Lazar Mihaiela
GHID PRACTIC AL AUTOFORMARII MANAGERIALE
A PROFESORULUI
In cuprins:
Managementul organizarii activitatii
Managementul proiectarii
Managementul comportamentului eficace
Managementul influentarii, motivarii
Managementul comunicarii
Managementul relatiilor
Managementul stresului la clasa
Managementul evaluarii
1. Managementul organizarii activitatii
§ Realizati o lista a obiectivelor pe etape, situatii si programati actiunile dozand timpul necesar
§ Stabiliti prioritatile si organizati resursele, conditiile, activitatea elevilor
§ Realizati sarcinile in ordinea lor logica, didactica, la momentul oportun al invatarii
§ Imbinati sarcinile atribuite intregii clase cu cele pe grupe si cu cele individuale
§ Prevedeti circulatia eficienta a informatiilor asupra activitatilor, elevilor, ca si a retelelor de comunicare
§ Acordati atentie relatiilor intre elevi in timpul activitati, nu minimizalti relatiile informale
§ Diversificati, alternati tipurile de activitati, situatii ca elevii sa-si mentina atentia, motivatia participarii
§ Anticipati actiunile elevilor pe categorii de obiective si oferiti indrumarile adecvate
§ Grupati intrebarile referitoare la “cine”: cine raspunde, cine rezolva anumite sarcini, cine poate primi responsabilitati in activitate
§ Grupati intrebarile referitoare la “ce”: ce este de facut pentru fiecare obiectiv sau clasa, cum trebuie prevenit si combatut, ce conditii sunt necesare, etc.
§ Definiti realizarea procesuala, situationala a organizarii activitatilor
§ Realizati schematic derivarea activitatilor in etape, sarcini, actiuni, situatii, operatii de predare-invatare-evaluare.
2. Managementul proiectarii
§ Realizati o analiza profunda a rezultatelor anterioare, prin metodele date, pentru a desprinde perspectivele
§ Definiti in mod adecvat obiectivele de diferite tipuri ale conditiilor concrete
§ Rezolvati relatia obiective-sarcini, actiuni, pentru a nu formula alte sarcini sau sarcini la modul general, valabile oricand, oriunde
§ Precizati in sistem actiunile la un obiectiv, atat pentru elevi cat si pentru dvs.
§ Analizati, valorificati adecvat categoriile de resurse, nu numai cele informationale
§ Asigurati diferitele conditii pentru participarea, implicarea elevilor
§ Imbinati corect diagnoza cu prevederea, apoi cu planificarea-proiectarea si programarea
§ Elaborati proiectele, programele in mai multe variante, pentru ca apoi sa decideti asupra celei mai eficiente
§ Stabiliti si criteriile de masurare, de apreciere a indeplinirii obiectivelor
§ Prevedeti dificultatile, greselile tipice posibile si formulati variante de rezolvare
§ Preveniti in loc sa combateti diferite efecte negative, comportamente, influente
§ Realizati o listare a situatiilor problematice ale activitatii si solutii adecvate
§ Utilizati in sistem si alternativ metodele de proiectare, surprinzandu-va elevii prin varietatea stilului de actiune
§ Deduceti, organizati mai multe programe operative de rezolvare a diferitelor obiective ale activitatii, pe situatii, pe probleme, pe langa proiectul general
§ Feriti-va ca planul, proiectul actual sa nu fie identice cu cele anterioare sau inadecvate specificului clasei
§ Discutati la inceputul activitatii (semestru, capitol) proiectele cu elevii sau adaptati-le dupa sugestiile lor
§ Tratati proiectarea ca fiind strans legata de decizie, respectandu-i deci conditiile, etapele
§ Realizati un portofoliu propriu cu modele ale diferitelor categorii de proiecte la disciplina dvs., pentru a va afirma apoi rationalitatea, creativitatea, dezvoltarea pentru cercetare
3. Managementul comportamentului eficace
§ Acordati atentia cuvenita formarii culturii manageriale, pentru a conduce educatia, instruirea elevilor
§ Nu absolutizati valoarea pregatirii de specialitate, ca fiind generatoare si de competente manageriale
§ Nu exagerati rolul experientei empirice, ignorand ratiunea, teoria
§ Convingeti-va ca procesul managerial solicita informatii din domenii colaterale si procedati in consecinta
§ Nu este suficient sa aveti doar informatii manageriale in sistem, ci sa le convertiti intr-o conceptie, un stil in competente practice
§ Deveniti model pentru elevi, atunci cand acestia apreciaza aspectele vizibile ale culturii dvs., in motivarea actiunilor, in perfectionarea calitatilor personale, in afirmarea creativa, in coordonarea actiunilor si resurselor
§ Cautati sa deveniti nu numai lider formal, ci si informal, recunoscut de elevi
§ Fiti atenti la calitatile personale care sunt urmarite si luate model de catre elevi: energia, initiativa, echilibrul emotional, sinceritatea, obiectivitatea, respectul, comunicarea eficienta, dorinta de perfectionare, cautarea de solutii optime, utilizarea diferentiata a metodelor, coordonare s.a.
§ Daca aveti un temperament coleric, controlati-va impulsivitatea, aplecati-va asupra obiectivelor operationale, reduceti inegalitatea actionala, valorificati-va corect forta de actiune, cooperarea
§ Daca aveti un temperament sangvinic, fiti atent la instabilitatea in relatii, la tendinta de a fi impresionabil si a genera tensiuni, dar valorificati-va mobilitatea, forta, echilibrul, stapaniti-va tendinta spre superficialitate
§ Daca sunteti flegmatic, valorificati-va echilibrul, calmul, perseverenta, cumpatarea, realismul, spiritual practic, dar perfectionati-va sau compensati reactivitatea scazuta, slaba afectivitate
§ Stabiliti-va criterii de observare, analiza a actiunilor, situatiilor, cazurilor
§ Sesizati la timp factorii care influenteaza pozitiv sau negativ
§ Cand gresiti, recunoasteti si corectati-va in mod firesc in fata elevilor
§ Nu pastrati mereu o atitudine formala, dar nici nu exagerati cu permisivitatea in decizii, actiuni
§ Ca sa raspundeti eficient la o situatie concreta, impletiti autoritatea cu responsabilitatea, dozarea criteriilor impuse cu libertatea elevilor, conexiunea inverse, orientarea spre rezultate
§ Evitati volumul mare de sarcini, prin ierarhizarea lor
§ Veti lucra eficient cu elevii, daca ii veti cunoaste bine, veti dovedi pricepere de a-i mobiliza, a-i motiva, a realiza climatul participativ, comunicarea, informarea
§ Nu confundati (limitati) competenta manageriala cu volumul de informatii in domeniu, nici cu capacitatile intelectuale, nici cu autoritatea investita. Ea apare numai in procesul managerial, in realizarea conducerii efective a activitatii
4. Managementul influentarii, motivarii
§ Sesizati, analizati si invatati din erorile, greselile elevilor, caci sunt si oglinda muncii dumneavoastra
§ Nu insistati sa pledati in fata elevilor ca disciplina dumneavoastra este cea mai importanta in formarea lor
§ Evitati sa considerati murmurul din clasa, miscarea elevilor, cautarea in manual in timpul predarii ca lipsa de interes, de atentie. Convingeti-va de cauze, continutul acestora, si chiar stimulati
§ Ajutati elevii sa ia decizii rationale, completandu-le informatiile, solutiile de rezolvare, argumentele
§ Utilizati umorul, pauza, tacerea in momentele tensionate sau concentrati-va pe alte momente care calmeaza
§ Nu respingeti ideile elevilor, diferite de ale dumneavoastra; utilizati-le, stimulati productia lor
§ Mai eficient este sa fiti ferm cu elevii la inceput, devenind mai relaxat apoi
§ Pregatiti activitatile in amanunt, caci elevii sesizeaza si utilizeaza descumpanirile dumneavoastra
§ Pregatiti exemple, solutii, sarcini alternative pentru diferite situatii, elevi
§ Dovediti fermitate si consecventa in aplicarea sanctiunilor
§ Evitati confruntarea cu elevii in fata clasei; vor primi noi aliati
§ Precizati elevului detaliile realizarii pentru care este recompensat
§ Precizati elevilor standardele de atins, efortul ce trebuie depus, modalitatile de indeplinire a sarcinilor, pentru a primi o apreciere pozitiva
§ Comparati performantele actuale cu cele anterioare si anticipati-le pe cele viitoare
§ Centrati atentia elevilor pe comportamentul propriu, desfasurat in realizarea performantelor si intariti-l pe cel dezirabil
§ Nu analizati performanta unui elev prin prisma performantelor colegilor, intarind astfel competitia, rivalitatea
§ Convingeti elevii ca patru elemente sunt esentiale pentru succes: scopul clar, intelegerea si acceptarea valorilor cuprinse in sarcini, alcatuirea si respectarea unui proiect de actiune, utilizarea adecvata a resurselor necesare.
|