Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia interculturala premisa a formarii cetateanului european
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Septembrie 2017 17:48

EDUCAȚIA INTERCULTURALĂ- PREMISĂ A FORMĂRII CETĂȚEANULUI EUROPEAN

PROF. LAZĂR ADRIANA DORINA

Școala Gimnazială „Învățător Radu Ion” Sat Vadu Părului, Prahova

Abordarea educației interculturale în școală are un rol esențial în înțelegerea și acceptarea diversității, în formarea unor atitudini și competențe de comunicare și relaționare cu ceilalți și în formarea unor cetățeni democratici.

Cuvinte cheie:diversitate, echitate, toleranță, respect.

În societatea actuală accentuat pluriculturală se impune abordarea educației din perspectiva deschiderii către valori culturale multiple în vederea integrării viitorului cetățean într-o lume complexă și dinamică.

Începutul mileniului trei este marcat de faptul că spațiul existenței fiecărui individ depășește limitele tradiționale, originare și presupune întâlnirea și dialogul mai multor culturi, impunându-se astfel o educație concepută din perspectivă interculturală în vederea reducerii disfuncționalităților și dezechilibrelor ce pot apărea în societate.

Educația interculturală vizează formarea în spiritul recunoașterii diferențelor existente în cadrul aceleiași societăți și constituie o opțiune ideologică, într-o societate democratică, cu privire la pregătirea viitorilor cetățeni în așa fel încât aceștia să se poată adapta unei diversități culturale. Abordarea interculturală are în vedere și diferențe spirituale, sociale și economice și permite elevilor să înțeleagă și să respecte diferențele, diversitatea și să-și dezvolte competențe de comunicare și relaționare interpersonală și intercomunitară.

Educația, din perspectiva interculturală, poate să contribuie la atenuarea conflictelor și la eradicarea violenței în școală și în societate prin formarea unor comportamente și atitudini cum ar fi: o mai bună comunicare, cooperarea în echipă sau grup, toleranță față de ceilalți și față de opiniile lor, respectul de sine și respectul pentru ceilalți, stăpânirea emoțiilor și soluționarea problemelor dintre indivizi, luarea unor decizii democratice, acceptarea responsabilității, recunoașterea valorilor culturale. Apropierea de cultura europeană sau chiar mondială nu presupune renunțarea la păstrarea valorilor locale, autentice ci dimpotrivă se impune un efort sporit în promovarea valorilor particulare. Școala are un rol foarte important în alăturarea valorilor locale la cele generale ale umanității promovând toleranța, respectul egalitatea sau complementaritatea valorilor și drepturi pentru toți. Educația interculturală poate să răspundă nevoilor Europei și de aceea un rol important al școlii este de a forma la elevi o conștiință europeană: respect pentru cultura altor popoare, respectul drepturilor copilului, al drepturilor omului, toleranță, respect pentru tradiții și pentru sănătatea mediului.

Împlinirea obiectivelor educației interculturale depinde în mare măsură de organizarea proceselor educaționale, de calitatea colaborării cadrelor didactice, de formarea continuă a formatorilor. Există o gama largă de forme de realizare a educației interculturale: lecții, activități extrașcolare, serbări școlare și alte manifestări artistice(teatre, filme video), urmărirea unor emisiuni care pot aduce un plus de informații, activități sau competiții sportive, acțiuni de voluntariat, proiecte, activități la care să participe invitați din medii sociale sau culturale diferite. Antrenarea tuturor elevilor la astfel de activități constituie o modalitate de a promova egalitatea șanselor educaționale, toleranța, comunicarea, acceptarea celuilalt.

Implementarea unor proiecte realizate în parteneriat cu alte școli din țară sau din Europa contribuie la îmbunătățirea experienței interculturale. Utilizarea internetului, a poștei electronice face posibil un schimb de lucrări, de impresii, de experiențe cu elevi din țară sau chiar din alte țări.

În ceea ce privește metodologia, se pot folosi metode activ-participative care să trezească interesul și creativitatea elevilor.

Abordarea interculturală aduce și o relaționare mai bună între profesori, elevi și părinți și contribuie la cultivarea respectului și a deschiderii față de diversitate.

Educația se bazează pe patru componente importante: deprinderea de a ști, de a face, de a trăi împreună cu ceilalți și deprinderea de a fi. Dintre acestea, deprinderea de a trăi împreună cu ceilalți, este obiectivul principal al educației interculturale și este esențială în formarea individului integrat în societate, în formarea cetățeanului european. Procesele educaționale interculturale se bazează pe respectul diversității și al echității.În acest context, școlii îi revine un rol esențial în formarea și cultivarea, încă din clasele primare, aunor comportamente și atitudini de acceptare și bună relaționare cu ceilalți pornind de la premisa că suntem diferiți dar egali.

Bibliografie:

Cucoș, Constantin, Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2000

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Teoriile contemporane ale managementului…

TEORIILE CONTEMPORANE ALE MANAGEMENTULUI APLICABILE ȋN ŞCOALA ROMÂNEASCĂ   Profesor limba engleza Camelia Timofte Școala cu cls. I-VIII G.E. Palade, Buzău     Pentru managerul unei unități de învățământ, a motiva personalul implică a identifica acele...

Read more

Istoria studiilor despre articol

ISTORIA STUDIILOR DESPRE ARTICOL   Didin Florentina Gabriela Şcoala gimnazială Nr. 1 Vulpeşti, Argeş   Articolul este partea de vorbire flexibilă cu rol de cuvânt ajutător care însoţeşte un substantiv, arătând măsura în care obiectul...

Read more

Padurea habitatul izvorului de viata

PĂDUREA – HABITATUL IZVORULUI DE VIAŢĂ   Prof. Ciobotaru Ana-Maria Şcoala Gimnazială Măicăneşti   Rezumat: Pădurea, izvor de viaţă începând de la strămoşii noştrii, reprezintă habitatul ori casa unde se nasc şi trăiesc animalele şi...

Read more

Inspectorate scolare adrese web

Inspectorate scolare - adrese web    Inspectoratul Scolar al judetului Alba Inspectoratul Scolar al judetului Arges Inspectoratul Scolar al judetului Arad Inspectoratul Scolar al Sectorului 2 Inspectoratul Scolar al Sectorului 3 Inspectoratul...

Read more

Platforma de prezentare a ofertelor de e…

Platformă de prezentare    a ofertelor de educaţie non-formală     pentru săptămâna „Şcoala altfel”      Ministerul Educaţiei, Cercetrării, Tineretului şi Sportului a deschis o platfomă online de înregistrare a ofertelor organizaţiilor non-guvernamentale din domeniul educaţiei şi...

Read more

Studiu privind lichidarea societatii com…

STUDIU PRIVIND LICHIDAREA SOCIETĂŢII COMERCIALE   Prof. economist Cîrcotă Roxana Grup Şcolar Industrial de Marină Galaţi     Rezumat Lichidarea reprezintă ansamblul de operaţii economice şi financiare determinate de dizolvarea sau falimentul judiciar al unei societăţi...

Read more

Tema iubirii si motivul cuplului in roma…

Tema iubirii si motivul cuplului in romanul Maitreyi

TEMA IUBIRII ȘI MOTIVUL CUPLULUI ÎN ROMANUL MAITREYI (Exemplu de proiectare a activității didactice) Marincaș Marinela Adriana, profesor Liceul de Arte ,,Regina Maria”...

Read more

Managementul procesului instructiv educa…

MANAGEMENTUL PROCESULUI INSTRUCTIV-EDUCATIV LA CLASELE CU DEFICIENŢI DE VEDERE   Liliana Nacev, profesor psihopedagog Liceul Teoretic IRIS, Timişoara   Profesorul psihopedagog  trebuie să fie în măsură să ia în considerare nevoile specifice ale copilului...

Read more