Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia si softul educational
Scris de administrator   
Vineri, 08 August 2014 21:39

EDUCAŢIA ŞI SOFTUL EDUCAŢIONAL

 

          Profesor Păduraru Constantin Eugen

Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău

 

         Rezumat:

         Articolul de specialitate propus prezintă impactul deosebit pe care îl are softul educaţional asupra calităţii procesului de predare - învăţare. In ultimul deceniu s-a constatat faptul că nu există disciplină de studiu, unde calculatorul personal să nu fie introdus cu real succes. Calculatorul este un important mijloc de învăţământ, care împreună cu un soft corespunzător şi un set de obiective / competenţe asociate, se transformă într-o veritabilă strategie didactică.

 

         Se observă că în cadrul educaţiei contemporane calculatorul poate fi implicat în următoarele sarcini didactice:

a) promovarea creativităţii elevului;

b) activităţi de recapitulare şi sistematizare a unor teme;

c) evaluarea performanţelor şcolare;

d) oferirea de informaţii necesare cunoaşterii etc.

         Pentru o bună înţelegere a conceptului de soft, voi realiza o delimitare conceptuală între software suport şi software educaţional:

1) software educaţional - vizează procesul de învăţare;

2) software suport - utilizată ca resursă în cadrul unor activităţi de predare - învăţare;

 

         În continuare voi analiza principalele avantaje ale utilizării binomului calculator - soft educaţional:

a) accesul simultan al unui număr mare de utilizatori la softul educaţional propus;

b) stimularea atenţiei, ceea ce conduce la o participare activă a elevului;

c) promovarea învăţării prin descoperire;

d) oferirea utilizatorilor unui volum mare de informaţii;

e) poate fi adaptat la particularităţile grupului de elevi;

 

         Totuşi calculatorul poate să fie utilizat şi pentru alte activităţi din afara sferei educaţionalului şi astfel pot apărea o serie de limite ale folosirii neraţionale a tehnicii moderne. Dintre aceste limite / dezavantaje amintim:

1) izolarea relativă a elevului, care este capturat de universul virtual;

2) modelul educativ oferit de către profesor dispare prin folosirea excesivă a calculatorului;

3) activitatea profesorului devine una de îndrumare a binomului elev - calculator etc.

         In literatura psiho-pedagogică există mai multe clasificări ale softurilor educaţionale, dar cea mai importantă clasificare o constituie clasificarea softurilor după rezultatul aşteptat:

a) softuri - care dezvoltă comportamentul de cunoaştere în cazul unei discipline de studiu;

b) softuri - care vizează capacităţile de analiză, sinteză şi evaluare;

c) softuri - care dezvoltă capacitatea de aplicare a unor algoritmi de calcul;

         Prin intermediul softului educaţional, se pot accentua următoarele aspecte:

- cercetarea experimentală / de documentare;

- demonstraţia;

- dezbaterile;

- aplicaţii practice;

- soluţionarea de probleme;

- jocurile didactice etc.

         În actualul context educaţional, şcoala trebuie să se preocupe de:

a) creşterea gradului de realiza şi utilizare a softurilor educaţionale de către profesori şi elevi;

b) creşterea calităţii educaţionale în ceea ce priveşte un soft educaţional;

c) integrarea armonioasă şi eficientă a binomului calculator - soft educaţional în procesul instructiv - educativ;

d) modernizarea setului actual de mjiloace didactice existente.

 

Bibliografie

1. Ionescu Miron, Ioan Radu - Didactica modernă, Editura Dacia, 2001;

2. Nicola Ioan - Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, 2003;

3. Noveanu E. - Impactul formativ al utilizării AeL în educaţie, Centrul pentru Inovare în Educaţie, 2004;

4. Jinga I. - Manual de pedagogie, Editura ALL Educaţional, 2001.

 

Revista cu ISSN

Proiectele educative scolare si extrasco…

Proiectele educative scolare si extrascolare

Proiectele educative scolare si extrascolare

Read more

Educatia socio emotionala la varsta pres…

EDUCAŢIA SOCIO-EMOŢIONALĂ LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ Prof. înv. preşc DAN FLORINA, Grădiniţa cu PP nr 26 Braşov Conceptul de educaţie socială şi emoţională în contextul...

Read more

Metode de predare activ participative Me…

Metode de predare activ participative Metoda proiectului Site-uri wiki

METODE DE PREDARE ACTIV-PARTICIPATIVE METODA PROIECTULUI, SITE-URI WIKI   Leonte Anca Colegiul Tehnic Buzău     Se vorbeşte tot mai mult în ultimii ani despre un învăţământ centrat pe elev, dar întrebarea este: cum anume învaţă elevii...

Read more

Metodologia de evaluare externa a calita…

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 Axa prioritară 1 : "Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării...

Read more

Fisa de observare a lectiei

FIŞA DE OBSERVARE A LECŢIEI   Loc:                                                                       Data:                               ____   Profesor/Maistru instructor:                                         Total Elevi:                       ____   Observator:                                                             Funcţie:                           ____   Disciplina:                                                                Nivel/an:                           ____   Lecţia:                                                         ...

Read more

Managerul scolar om specialist si educat…

MANAGERUL ȘCOLAR - OM, SPECIALIST ȘI EDUCATOR Prof. Aanei Genilia Școala Gimnazială Lunca Pripor, Orașul Nehoiu, județul Buzău ,,Cel mai bun educator este acela care...

Read more

Utilizarea instrumentului fishbone in ac…

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI FISHBONE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Instrumentul Fishbone permite realizarea de resurse educaționale interactive. În...

Read more

portofoliul didactic o metoda alternativ…

PORTOFOLIUL DIDACTIC, o metodă alternativă viabilă de evaluare   Prof. Stan Cristina Şcoala Gimnaziala Bâsca-Chiojdului, jud. Buzău   „Într-o şcoală niciodată nu se ştie cine dă şi cine primeşte.” (Constantin Noica)   Şcoala are “obligaţia“ să creeze condiţii...

Read more