecăți de valoare.
Astfel de metode active care stimulează implicarea elevilor sunt: brainstormingul, Diagrama Venn, cvintetul, ciorchinele, jurnalul cu dublă intrare, eseul de cinci minute, investigația comună, lectura predictivă, dezbaterea, S.I.N.E.L.G, harta povestirii sau harta conceptelor, interviul în trei trepte, etc. Toate acestea îi orientează pe elevi spre a folosi tot ceea ce știu, dar și spre a explora noi cunoștințe care se lasă descoperite. Profesorul are rolul unui mediator, el trebuie să decidă dinainte ce metode folosește să-și cunoască elevii și să-i implice pe toți în lecție spre a folosi tot potențialul acestora.
În opinia mea, orice metodă folosită la lecție are avantaje și dezavantaje. Printre dezavantaje se pot observa următoarele: gestionarea defectuoasă a timpului de lucru, gălăgie și dezordine care necesită un efort suplimentar din partea dascălului. Avantajele sunt valoroase și multiple. O astfel de oră în care am valorificat metodele active a fost un succes și elevii au fost încântați.
Detalierea conținuturilor unei ore de curs
CLASA a VI-a
PROPUNĂTOR: ALINA PREDUȚ
SUBIECTUL: Schița
TIPUL: predare-învățare-evaluare
COMPETENȚĂ GENERALĂ:
- receptarea mesajului scris din textele literare în scopuri diverse
COMPETENȚE SPECIFICE
· Înlățuirea clară a ideilor
· Redarea unor texte imaginative
· Folosirea unor texte de lucru cu textul
Obiective operaționale
Specifice
· Să exprime în cuvinte proprii ideile transmise de autor prin mesajul operei
· Să identifice cauzele comportamentului personajului și efectele asupra mediului cu care vine în contact
Demonstrabile
· Să ofere câteva exemple din text
· Să elaboreze un eseu de 5 minute
Strategie didactică
Forme de organizare
· a conținuturilor: integratoare
· a activității : frontală, pe grupe
Tipuri de interacțiuni: profesor-profesor, elev- profesor, elev-elev
Evaluare: formativă, sumativă, orală și scrisă
Resurse
Pedagogice: conversație euristică, inteligențe multiple, brainstorming
Materiale: fișe de lucru, videoproiector și internet
Temporale: 50 minute
Momentele lecției
1. Evocare -10 minute
Discuții pe scurt despre autor și operă
Brainstorming asupra titlului
Test în perechi valorificând cunoștințe anterioare
2. Realizarea sensului - 20 minute
Discuții asupra personajelor schiței.
Se va realiza evaluarea formativă printr-o sarcină didactică
Ce semnifică formulele de adresare / apelativele ?
3. REFLECȚIA
ÎNTREBAREA BINARĂ
Cine este adevăratul vinovat în educația copilului?
REȚEAUA DE DISCUȚII
Perechi de elevi scriu o listă cu argumente pentru răspunsuri pozitive sau negative la întrebarea binară.
Perechile se grupează apoi cu alte perechi pentru a găsi răspuns definitiv.
Dezbaterea
Ca rezultat al rețelei de discuții, clasa este divizată în două, elevii susținând cele două răspunsuri posibile, schimbându-și literalmente părerea.
REȚEAUA PERSONAJELOR
Elevii scriu numele personajului principal în mijloc, apoi în cercuri satelit, se scriu cuvinte care caracterizează acel personaj.
4. Extensia
Realizați un cvintet pornind de la personajul principal
După lecție
Scrieți o schiță în care un prieten de-al vostru să devină personaj literar.
O astfel de lecție poate valorifica o gamă largă de metode active și încurajează elevii să se exprime, dar și să-și susțină opiniile în mod real.
În cadrul cercurilor literare, abordarea textului literar pe roluri este inovativă și constituie o metodă activă de stimulare a creativității. Rolurile stabilite cu atenție de profesor pot fi: constructorul, sintetizatorul, călătorul, desenatorul și conectorul. Aceștia vor fi îndrumați cu atenție spre îndeplinirea sarcinilor precise de lucru pe care le-au primit în prealabil. Profesorul mediază toată activitatea, dar elevii participă activ și sunt încurajați să pună întrebări din perspectiva rolului pe care îl îndeplinesc. Este esențial ca fiecare elev să îndeplinească pe rând mai multe roluri, iar învățarea prin cooperare va oferi explorarea inedită a noțiunilor ce urmează a fi descoperite.
În concluzie, astfel de activități sunt necesare și trebuie să-și găsească un loc aparte în cadrul orelor de studiu spre a forma deprinderi și abilități valoroase, dar și spre formarea unei atitudini pozitive față de actvitatea didactică, privilegiind autonomia elevului.
Bibliografie:
Alina Pamfil, Limba și literatura română în gimnaziu, Structuri didactice deschise, 2008
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Vineri, 10 Ianuarie 2014 22:40 |
|
O fiică a Sebeşului de Sus, doctor în ştiinţe medicale pe meridianele lumii: LUCIANA STĂNILĂ
„Mulţi sebeşeni poartă numele Stănilă şi Bădilă! Sunt răspândiţi prin ţară, dar de te străduieşti, îi... Read more
JOCUL - MODALITATE DE PREDARE ȘI EVALUARE LA COPIII CU C.E.S.
Prof. Clipa Daniela Carmen
Şcoala Gimnazială Nr. 17 Botoşani
Una... Read more
EFICIENȚA PEDEPSELOR ȘI RECOMPENSELOR
ÎN REZOLVAREA SITUAȚIILOR CONFLICTUALE
Prof. Maria-Lavinia Moldovan
Liceul Tehnologic Băicoi
Rezumat
Pedepsele și recompensele au rolul „de a regla” conflictele școlare ce intervin în momentul refuzului elevului de... Read more
 STUDIU PRIVIND IMPACTUL UTILIZĂRII CALCULATORULUI ŞI TELEVIZORULUI ASUPRA CONDUITEI ADOLESCENŢILOR
Andrei Roxana, profesor
Grup Şcolar “Gheorghe Asachi” Galaţi
Studiul de faţă abordează problematica impactului utilizării calculatorului/TV asupra conduitei elevilor. Deşi le... Read more
NOPȚILE LUI ALEXANDRU MACEDONSKI
ÎN SPIRIT EUROPEAN
Drd. Miron Costina Violeta
Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj
Nopțile lui Macedonski sunt deschise mereu interpretării, poetica sa beneficiază de o interpretare vastă... Read more
STUDIU DE SPECIALITATE
SCURT ISTORIC AL ALGEBREI LINIARE
Prof. Stancu Magdalena Ioana
Liceul Voievodul Mircea Târgovişte
Algebra liniară este ramura matematicii care studiază vectorii, spaţiile vectoriale (numite... Read more
INTERVENȚIA PSIHOPEDAGOGICĂ
PE FOND INTELECTUAL PRECAR
Prof.educator Mureșan- Chira Gabriel
CRDEII Cluj- Napoca
Rezumat: Inteligența mediază organizarea formelor superioare de echilibru ale structurii... Read more
ETICA ÎN DEZBATEREA DIDACTICĂ
DE LA BANALITATE LA ARTĂ
Profesor Hrihorciuc Otilia
Liceul Tehnologic ”Ion Nistor”- Vicovu de Sus, județul Suceava
Atât dezbaterea cât și problemele de etică sunt subiecte din ce în ce... Read more
Planificare model pentru biologie invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model… POSTMODERNISMUL – REPERE TEORETICE
Prof. Nedea Ramona
Colegiul Tehnic Buzău
Articolul de faţă îşi propune să prezinte câteva repere teoretice legate de postmodernism, termenul cel mai controversat dintre toate. Sunt prezentate, succint,… LEGĂTURILE FUNCȚIONALE DINTRE ROFESOR, ELEV ȘI PĂRINTE
Prof. Comănescu Marghioala
Colegiul Agricol ,,Dr. C. Angelescu” Buzău
Rolul conducător în procesul de educație îl are fără îndoială școala, dar în calitatea sa…
FIŞA DE ASISTENŢĂ LA ORE
DIRIGENŢIE – CONSILIERE ŞI ORIENTARE
I. DATE GENERALE:
Data
Clasa
Ora
Numele şi prenumele cadrului didactic (diriginte)
Specialitatea
Vechimea în învăţământ
Gradul didactic
Tema
Participanţi (elevi)
Nr.total……..elevi, din care prezenţi….. elevi
Alţi participanţi
Observator(director, responsabil comisia… Calendarul pentru Evaluarea Nationala si
admiterea in invatamantul liceal de stat
pentru anul scolar 2012-2013
Calendarul de desfasurare a Evaluarii Nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2011-2012 ---- Anexa la… Lista olimpiadelor si concursurilor care pot echivala o proba de bacalaureat
Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice a publicat lista olimpiadelor si concursurilor internationale 2015 care le pot aduce olimpicilor burse de… CALITATEA EVALUĂRII LA DISCIPLINA MATEMATICĂ
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat
In noul context educaţional, procesul instructiv - educativ trebuie pus în concordanţă cu particularităţile de…
FENOMENE TERMICE.
METODICA REZOLVĂRII PROBLEMELOR DE FIZICĂ ÎN GIMNAZIU
PROF. COSOR MIHAELA
Liceul Tehnologic ,, Gheorghe Duca “ Constanța
,,Destul de des în practica didactică se uită…
ANEXA Nr. 4
la regulament
Rezumatul raportului scris final al inspectiei scolare generale
- model -
1. Denumirea unitatii de invatamant preuniversitar .............................................................
2. Perioada inspectiei .......................................................................................................
3. Echipa de inspectie:
Coordonatorul…
|
|