Formarea notiunilor elementare necesare studierii geografiei in ciclul gimnazial |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Octombrie 2014 13:04 |
FORMAREA NOŢIUNILOR ELEMENTARE
NECESARE STUDIERII GEOGRAFIEI ÎN CICLUL GIMNAZIAL
Profesor Miron Steluţa Otilia
Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Achiziţionarea noţiunilor elementare de geografie se face pe tot parcursul ciclului primar, mai accentuat la finalul acestuia, învăţătorul având un rol deosebit de important în realizarea acestor achiziţii, deoarece are libertatea de a alege şi de a organiza activităţile de învăţare. Elevii intră în ciclul gimnazial cu un bagaj consistent de noţiuni geografice, profesorul de geografie având rolul de a aprofunda şi îmbogăţi cunoştinţele geografice ale elevilor.
Cuvinte cheie: dimensiuni educaţionale ale geografiei
Geografia, ca disciplină de învăţământ, are un rol deosebit în formarea şi educarea elevilor.
Lumea contemporană, în continuă schimbare, impune adaptarea Geografiei la cerinţele sociale permanent noi, prin includerea în structura ei clasică a unor multiple elemente de noutate: cunoaşterea şi protecţia mediului, păstrarea diversităţii naturale şi umane, integrarea europeană, globalizarea, amenajarea teritoriului.
Principalele dimensiuni educaţionale actuale ale Geografiei sunt:
· dimensiunea geoecologică, care reflectă, poate, principala problemă a lumii contemporane: cunoaşterea, conservarea şi reabilitarea mediului înconjurător;
· dimensiunea europeană, fără a fi o modă, a fost şi este o preocupare continuă a Geografiei regionale, mai ales în contextul integrării europene;
· dimensiunea globală, care permite raportarea la ansamblul planetar a elementelor naturale, umane şi a celor rezultate din interacţiunea dintre om şi natură;
· dimensiunea regională, care pune în evidenţă identitatea specifică fiecărei regiuni, diferenţierile individuale faţă de elementele generale, nu este în contradicţie cu dimensiunea europeană şi globală, ci este doar o modalitate de a sublinia specificul regional şi local, asigurându-se astfel păstrarea diversităţii naturale şi umane;
· dimensiunea culturală, care permite perceperea unor spaţii (regiuni, state, oraşe) cu o profundă tradiţie şi vocaţie culturală;
· dimensiunea umană, care redă problematica societăţii umane în dimensiunile ei spaţiale, temporale şi în legătură cu elementele mediului înconjurător;
· dimensiunea economică – dezvoltare durabilă, care, în condiţiile globalizării, îmbină elementele legate de eficienţă, accesarea resurselor şi atenţia pentru mediul înconjurător;
· dimensiunea naţională, care dezvoltă sentimentul de patriotism prin studierea Geografiei României;
· dimensiunea interdisciplinarităţii, care are o semnificaţie mai deosebită în cazul Geografiei, deoarece, prin structura sa interioară, ca ştiinţă atât a naturii cât şi a societăţii, poate sintetiza foarte bine aspecte ale cunoaşterii şi practicii umane din cele două mari domenii, la aceasta adăugându-se şi elemente de transdisciplinaritate şi multidisciplinaritate.
Prin studiul geografiei elevii îşi însuşesc un sistem de noţiuni, priceperi şi deprinderi, necesare pentru activitatea practică, îşi formează o concepţie ştiinţifică despre lume şi, în acelaşi timp, îşi formează deprinderi intelectuale de muncă.
Formarea primelor noţiuni de geografie se produce încă din învăţământul preşcolar, când, sub îndrumarea educatorilor, preşcolarii abordează teme cu caracter geografic: cercetarea unor medii cunoscute (clasa, oraşul / satul natal, parcul, pădurea, etc.). Astfel, prin aceste prime investigaţii se fundamentează capacităţile de observare, de analiză, de comparare, prin formularea întrebărilor cauzale – De ce? – şi a răspunsurilor, prin lansarea unor ipoteze şi prin căutarea dovezilor, se dezvoltă raţionamentul geografic al copiilor.
Introducerea, la clasa I şi a II-a, a disciplinei Cunoaşterea mediului vine să realizeze o punte de legătură între elementele de cunoaştere a mediului acumulate de copii în ciclul preşcolar şi disciplina Ştiinţele naturii, studiată la clasele a III-a şi a IV-a.
Studierea Ştiinţelor naturii într-o abordare interdisciplinară permite o structurare a problemelor pornind de la o serie de teme integratoare, mai apropiate de capacitatea de înţelegere a elevilor. Se urmăreşte, de asemenea, nu o acumulare de fapte şi informaţii ştiinţifice, ci raportatea elevilor la mediul în care trăiesc. Astfel, elevii sunt îndrumaţi să-şi dezvolte cunoaşterea pornind de la explorarea şi investigarea orizontului local şi apropiat către reprezentarea orizontului îndepărtat.
Geografia, ca disciplină de sine stătătoare, este studiată abia în clasa a IV-a, fiind intitulată foarte generos: Introducere în geografie – de la localitatea natală la planetă.
Noul curriculum de Geografie pentru clasa a IV-a prezintă selectiv, sintetic, esenţializat şi structurat elementele de geografie a orizontului local şi apropiat, caracteristicile geografice generale ale României şi diferenţierile regionale (unde se pune, din nou, accent pe orizontul local şi apropiat) şi locul României în Europa şi pe Glob.
Demersul de învăţare porneşte de la localitatea natală şi ajunge la dimensiunile planetei, trecând prin spaţii de referinţă semnificative (orizontul local şi apropiat, regiunea natală, judeţul natal, ţara, continentul, planeta ca întreg).
Pe parcursul clasei a IV-a elevii pot să ajungă la perceperea corectă a unor evenimente care au loc simultan, dar în locuri diferite, făcând trecerea la scară, de la dimensiunile orizontului local şi apropiat până la cele ale planetei.
Parcurgerea conţinuturilor din programa de Geografie pentru clasa a IV-a presupune multiple elemente de geografie fizică (orientarea cu ajutorul punctelor cardinale, reprezentarea cartografică a suprafeţei terestre, relieful, clima, hidrografia, vegetaţia, fauna şi solurile, Pământul în Univers) şi geografie umană (populaţia, aşezările umane, economia), dar şi elemente de geografie politică (Uniunea Europeană), geografie regională (Europa) şi geografia mediului, punându-se bazele Geografiei generale care va fi studiată în clasa a V-a, Geografiei regionale, studiată în clasele a VI-a şi a VII-a şi a Geografiei României, studiată în clasa a VIII-a.
În concluzie, achiziţionarea noţiunilor elementare de geografie se face pe tot parcursul ciclului primar, mai accentuat la finalul acestuia, învăţătorul având un rol deosebit de important în realizarea acestor achiziţii, deoarece are libertatea de a alege şi de a organiza activităţile de învăţare, precum şi succesiunea temelor, păstrând însă logica internă a disciplinei, pentru a atinge obiectivele propuse.
Elevii intră în ciclul gimnazial cu un bagaj consistent de noţiuni geografice, profesorul de geografie având rolul de a aprofunda şi îmbogăţi cunoştinţele geografice ale elevilor.
Bibliografie:
Mândruţ, O. (1996), Geografia şi educaţia prin geografie în perspectiva reformei învăţământului preunuiversitar - Ghid metodologic, I.Ş.E., Bucureşti.
Mândruţ, O., Apostol, Gabriela (2003), Geografie - Ghidul profesorului pentru clasele V – VIII, Editura Corint, Bucureşti.
MEC (CNC) (2005), Programe şcolare pentru clasa a IV-a – Geografie, Bucureşti.
MECI (2009), Programă şcolară revizuită - Geografie – clasele a V-a – a VIII-a, Bucureşti.
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
COMMENT AIDER LES ÉLÈVES À DÉVELOPPER
UNE COMPÉTENCE COMMUNICATIVE?
Profesor: Popescu Mihaela
Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari
Le présent article a pour objectif principal de présenter quelque considérations méthodologiques sur le développment de la... Read more
ACQUISITION DE L’EXPRESSION ORALE
Ilie MINESCU
Universitatea de Vest din Timişoara
L’acquisition de la compétence de communication orale est tout à fait déroutante pour ceux qui apprennent une langue étrangère. Il s’agit probablement... Read more
Ordin privind aprobarea Regulamentului de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar
Read more
CREATIVITATEA ÎN ŞCOALĂ ŞI ÎN AFARA EI
Prof. Gabriela Ungureanu,
Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I, Timişoara
Societatea contemporană, comparativ cu cele anterioare, se caracterizează prin schimbări radicale care se petrec în conduită,... Read more
STUDY CASE: GRAMMATICAL SYNONYMY IN ENGLISH-MEANS OF EXPRESSING FUTURE TIME
Prof. Simona Pisoi
C.N. Carol I, Craiova
SUMMARY
Apart from antonyms, i.e. senses opposed to each other (wrong and right), and hyponymy: sense... Read more
Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit 2013
Vezi Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, publicate in Monitorul Oficial 17 din 9 ianuarie 2013 (M.... Read more
Planificare model pentru matematica invatamant special
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model... Read more
CALITATEA ŞI MANAGEMENTUL CALITǍŢII
ÎN INSTITUŢIILE DE ÎNVǍŢǍMÂNT
Director – Prof. IONEL NEAGU
Şcoala cu clasele I-VIII Greaca, jud. Giurgiu
Reforma învãtãmântului a inclus si pânã acum elemente ale... Read more
PERCEPŢIE ŞI DEFENSIVITATE ÎN CONSUMUL DE DROGURI LA ADOLESCENŢI
Dolhan Ana Felicia - Profesor
Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” Oradea
Rezumat:
Lucrarea de faţă îşi propune să surprindă temele majore în jurul cărora se construiesc…
Planificare model pentru cultura civica invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata…
CONCURSUL NAȚIONAL “VIVA LA MUSICA” 2016
Prof. Mihaiela Lazar
Liceul de Artă “Ioan Sima” Zalău
Concursul Național “Viva la musica”, aflat la cea de-a XVIII-a ediție,…
DEZVOLTAREA CAPACITĂȚII
DE AUTOEVALUARE ÎN CICLUL PRIMAR
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Câmpeni
Ocaziile care i-au adus pe elevi în situația de a se…
Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat
pentru anul scolar 2013-2014
Vezi Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul 2013-2014
EDUCAŢIA ŞI SOFTUL EDUCAŢIONAL
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat:
Articolul de specialitate propus prezintă impactul deosebit pe care îl are softul…
DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PRIN ACTIVITĂŢILE INTEGRATE
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Predarea integrată a cunoştinţelor este considerată o metoda, o strategie modernă,…
CÂMPUL LEXICAL SEMANTIC - CONCEPTE OPERATORII
Profesor Andra Elena Diaconu
Profesor de limba și literatura română,
Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea
În concepția lui Eugen Coșeriu conceptele operaționale cu care trebuie să… METODE INTERACTIVE
PENTRU UN ÎNVĂŢĂMÂNT EFICIENT
Prof. Gabriela Gorgan,
Şcoala Gimnazială Petriş, jud. Bistriţa Năsăud
MOTTO:
« Dacă îmi spui o să uit, dacă îmi arăţi o să ţin minte, dar dacă mă implici o…
|