Infograficele in activitatea didactica |
Scris de administrator
|
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:19 |
INFOGRAFICELE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Profesor Bușcă Alexandru
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Articolul de față prezintă noțiunea de infografic, necesitatea utilizării acestuia în cadrul lecțiilor, precum și pașii de realizare a unui infografic cu ajutorul instrumentului Piktochart.
Cuvinte cheie: învățare, vizual, infografic, Piktochart, informație
Trăim într-o epocă în care informaţiile abundă. Oamenii de știință au descoperit că aproximativ jumătate din creier se ocupă de procesarea vizuală și de asemenea că elementele vizuale colorate cresc dorinţa de a citi și de a înțelege informațiile prezentate.
Un mijloc de comunicare vizual convingător şi eficient este infograficul. El conţine texte, imagini, diagrame şi/sau videoclip-uri, combinate astfel încât mesajul să ajungă la receptor. Infograficele sunt utile în diferite domenii de activitate cum ar fi: învăţământ, comerț, sănătate, turism, etc.
În cadrul lecțiilor, cu ajutorul infograficelor cadrele didactice pot prezenta idei valoroase, într-o formă atrăgătoare, clară, schematică, mai uşor de înţeles şi de asimilat de către elevi, trezindu-le acestora interesul.
Pentru realizarea infograficelor, utilizatorul are la dispoziție o mulțime de aplicații on-line gratuite, cum ar fi:
-
creately.com – aflat la adresa http://creately.com/,
-
dipity.com – aflat la adresa http://www.dipity.com/,
-
easel.ly – aflat la adresa http://www.easel.ly/,
-
infogr.am – aflat la adresa http://infogr.am/,
-
piktochart.com - aflat la adresa http://piktochart.com/,
-
visme.co – aflat la adresa http://www.visme.co/,
-
visualize.me – aflat la adresa http://vizualize.me/, ş.a.
În momentul în care dorim să realizăm un infografic reuşit, trebuie să ştim precis ce informaţii vom utiliza, cum le vom organiza şi cum le vom prezenta, astfel încât acestea să fie însuşite fără efort. Este important ca infograficul să fie cât mai simplu.
O aplicaţie uşor de utilizat, cu o interfaţă intuitivă este Piktochart. Ea dispune de un număr limitat de șabloane gratuite. Pentru crearea unui infografic cu ajutorul acesteia, accesăm site-ul aflat la adresa https://piktochart.com/. Următorul pas este să ne creem un cont, alegând varianta gratuită (Start For Free). Pentru aceasta vom completa câmpurile username, email, password. Specificăm la username numele de utilizator pe care îl vom folosi, la email adresa de email pe care o vom întrebuința, iar la password parola pe care o vom utiliza în cazul contului respectiv. La sfârşit apăsăm pe butonul „Create my account”.
După ce intrăm în contul nostru, selectăm formatul pe care dorim să îl utilizăm. Avem la dispoziție următoarele formate: Infographic (Ilustraţie), Presentation (Prezentare), Poster (Baner) şi Report (Raport). În cazul nostru vom selecta formatul Infographic. La începutul paginii apar șabloanele gratuite (Free Templates: Business Basic, Startup Basic, Education Basic, Business Etiquette, Minimalist 2, Dark 2, About Me, Infographic: Course Syllabus, Capture The Moment, World Startup Report, Coffee vs Tea, The Startup Way), urmate de cele contra cost. Din șabloanele gratuite de la infografice vom selecta un model. Pentru acesta vom vizualiza înainte modelele existente şi îl vom selecta pe acela care corespunde temei pe care o avem de prezentat elevilor la clasă. Dacă dorim putem însă să ne creăm propriul nostru infografic cu Create your own infographic (Creează-ți propria ilustrație). În momentul în care ne poziționăm pe Create your own infographic, apar două butoane: Preview (Previzualizare) și Create (Creare). După ce apăsăm butonul Create (Creare), începem să edităm conţinutul infograficului. Un infografic este alcătuit din mai multe blocuri.
În meniul din stânga aplicației există următoarele opţiuni:
-
Graphics – conţine elemente de grafică, cum ar fi: linii şi forme automate (Shapes & Lines), iconuri (Icons), imagini (Photos) şi ramă foto (Photo Frame).
-
Uploads – permite încărcarea imaginilor de pe calculatorul personal.
-
Background – permite alegerea fundalului pentru blocul curent. Fundalul poate fi o culoare sau o imagine.
-
Text – conţine diferite moduri de scriere a textelor, titlurilor şi subtitlurilor. De asemenea, permite și utilizarea de chenare pentru texte.
-
Tools – conţine următoarele instrumente care pot fi inserate în infografic: videoclipuri (Videos), grafice (Charts) şi hărţi (Maps).
În partea din stânga a blocului curent se găsesc următoarele șase butoane:
-
Add Block (Adaugă bloc) – adaugă un bloc gol după cel curent.
-
Clone Block (Copiază blocul) – permite crearea unei copii a blocului curent.
-
Delete Block (Șterge blocul) – șterge blocul curent.
-
Move Down (Deplasează în jos) – modifică ordinea blocurilor, prin deplasarea în jos a blocului curent.
-
Move Up (Deplasează în sus) – deplasează în sus blocul curent.
-
Settings (Setări) – permite modificarea dimensiunilor (înălțimea și lățimea) blocului curent.
După ce am realizat infograficul, îl vom salva pe calculatorul nostru utilizând butonul „Download”, în format png, pdf sau jpeg. Apoi putem să îl salvăm şi pe Internet, în cadrul aplicaţiei Piktochart, apăsând butonul „Saved”. Putem să facem public infograficul realizat apăsând butonul “Share”. În momentul în care am finalizat lucrul cu această aplicaţie, apăsăm butonul „Logout”. În urma acestei operaţii revenim la fereastra în care se realizează logarea pe site.
Un exemplu de infografic realizat cu ajutorul aplicației Piktochart este prezentat la adresa https://magic.piktochart.com/output/13974766-untitled-infographic. Infograficul conține: texte, imagini, diagrame și hărți. El este alcătuit din şapte blocuri.
Pentru prezentarea infograficelor la clasă, profesorul poate utiliza un videoproiector sau o tablă interactivă.
Acasă elevii pot accesa link-urile infograficelor realizate de către cadrul didactic, studiind ceea ce li s-a prezentat în clasă.
Putem spune că infograficul este un instrument puternic de învăţare, atunci când este bine conceput.
Bibliografie
-
http://naldzgraphics.net/tips/reasons-why-infographics-are-important/ Accesat 23 mai, 2016
-
http://whatis.techtarget.com/definition/infographics Accesat 17 mai, 2016
-
http://www.creativebloq.com/infographic/tools-2131971 Accesat 25 mai, 2016
-
http://www.scribblelive.com/blog/2013/02/18/11-infographics-about-infographics/ Accesat 17 mai, 2016
-
http://www.technorms.com/11214/best-tools-for-creating-infographics Accesat 20 mai, 2016
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
Calendarul examenului de bacalaureat 2013
Ministrul educatiei a aprobat Calendarul examenului national de bacalaureat national pentru anul 2013. Afla care este calendarul pentru bacalaureat 2013, sesiunea iunie-iulie 2013 si sesiunea august-septembrie... Read more
IMPLICAȚIILE GLOBALIZÃRII ASUPRA EDUCAȚIEI Alexandra Pepelea, profesor Grup Școlar Tehnic de Transporturi Iași Globalizarea este astãzi un... Read more
COD CLASIFICARE ACTE DE VIOLENŢĂ
Vezi cod - clasificare - acte de violenţă. Materialul este extrem de util pentru fiecare şcoală şi comisie de prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar.... Read more
EVALUAREA ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR
PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR
Prof. înv. primar Bukszar Daniela
Școala Gimnazială Lunca Bradului - Județul Mureș
Rezumat:
Evaluarea elevilor în cadrul unei discipline, în viziune tradițională, cuantifică doar cunoștințele, priceperile... Read more
PETRU MAIOR, REPREZENTANT DE FRUNTE
AL ŞCOLII ARDELENE
Profesor Iuliana Cojocaru
Grup Şcolar Matei Basarab, Craiova
Şcoala Ardeleană a fost o importantă mişcare culturală generată de unirea mitropoliei românilor ardeleni cu Biserica Romano-Catolică,... Read more
DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR CHEIE CITIT - SCRIS PRIN DISCIPLINELE DE STUDIU DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR LA FIECARE CLASĂ
Profesor Rodica Stan,
Şcoala Viile, jud. Galaţi
Pornind de la citatul "Elevul trebuie învăţat să citească... Read more
Planificare model pentru matematica invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model... Read more
STUDY ON EXPRESSING PRESENT AND PAST ROUTINE IN ENGLISH
Prof. Simona PISOI
Colegiul Naţional Carol I, Craiova
SUMMARY
English has no single verb expressing habitual aspect. Instead, habitual behaviour is indicated in various ways,... Read more
Actele necesare pentru înscrierea la examen
DEFINITIVAT - sesiunea august 2011
1. Cerere de înscriere, adresata conducerii I.S.J (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă la care…
Planificare model pentru terapia tulburarilor de limbaj invatamant special
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari…
GENUL LIRIC
Prof. Ștefan Maximiliana,
Școala Gimnazială „Ion Buteanu” Buceș, jud. Hunedoara
Genul liric se situează în … PROBLEMATICA RISCURILOR SPECIFICE ÎN EDUCAŢIA COPIILOR SUPRADOTAŢI
Prof. Popovici Diaconu Răzvan
Abstract
Studiul realizat urmăreşte să evidenţieze riscurile generate de incapacitatea sistemelor educaţionale de a integra în mod corespunzător elevii cu potenţial…
EXPERIMENTUL DIDACTIC - METODĂ FUNDAMENTALĂ ÎN STUDIUL BIOLOGIEI
Profesor: Cocoş Alina Magdalena,
Şcoala Gimnazială "ŞT.O.IOSIF", Tecuci
Rezumat: Pornind de la definiţia experimentului ca metodă fundamentală în învăţarea biologiei, articolul aduce în…
DOMENII ALE COMPETENŢELOR CHEIE
Profesor Maria Ionaş
Şcoala Gimnazială Poplaca, Sibiu
„A instrui pe tineri cum se cuvine nu constă în a le vârî în cap o mulţime de cuvinte, fraze, expresii şi…
APROAPE DE O ATMOSFERĂ ELECTROMAGNETICĂ
prof. Mihaela Butoi
Liceul tehnologic “Petru Poni” Onești
Atmosfera Pământului a devenit, treptat, aproape una electromagnetică, constituită dintr-un ansamblu dezordonat de unde, provenite dintr-o mulțime de… CULTURAL SPACE AT L. BLAGA AND E. HALL
Poenar Lorina Manuela - Profesor limba engleză
Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara
The use of space within the context of culture, also reffered… LECTURI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU CLASA A IX-A
Lecturi obligatorii - Literatura română pentru clasa a IX-a:Lucian Blaga - VersuriM. Cărtărescu - Poeme de amor, Poveste adevăratăI. L. Caragiale -…
|