Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dimensiunea psihopedagogica a terapiei ocupationale
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Martie 2015 18:28

DIMENSIUNEA PSIHOPEDAGOGICĂ A TERAPIEI OCUPAŢIONALE

 

                                                                                                                                               Mureşan Chira Gabriel

Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca

 

            Terapia ocupaţională se constituie intr-o disciplină complexă, o activitate vitală ce valorifică informaţii interdisciplinare cu scopul de a- i restabili, susţine şi spori performanţa, de a uşura învăţarea acelor abilităţi şi funcţii esenţiale pentru adaptare şi productivitate, de a diminua sau corecta aspecte patologice şi de a promova starea de sănătate mintală. Persoana beneficiază de servicii care urmăresc creşterea sentimentului propriei valori, dezvoltarea personalităţii şi o conducere la o sumă a calităţilor de adaptare la mediu. Terapia ocupaţională propune activităţi specifice atât pentru copiii cu cerinţe educative speciale cât şi pentru adulţii aflaţi implicaţi în forme diferite a activităţilor terapeutice.     

Cuvinte cheie: terapie educaţională complexă şi integrată, promovarea sănătăţii mintale, deprinderi adaptative

 

             Dovada faptului că anumite conţinuturi ştiinţifice sunt transferate dintr-o ştiinţă în alta, dintr-un conţinut în altul, ne este indicat de psihopedagogia specială, aceasta fiind o ştiinţă de sinteză ce transferă şi receptează informaţii ştiinţifice, pe fondul unui statut care, parcurge traseul de la general la particular, inclusiv în cazul terapiilor. Delimitată pe domenii de referinţă, terapiile fie că sunt vizual- plastice, fie prin mediere artistică, cognitiv- comportamentale sau ocupaţionale şi promovare a sănătăţii mintale, terapia sau actul terapeutic deţine calitatea de a se adapta nevoilor beneficiarilor, ca spre exemplu, transferul unor principii ale terapiei ocupaţionale- specifice instituţiilor cu profil medical- recuperator, spre sistemul de educaţie în completarea programului centrat pe predare- învăţare- evaluare, desfăşurat de profesorul psihopedagog şi având un caracter profund terapeutic, corectiv- compensator.

          Psihopedagogia specială a atras conţinuturi ştiinţifice valoroase pe care le- a adaptat trecându- le prin filtrul principiilor psihopedagogice de normalizare, educaţie pentru toţi, integrare, adaptare şi stimulare, implicând aplicaţii practice decupate din fonduri teoretice valoroase răspunzând solicitărilor societăţii moderne contemporane. Asistenţa psihopedagogică şi socială a persoanelor cu cerinţe educative speciale se constituie într-un ansamblu de măsuri inter şi transdisciplinare în vederea realizării şi îndeplinirii unor obiective în cadrul terapiei educaţionale complexe şi integrate, obiective transpuse ierarhic şi structural în arii, printre care şi terapia ocupaţională.

         Terapia ocupaţională se constituie atât intr-o disciplină ce valorifică informaţii complexe, interdisciplinare, cât şi într-o artă aşa cum este definită de Council of Standards, Adjot( 1972, apud Gherghuţ, 2001) „ Terapia ocupaţională este arta şi ştiinţa de a dirija participarea omului spre îndeplinirea anumitor sarcini, cu scopul de a- i restabili, susţine şi spori performanţa, de a uşura învăţarea acelor abilităţi şi funcţii esenţiale pentru adaptare şi productivitate, de a diminua sau corecta aspecte patologice şi de a promova starea de sănătate mintală”.

         În cazul elevilor cu cerinţe educative speciale, terapia ocupaţională deţine o bază ştiinţifică centrată pe anumite dimensiuni nefăcând rabat de la principiile sănătăţii mintale aplicate în mediul psihopedagogic şcolar cuprinzând note definitorii ale activităţilor desfăşurate. Terapia ocupaţională dirijează modul de răspuns al individului cuprins în actul terapeutic înspre sănătate, stare de bine, încercând să împiedice anumite evoluţii spre dezechilibre psihosomatice, dezvoltând anumite potenţialităţi, capacităţi ale indivizilor de a face faţă solicitărilor zilnice, activităţi în vederea integrării profesionale ulterioare. Nu în ultimul rând, prin activităţi specifice, terapia ocupaţională pe de o parte realizează conexiuni puternice între educaţie şi expresie artistică, artă plastică, nu sub forma căutării performanţei ci, sub forma ameliorării unor stări emoţionale, educării capacităţii de reprezentare grafică, cultivarea autocontrolului, a deprinderilor de muncă, a capacităţilor cognitive şi de reacţie în anumite conjuncturi de viaţă, implicând caracterul socio- moral al educării şi terapiei ocupaţionale în general, iar,  pe de altă parte, dirijează un tip de curriculum pentru elevii cu cerinţe educative speciale

            În încheiere am putea spune că extinderea unei analize în domeniul terapiei ocupaţionale a trecut dincolo de practicile clasice, nuanţând activităţi caracterizate puternic de metode şi tehnici specifice acestui tip de terapie, bazate pe organizarea serviciilor atât pentru copii cu cerinţe educative speciale cât şi pentru adulţii aflaţi în diferite stadii a activităţilor terapeutice.     

 

Bibliografie:

1. Alois, Gherghuţ., Psihopedagogia persoanelor cu cerinţe speciale. Strategii de educaţie integrată, Editura Polirom, Iaşi, 2001.

2. Ordinul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului nr. 5234/01.09.2008, Anexa 2.

3. Popovici, V.D.,  Introducere în terapia ocupaţională, Editura Pro- Humanitate, Bucureşti, 2000.


Articole asemanatoare relatate:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Dimitrie Gusti intemeietorul scolii mono…

DIMITRIE GUSTI – ÎNTEMEIETORUL ŞCOLII MONOGRAFICE ROMÂNEŞTI   Prof. Dr. Nadia Vesa Şcoala Gimnazială Vidra, Judeţul Alba   Filosof, sociolog şi estetician, membru al Academiei Române, fondator al Şcolii monografice de la Bucureşti, Dimitrie Gusti...

Read more

Modificari adoptate pentru Legea Educati…

Modificari adoptate pentru Legea Educatiei Nationale   In sedinta din 23 decembrie 2013, Guvernul a adoptat cateva modificari privind Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 si a urmarit luarea unor masuri noi in...

Read more

Alexandru Macedonski_promotor al innoiri…

ALEXANDRU MACEDONSKI, PROMOTOR AL ÎNNOIRII POEZIEI ROMÂNEŞTI   Prof. Cojocaru Iuliana Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 9 „Petreche Poenaru”, Craiova       Poet, prozator, dramaturg, publicist, Macedonski a fost un promotor al înnoirii poeziei: o literaturã...

Read more

ORA DE COMPUNERE - UN PAS SPRE CREATIVIT…

ORA DE COMPUNERE – UN PAS SPRE CREATIVITATE   Prof. Rodica Ioana Obreja Colegiul De Ştiinte „Grigore Antipa”, Brasov     Prezentul articol vizeazeazã aspecte legate de importanta desfãsurãrii orelor de compunere în liceu...

Read more

Fisa de evaluarea lectiei inspectia spec…

ANEXA Nr. 3   la metodologie   Numele si prenumele candidatului..................................... Data.............................. Examinator ................................   FISA DE EVALUAREA LECTIEI Inspectia speciala la clasa

Read more

Apprendre et enseigner avec des document…

APPRENDRE ET ENSEIGNER AVEC DES DOCUMENTS AUDIO ET TELEVISUELS   Ilie Minescu Universitatea De Vest, Timişoara Apprendre une langue, c’est entrer en contact avec elle dans son authenticité. Tous les apprenants...

Read more

Subiecte definitivat 2012

Subiecte definitivat 2012   Afla care au fost subiectele de la examenul national de acordare a definitivarii in invatamant 2012.  

Read more

Scoala viitorului

ȘCOALA VIITORULUI Profesor Prisecaru Petre Şcoala Gimnazială ,,Ion Ghica” Tortoman, Constanţa Cu siguranţă, efectul evoluţiei sistemelor educaţionale la nivel mondial se va face simţit şi în învăţământul românesc...

Read more