Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia fizica si sportul
Marţi, 30 August 2011 00:00

EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL

 

Sensul pedagogic al notiunii de educatie fizica

Educatia fizica este o componenta indispensabila a educatiei, care urmareste dezvoltarea armonioasa si normala a organismului, intarirea sanatatii si cultivarea unor calitati fizice necesare muncii, activitatii sportive. Este primul gen de educare care isi exercita influenta asupra organismului. Educatia fizica vizeaza latura biologica a fiintei umane. Ei ii revine sarcina de a asigura conditiile necesare care sa permita maturizarea la timp a functiilor naturale si de dezvoltare in conditii optime a personalitatii umane. Pe langa intarirea sanatatii si calirea organismului, ea urmareste formarea si dezvoltarea deprinderilor igienico-sanitare, priceperilor si deprinderilor motrice, cultivarea unor calitati fizice precum: forta, rezistenta, viteza, precizia, coordonarea, o tinuta frumoasa .

Educatia fizica este strans legata de educatia morala, urmarind formarea la elevi a unor trasaturi si sentimente morale ca: simtul dreptatii, curajul, stapanirea de sine, cinstea.

Scopul educatiei fizice scolare urmareste consolidarea sanatatii, a capacitatilor de munca, perfectionarea calitatilor motrice, dezvoltarea armonioasa a organismului, formarea calitatilor morale, refacerea fortelor fizice si psihice.

 

 

Obiectivele educatiei fizice sunt:

               1. Intarirea sanatatii si calirea organismului elevilor

Indeplinirea acestui obiectiv trebuie sa asigure cresterea normala a copilului, dezvoltarea armonioasa si stimularea marilor functiuni vitale in scopul intaririi rezistentei organismului si al sporirii capacitatii de munca a elevilor. Ea implica grija pentru  apararea si intarirea sanatatii elevilor, crearea conditiilor necesare pentru viata si dezvoltarea lor fizica normala, dezvoltarea capacitatii organismului de a se adapta la conditiile concrete ale vietii.

2. Formarea si dezvoltarea deprinderilor motrice de baza si a calitatilor fizice ale miscarilor (forta, rezistenta, viteza, indemanarea) necesare in viata si in practicarea sporturilor

Acest obiectiv are in vedere inarmarea elevilor cu un ansamblu de miscari si indemanari necesare in viata, precum si pentru dezvoltarea unui corp sanatos, cultivarea deprinderii si a dragostei pentru gimnastica, sport si alte activitati fizice. Prin practicarea educatiei fizice organismul elevilor trebuie sa dobandeasca o serie de calitati fizice cum sunt: forta, rezistenta, indemanarea, viteza.

3. Formarea si dezvoltarea principalelor calitati morale de vointa si de caracter

Prin practicarea educatiei fizice trebuie avute in vedere o serie de calitati moral-volitive cum sunt: stapanirea de sine, punctualitatea, perseverenta, curajul, precum si o serie de trasaturi de caracter, precum: cinstea, corectitudinea, modestia.

4. Instructia igienico-sanitara si formarea, si dezvoltarea unei conceptii igienice, si a unui comportament igienic

Realizarea acestui obiectiv va permite elevului sa devina el insusi un factor activ al  pastrarii si intaririi propriei sale sanatati. Acest obiectiv presupune:

- transmiterea unor cunostinte noi privind igiena individuala si calirea organismului prin factori naturali de mediu: apa, aer, soare,

-  folosirea rationala a acestora,

- formarea deprinderilor si obisnuintelor igienice necesare efectuarii exercitiilor fizice si a sporturilor,

- dezvoltarea cunostintelor privind alimentatia stiintifica, obisnuirea cu respectarea  regulilor de igiena a alimentatiei.

 

Modalitati de realizare a educatiei fizice

Dimensiunea corporala a educatiei este realizata prin:

- educatia fizica din scoala (educatie a miscarii),

- educatia psihomotorie realizata prin programul scolar (educatie prin miscare),

- activitati educative care implica coordonatele motorii si psihomotorii(cercuri de gimnastica, inot, sculptura, pictura, drumetii, excursii ),

- sportul practicat atat in cadrul scolar, cat si in cel al educatiei nonformale  sau chiar informale.

Forma principala prin care se infaptuiesc obiectivele educatiei fizice o reprezinta ora de educatie fizica.

Organizarea lectiei de educatie fizica implica anumite verigi (etape) care constau in: organizarea colectivului, pregatirea organismului pentru efort, influentarea dezvoltarii armonioase, insusirea, fixarea, perfectionarea priceperilor sau dezvoltarea calitatilor motrice, verificarea si aprecierea gradului de pregatire executantilor, scaderea intensitatii efortului, concluzii, indicatii pentru munca independenta a acelora cu care se lucreaza.

Pe baza acestei structuri generale, lectia de educatie fizica dispune si ea  de anumite tipuri:

- lectia pentru insusirea materialului nou (lectia de invatare),

- lectia de repetare, perfectionare si consolidare a materialului insusit,

- lectia de verificare a cunostintelor, abilitatilor si deprinderilor motrica dobandite, precum si a gradului pregatirii fizice (lectia de control),

- lectia de tip mixt (lectia de invatare-antrenament).

In desfasurarea lectiilor trebuie sa se tina seama de clasa, numarul de elevi, eleve, de starea sanatatii, gradul de dezvoltare fizica, de deosebirile psiho individuale (fricosi,  timizi, curajosi, activi, linistiti, turbulenti), de locul pe care il ocupa educatia fizica in orarul clasei, de conditiile materiale in care se lucreaza (in sala, pe teren, in aer liber), de materialele didactice folosite. In lectie sa se respecte  principiile didactice, sa se foloseasca metodele de invatamant adecvate obiectivelor didactice.

Dintre formele de activitate din afara clasei amintim: exercitiile fizice, gimnastica, jocurile si concursurile sportive, concursurile de orientare turistica, drumetiile.

 

Cerinte ale educatiei fizice

In practica educatiei fizice si sportului trebuie respectate anumite cerinte:

- antrenarea elevilor laun numar rational de activitati de educatiei fizica,

- masuri de protectie,

- asigurarea conditiilor de timp, materiale si didactice,

- intelegerea de catre factorii de decizie si de catre elevi a importantei educatiei fizice si sportului,

-  imbinarea rationala a educatiei fizice si sportului cu invatatura si respective cu munca, evitand neglijarea invataturii pentru tineretul studios,

- luarea in considerare a posibilitatilor si preferintelor reale ale tinerilor si imbinarea rationala a efortului fizic cu odihna, evitandu-se suprasolicitarea.

UNESCO acorda o importanta deosebita educatiei fizice si sportului, subliniind printre altele: efectul benefic asupra solutionarii unor probleme sociale, politice, economice, fiind si mijloc de diminuare a delincventei, violentei, criminalitatii si toxicomaniei,  contributia la integrarea sociala, contributia la sporirea productivitatii muncii, prin imbunatatirea fizice si a sanatatii, contributia la prelungirea varstei active de munca, a pensionarii ca si ameliorarea situatiei persoanelor in varsta si a handicapatilor.

 

 

Revista cu ISSN

Planificare model pentru psihodiagnoza t…

Planificare model pentru psihodiagnoza terapie invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

1. Droguri sintetice (designer drugs) - Ecstasy   Datorită acţiunilor şi efectelor lor diferite, drogurile sintetice sunt greu clasificabile în grupe distincte. XTC (prescurtarea pt. Ecstasy) este atribuit frecvent grupei entactogenelor...

Read more

Sfintele Pasti - Incondeierea oualor

Izvoarele istorice şi arheologice certe atestă cu multe secole înainte de Hristos obiceiul de a face cadou ouă colorate la marile sărbători sezoniere, în special la Anul Nou. Apariţia frecventa...

Read more

Scoala parintilor un mijloc de imbunatat…

STUDIU- „ŞCOALA PĂRINŢILOR” - UN MIJLOC DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A CALITĂŢII ÎN ÎNVĂŢĂMÎNTUL PREUNIVERSITAR înv. Marc Aurica, Școala Gimnazială Cîmpeni "Spune-mi și o să uit. Arată-mi și poate n-o să-mi amintesc. Implică-mă...

Read more

Planificare model pentru religie invatam…

Planificare model pentru religie invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata materiale...

Read more

Asupra unor inconsecvente in notatiile d…

ASUPRA UNOR INCONVENIENŢE ÎN NOTAŢIILE DIN MANUALELE DE FIZICĂ ACTUALE   prof. Cristea Adrian Colegiul Tehnic"Petru Poni" – Roman, jud. Neamț   Deoarece în standardul actual, ISO-31, nu am găsit descrierea explicită a modului de...

Read more

Capitol IV

Capitolul IV. Dispozitii finale Art. 18 Modificarea statutului · Modificãrile sau completãrile la prezentul statut se fac prin hotãrâri ale AG prin votul a cel putin 2/3 din membrii asociatiei.  Art. 19...

Read more

Educatia socio emotionala la varsta pres…

EDUCAŢIA SOCIO-EMOŢIONALĂ LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ Prof. înv. preşc DAN FLORINA, Grădiniţa cu PP nr. 19 Braşov Conceptul de educaţie socială şi emoţională în contextul actual Etimologic, cuvântul „educaţie” provine din latinescul...

Read more