HORA – EXPRESIE A VITALITÃŢII POPORULUI ROMÂN
Prof. Laura Mihaela Herman
Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare
Hora, joc popular românesc, a devenit de-a lungul timpului o temã constantã pentru literatura noastrã, exprimând un mod specific de a fi.
Artistii au intuit resursele acestui veritabil topos, valorizând sincretismul funciar al folclorului în reprezentãri plastice (Theodor Aman), muzicale (Eduard Caudella, Dimitrie Kiriac, G. Stephãnescu, Tiberiu Brediceanu), literare: de la primele mentiuni cuprinse în „Descriptio Moldaviae” a lui Dimitrie Cantemir, pânã la „Horele” argheziene sau prozele datorate unor mari romancieri precum Liviu Rebreanu, Zaharia Stancu, Marin Preda (în zona realismului fantastic situându-se si rigoarea arhaicã a descrierii jocului cãlusarilor din „Morometii”).
Autori/Opere
|
Texte(citate)
|
Rapsozi/lãutari
instrumente
Locul
desfãsurãrii
horei
|
Aspecte caracteristice
|
Particularitãti
artistice
|
Dimitrie
Cantemir-
„Descrierea
Moldovei”
|
„Jocurile sunt la
moldoveni cu totul
altfel decât la
celelalte neamuri.
Ei nu joacã
doi sau patru insi
laolaltã, ca la
frantuji si lesi,
ci mai multi roatã
sau într-un sir lung. Altminteri, ei nu
joacã prea lesne
decât la nunti.
Când se prind
unul pe altul
de mânã
si joacã roata,
mergând
de la dreapta spre
stânga cu aceeasi
pasi potriviti, atunci
zic cã
joacã hora.”
|
|
Cantemir fixeazã
invariantele temei:
- hora reprezintã
momentul principal
al nuntii;
- roata (miscarea
neîntreruptã a
vietii);
- sensul miscãrii,
- de la dreapta spre
stânga.
|
|
Ion Creangã-
„Amintiri din
copilãrie”
|
„De la o vreme,
prinzând mos
Bodrângã la curaj,
sã nu înceapã
cânta din fluier
o Corãbiascã
de cele frãmântate
înloc? Noi, atunci,
sã nu ne întãrâtãm
la joc? Şi asa
o fierbeam tare,
de nu ne ajungea
casa, si dam
chiorâs
prin fasole, prin
mazãre si bob, si
sãmânta de
cânepã se fãcea
oloiu,
pârâind sub talpele
noastre.”
|
mos Bodrângã
(cântã din
fluier)
crâsma
Mihai
scripcarul
satul
|
La Creangã hora
este o tentatie („o
luam hãbãuca prin
cele sate, pe unde
stiam cã se fac
hori”).
- Paroxismul trãirii
- Spectacol arhaic
(ritual al
fecunditãtii -
zdrobirea
semintelor pentru a
lua o nouã
înfãtisare).
|
-Stilul oral
(adresarea
directã, intero-
gatiile)
-Registrul
comic
|
George Cosbuc-
„Nunta Zamfirei”
|
„Si-n vremea când
s-au cununat
S-a-ntins poporul
adunat
Sã joace-n drum
dupã tilinci:
Feciori, la zece fete,
cinci,
Cu zdrãngãneii la
opinci
Ca-n port de sat.
Trei pasi la stânga
binisor
ªi alti trei pasi la
dreapta lor;
Se prind de mâini
si se desprind
S-adunã cerc si iar
se-ntind
ªi bat pãmântul
tropotind
În tact usor.”
|
tilincile
drumul
|
- În acest „poem
coregrafic”, hora
marcheazã apogeul
nuntii, moment
esential în viata
satului.
- Poetul noteazã
miscarea, asezând
în centrul
desenului „cercul”-
roata.
- Se retine fermitatea contactului cu
pãmântul.
- Hora, element de
ceremonial.
|
-sunetele
„zdrângancilor”
sugerate prin
aliteratia „ci”;
-gradarea
ritmului
(lin-sacadat-
ropot)
-armonia
imitativã prin
gerunziul
„tropotind”;
-verbe cu valoare
repetitivã
(se prind, se
desprind,
s-adunã,
se-ntind).
|
Liviu Rebreanu-
„Ion”
|
„Duminicã. Satul e la
horã. ªi hora e
pe ulita
din dos, la Todosia,
vãduva lui Maxim
Oprea.
Cu cât Briceag
întetes-te
te cântecul, cu atât
flãcãii se îndârjesc,
îsi înfloresc jocul,
trec fetele pe sub
mânã,le dau drumul
sã se învârteascã
singure, topãie pe loc
ridicând tãlpile, îsi
ciocnesc zgomotos
cãlcâiele,
îsi plesnesc
tureacii cizmelor cu
palmele nãdusite …”
|
Briceag - „cu obra-
zul culcat pe vioa-
rã, cu ochii închisi
îsi sfârâie degetele
pe strune si
cântecul saltã
aprig, înfocat”;
Holba-„chior”
Gãvan- „tigan
urât si negru”
(cântã la
gordunã)
bãtãtura Todosiei
|
- Atmosferã încinsã,
apãsãtoare(soarele
îngãlbenit de necaz”
„zãduf”, ”nourul de
praf”)
- Hora atrage între-
gul sat
- Patima protagonis-
tilor
- Ierarhizarea socia-
lã (gruparea sãteni-
lor):
*primarul, chiabu-
rul,sãtenii înstãriti;
*dascãlul pensionar
si cei ce ascultã
„palavrele rãscoapte”
*preotul, învãtãtorul
- Conflictele sunt
anticipate (Ion-
Vasile Baciu; Ion-
George)
|
- Scena vietii
- Colectivita-
tea — martor si
comentator
- Exactitatea
detaliilor
- Comporta-
mentismul
- Caracterul
epopeic
|
Zaharia Stancu –
„Descult”
|
„Din sufletul poporu-
lui chinuit, dar plin
de sperantã într-o
vreme mai bunã,
s-au iscat
melodiile acestea
largi
generoase în ritmul
cãrora si acum,
peste veacuri si
veacuri, ro-
mânii leagã hore
întinse pe care le
joacã fãlosi,
cu pasi mari, cu
fruntea sus, de parcã întreaga lume ar fi a
lor, hore de stãpâni
ai pãmânturilor si
ai pãdurilor, ai apelor
si ai zãvoaielor,
ai plaiurilor si ai
muntilor si ai
vãzduhurilor, hore de
oameni slobozi si
fericiti”.
|
„Lãutarii -
trei prãpãditi”
- vioara
clarinetul
cobza
- în fata cârciu-
mii
|
-Contrastul dintre
înfãtisarea umilã
a lãutarilor si
marea lor artã
interpretativã.
-Fiecare instrument
sugereazã un alt
registru al trãirii
omenesti
(suferinta, revolta,
umorul).
-Contopirea
rapsodului
cu instrumentul
-Frumusetea
melodicã
si ritmicã
a horelor
-Vechimea creatiei
populare – formã
de rezistentã la
vicisitudinile
existentei.
-Horele exprimã
lupta poporului
împotriva
apãsãrii, mãretia si
încrederea în
libertate si
fericire.
|
-Proza poematicã
-Inversiuni
-Repetitii
-Metafore
(vioarã neagrã
gãlbuie în care
„geme si suspinã,
sunã si rãsunã
o inimã de om”)
-Grandoare, so-
lemnitate.
|
Titus Popovici-
„Setea”
|
„Se însereazã.Cerul
euscat, încremenit,
depãrtãrile pustii,
vinete;
Labos a scos câteva
lãmpase si le-a
atârnat
de crengile frãgarului;
roiuri de tântari
fluturã în jur, ca
o pânzã verzuie,
subtire. Cu cele
din urmã puteri,
Putu
suflã din trâmbitã,
împrãstiind o ploaie
de scuipat;
Bobocut a fã-
cut scurtã la mânã,
îi curg lacrimile si
în timp ce
trage arcusul
pe strune,
vorbeste cu tatã-sãu:
„Mai bine m-ai fi
omorât când m-am
nãscut,
Sã mã fi tâpat în
fântânã,
Sã mã fi pus pe foc…”
|
Putu
(trompeta)
Bobocut
(vioara)
La cârciuma
lui Labos
|
-Ardoarea, îndârji-
rea cu care se con-
sumã jocul
-Praful din nãrile
fetelor
-Pentru lãutari a
cânta este un
chin
|
-Depoetizare
voitã
-Detasare rece
-Stil dur
|
Bibliografie:
Cantemir, Dimitrie, Descrierea Moldovei, Editura Minerva, Bucuresti, 1973
Creangã, Ion, Amintiri din copilãrie, Editura Hyperion, Bucuresti, 2003
Cosbuc, George, Poezii, Editura Dacia, Bucuresti, 1996
Rebreanu, Liviu, Ion, Editura Regis, Bucuresti, 2005
Popovici, Titus, Setea, Editura Albatros, Bucuresti, 1987
Stancu, Zaharia, Descult, Editura Minerva, Bucuresti, 1968
|