Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia Globala cunostinte abilitati atitudini si valori
Joi, 11 Noiembrie 2010 18:00

EDUCAŢIA GLOBALĂ

 - REPERE METODOLOGICE -

 

 

 

CUNOŞTINŢE, ABILITĂŢI, ATITUDINI ŞI VALORI

 

2.1.            CURRICULUM, CUNOŞTINŢE ŞI ABILITĂŢI

Specificitatea curriculumului educaţiei globale constă, în principal, în importanţa pe care educatorii şi şcolile care implementează acest proiect o acordă subiectelor care:

·        determină cooperarea internaţională şi sensul responsabilităţii globale;

·        oferă oportunităţi de învăţare diverse referitoare la dimensiunile viitorului;

·        stimulează gândirea critică şi implicarea elevilor în forme neconcondiţionate;

·        conduc la rezultate ce reflectă conexiunea între „CE” şi „CUM” să predai şi să înveţi, dincolo de simpla abordare şi inserare a temelor referitoare la problemele contemporane şi rezolvare a lor în cadrul unor obiecte de studiu. 

Cunoştinţele

frecvent asociate educaţiei globale se subsumează următoarelor concepte:

 

·        Conflictul (investigarea unei varietăţi de conflicte: istorice, contemporane, personale, globale; modalităţi de socluţionare a acestora în maniere non-violente etc.);

·        Pacea ( investigarea păcii atât ca stare, cât şi ca proces; studii de caz: persoane, instituţii, organizaţii care militează pentru promovarea şi instaurarea păcii etc.);

·        Justiţia (respectarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale; statutul de militant şi observator al acestor realităţi);

·        Puterea (puterea, efectele ei, democraţia şi participarea democratică etc);

·        Schimbarea socială şi continuitatea ( investigare proceselor de schimbarea socială, valoarea şi efectele lor la diverse niveluiri: micro şi macro contextuale); 

·        Genul ( investigarea discriminării din perspectivă istorică şi în contex contemporan, evoluţia viitoare a acestui fenomen, micro şi macro perspective);

·        Grupul etnic (discriminarea bazată pe etnicitate; înţelegerea fundamentului istoric, rasismul, xenofobia, violenţa, dimensiuni mricro şi macro contextuale);

·        Ecologia (investigarea problemelor ecologice la nivel local, regional, global; provocări, oportunităţi şi provocări contemporane);

·        Interdependenţa (investigarea impactului deciziilor şi acţiunilor unor grupuri la diferite niveluri; interdependenţa populaţiei bazată pe comunicare şi mediu);  

·        Viitorul (investigarea alternativelor viitorului, a implicaţiilor diverselor opţiuni, a posibilităţilor de conturarea a unei lumi mai sigure).

În general, cunoştinţele trebuie prezentate într-o manieră care să întărească legătura cu realitatea:

·        de la nivelul local la cel global;

·        de la cazul/perspectiva personală la cea colectivă;

·        de la emoţional la raţional.

      Se recomandă ca alegerea subiectelor de dezbatere:

·        să permită analizarea perspectivei temporale tridimensionale a problemei: trecut, prezent, viitor,

·        să determine procesul dezbaterii (să conţină elemente controversate);

·        să determine procese comparative (situaţia problemei în discuţiei aşa cum apare şi în alte ţări);

·        să conţină elemente mutabile capabile de devenire;

·        să determine implicarea necondiţionată.

Abordarea acestor concepte presupune formarea următoarelor abilităţi: 

·        Gândirea critică (abordarea problemelor în mod critic entru recunoaşterea şi respingerea îndoctrinării şi manipulării);

·        Empatia

·        Cooperarea

·        Asertivitatea (capacitatea de comunicare clară într-o manieră non-agresivă);

·        Abilitatea socială (abilitatea de a influenţa procesul de luare a deciziei în baza unor cunoştinţe unanim cunoscute, înmod constructiv şi non-discriminatoriu).

 

2.2.            ATITUDINI ŞI VALORI

Educaţia globală urmăreşte promovarea şi interiorizarea valorilor, ca: respect, libertate, drept, pace, egalitate, solidaritate, prin formarea şi externalizarea unor atitudini de auto-respect, respect pentru ceilalţi, interes pentru probleme globale, abordare critică, implicare şi acţiune constructivă, reponsabilitate socială.

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 18:19
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

La modalisation quelques typologies

LA MODALISATION-QUELQUES TYPOLOGIES   Ilie MINESCU Universitatea de Vest din Timişoara   La modalisation est une notion conflictuelle de la linguistique contemporaine. Cela résulte de sa polymorphie et de son caractère vaste et mouvant. De...

Read more

Relatia profesor profesor documentarist

RELAȚIA PROFESOR-PROFESOR DOCUMENTARIST Mesaroșiu Corina Georgiana, profesor de limba română- limba franceză, Școala Gimnazială Poplaca- județ Sibiu Prin intermediul acestui articol se dorește trasarea unor aspecte definitorii privind importanța...

Read more

Insuccesul scolar

INSUCCESUL ŞCOLAR   Profesor Teodorescu Lãcrãmioara Liceul Teoretic D. Zamfirescu Odobeşti, Jud.Vrancea   Motto: “Voinţa, iniţiativa, perseverenţa, rãbdarea  sunt elemente care garanteazã succesul.”               Insuccesul  şcolar reprezintă ansamblul pierderilor şcolare ale căror efecte se repercutează negativ asupra integrării...

Read more

Jocurile dinamice si jocurile pregatitoa…

JOCURILE DINAMICE ŞI JOCURILE PREGĂTITOARE-MIJLOACE DE BAZĂ ÎN PROCESUL DE INIŢIERE ÎN JOCUL DE VOLEI   Profesor Drăgoiu Toma Liceul Hercules Băile Herculane   Voleiul este un joc sportiv care se bucură de o largă apreciere...

Read more

Elevi cu tulburari de invatare

ELEVI CU TULBURĂRI DE ÎNVĂŢARE   Învăţător Radu Emilia Rodica Şcoala cu clasele I –VIII Nr. 19 „Avram Iancu” Timişoara              Sintagma „tulburări de învăţare” este cunoscută în literatura de specialitate sub diverse denumiri:...

Read more

TEHNICI DE DISCUTIE CARE CONTRIBUIE LA …

TEHNICI DE DISCUtIE CARE CONTRIBUIE LA DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE Dimitriu Alina, profesor de geografie Grup Şcolar Tehnic Drãgãnesti-Vlasca, Teleorman     În acest articol voi prezenta douã tehnici de dezvoltare a gândirii critice: investigatia...

Read more

Calendar examenul national de definitiva…

Calendarul desfăşurării examenului naţional de definitivare în învăţământ   Vezi calendarul şi programul de desfăşurare a examenului naţional de definitivare în învăţământ.

Read more

Evaluarile nationale pentru clasele II I…

Evaluarile nationale pentru clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, amanate cu aproape o luna - calendar Evaluarile Nationale la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, programate sa...

Read more