Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Eficienta fiselor cu continut geometric pentru insusirea diferitelor notiuni matematice
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Februarie 2016 12:42

STUDIU PRIVIND EFICIENŢA FIŞELOR CU CONŢINUT GEOMETRIC PENTRU ÎNSUŞIREA DIFERITELOR NOŢIUNI MATEMATICE

Prof. ȋnv. primar Andrei Alexandra,

Şcoala Gimnazială Nr. 1 Cobeni, Comuna Corbeni

Obiectivele studiului:

Ȋn acest studiu mi-am propus urmǎtoarele obiective:

a. Stabilirea eficienței fișelor cu conținut geometric, pentru asimilarea cȃt mai rapidǎ a diferitelor noțiuni matematice;

b. Identificarea nivelului de dezvoltare al imaginației precum și al creativitǎții la copii, prin utilizarea fișelor cu conținut geometric.

Ipoteza:

Ȋn acest studiu am pornit de la presupunerea conform cǎreia prin utilizarea unor fișe ȋn care sunt folosite figurile geometrice, ȋnvăţătorul realizeazǎ mult mai repede și mai eficient obiectivele sale.

Ipoteza acestui proiect este urmǎtoarea: Presupunem cǎ fișele cu conținut geometric pot ajuta la asimilarea mult mai rapidǎ a diferitelor noțiuni matematice de cǎtre copiii din clasele pregătitoare.

Definirea variabilelor

Ȋn cadrul oricǎrei cercetǎri de tip experimental ȋntȃlnim douǎ categorii de variabile: variabila independentǎ și variabila dependentǎ. Variabila independentǎ este redatǎ ȋn mod voit prin manipularea și controlarea directǎ de cǎtre cercetǎtor. Aceasta este reprezentǎ ȋn studiu de mijloacele de folosire a figurilor geometrice. Al doilea tip de variabilă depinde de variabila independentǎ, deoarece este reprezentatǎ de reacțiile și rǎspunsurile externe ale subiecților la acțiunea acestei variabile. Ȋn cazul studiului meu, variabila dependentǎ este reprezentatǎ de acțiunea elevilor de la grupa pregǎtitoare, care se identificǎ ȋn modul de utilizare al figurilor geometrice de către elevi.

Eşantionul de subiecţi

Studiul se realizeazǎ pe un eșantion de 24 de subiecți, copiii de la grupa pregǎtitoare din cadrul Şcolii Primare Oestii-Pământeni. Colectivul de 24 de copii este alcǎtuit din 14 bǎieți și 10 fete.

Metodele utilizate ȋn cadrul studiului au fost: metoda experimentului şi metoda testului docimologic. Metoda experimentului produce datele, furnizeazǎ fapte provocate special pentru raționamentul experimental al cercetǎrii. Experimentul reprezintǎ, de fapt, o observație provocatǎ, o producere sau modificare intenționatǎ a fenomenului, cu scopul de a-l studia ȋn condiții mai favorabile. Ȋn schimb, metoda testului docimologic reprezintǎ un instrument de evaluare complex, format dintr-un ansamblu de sarcini de lucru, ce permit mǎsurarea și aprecierea nivelului de pregǎtire al copiilor, precum și a nivelului de formare și dezvoltare a unor capacitǎți și competențe de diverse naturi. Rezultatul testului pune ȋn evidențǎ progresul sau regresul ȋnregistrat de copil ȋntr-o perioadǎ de timp.

Desfǎșurarea cercetǎrii

Cercetarea se va desfǎșura astfel:

a) se verificǎ nivelul de ȋnțelegere al noțiunilor de forme geometrice prin aplicarea unui prim test (testul inițial);

b) se vor desfǎșura activitǎți de predare-ȋnvǎțare prin diferite tipuri de exerciții sub formǎ de fișe și jocuri logico-matematice pentru ȋnsușirea și consolidarea noțiunilor de forme geometrice, precum și pentru dezvoltarea creativitǎții, pe parcursul primului semestru al anului școlar;

c) se verificǎ confirmarea ipotezei prin aplicarea unui test de evaluare sumativǎ (test final).

La testul inițial s-au obținut urmǎtoarele rezultate:

- Calificativul F. B. = 10 elevi (dintre care 5 bǎieți și 5 fete);

- Calificativul B. = 9 elevi (dintre care 6 bǎieți și 3 fete);

- Calificativul S. = 4 elevi (dintre care 3 bǎieți și 1 fatǎ);

- Calificativul I. = 1 elev (1 fatǎ).

Tabel 1: interpretarea rezultatelor testului inițial

Calificativul final obținut

F.B.

B.

S.

I.

Numǎrul de elevi

10 elevi

9 elevi

4 elevi

1 elev

Procentul

41,66 %

37,5 %

16,66 %

4,16 %

Prin analizarea rezultatelor s-a constatat cǎ nu toți elevii stǎpȃnesc bine noțiunile de figuri geometrice, și de asemenea, aceştia nu au spiritul de creativitate bine dezvoltat. Nu au bine definite noțiunile de pǎtrat, dreptunghi, triunghi, iar drept consecințǎ, necunoscȃnd figurile, nu au putut rezolva sarcinile din fișa de lucru. Creativitatea copiilor este puțin sesizabilǎ la unii copii, aceasta certificȃndu-se prin rezultatele de la ultima sarcinǎ. Aceștia nu au reușit sǎ construiascǎ obiectele destul de explicit,ele fiind greu sesizabile, uneori acestea neexistȃnd. Ȋn continuare s-au folosit o diversitate de fișe și jocuri atractive pentru a-i ajuta pe copii sǎ asimileze mai ușor noțiunile de figuri geometrice, precum și ca imaginația și creativitatea acestora sǎ sporeascǎ ȋn mod evident. Astfel, la sfȃrșitul semestrului se va aplica un nou test elevilor pentru confirmarea sau infirmarea ipotezei. Obiectivele vizate in cadrul acestui test final au fost: sǎ coloreze ȋn mod corect fiecare formǎ geometricǎ folosind culoarea cerutǎ; sǎ identifice corect figurile geometrice din care sunt formate desenele; sǎ realizeze cȃt mai multe obiecte din figuri geometrice.

Rezultatele testului final au fost urmǎtoarele:

- Calificativul final F.B. = 14 elevi (7 bǎieți si 7 fete);

- Calificativul final B. = 8 elevi (5 bǎieți si 3 fete);

- Calificativul final S = 2 elevi (1 bǎiat si 1 fatǎ);

- Calificativul final I = nici un elev

- Tabel 2: centralizarea rezultatelor finale

-

Calificativul final obținut

F.B.

B.

S.

I.

Numǎrul de elevi

14 elevi

8 elevi

2 elevi

0 elev

Procentul

58,33 %

33,33 %

08,33 %

0 %

Ȋn urma celor douǎ teste aplicate elevilor s-a constatat faptul cǎ numǎrul elevilor care au obținut calificativul F.B. a crescut de la 10 elevi la 14 elevi, iar numǎrul elevilor care au obținut calificativul S. a scǎzut de la 4 elevi la 2 elevi. Ȋn ceea ce privește calificativul I. s-a remarcat un procentaj destul de bun. S-a micșorat procentul ajungȃnd la 0.

Concluziile studiului:

Prin datele obținute de la ambele teste se constatǎ cǎ prin desfǎșurarea experimentului se confirmǎ ipoteza formulatǎ și anume utilizarea fișelor cu figuri geometrice pentru dezvoltarea creativitǎții la preșcolari.

Am putut constata urmǎtoarele date ȋn urma metodelor utilizate ȋn acest proiect de cercetare:

Ø Creativitatea elevilor se poate dezvolta prin desenarea de figuri geometrice reprezentȃnd obiecte, lucruri etc, reale sau imaginare, de către copii;

Ø Fișele cu figuri geometrice ajută și la dezvoltarea imaginației copiilor,

Ø Copiii sunt mult mai motivați dacǎ sunt ȋmpǎrțiți pe grupuri decȃt dacǎ ar lucra individual;

Ø Jocurile logico-matematice combinate cu fișele care cuprind exerciții cu figuri geometrice conferă o eficiențǎ mult mai mare pentru reținerea noțiunilor de bazǎ.

Bibliografie:

1. Ionescu M. Radu, [coord.], Didactica modernă, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2007

2. Dinuţă, Nicolae, Metodica activităţilor matematice ȋn grădiniţă, Editura Universităţii, Piteşti, 2007

 

Revista cu ISSN

Poezii si cantece folosite la festivitat…

POEZII ȘI CÂNTECE FOLOSITE LA FESTIVITATEA DE ABSOLVIRE A CLASELOR A VIII-A Prof. Șomcutean Crina Ramona Liceul Tehnologic Traian-Vuia Tăuții Măgherăuș, Maramureș În acest articol doresc să fac...

Read more

Studiu privind impactul utilizarii calcu…

Studiu privind impactul utilizarii calculatorului si televizorului asupra conduitei adolescentilor

STUDIU PRIVIND IMPACTUL UTILIZĂRII CALCULATORULUI ŞI TELEVIZORULUI ASUPRA CONDUITEI ADOLESCENŢILOR Andrei Roxana, profesor Grup Şcolar “Gheorghe Asachi” Galaţi Studiul de faţă abordează problematica impactului utilizării calculatorului/TV asupra conduitei elevilor. Deşi le...

Read more

Formular CAER 2016

Formular CAER 2016 Vezi formularul de aplicatie si fisa de evaluare pentru proiectele ce vor fi cuprinse in Calendarul Activitatilor Educative 2016.

Read more

Energia incotro

ENERGIA, ÎNCOTRO?   Gălăţan Daniela, Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I Timişoara   Este de aşteptat ca savanţii, laboratoarele lumii să-şi concentreze capacitatea de creaţie în direcţia aprofundării cunoaşterii şi a punerii în valoare a acelor...

Read more

Pratiquer l’expression orale a l’aide d…

PRATIQUER L’EXPRESSION ORALE A L’AIDE DES PHOTOS Lector Ilie MINESCU Universitatea de Vest Timisoara L’enseignant qui cherche à communiquer et à faire s’exprimer ses étudiants en regardant une photo...

Read more

Chestionar pentru personalul didactic in…

ANEXA Nr. 9   la regulament   CHESTIONAR pentru personalul didactic*)      ___________    *)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.   - model -   In scopul diagnosticarii procesului institutional din scoala dvs., a stabilirii unor...

Read more

DOCUMENTS AUTHENTIQUES ORAUX

                          DOCUMENTS AUTHENTIQUES ORAUX            Lector univ. Ilie MINESCU          Universitatea de Vest TIMIŞOARA     Origine et Classement   Les documents authentiques ont fait leur entrée en didactique des langues au cours de la décennie...

Read more

Asociatia Profesorilor din Romania

"Cu cât mai mult traiesc, cu atât mai bine îmi dau seama de cât de puternic si important este impactul atitudinii asupra vietii. Pentru mine, atitudinea este mai importantã decât...

Read more