Infograficele in activitatea didactica |
Scris de administrator
|
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:19 |
INFOGRAFICELE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Profesor Bușcă Alexandru
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Articolul de față prezintă noțiunea de infografic, necesitatea utilizării acestuia în cadrul lecțiilor, precum și pașii de realizare a unui infografic cu ajutorul instrumentului Piktochart.
Cuvinte cheie: învățare, vizual, infografic, Piktochart, informație
Trăim într-o epocă în care informaţiile abundă. Oamenii de știință au descoperit că aproximativ jumătate din creier se ocupă de procesarea vizuală și de asemenea că elementele vizuale colorate cresc dorinţa de a citi și de a înțelege informațiile prezentate.
Un mijloc de comunicare vizual convingător şi eficient este infograficul. El conţine texte, imagini, diagrame şi/sau videoclip-uri, combinate astfel încât mesajul să ajungă la receptor. Infograficele sunt utile în diferite domenii de activitate cum ar fi: învăţământ, comerț, sănătate, turism, etc.
În cadrul lecțiilor, cu ajutorul infograficelor cadrele didactice pot prezenta idei valoroase, într-o formă atrăgătoare, clară, schematică, mai uşor de înţeles şi de asimilat de către elevi, trezindu-le acestora interesul.
Pentru realizarea infograficelor, utilizatorul are la dispoziție o mulțime de aplicații on-line gratuite, cum ar fi:
-
creately.com – aflat la adresa http://creately.com/,
-
dipity.com – aflat la adresa http://www.dipity.com/,
-
easel.ly – aflat la adresa http://www.easel.ly/,
-
infogr.am – aflat la adresa http://infogr.am/,
-
piktochart.com - aflat la adresa http://piktochart.com/,
-
visme.co – aflat la adresa http://www.visme.co/,
-
visualize.me – aflat la adresa http://vizualize.me/, ş.a.
În momentul în care dorim să realizăm un infografic reuşit, trebuie să ştim precis ce informaţii vom utiliza, cum le vom organiza şi cum le vom prezenta, astfel încât acestea să fie însuşite fără efort. Este important ca infograficul să fie cât mai simplu.
O aplicaţie uşor de utilizat, cu o interfaţă intuitivă este Piktochart. Ea dispune de un număr limitat de șabloane gratuite. Pentru crearea unui infografic cu ajutorul acesteia, accesăm site-ul aflat la adresa https://piktochart.com/. Următorul pas este să ne creem un cont, alegând varianta gratuită (Start For Free). Pentru aceasta vom completa câmpurile username, email, password. Specificăm la username numele de utilizator pe care îl vom folosi, la email adresa de email pe care o vom întrebuința, iar la password parola pe care o vom utiliza în cazul contului respectiv. La sfârşit apăsăm pe butonul „Create my account”.
După ce intrăm în contul nostru, selectăm formatul pe care dorim să îl utilizăm. Avem la dispoziție următoarele formate: Infographic (Ilustraţie), Presentation (Prezentare), Poster (Baner) şi Report (Raport). În cazul nostru vom selecta formatul Infographic. La începutul paginii apar șabloanele gratuite (Free Templates: Business Basic, Startup Basic, Education Basic, Business Etiquette, Minimalist 2, Dark 2, About Me, Infographic: Course Syllabus, Capture The Moment, World Startup Report, Coffee vs Tea, The Startup Way), urmate de cele contra cost. Din șabloanele gratuite de la infografice vom selecta un model. Pentru acesta vom vizualiza înainte modelele existente şi îl vom selecta pe acela care corespunde temei pe care o avem de prezentat elevilor la clasă. Dacă dorim putem însă să ne creăm propriul nostru infografic cu Create your own infographic (Creează-ți propria ilustrație). În momentul în care ne poziționăm pe Create your own infographic, apar două butoane: Preview (Previzualizare) și Create (Creare). După ce apăsăm butonul Create (Creare), începem să edităm conţinutul infograficului. Un infografic este alcătuit din mai multe blocuri.
În meniul din stânga aplicației există următoarele opţiuni:
-
Graphics – conţine elemente de grafică, cum ar fi: linii şi forme automate (Shapes & Lines), iconuri (Icons), imagini (Photos) şi ramă foto (Photo Frame).
-
Uploads – permite încărcarea imaginilor de pe calculatorul personal.
-
Background – permite alegerea fundalului pentru blocul curent. Fundalul poate fi o culoare sau o imagine.
-
Text – conţine diferite moduri de scriere a textelor, titlurilor şi subtitlurilor. De asemenea, permite și utilizarea de chenare pentru texte.
-
Tools – conţine următoarele instrumente care pot fi inserate în infografic: videoclipuri (Videos), grafice (Charts) şi hărţi (Maps).
În partea din stânga a blocului curent se găsesc următoarele șase butoane:
-
Add Block (Adaugă bloc) – adaugă un bloc gol după cel curent.
-
Clone Block (Copiază blocul) – permite crearea unei copii a blocului curent.
-
Delete Block (Șterge blocul) – șterge blocul curent.
-
Move Down (Deplasează în jos) – modifică ordinea blocurilor, prin deplasarea în jos a blocului curent.
-
Move Up (Deplasează în sus) – deplasează în sus blocul curent.
-
Settings (Setări) – permite modificarea dimensiunilor (înălțimea și lățimea) blocului curent.
După ce am realizat infograficul, îl vom salva pe calculatorul nostru utilizând butonul „Download”, în format png, pdf sau jpeg. Apoi putem să îl salvăm şi pe Internet, în cadrul aplicaţiei Piktochart, apăsând butonul „Saved”. Putem să facem public infograficul realizat apăsând butonul “Share”. În momentul în care am finalizat lucrul cu această aplicaţie, apăsăm butonul „Logout”. În urma acestei operaţii revenim la fereastra în care se realizează logarea pe site.
Un exemplu de infografic realizat cu ajutorul aplicației Piktochart este prezentat la adresa https://magic.piktochart.com/output/13974766-untitled-infographic. Infograficul conține: texte, imagini, diagrame și hărți. El este alcătuit din şapte blocuri.
Pentru prezentarea infograficelor la clasă, profesorul poate utiliza un videoproiector sau o tablă interactivă.
Acasă elevii pot accesa link-urile infograficelor realizate de către cadrul didactic, studiind ceea ce li s-a prezentat în clasă.
Putem spune că infograficul este un instrument puternic de învăţare, atunci când este bine conceput.
Bibliografie
-
http://naldzgraphics.net/tips/reasons-why-infographics-are-important/ Accesat 23 mai, 2016
-
http://whatis.techtarget.com/definition/infographics Accesat 17 mai, 2016
-
http://www.creativebloq.com/infographic/tools-2131971 Accesat 25 mai, 2016
-
http://www.scribblelive.com/blog/2013/02/18/11-infographics-about-infographics/ Accesat 17 mai, 2016
-
http://www.technorms.com/11214/best-tools-for-creating-infographics Accesat 20 mai, 2016
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
CADRUL ASIGURĂRII CALITĂŢII
POLITICI ŞI PROCEDURI
O politică este o descriere cuprinzătoare care precizează în mod clar ce anume doreşte să realizeze un furnizor de EDUCAŢIE ŞI FORMARE PROFESIONALĂ în fiecare domeniu.... Read more
Jocul de sah – disciplina optionala in scoala
Din anul scolar 2014-2015 elevii din invatamantul primar vor putea invata jocul de sah in cadrul scolii. Au fost aprobate, prin Ordin de... Read more
METAMORFOZELE „LOGICII” LUI TITU MAIORESCU
Prof. drd. GABRIELA IONESCU
Colegiul Tehnic Nr. 2, Târgu-Jiu, jud. Gorj
Rezumat: Manualul de Logică elaborat de Titu Maiorescu a contribuit substanţial la înfiinţarea şcolii româneşti de filosofie... Read more
STUDIU DE SPECIALITATE:
CUNOAŞTEREA COPILULUI PRIN DESEN
Institutor Onel Maria-Antoaneta
Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Sãbãoani, Neamt
Limbajul plastic are misiunea de a echilibra si armoniza relatiile copilului cu natura, cu ceilalti, cu sine.... Read more
EDUCATIA PENTRU DIVERSITATE
Sintagma scoala pentru diversitate este echivalenta sintagmei scoala pentru toti si reprezinta dezideratul maximei tolerante in ceea ce priveste diferentele fizice, socioculturale, lingvistice si psihologice existente intre copii/elevi,... Read more
Calendarul concursurilor nationale scolare 2015 cu finantare
Vezi Calendarul concursurilor nationale scolare finantate de catre MECS organizate in anul 2014-2015, respectiv:
· concursuri scolare pe domenii/discipline de studiu (limba materna, limba engleza,... Read more
TEORIA INTELIGENŢELOR MULTIPLE CA
INSTRUMENT UTILIZAT ÎN CADRUL LECŢIILOR
CENTRATE PE ELEV
Prof. dr. Ramona Nedea
Colegiul Tehnic Buzau
“Acelaşi copil poate fi interesat, gânditor şi angajat în anumite conţinuturi, în timp ce... Read more
INFLUENŢA STATUTULUI SOCIO-ECONOMIC ŞI ATITUDINII FAŢĂ DE EDUCAŢIE A FAMILIEI ÎN REUŞITA ŞCOLARĂ
Şeptelean Florina Elvira,
doctorand Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca
Reuşita şcolară este influenţată de o multitudine de factori, cei mai importanţi... Read more
CALITATE ŞI EFICIENŢĂ DIDACTICĂ
PRIN UTILIZAREA METODELOR MODERNE
Prof. Adriana-Cristina Rădoi
Grădiniţa cu Program Prelungit Nr.1, Tg-Jiu
Implementarea educaţiei centrată pe copil prin utilizarea metodelor şi tehnicilor active de învăţare este din…
INTEGRAREA COPIILOR CU DEFICIENȚE
ÎN ȘCOALA ROMÂNEASCĂ, REALITATE SAU FICȚIUNE?
Prof. de psihopedagogie specială Martinconi Noemi,
Centrul Școlar Pentru Educație Incluzivă ,,Alexandru Roșca Lugoj”
Societatea este în continuă schimbare, totul evoluează într-un ritm mai…
JOC DIDACTIC
(PANAITOPOL L. , ETAPA FINALĂ 1979)
prof. Irina Ariton
Școala Gimnazială „ Ghiță Mocanu “ Onești
Puternic ancorată în realităţile practicii contemporane…
Ministerul Educaţiei premiază olimpicii români
Ministerul Educaţiei premiază olimpicii români medaliaţi la concursurile şcolare internaţionale (miercuri, 14 noiembrie, Palatul Victoria, ora 13.30).
BINOMUL VÂRSTĂ-ÎNVĂȚARE ÎN EDUCAȚIA
PE TOT PARCURSUL VIEȚII
Alexandra Pepelea
Profesor, Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Iaşi
Când învățăm? Există o vârstă optimă la care individul atinge maximum de productivitate intelectuală și creativă ?… Ziua de 22 aprilie a fost declarată Ziua Pământului - Earth Day.
Aceasta a fost fondată de senatorul american Gaylord Nelson, în 1970, cu scopul de a atrage interesul politicienilor… CARACTERISTICILE INTELECTUALE ALE PREŞCOLARILOR
Educator Stan Luminiţa-Simona
Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi
Intelectul, formaţiune psihică deosebit de complexă, cuprinde procese şi activităţi psihice variate şi dificile precum: gândire, memorie, limbaj, imaginaţie, atenţie…
PITAGORA PRINTRE NUMERE PRIME ŞI DIVIZIBILITATE
Prof. Popp Loredana
Liceul Pedagogic „Carmen Sylva” Timişoara
Am să încep povestea mea cu un citat al lui Emerson, în eseul "Despre prietenie" unde acesta spune… DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ELEVILOR
DIN CICLUL PRIMAR PRIN COMPUNEREA ŞCOLARĂ
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Câmpeni
Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind…
|