Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia Globala cunostinte abilitati atitudini si valori
Joi, 11 Noiembrie 2010 18:00

EDUCAŢIA GLOBALĂ

 - REPERE METODOLOGICE -

 

 

 

CUNOŞTINŢE, ABILITĂŢI, ATITUDINI ŞI VALORI

 

2.1.            CURRICULUM, CUNOŞTINŢE ŞI ABILITĂŢI

Specificitatea curriculumului educaţiei globale constă, în principal, în importanţa pe care educatorii şi şcolile care implementează acest proiect o acordă subiectelor care:

·        determină cooperarea internaţională şi sensul responsabilităţii globale;

·        oferă oportunităţi de învăţare diverse referitoare la dimensiunile viitorului;

·        stimulează gândirea critică şi implicarea elevilor în forme neconcondiţionate;

·        conduc la rezultate ce reflectă conexiunea între „CE” şi „CUM” să predai şi să înveţi, dincolo de simpla abordare şi inserare a temelor referitoare la problemele contemporane şi rezolvare a lor în cadrul unor obiecte de studiu. 

Cunoştinţele

frecvent asociate educaţiei globale se subsumează următoarelor concepte:

 

·        Conflictul (investigarea unei varietăţi de conflicte: istorice, contemporane, personale, globale; modalităţi de socluţionare a acestora în maniere non-violente etc.);

·        Pacea ( investigarea păcii atât ca stare, cât şi ca proces; studii de caz: persoane, instituţii, organizaţii care militează pentru promovarea şi instaurarea păcii etc.);

·        Justiţia (respectarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale; statutul de militant şi observator al acestor realităţi);

·        Puterea (puterea, efectele ei, democraţia şi participarea democratică etc);

·        Schimbarea socială şi continuitatea ( investigare proceselor de schimbarea socială, valoarea şi efectele lor la diverse niveluiri: micro şi macro contextuale); 

·        Genul ( investigarea discriminării din perspectivă istorică şi în contex contemporan, evoluţia viitoare a acestui fenomen, micro şi macro perspective);

·        Grupul etnic (discriminarea bazată pe etnicitate; înţelegerea fundamentului istoric, rasismul, xenofobia, violenţa, dimensiuni mricro şi macro contextuale);

·        Ecologia (investigarea problemelor ecologice la nivel local, regional, global; provocări, oportunităţi şi provocări contemporane);

·        Interdependenţa (investigarea impactului deciziilor şi acţiunilor unor grupuri la diferite niveluri; interdependenţa populaţiei bazată pe comunicare şi mediu);  

·        Viitorul (investigarea alternativelor viitorului, a implicaţiilor diverselor opţiuni, a posibilităţilor de conturarea a unei lumi mai sigure).

În general, cunoştinţele trebuie prezentate într-o manieră care să întărească legătura cu realitatea:

·        de la nivelul local la cel global;

·        de la cazul/perspectiva personală la cea colectivă;

·        de la emoţional la raţional.

      Se recomandă ca alegerea subiectelor de dezbatere:

·        să permită analizarea perspectivei temporale tridimensionale a problemei: trecut, prezent, viitor,

·        să determine procesul dezbaterii (să conţină elemente controversate);

·        să determine procese comparative (situaţia problemei în discuţiei aşa cum apare şi în alte ţări);

·        să conţină elemente mutabile capabile de devenire;

·        să determine implicarea necondiţionată.

Abordarea acestor concepte presupune formarea următoarelor abilităţi: 

·        Gândirea critică (abordarea problemelor în mod critic entru recunoaşterea şi respingerea îndoctrinării şi manipulării);

·        Empatia

·        Cooperarea

·        Asertivitatea (capacitatea de comunicare clară într-o manieră non-agresivă);

·        Abilitatea socială (abilitatea de a influenţa procesul de luare a deciziei în baza unor cunoştinţe unanim cunoscute, înmod constructiv şi non-discriminatoriu).

 

2.2.            ATITUDINI ŞI VALORI

Educaţia globală urmăreşte promovarea şi interiorizarea valorilor, ca: respect, libertate, drept, pace, egalitate, solidaritate, prin formarea şi externalizarea unor atitudini de auto-respect, respect pentru ceilalţi, interes pentru probleme globale, abordare critică, implicare şi acţiune constructivă, reponsabilitate socială.

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 18:19
 

Revista cu ISSN

Structura anului scolar 2012-2013 prin o…

Structura anului şcolar 2012-2013 prin ordin 3794 din 2012     MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI ORDIN Nr. 3.794/2012 privind structura anului şcolar 2012–2013 M.Of. nr. 296 din 5.5.2012   În temeiul art. 94 alin. (2)...

Read more

Validarea concursului si repartizarea ca…

   CAPITOLUL V  Validarea concursului si repartizarea candidatilor pe posturi didactice/catedre in unitati de invatamant particular din invatamantul preuniversitar      Art. 21. -    (1) In invatamantul particular, validarea concursurilor si angajarea pe post...

Read more

Studiu privind etimologia cuvantului cra…

STUDIU PRIVIND ETIMOLOGIA CUVÂNTULUI CRĂCIUN   Prof. Curticăpean Diana Liceul Tehnologic “Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș   Studiul de față își propune să prezinte evoluția etimologică a cuvântului Crăciun în opinia lingviștilor și prezentarea etimoanelor termenului.   După...

Read more

Profesorul bun intre realitate si dezide…

PROFESORUL BUN – ÎNTRE REALITATE ŞI DEZIDERAT   Alexandra Pepelea, profesor     Schimbarea mentalităţii asupra modului de formare a profesorilor este esenţială. Pregătirea iniţială vizează introducerea viitorului cadru didactic, prin activităţi teoretice şi practice...

Read more

La protection de l environnement est not…

LA PROTECTION DE L’ENVIRONNEMENT EST NOTRE RESPONSABILITÉ A TOUS                                                           Prof. Mira Magdalena                                                     Liceul Tehn. Constantin Brâncuşi, Piteşti   « C'est une triste chose de songer que la nature parle et que le genre humain...

Read more

Invatamantul simultan o problema frecven…

ÎNVĂȚĂMÂNTUL SIMULTAN-O PROBLEMĂ FRECVENTĂ A SATELOR ROMÂNEȘTI DE AZI Prof. Bota Maria Gabriela Liceul Teoretic Ioan Buteanu Somcuta Mare, Județul Maramureș Predarea simultană se...

Read more

Competente generale pe niveluri de invat…

     Competenţe generale ale disciplinei pe niveluri de învăţământ                 Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de...

Read more

Formele generale ale educatiei

FORMELE GENERALE ALE EDUCAŢIEI   Educator Stan Luminiţa-Simona  Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi   Formele generale ale educaţiei reprezintă ansamblul acţiunilor şi al influenţelor pedagogice desfăşurate, succesiv sau simultan, în cadrul activităţii de formare-dezvoltare...

Read more