EDUCAŢIA GLOBALĂ
- REPERE METODOLOGICE -
3. ABORDAREA PEDAGOGICĂ ŞI METODE
Strategiile pedagogice frecvente utilizate în predarea educaţiei globale se disting prin:
· centrarea pe elev – nu numai în ceea ce priveşte metodele, ci şi interesele de cunoaştere ale acestuia;
· utilizarea dialogului – actul dialogic implică un procres continuu de explorare critică şi creativă a lumii;
· promovarea relaţionării cunoştinţelor;
· dezvoltarea gândirii critice
· promovarea valorilor şi formarea atitudinilor,
· promovarea abordării holistice a problemelor,
· identificarea nevoilor comunităţii.
În general, strategia pedagogică specifică educaţiei globale include un proces de pregătire, reflecţie, contribuţie personală la abordarea temei supuse discuţiei, astfel încât toti participanţii la activităţi să evalueze nevoile/cauzele generatoare ale unor fenomene, să dezvolte propuneri, să creeze planuri de acţiune şi să împărtăşească rezultatele acţiunilor lor.
Metodele selectate în procesul educaţional urmăresc atingerea obiectivelor exprimate prin verbe ca: a identifica, a înţelege, a analiza, a argumenta, a sintetiza, a aplica, a acţiona, a evalua. Astfel, metodele trebuie să fie:
· interesante, atractice, motivante, provocatoare, participative, diverse,
· să determine identificarea informaţiilor credibile;
· să stimuleze simularea, reflecţia, gîndirea critică, implicarea, asumarea responsabilităţii,
· să înveţe şi să educe în acelaşi timp,
· să promoveze dialogul şi respectul pentru opiniile participanţilor;
· să promoveze valorile.
Articole asemanatoare mai vechi:
|